OP Suur-Savo panostaa asiakaspalveluun puhelimessa ja sähköisissä kanavissa – muutoksia palveluverkostoon

OP Suur-Savo vahvistaa puhelin- ja verkkoneuvotteluihin tarvitsemaansa resurssia keskittämällä päivittäispalvelutoimintonsa Mikkelin, Pieksämäen ja Savonlinnan konttoreihin. Ensi vuoden alusta alkaen kaikki palvelut, kassapalveluja lukuun ottamatta, toimivat ajanvarauksella. Pankki tarjoaa tammikuussa asiakkailleen suoran puhelinnumeron, joka helpottaa ajan varaamista ja lisää tavoitettavuutta.

OP Suur-Savon kuntakonttoreiden päivittäispalvelutoiminnot yhdistetään pankin kaupunkikonttoreihin. Haukivuoren, Heinäveden, Hirvensalmen, Juvan, Mäntyharjun, Puumalan ja Sulkavan konttorit sulkevat ovensa 31.3.2022. Kassapalvelut loppuvat edellä mainituissa konttoreissa 31.12.2021. Mikkelin, Pieksämäen ja Savonlinnan konttoreiden kassapalveluajat pysyvät ennallaan.

OP Suur-Savon toimitusjohtaja Jari Himanen kertoo, että: ”Asiakaskäyttäytyminen on muuttunut jo aikaa sitten merkittävästi. Valtaosin niin päivittäiset kuin muutkin pankkiasiat hoidetaan sähköisesti.” Himanen lisää: ”Olemme huomanneet, että asiakaspalvelumme on ruuhkautunut sähköisissä kanavissa ja haluamme kohdistaa henkilöiden työpanosta tähän kanavaan vastaamaan kysyntää. Muut palvelutehtäväthän olemme jo aiemmin tuottaneet pääosin konttoririippumattomasti puhelimen ja verkon välityksellä.”

Himasen mukaan pankki on vastuussa koko asiakaskunnalleen siitä, että palvelut tuotetaan kysynnän mukaisesti: ”Päätös konttorien lakkauttamisesta on tehty perusteellisen harkinnan pohjalta. Muutoksella pystymme vastaamaan lisääntyneeseen asiantuntijapalveluiden kysyntään. Muutoksen tavoitteena on nopeuttaa palvelua ja parantaa asiakaskokemusta.” Himanen täsmentää, että konttorien lakkauttaminen ei aiheuta irtisanomisia: ”Pankissamme on 155 asiantuntijaa tässä maakunnassa palvelemassa asiakkaita. Tulevilla muutoksilla huolehdimme, että työpaikat säilyvät jatkossakin maakunnassa.”

”Autamme mielellämme kaikkia asiakkaitamme löytämään itselleen sopivan ja turvallisen tavan hoitaa raha-asioita. Tarjoamme tukea ja opastusta uusien palveluiden käyttöönottoon erityisesti konttoreissamme, joita muutos koskee. Nyt on hyvä hetki ottaa käyttöön vaihtoehtoiset maksamisen tavat, mm. suoramaksu, maksupalvelu ja OP Tiliviesti”, kannustaa OP Suur-Savon pankinjohtaja Maija Skön.

Skönin mukaan pankki tarjoaa tammikuussa asiakkailleen suoran puhelinnumeron, joka helpottaa ajan varaamista ja parantaa palvelua. Ajanvarauksen voi tehdä edelleen myös valtakunnallisten palvelunumerojen kautta, verkkopalvelussa tai OP-mobiilissa. Pankin koko henkilökunnan suorat yhteystiedot löytyvät osoitteesta www.op.fi/suur-savo.

Skönin mukaan konttoreiden info-pisteet lakkautetaan vuodenvaihteessa, ja aiemmin infossa hoidetut asiat siirtyvät joko puhelimeen tai ajanvarauksella hoidettavaksi. Ainoastaan kassapalvelut toimivat ilman ajanvarausta: ”Jos asiakas esimerkiksi tarvitsee opastusta OP-mobiilin käytössä tai hän haluaa avata uudet verkkopalvelutunnukset, hänen tulee varata aika konttoriin. Asiakkaan ei tarvitse jonottaa konttorissa omaa vuoroaan, vaan hänen asiansa käydään läpi rauhallisessa neuvottelutilassa sovittuna ajankohtana.”

Skönin mukaan pankki- ja vakuutusasioita voi hoitaa kätevästi OP-mobiilissa ja op.fi -verkkopalvelussa vuorokauden ympäri. Laskujen maksaminen hoituu edelleen helpoiten ja edullisimmin suoramaksuna, e-laskuna, OP-mobiilin tai maksupalvelun kautta ilman konttorissa käyntiä. Käteistä rahaa voi nostaa Otto- tai Nosto-automaateista tai OP:n korteilla myös K-ryhmän kaupoista, Tokmanneista, Neste-palveluasemien kassoilta ja R-kioskeista. OttoPlus.- ja TalletusOtto.-automaateilla voi myös tallettaa käteistä. Päivittäiset ostokset voi maksaa helpoiten pankki- ja luottokorteilla.

Maija Skön tähdentää, että: ”Konttoreiden sulkeminen ei pääsääntöisesti edellytä toimenpiteitä asiakkailta, esimerkiksi tili- ja lainanumerot säilyvät ennallaan. Jos muutos vaatii asiakkaalta toimenpiteitä, pankista ollaan asiakkaaseen yhteydessä.”

Jari Himanen muistuttaa, että Suomi kulkee yhdessä Pohjoismaiden kanssa kohti käteisetöntä yhteiskuntaa: ”Suomen Pankin arvioiden mukaan setelien käyttö loppuu Suomessa viimeistään vuonna 2029. Sähköiset maksuratkaisut ovat turvallisempia, koska ne hankaloittavat rikollisorganisaatioiden toimintaa ja pienentävät rahanpesun riskiä.”