Nainen asioimassa pankin neuvonnassa

Kaikki OP Kymenlaakson konttorit palvelevat vain ajanvarauksella 1.1.2022 alkaen

Käytännössä uudistus koskee Kouvolan ja Haminan konttoreiden kassa- ja neuvontapalveluita, joissa on tähän saakka voinut asioida ilman ajanvarausta vuoronumerolla. Uudistuksella tavoitellaan henkilökohtaista ja sujuvaa palvelua jonottamatta.

OP Kymenlaakson Kotkan konttorilta saatujen hyvien kokemusten myötä myös Kouvolan ja Haminan konttoreiden kassa- ja neuvontapalvelut ovat 1.1.2022 alkaen avoinna vain ajanvarauksella arkisin klo 10-13. Ajanvarauksia varten on avattu oma puhelinlinja, joka palvelee arkisin klo 9-13.

– Vaikka kassapalveluiden käyttö on vähentynyt viimeisen vuoden aikana merkittävästi, haluamme jatkossakin huomioida mm. erityisryhmien tarpeet ja säilyttää kassapalvelut. Ajanvarauksella voimme varmistaa henkilökohtaisen ja sujuvan asioinnin turvallisesti ja jonottamatta, kertoo pankinjohtaja Pekka Katainen.

Ajanvaraus kassa- ja neuvontapalveluihin puhelimitse

Ajanvarauksen kassa- ja neuvontapalveluihin voi tehdä puhelimitse numerosta 010 257 7500, johon vastataan arkisin klo 9-13. Kouvolan ja Haminan konttoreille aikoja voi ryhtyä varaamaan 20.12.2021 alkaen.

– Ajanvarausnumeroon vastaavat päivittäispalveluiden asiantuntijamme, jotka kartoittavat samalla asiointitarpeen. Yllättävän moni asia hoituu nykyisin myös puhelimitse eikä käyntiä konttorilla välttämättä silloin tarvita lainkaan. Kassa- ja neuvontapalveluiden toiminnasta ajanvarauksella on saatu hyviä kokemuksia Kotkan konttorilta, jossa toimintatapa on ollut käytössä kesäkuun alusta lähtien, jatkaa Katainen.

OP Kymenlaakson konttoreilla hoidetaan sekä henkilö- että yritysasiakkaiden pankki-, vakuutus- ja lainopillisia palveluita. Lisäksi kaikkien konttoreiden yhteydessä on OP Koti Kymenlaakson toimipiste. Neuvotteluaikoja asiantuntijapalveluihin, kuten rahoitus- ja sijoitusneuvotteluihin, on jatkossakin saatavilla arkisin ajanvarauksella klo 8-19.

Käteisen käyttö vähentynyt

Käteisen käyttö on vähentynyt Suomessa peräti 34 % viime vuoteen verrattuna. Koronavuosi vähensi käteisen käyttöä merkittävästi, kun kontakteja pyrittiin vähentämään, kaupoissa suosittiin korttimaksamista ja moni siirtyi tilaamaan ruokaa verkkokaupoista. ­– Kortilla maksettaessa käytössä on aina tasaraha. Kortti- ja etenkin lähimaksut ovat myös huomattavasti käteistä turvallisempia vaihtoehtoja, toteaa Katainen.

Kun maksaminen tapahtuu kortilla tai mobiilisti, saattaa oman talouden hallinta hämärtyä.  – OP-mobiilista löytyvä Talouden tasapaino auttaa oman talouden hallinnassa. Niille, ketkä eivät käytä OP-mobiilia, on tarjolla OP Tiliviesti, joka lähettää puhelimeen tekstiviestin aina, kun tilille tulee tai sieltä lähtee rahaa. Opastamme erittäin mielellämme asiakkaita heille sopivien maksutapojen ja talouden seurantatyökalujen omaksumisessa, tiivistää Katainen.

Opastusta digipalveluihin

OP Kymenlaakson konttoreilta voi varata henkilökohtaisen opastusajan sähköisten pankkipalveluiden käyttöön. Mukaan kannattaa ottaa älypuhelin tai tablettitietokone, johon haluaa asentaa OP-mobiilin, laitteen sovelluskaupan tunnukset sekä olemassa olevat verkkopalvelutunnukset. Tarvittaessa verkkopalvelutunnukset voidaan avata opastuksen yhteydessä, kun mukana on voimassa oleva henkilöllisyystodistus eli henkilökortti tai passi.

– Tavoitteenamme on myös järjestää avoimia digiopastustilaisuuksia konttoreillamme ensi vuoden puolella koronatilanteen salliessa, kertoo Katainen.