Seitsemän Pohjois-Suomessa toimivan osuuspankin hallitukset ovat käynnistäneet selvityksen yhdistymisestä yhdeksi pankiksi. Yhdistymisen valmistelun taustalla ovat asiakaskäyttäytymisen ja finanssialan toimintaympäristön muutos, kasvavat asiakastarpeet sekä sääntelyn vaateiden kiristyminen. Yhdistyminen olisi ensisijaisesti asiakkaiden etu.
–Sääntely ja toimiva viranomaisvalvonta auttavat finanssialaa kehittymään ja ohjaavat meitä samalla hakemaan leveämpiä hartioita. Pankkien, niiden asiakkaiden, sidosryhmien ja yhteiskunnan kannalta on tärkeää, että pankkien toiminta on turvattua. Tämä vaatii alueemme osuuspankkirakenteen uudelleenarviointia. Osuuspankeilta vaaditaan yhä enemmän resursseja toimia sääntelyn edellytysten mukaisesti. Jatkossa pienellä pankilla on tässä käytännössä ylitsepääsemättömiä haasteita, yhdistymishankkeeseen osallistuvien osuuspankkien nimeämän ohjausryhmän puheenjohtaja, Tyrnävän Osuuspankin hallituksen jäsen Tuomas Lohi sanoo.
– Valmisteilla oleva pankkien yhdistyminen toimisi suoraan pohjoissuomalaisten asiakkaiden eduksi. Yhdistymisen jälkeen meillä olisi mahdollisuus tarjota koko toimialueen henkilö- ja yritysasiakkaille paikalliset, asiakaslähtöiset, kilpailukykyiset ja laajat asiantuntijapalvelut sekä valmentaa asiakkaita tekemään parempia taloudellisia valintoja, Lohi toteaa. – Se avaisi myös henkilöstölle monipuolisia tehtäviä sekä paremmat mahdollisuudet asiantuntijuuden kasvattamiseen ja urakehitykseen.
Oulun, Pohjolan ja Tornion Osuuspankit yhdistyivät uudeksi Pohjolan OP:ksi viime toukokuussa. Paikallisuus on säilynyt tärkeänä ja vahvana arvona.
– Jo nyt pystymme selvästi näkemään, että paikallisuus on säilynyt vahvana isosta koosta huolimatta ja asiakastyytyväisyys on entisestään parantunut. Paikallisuus on tulevaisuudessakin menestyksemme moottori. Sen tuomat tutut paikalliset asiantuntijat, yhteisöllisyys ja vastuullisuus ovat meille menestystekijöitä, joista haluamme pitää kiinni, Pohjolan OP:n toimitusjohtaja Keijo Posio painottaa.
Toteutuessaan pankkien yhdistyminen ei aiheuttaisi muutoksia nykyisiin asiakassuhteisiin tai palveluverkostoon eikä edellyttäisi asiakkailta minkäänlaisia toimenpiteitä. Pankkien työntekijät jatkaisivat yhdistymisen jälkeen vanhoina työntekijöinä.
Posion Osuuspankki haluaa turvata paikalliset asiantuntijapalvelut jatkossakin
Posion Osuuspankissa kannetaan huolta sääntelyn ja valvonnan räjähdysmäisestä lisääntymisestä sekä asiakaspalvelun resursseista.
– Pienemmissä pankeissa resurssien riittävyys on muodostumassa kriittiseksi. Myös kulupaine säätelyn ja valvonnan vaatimusten täyttämiseksi asettaa pankkitoiminnan jatkoedellytykset kyseenalaisiksi. Yhdistymisen myötä olisi mahdollisuus kohdistaa henkilöresurssit laadukkaaseen asiakaspalveluun ja asiakkaiden tarpeisiin. Entistä vahvempi pankki pystyisi tukemaan myös paikallisten yritysten ja koko alueen elinvoimaisuutta. Lisäksi riskejä pystyttäisiin suuremmassa pankissa hallitsemaan paremmin, pankin hallituksen puheenjohtaja Pertti Ahola sanoo.
Toimitusjohtaja Vesa Jurmu näkee yhdistymisessä mahdollisuuksia myös henkilöstön arkeen.
– Asiantuntijoillamme olisi mahdollisuus erikoistua ja syventää omaa osaamistaan sekä löytää eri alojen syväosaajia lähipiiristä. Tämä on suoraan asiakkaidenkin etu. Myös urakehitysmahdollisuuksia olisi enemmän ja sijaisjärjestelyt poissaolotilanteissa helpottuisivat, hän listaa.
Jurmu pitää yhdistymisneuvotteluihin osallistuvien pankkien maantieteellistä sijaintia tärkeänä.
– Lisäksi suuren pohjoissuomalaisen pankin mukanaolo mahdollistaa ratkaisun kestävän pitkälle tulevaisuuteen.