Pankeilla on lakisääteinen velvollisuus tuntea ja tunnistaa asiakkaansa.

Asiakkaan tunteminen

Meille on tärkeää, että tunnemme sinut. Kysymme sinulta tietoja tyypillisesti silloin, kun tulet asiakkaaksemme tai haet vaikkapa lainaa tai luottokorttia. Kysymme erilaisia henkilö- ja asiakastietoja myös asiakkuutesi aikana, jotta voimme palvella sinua elämäsi eri tilanteissa mahdollisimman hyvin, luotettavasti ja turvallisesti.

Osa kysymyksistä liittyy yhteiskunnalliseen tehtäväämme auttaa viranomaisia torjumaan harmaata taloutta, rahanpesua, rikollisuutta ja julkisen vallan väärinkäytöksiä niin kansallisesti kuin kansainvälisesti. Tämän vuoksi kysymme sinulta esimerkiksi:

  • taloudellista asemaasi kuvaava elämäntilannettasi
  • pankki- ja muiden palvelujemme käyttöä
  • arviota tilillesi tulevista tai lähtevistä käteis- ja ulkomaanmaksuista
  • toimitko sinä, perheenjäsenesi tai läheinen yhtiökumppanisi merkittävässä julkisessa tehtävässä
  • verovelvollisuuttasi ulkomaille.

Käsittelemme kaikkia antamiasi tietoja luottamuksellisesti. Lue lisää henkilötietojen käsittelystä

Huomioithan, että emme koskaan kysy sinulta verkkopankkitunnuksia tai salasanoja sähköpostilla tai puhelimitse.

Päivitä tietosi

Voit tarkistaa ja päivittää omat tietosi ajan tasalle kirjautumalla op.fi-palveluun.

Siirry kirjautuneena kohtaan Oma profiili > Oma asiointi > Asiakkaan tunteminen > Päivitä tietojasi.

Voit päivittää tiedot myös asioimalla lähimmässä konttorissa tai soittamalla puhelinpalveluumme 0100 0500 (ma–pe klo 8–22, pvm/mpm).

Usein kysyttyjä kysymyksiä asiakkaan tuntemisesta

Miksi tietoja kysytään näin laajasti?

Tietojen keräämisellä varmistamme, että sinun ja muiden asiakkaidemme palvelu on turvallista ja vastaa tarpeitasi. Lisäksi meillä on velvollisuus auttaa viranomaisia ehkäisemään harmaata taloutta, rikollisuutta ja julkisen vallan väärinkäyttöä.

Miksi minulta kysytään, mistä tilille tallettamani rahat ovat peräisin?

Meillä on lakiin perustuva velvollisuus selvittää, mistä tilillesi tulevat varat ovat peräisin. Saatamme kysyä varojen alkuperää esimerkiksi silloin, kun tilillesi on tullut suurempi summa rahaa. Tällöin voimme pyytää kirjallisen selvityksen lisäksi myös kauppakirjan tai muita varojen alkuperää selittäviä asiakirjoja.

Kuinka usein tietoja kysytään?

Kysymme tietojasi asiakassuhteen alkaessa ja päivitämme niitä säännöllisesti, kun asioit kanssamme. Voit myös itse aktiivisesti päivittää tietojasi op.fi-palvelussa. Huomioithan, että emme koskaan kysy sinulta verkkopankkitunnuksia tai salasanoja sähköpostilla tai puhelimitse.

Miksi minulta kysytään tietoja tilitapahtumistani?

Meillä tulee olla riittävät tiedot asiakkaidemme palvelujen käytöstä. Kysymme muun muassa omaa arviotasi tilillesi tulevien ja lähtevien maksujen määrästä, mahdollisista ulkomaanmaksuista sekä siitä, onko OP pääasiallinen pankkisi. Näin saamme kuvan siitä, millaiseen käyttöön tili tulee ja pystymme myös havaitsemaan mahdolliset epätavalliset tilitapahtumat.

Miksi kysytään mihin tarkoitukseen nostan tai mistä olen saanut käteistä rahaa?

Käteisasioinnin seuraaminen auttaa meitä tarjoamaan tarpeita vastaavia palveluita.  Kun kysymme käteisen käyttötarkoitusta tai alkuperää, pystymme huomaamaan, jos asioinnissa on jotakin epätavallista. Näin varmistamme, että sinun ja muiden asiakkaidemme palvelu on turvallista. Lisäksi meillä on velvollisuus auttaa viranomaisia mahdollisten väärinkäytösten havaitsemisessa.

Onko poliittiseen vaikutusvaltaan liittyvällä kysymyksellä tarkoitus selvittää puoluekanta tai aktiivisuus politiikassa?

Ehkäistäksemme julkisen vallan väärinkäyttöä meidän tehtävämme on selvittää, toimitko merkittävässä julkisessa tehtävässä eli oletko niin sanotusti poliittisesti vaikutusvaltainen henkilö Suomessa tai jossakin muussa valtiossa (=PEP, Politically Exposed Person), tällaisen henkilön perheenjäsen tai läheinen yhtiökumppani. Emme kerää tietoja sinun tai läheistesi puoluekannasta tai poliittisesta toiminnasta.

Miksi verovelvollisuuttani ulkomaille kysytään, eiväthän veroasiani kuulu pankille?

Suomi on sitoutunut kansainvälisin sopimuksin verotietojen vaihtoon. Pankit ja muut rahoituslaitokset ovat velvollisia selvittämään asiakkaidensa verotuksellisen asuinvaltion sekä keräämään ja raportoimaan verotukseen liittyviä tietoja asiakkaistaan Verohallinnolle. Verohallinto raportoi puolestaan saadut tiedot eteenpäin niille valtioille, joiden kanssa Suomella on verosopimuksia. 

Onko minun pakko vastata kysymyksiin?

Jotta voimme palvella sinua luotettavasti ja turvallisesti, meillä tulee olla sinusta riittävät ja ajantasaiset tiedot. Sen lisäksi, että tarjoamme sinulle palveluja, meillä on velvollisuus auttaa viranomaisia mahdollisten väärinkäytöksien havaitsemisessa. Emme myöskään saa avata tai jatkaa asiakassuhdetta, jos meillä ei ole asiakkaasta riittäviä tietoja.

Aiheesta lisää

Lue lisää asiakkaan tuntemiseen liittyvästä viranomaistyöstä sekä kansainvälisistä verosopimuksista.