Arjen tiliasioidesi tueksi

Kun jokin tiliasioissasi askarruttaa, voit tarkistaa löytyisikö tilanteeseen ratkaisu täältä.

Viranomaiset tarvitsevat usein kuitteja tai tiliotteita tietyistä tilitapahtumista esimerkiksi verotusta varten. Voit tarvita myös esimerkiksi Kelan hakemuksiin tiliotteen. Jos haluat liittää tiliotteen verkossa tehtävään hakemukseen Kelalle, voit tallentaa tiliotteen kätevästi tiedostona omalle tietokoneellesi ja liittää hakemukseen.

Tiliotteet

Jos käytössäsi on Osuuspankin verkkopalvelutunnukset, toimi näin:

Kun olet kirjautunut op.fi-palveluun, voit hakea kerralla tiliotteen enintään 1 vuoden pituiselta jaksolta ja lyhimmillään 1 päivän pituisena.

  1. Siirry tulostamaan tiliote

  2. Valitse tili ja valitse haluamasi tiliotteen ajanjakso. Voit hakea ajanjaksoa kolmella eri tavalla: tietyn kuukauden tapahtumat, itse valitun ajanjakson tapahtumat tai itse valituilta viimeisimmiltä päiviltä.

  3. Kun olet valinnut ajanjakson, jatka painamalla ajanjakson vieressä olevaa nuolta.

  4. Valitse vaihtoehto Avaa tiliote omaan ikkunaansa, jolloin tiliote aukeaa pdf-muodossa uuteen ikkunaan. Ponnahdusikkunat /pop up –ikkunat tulee olla sallittuna.

  5. Voit tallentaa tiliotteen tiedostona tai tulostaa paperille. Esimerkiksi Google Chromen selaimessa tiedoston tallentamisen ja tulostamisen valinnat näkyvät sivun oikeassa ylälaidassa.

  6. Jos lataat tiedoston, aukeaa ikkuna, jossa valitset tiedoston tallennuspaikan. Valitse haluttu tallennuspaikka ja tallenna.

  7. Kun haluat lähettää tiliotteen tiedostona esim. Kelan hakemukseen, valitse Kelan hakemuksessa tiedosto sieltä paikasta, minne talletit sen.

Jos saat tiliotteesi paperisena, voit ottaa verkkotiliotteen käyttöösi kirjautumalla op.fi-palveluun.

Vaihda tiliotteesi verkkotiliotteeksi täältä

Jos käytössäsi on toisen pankin tunnukset, toimi näin:

Jos et ole vielä tehnyt OP:n digitaalisten palveluiden sopimusta, voit tehdä sen sisäänkirjautumisen yhteydessä. Sopimuksen tekemisen yhteydessä vaihdetaan tiliotteet automaattisesti paperisista tiliotteista verkkotiliotteiksi yleisimmille tileille. Huomioi, että paperitiliotteet vaihdetaan verkkotiliotteiksi vuorokauden sisällä palvelun käyttöönotosta. Palvelusta saat tiliotteet 18 kuukautta taaksepäin. Kunkin kuukauden tiliote on katsottavissa omana pdf-tiedostonaan.

  1. Valitse sisäänkirjautumisessa Muut tunnistustavat ja valitse minkä pankkiryhmän tunnuksilla haluat kirjautua sisään.

  2. Etene sisäänkirjautumisessa annettujen ohjeiden mukaan.

  3. Tiliotteita pääset katsomaan valitsemalla valikosta Päivittäiset raha-asiat > Tiliote

  4. Valitse tili ja valitse sitten haluamasi kuukauden tiliote. Painamalla valitun kuukauden tiliotetta, aukeaa tiliote omaan ikkunaansa pdf-tiedostona. Ponnahdusikkunat /pop up –ikkunat tulee olla sallittuna.

  5. Voit tallentaa tiliotteen tiedostona tai tulostaa paperille. Esimerkiksi Google Chromen selaimessa tiedoston tallentamisen ja tulostamisen valinnat näkyvät sivun oikeassa ylälaidassa.

  6. Jos lataat tiedoston, aukeaa ikkuna, jossa valitset tiedoston tallennuspaikan. Valitse haluttu tallennuspaikka ja tallenna.

  7. Kun haluat lähettää tiliotteen tiedostona esim. Kelan hakemukseen, valitse Kelan hakemuksessa tiedosto sieltä paikasta, minne talletit sen.

