Huijaussivustolla avautuu joko TUPAS -tunnistautumisen kaltainen sivu tai op.fi -palvelun näköinen etusivu, jossa käyttäjätunnuksen ja salasanan syöttämisen jälkeen pyydetään avainlukua. Avainluvun luovuttamisen jälkeen tulee ilmoitus avainlukuvirheestä ja pyydetään syöttämään avainlukuja avainlukulistaa muistuttaviin kenttiin. Jos olet luovuttanut sivustolla henkilökohtaisia yhteystietojasi, saattaa huijari myös soittaa urkkiakseen lisätietoja. Älä luovuta mitään tietoja huijarille sivustolla tai puhelimitse! OPn puhelinpalvelusta saapuvan soiton tunnistat numerosta 010 252 0500.
Muista aina tarkistaa vierailemasi verkkosivun osoite selaimen osoiteriviltä. Oikean pankin sivuston tunnistat selaimen osoiterivillä olevasta osoitteesta. Voit tarkistaa lukon kuvasta, että sivuston varmenne on myönnetty OP Ryhmälle (OP Osuuskunta).
Voit tarkistaa suojatun yhteyden ja varmenteen seuraavasti:
-
selaimen osoiterivillä oleva osoite alkaa https://
-
sivuston varmenne on myönnetty OP Ryhmälle (esim. OP Osuuskunta)
-
varmenteen myöntäjä/julkaisija on Symantec
-
varmenne on voimassa
Kuva 1: Kalasteluviesti, jossa kerrotaan ongelmista laskutustiedoissa
Kuva 2: Kalasteluviesti, jossa kerrotaan saapuneesta asiakirjasta
Kuva 3: Aito allekirjoituspalvelun viesti. Viesti ei sisällä linkkiä
Muistathan, että OP ei koskaan pyydä kirjautumaan verkkopalveluihin sähköpostissa tai tekstiviestissä olevan linkin kautta tai lähettämään henkilökohtaisia verkkopalvelutunnuksiasi, luottokortin tietoja tai henkilötunnusta sähköpostitse tai tekstiviestillä. Mikäli saat huijausviestin, älä vastaa viestiin tai klikkaa viestissä olevaa linkkiä. Mikäli olet luovuttanut verkkopankkitunnuksesi tai luottokorttitietosi huijaussivustolla, sulje ne välittömästi soittamalla OP 0100 0500 (arkisin kello 8-22, pvm/mpm) puhelinpalveluun. Puhelinpalvelun palveluajan ulkopuolella sulje tunnuksesi soittamalla Sulkupalveluun +358 20 333 (24 h/vrk). Ilmoita tapahtuneesta myös puhelinpalveluun sen avauduttua.