Seitsemän Pohjois-Suomessa toimivan osuuspankin hallitukset ovat käynnistäneet selvityksen yhdistymisestä yhdeksi pankiksi. Yhdistymisen valmistelun taustalla ovat asiakaskäyttäytymisen ja finanssialan toimintaympäristön muutos, kasvavat asiakastarpeet sekä sääntelyn vaateiden kiristyminen. Yhdistyminen olisi ensisijaisesti asiakkaiden etu.
–Sääntely ja toimiva viranomaisvalvonta auttavat finanssialaa kehittymään ja ohjaavat meitä samalla hakemaan leveämpiä hartioita. Pankkien, niiden asiakkaiden, sidosryhmien ja yhteiskunnan kannalta on tärkeää, että pankkien toiminta on turvattua. Tämä vaatii alueemme osuuspankkirakenteen uudelleenarviointia. Osuuspankeilta vaaditaan yhä enemmän resursseja toimia sääntelyn edellytysten mukaisesti. Jatkossa pienellä pankilla on tässä käytännössä ylitsepääsemättömiä haasteita, yhdistymishankkeeseen osallistuvien osuuspankkien nimeämän ohjausryhmän puheenjohtaja, Tyrnävän Osuuspankin hallituksen jäsen Tuomas Lohi sanoo.
– Valmisteilla oleva pankkien yhdistyminen toimisi suoraan pohjoissuomalaisten asiakkaiden eduksi. Yhdistymisen jälkeen meillä olisi mahdollisuus tarjota koko toimialueen henkilö- ja yritysasiakkaille paikalliset, asiakaslähtöiset, kilpailukykyiset ja laajat asiantuntijapalvelut sekä valmentaa asiakkaita tekemään parempia taloudellisia valintoja, Lohi toteaa. – Se avaisi myös henkilöstölle monipuolisia tehtäviä sekä paremmat mahdollisuudet asiantuntijuuden kasvattamiseen ja urakehitykseen.
Oulun, Pohjolan ja Tornion Osuuspankit yhdistyivät uudeksi Pohjolan OP:ksi viime toukokuussa. Paikallisuus on säilynyt tärkeänä ja vahvana arvona.
– Jo nyt pystymme selvästi näkemään, että paikallisuus on säilynyt vahvana isosta koosta huolimatta ja asiakastyytyväisyys on entisestään parantunut. Paikallisuus on tulevaisuudessakin menestyksemme moottori. Sen tuomat tutut paikalliset asiantuntijat, yhteisöllisyys ja vastuullisuus ovat meille menestystekijöitä, joista haluamme pitää kiinni, Pohjolan OP:n toimitusjohtaja Keijo Posio painottaa.
Toteutuessaan pankkien yhdistyminen ei aiheuttaisi muutoksia nykyisiin asiakassuhteisiin tai palveluverkostoon eikä edellyttäisi asiakkailta minkäänlaisia toimenpiteitä. Pankkien työntekijät jatkaisivat yhdistymisen jälkeen vanhoina työntekijöinä.
Ylitornion Osuuspankki haluaa turvata paikalliset asiantuntijapalvelut jatkossakin
Sääntely on ajamassa pienessä itsenäisessä pankissa asiakastyön edelle. Sen vaateet kasvavat, ja pienemmissä pankeissa resurssien riittävyys on muodostumassa kriittiseksi.
– Haluamme kohdentaa paikalliset resurssit vahvemmin asiakaspalveluun ja asiakkaidemme tarpeisiin. Yhdistyminen varmistaisi tämän, pankin hallituksen puheenjohtaja Mika Alapuranen kertoo. – Keskeisin hyöty olisi kyky osana isompaa organisaatiota palvella asiakkaitamme paremmin. Nykyisistä asiakkaistamme yli puolet asuu jo nyt Pohjolan OP:n toimialueella, joten yhdistymisen kautta palvelisimme myös heitä lähempänä heidän lähintä konttoriaan.
Yhdistymisellä olisi positiivista vaikutusta myös henkilöstön arkeen ja uramahdollisuuksiin.
– Emme pysty ratkaisemaan kasvavia sääntelyvaateita rekrytoinneilla, toimitusjohtaja Laura Harju-Autti toteaa. – Osaavien tekijöiden rekrytointi pienelle paikkakunnalle on ollut haastavaa. Yhdistymisen kautta mahdollistaisimme nykyiselle henkilöstölle myös erilaisia uramahdollisuuksia, ja toisaalta heillä olisi mahdollisuus syventää osaamistaan edelleen sekä laajentaa asiantuntijuuttaan ylitorniolaisten asiakkaidemme hyödyksi, Harju-Autti jatkaa.
Ylitornion Osuuspankissa yhdistyminen nimenomaan Pohjolan OP:n kanssa nähdään perusteltuna, sillä Ylitornion Osuuspankin tärkeä tehtävä elinvoimaisuuden lisääjänä on sääntelyn kautta uhattuna. Jo nyt pankki on palvelutarjonnassa yhä enemmän OP Ryhmästä tai suuremmasta osuuspankista ostettavien palveluiden varassa.
– Isompi pankki ja sen leveämmät hartiat mahdollistaisi perustehtävämme eli alueemme elinvoimaisuuden lisäämisen. Riittävän iso alueellinen edustus toisi merkittäviä mahdollisuuksia. Osana isompaa pankkia pystyisimme rahoittamaan tarvittaessa isompia investointeja alueellamme ja vastaanottamaan tarvittaessa vaikeimpiakin aikoja. Tällöin yksittäisten asiakkaiden ongelmat eivät heijastuisi koko pankkiin ja toisaalta kyky ja mahdollisuudet palvella asiakkaitamme paranisivat, Harju-Autti sanoo.