Jos tarvitset vanhempia tiliotteita, toimi näin:

Verkkotiliote on saatavilla verkkopalvelusta maksutta kuudelta edelliseltä vuodelta ja tilitapahtumat 24 kuukauden ajalta. Jos tarvitset vanhempia tai erikseen pankissa tulostettuja tiliotteita tai kuitteja, voimme ne sinulle toimittaa pyynnöstäsi. Palvelusta peritään tällöin palveluhinnaston mukainen maksu. Voit lähettää pyynnön tiliotteen tai kuitin tilauksesta viestillä. Pääset lähettämään viestin kirjautumalla op.fi-palveluun. Valitse viestin aiheeksi ”Tilit ja maksut”. Huomioithan kuitenkin, että yli 10 vuotta vanhoja tiliotteita tai kuitteja ei ole mahdollista saada.

Ilmoita viestissäsi tarvitsetko kuitin tietystä tapahtumasta vai tiliotteen. Kuittitilausta varten tarvitsemme myös tiedon mikä tapahtuma on kyseessä (tilinumero, päivämäärä, summa, maksun saaja) ja että haluatko kuitin postitse vai viestin liitteenä. Tiliotetilausta varten ilmoita tilinumero sekä aikaväli, jolta tiliotteen tarvitset. Tiliotteen voimme toimittaa joko postitse tai konttoriin noudettavaksi.

Lähetä viesti

Viranomaiset tarvitsevat usein kuitteja tai tiliotteita tietyistä tilitapahtumista esimerkiksi verotusta varten. 

Tapahtumavirran kautta pääset selaamaan maksutta tilitapahtumia viimeisen 24 kuukauden ajalta. Voit myös tulostaa tarvitsemasi kuitin helposti. Klikkaa vain haluamaasi tapahtumaa ja valitse Toiminnot - Avaa kuitti. Etsi tapahtumia -toiminnon kautta voit hakea tapahtumia saajan nimen mukaan.

Tilin lopettaminen itsepalveluna op.fi-palvelussa

Jos sinulla on OP:n verkkopalvelutunnukset, voit useimmissa tapauksissa lopettaa seuraavat tilit itsepalveluna: käyttötili, säästölipas, kasvu- ja kerrostuottotili, tavoitetili, jatkuva tuottotili sekä ASP-tili. Voit lopettaa tilisi, kun olet kirjautunut op.fi-palveluun.

Lopeta tarpeeton tilisi 

Tilin lopettaminen ei ole mahdollista itsepalveluna esimerkiksi, jos lopetettava tili on viimeinen tilisi OP:lla. Tässä tapauksessa voit olla yhteydessä asiakaspalveluumme lähettämällä meille viestin chatilla, op.fi-palvelussa tai OP-mobiilissa. 

Lue lisää tilin lopettamisesta

Tilin lopettaminen muun pankin tunnuksilla

Ota yhteys asiakaspalveluumme chatilla. Chat-keskustelun aikana voit tunnistautua muun pankin tunnuksilla, ja asiakaspalvelijamme pystyy useimmissa tapauksissa lopettamaan tilisi chat-keskustelun aikana, kun olet tunnistautunut. 

Jos tilin lopettaminen ei onnistu chatilla, voit myös soittaa asiakaspalveluumme.

Lue lisää tilin lopettamisesta

Tilin lopettaminen ilman minkään pankin tunnuksia

Jos haluat lopettaa tarpeettoman tilisi, eikä sinulla ole minkään pankin tunnuksia, ota yhteys asiakaspalveluumme puhelimitse. Asiakaspalvelumme neuvoo sinua tilin lopettamiseen liittyvissä käytännön toimissa.

Siirry asiakaspalvelun sivuille 

Tilin käyttöoikeuden lisääminen tai poistaminen op.fi-palvelussa

Voit lisätä tai poistaa käyttöoikeuden tiliisi itse op.fi-palvelussa, kun tilisi on jokin seuraavista: käyttötili, kasvutuottotili, kerrostuottotili, tavoitetili, jatkuva tuottotili tai määräaikainen tuottotili. Jos tililläsi on useampi omistaja tai olet alaikäinen, et voi muokata tilisi käyttöoikeuksia itse.

Op.fi-palvelussa voit lisätä tiliisi käyttöoikeuden toiselle OP:n henkilöasiakkaalle. Käyttöoikeuden lisäämistä varten tarvitset lisättävän henkilön nimen ja henkilötunnuksen. Jos lisättävä henkilö on alaikäinen tai edunvalvonnassa, et voi lisätä hänelle käyttöoikeutta.

