Varo huijauspuhelua teknisen tuen nimissä

Suomalaisille on viime aikoina soitettu runsaasti englanninkielisiä huijauspuheluita tunnettujen yritysten teknisen tuen nimissä. Joitakin puheluita on tullut myös suomeksi. Soitot saattavat tulla suomalaisesta tai ulkomaisesta numerosta. Soittoja on tullut ainakin Elisan ja Microsoftin nimissä.

Puhelun aikana soittaja yrittää saada puheluun vastanneen henkilön asentamaan erilaisia sovelluksia laitteelle, eli esimerkiksi tietokoneelle, tablettiin tai älypuhelimeen vedoten laitteella olevaan tietoturvaongelmaan. Huijausmuoto on maailmalla yleinen.

Asennettavien sovellusten avulla huijarit pyrkivät saamaan pääsyn laitteelle sekä saamaan haltuunsa ja käyttämään verkkopankkitunnuksia tai maksukorttitietoja. Huijarit saattavat myös pyytää puheluun vastannutta henkilöä luovuttamaan tiedot tai kuvan henkilöllisyystodistuksestaan jollakin verukkeella. Saamiaan tietoja huijarit käyttävät siirtääkseen rahaa tileiltä tai tehdäkseen luvattomia veloituksia maksukorteilta.

Älä luovuta tunnuksia tai salasanoja kenellekään

Muistathan, että tällaiset puhelut ovat aina huijausta. Tekninen tuki ei koskaan soita käyttäjille ilman käyttäjän itsensä tekemää tukipyyntöä. Älä siis koskaan anna verkkopankkitunnuksia, maksukorttitietoja tai salasanoja kenellekään puhelimitse sinuun yhteyttä ottavalle taholle. Kyseisiä tietoja pyytävät tahot ovat aina huijareita.

Toimi näin, jos epäilet joutuneesi huijauspuhelun uhriksi

Jos olet saanut tällaisen puhelun ja asentanut soittajan kehotuksesta jonkin sovelluksen laitteellesi, toimi seuraavalla tavalla:

  • Sulje välittömästi verkkopankkitunnukset ja kaikki maksukorttisi soittamalla OP:n puhelinpalveluun numeroon 0100 0500.
  • Puhelinpalvelun palveluajan ulkopuolella sulje tunnuksesi soittamalla OP:n Sulkupalvelun numeroon +358 100 0555 (24 h/vrk). Ilmoita tapahtuneesta myös puhelinpalveluun sen avauduttua.
  • Muista kertoa soittaessasi, että kyse on teknisen tuen nimissä soitetusta huijauspuhelusta, jonka perusteella olet asentanut uusia ohjelmia tai sovelluksia laitteellesi.
  • Tarkista, onko tililläsi tai maksukortillasi veloituksia, joita et tunnista. Ilmoita näistä samalla kun soitat OP:n puhelinpalveluun tai sulkupalveluun.
  • Puhdista laitteesi tai puhdistuta se ammattilaisella ja poista huijauksen yhteydessä asennetut sovellukset.
  • Älä ota uusia verkkopankkitunnuksia käyttöön ennen laitteen puhdistamista.

Lue lisää teknisen tuen nimissä tehtävistä huijauspuheluista Kyberturvallisuuskeskuksen sivuilta.