Ajankohtaista verkkomaksamisessa kortilla

Vahvan tunnistautumisen vaatimus koskee nyt kaikkea verkossa tapahtuvaa maksamista. Muutos perustuu EU:n maksupalveludirektiiviin (PSD2), joka tuli voimaan vahvan tunnistautumisen osalta syyskuussa 2019. Lain siirtymäaika verkossa tapahtuvan korttimaksamisen osalta päättyi vuodenvaihteessa.

Muutos koskee kortilla tapahtuvaa verkkokauppamaksamista ja mobiilisovellusten kautta kortilla tehtyjä maksuja. Kaupan kassalla voit edelleen maksaa kortilla ja tunnusluvulla tai lähimaksulla.

Mihin muutos perustuu? 

Vahvan tunnistautumisen tarkoitus on lisätä maksamisen turvallisuutta, parantaa kuluttajan suojaa sekä vähentää maksamiseen liittyviä väärinkäytöksiä. Kun vahva tunnistautuminen vaaditaan ostoksen yhteydessä, voidaan varmistaa, että tunnistettu identiteetti on varmasti ostosta tekevän henkilön. Rahasi ovat siis varmemmassa turvassa, kun verkko-ostokseen vaaditaan vahva tunnistautuminen. 

Miten muutos näkyy arjessa? 

  • Olet aiemmin voinut maksaa verkkokaupassa antamalla pelkän maksukortin numeron, voimassaoloajan sekä turvakoodin. Vahva tunnistaminen tarkoittaa sitä, että pelkkien korttitietojen lisäksi sinun täytyy tunnistautua vahvasti esimerkiksi Mobiiliavaimen tai Avainlukulistan avulla. 
  • Vahvaa tunnistautumista voidaan jatkossa vaatia sinulta yhä useammassa tilanteessa, esimerkiksi kun tilaat ruokaa mobiilisovelluksesta tai ostat matkalippua verkkopalvelusta.   
  • Pääsääntöisesti sinulta vaaditaan vahvaa tunnistautumista jokaisen verkossa tapahtuvan maksamisen yhteydessä, mutta ei aina. Eri verkkokauppojen kauppiaiden välillä on myös eroja siinä, kuinka usein tunnistautumista vaaditaan.   
  • Logiikka on sama kuin lähimaksamisessa, jossa toisinaan sinun täytyy näppäillä tunnusluku. Fyysisellä kortilla maksettaessa vahva tunnistautuminen tapahtuu tunnusluvun avulla.   

Nyrkkisääntönä voit pitää sitä, että vahvaan tunnistautumiseen on hyvä varautua aina verkko-ostosta tehdessäsi.  

Mitkä ovat vahvan tunnistautumisen tavat? 

Tarjoamme pääasiallisesti tunnistustavoiksi: 

  • Mobiiliavaimen 
  • Avainlukulistan, jota täydennetään tekstiviestivahvistuksella. 

Molemmat tavat ovatkin jo arjen asioinnista ennestään tuttuja, ja niiden käyttäminen tekee asioinnista turvallista. Mobiiliavain on ensisijainen tunnistustapa palveluissamme ja suosittelemme, että otat sen käyttöösi. Mobiiliavaimen saat käyttöösi lataamalla OP-mobiili tai OP-yritysmobiili -sovelluksen älypuhelimeesi tai tablettiisi. 

Tarjoamme Mobiiliavaimen tunnistustavaksi myös K-Plussa Maksuaika ja OP-Visa Business Card –korttiasiakkaillemme, joilla ei ole OP.n tunnuksia. 

Lue lisää Mobiiliavaimen käyttöönotosta ilman OP:n tunnuksia

Miten muutos vaikuttaa alaikäisen verkko-ostoksiin?

  • Muutos koskee kaikkia kortilla verkko-ostoksia tekeviä, joten myös alaikäisiltä vaaditaan jatkossa vahvaa tunnistamista.  
  • Jos alaikäinen haluaa tehdä verkko-ostoksia, tulee hänelle hakea omat tunnukset OP:n verkkopalveluun.

Mitä tarkoittaa vahva tunnistautuminen? 

Sinut voidaan tunnistaa sähköisesti eri tavoin. Vahvalla tunnistamisella varmistetaan henkilön identiteetti ja tehdään asioinnista turvallista. Vahva tunnistautuminen on maksupalvelulain (PSD2) mukainen termi, ja lain mukaisesti henkilö on pääsääntöisesti tunnistettava aina vahvan tunnistautumisen mukaan, kun käytetään tilitieto- ja maksupalveluita. OP:n asiakkaat tunnistetaan Mobiiliavaimella tai Avainlukulistalla. 

PSD2 siirtymäaika on päättymässä, ovatko OP:n palvelut vaatimusten mukaisia? 

Tarjoamme maksupalvelulain mukaiset tunnistusvälineet. 

Tuleeko verkko-ostoksen yhteydessä aina vahva tunnistautuminen? Onko tilanteita, jolloin vahvaa tunnistautumista ei vaadita?  

Maksupalvelulaki sallii erilaisia poikkeuksia vahvan tunnistautumisen säännöstä. Poikkeuksen voi muodostaa esimerkiksi: 

  • jatkuva tilaus, josta velotetaan kortilta sama sovittu summa joka kuukausi 
  • pienten summien maksutapahtumat 
  • matalan riskin maksutapahtumat.

Miten toimin, jos minulla ei ole mahdollisuutta käyttää Mobiiliavainta?  

Mobiiliavaimen käyttö edellyttää älylaitetta, johon se aktivoidaan. Jos sinulla ei ole älylaitetta, voit käyttää tunnistustapana Avainlukulistaa. Joissakin pelikone- tai mobiilisovelluksissa ostoksen vahvistaminen ei välttämättä ole mahdollista avainlukulistalla kauppiaan valitseman teknisen toteutuksen vuoksi. Tämä on kuitenkin harvinaista. 

Mistä voin tietää käykö korttini verkkokaupassa, jossa olen ostoksilla? 

Jos verkkokaupassa on Visan tai Mastercardin painike maksuvaihtoehtojen joukossa, käy OP:n tarjoama Visa tai Mastercard maksuvälineenä. Kortin lisäksi sinulla tulee olla käytössäsi OP:n verkkopalvelutunnukset ja vahvan tunnistamisen väline: Mobiiliavain tai Avainlukulista. 

Minkä ikäinen asiakas saa verkkopalvelutunnukset? 

Tällä hetkellä tarjoamme verkkopalvelut ja tunnukset 15-vuotiaille ja sitä vanhemmille OP:n asiakkaille. 

Miten alaikäinen saa verkkopalvelutunnukset? 

Alaikäiselle luovutetaan tunnukset osuuspankin konttorissa, ja hakijan tulee todentaa henkilöllisyytensä tunnuksia luovutettaessa. Tunnusten luovuttamiseen alaikäisille tarvitaan myös huoltajien suostumus. Voit varata ajan konttoriin OP-mobiilissa tai op.fi-palvelussa. 

Varaa aika op.fi-palvelussa