Voit lisätä tiliisi joko:

  • tiedonsaantioikeudet tai
  • laajat käyttö- ja tiedonsaantioikeudet

Kun olet kirjautunut op.fi-palveluun, pääset lisäämään tai poistamaan käyttöoikeuden tiliisi kohdassa: Tilin tiedot - Omistus ja käyttöoikeudet. 

Siirry tilin tietoihin 

Jos et pääse itse lisäämään tai poistamaan käyttöoikeutta, toimi näin

Jos tililläsi on useampi omistaja, et voi muokata tilisi käyttöoikeuksia itse, sillä tarvitsemme pyynnön käyttöoikeuden lisäämisestä tai poistamisesta kaikilta tilinomistajilta. Pyynnön voi lähettää viestillä OP-mobiilissa tai op.fi-palvelussa. Valitse viestin aiheeksi Tilit ja maksut. Tarkemmat ohjeet viestin lähettämiseen löydät alta.

Tilin käyttöoikeuden lisääminen viestillä

Tilin käyttöoikeuden lisäämiseksi ilmoitathan viestissäsi seuraavat asiat:

  • tilinumeron, jolle käyttöoikeudet lisätään
  • käyttöoikeuden saajan nimen ja henkilötunnuksen
  • käyttöoikeuden laajuuden: 1. tiedonsaantioikeudet tai 2. laajat käyttö- ja tiedonsaantioikeudet

Tiedonsaantioikeudella valtuuttamasi henkilö voi saada tilistäsi tietoja ja voi tilata tiliotteen OP:n konttoreissa ja verkkopalveluissa. Valtuutetulla ei ole oikeutta tilillä oleviin rahoihin.

Laajalla käyttö- ja tiedonsaantioikeudella valtuuttamasi henkilö voi käyttää tiliäsi ja saada tilistäsi tietoja OP:n konttoreissa, verkkopalveluissa sekä puhelinpalvelussa. Valtuutettu voi nostaa tililtä rahaa ja tehdä tilisiirtoja.

Jos käyttöoikeuden saaja ei ole vielä OP:n asiakas, tulee hänen käydä OP:n konttorissa tunnistautumassa käyttöoikeuden voimaansaattamiseksi.

Lähetä viesti 

Tilin käyttöoikeuden poistaminen viestillä

Tilin käyttöoikeuden poistamiseksi ilmoitathan viestissäsi tilinumeron ja henkilön, jolta käyttöoikeus poistetaan. Malliteksti: Haluan poistaa tililtäni (tilinumero) käyttöoikeudet henkilöltä (nimi).

Lähetä viesti

Katevarauksella varmistetaan, että tililläsi on riittävästi rahaa ostosten maksamiseen. Myyjä varaa ostosumman katevarauksena kortiltasi ennen varsinaista maksutapahtumaa. Vaikka katevaraus ei vielä ole maksutapahtuma, huomaathan, että et pysty käyttämään katevarauksessa olevia rahoja. Katevaraus poistuu veloituksen tapahduttua.

Katevarauksia voit seurata Tapahtumavirrasta kirjautumalla op.fi-palveluun. Tapahtumavirrasta näet mahdolliset katevaraukset ja voit tarkastella niiden sisältöä. Klikkaamalla Katevaraus -sanasta saat näkyviin tarkemman erittelyn ostotilanteista, joista katevaraus koostuu.

Tilin saldotodistuksesta näet kuluvan päivän saldon kyselyhetkellä, kuolintapauksessa kuolinpäivän saldon ja ositustapauksissa osituspäivän saldon. Saldotodistuksen voit siis tarvita muun muassa perinnönjaossa, panttauksessa tai muussa varallisuuden todistamistarpeessa. Tilin tämänhetkisen saldon voit tarkistaa maksutta, kun kirjaudut op.fi-palveluun tai OP-mobiiliin.

Tilin korkotodistuksesta näet tilille kyseiseen päivään asti kertyneet talletuskorot, joita ei ole vielä maksettu tilillesi. Voit tarkistaa tilisi talletuskoron maksutta, kun kirjaudut op.fi-palveluun ja siirryt kohtaan: Tilin tiedot - Talletuskorko.

Siirry tilin tietoihin

Voit tilata saldo- ja korkotodistuksen kätevimmin viestillä. Pääset lähettämään viestin, kun kirjaudut op.fi-palveluun tai OP-mobiiliin. Ilmoitathan viestissäsi tilinumeron ja päivämäärän, jolta tarvitset todistuksen. Huomioithan, että tilin saldo- ja korkotodistukset ovat maksullisia.

Lähetä viesti