Näin käteisen käyttö väheni ja OP-mobiilissa asiointi kasvoi ensimmäisenä koronavuonna

OP-mobiiliin kirjautumisten lukumäärä kasvoi viime vuoden maaliskuusta yli 23 prosenttia. Käteistä asiakkaamme nostivat sen sijaan neljänneksen vähemmän kuin vuotta aiemmin.

Maaliskuussa vuosi sitten Suomeen levinnyt koronapandemia on muuttanut raha-asiointia. Asiakkaamme ovat siirtyneet vauhdilla paperisesta kohti digitaalista raha-asioiden hoitamista.

  • Asiakkaidemme käteisnostot automaateista, konttoreista ja kauppojen kassoilta vähenivät viime vuoden maaliskuusta euromääräisesti 25 prosenttia.
  • Samana aikana kirjautumiset OP-mobiiliin kasvoivat 23 prosenttia. Vuoden 2021 maaliskuussa OP-mobiiliin kirjauduttiin jo lähes 40 miljoonaa kertaa, kun 20 miljoonan kirjautumisen raja ylitettiin marraskuussa 2018.
  • OP-mobiilissa ja Pivossa voi siirtää rahaa tililtä toiselle reaaliaikaisesti Siirto-maksulla. Siirto-maksuja tehtiin palveluissamme 40 prosenttia enemmän kuin vuotta aiemmin. Samalla asiakkaidemme tekemien debit-korttimaksujen määrä kasvoi myös lähes 9 prosenttia. Pääsiäisviikolla asiakkaidemme credit- ja debitkorttimaksut olivat 25 prosenttia viime vuotta korkeammalla tasolla.

Tunnetko jo OP-mobiilin ja mobiilimaksamisen palvelumme? OP-mobiili-sovelluksessa voit hoitaa pankki- ja vakuutusasioitasi näppärästi milloin tahansa. Mobiilimaksamista hyödyntämällä maksat älylaitteellasi nopeasti, helposti ja turvallisesti. Mobiilimaksamisen palveluitamme ovat Apple Pay, Siirto-maksu ja Pivo.

 

Kyselytiedot perustuvat tammikuussa verkkopaneelissa toteutettuun kyselytutkimukseen, johon vastasi 2 325 täysi-ikäistä suomalaista. Tutkimuksen toteutti OP Ryhmän toimeksiannosta Taloustutkimus. Vastausten virhemarginaali on noin +/-2 prosenttiyksikköä.