Mies ja koira

Arjen tiliasioidesi tueksi

Kun jokin tiliasioissasi askarruttaa, voit tarkistaa löytyisikö tilanteeseen ratkaisu täältä.

Viranomaiset tarvitsevat usein kuitteja tai tiliotteita tietyistä tilitapahtumista esimerkiksi verotusta varten. Voit tarvita myös esimerkiksi Kelan hakemuksiin tiliotteen. Jos haluat liittää tiliotteen verkossa tehtävään hakemukseen Kelalle, voit tallentaa tiliotteen kätevästi tiedostona omalle tietokoneellesi ja liittää hakemukseen.

Tiliotteet

Jos käytössäsi on Osuuspankin verkkopalvelutunnukset, toimi näin:

Kun olet kirjautunut op.fi-palveluun, voit hakea kerralla tiliotteen enintään 1 vuoden pituiselta jaksolta ja lyhimmillään 1 päivän pituisena.

  1. Siirry tulostamaan tiliote

  2. Valitse tili ja valitse haluamasi tiliotteen ajanjakso. Voit hakea ajanjaksoa kolmella eri tavalla: tietyn kuukauden tapahtumat, itse valitun ajanjakson tapahtumat tai itse valituilta viimeisimmiltä päiviltä.

  3. Kun olet valinnut ajanjakson, jatka painamalla ajanjakson vieressä olevaa nuolta.

  4. Valitse vaihtoehto Avaa tiliote omaan ikkunaansa, jolloin tiliote aukeaa pdf-muodossa uuteen ikkunaan. Ponnahdusikkunat /pop up –ikkunat tulee olla sallittuna.

  5. Voit tallentaa tiliotteen tiedostona tai tulostaa paperille. Esimerkiksi Google Chromen selaimessa tiedoston tallentamisen ja tulostamisen valinnat näkyvät sivun oikeassa ylälaidassa.

  6. Jos lataat tiedoston, aukeaa ikkuna, jossa valitset tiedoston tallennuspaikan. Valitse haluttu tallennuspaikka ja tallenna.

  7. Kun haluat lähettää tiliotteen tiedostona esim. Kelan hakemukseen, valitse Kelan hakemuksessa tiedosto sieltä paikasta, minne talletit sen.

Jos saat tiliotteesi paperisena, voit ottaa verkkotiliotteen käyttöösi kirjautumalla op.fi-palveluun.

Vaihda tiliotteesi verkkotiliotteeksi täältä

Jos käytössäsi on toisen pankin tunnukset, toimi näin:

Jos et ole vielä tehnyt OP:n digitaalisten palveluiden sopimusta, voit tehdä sen sisäänkirjautumisen yhteydessä. Sopimuksen tekemisen yhteydessä vaihdetaan tiliotteet automaattisesti paperisista tiliotteista verkkotiliotteiksi yleisimmille tileille. Huomioi, että paperitiliotteet vaihdetaan verkkotiliotteiksi vuorokauden sisällä palvelun käyttöönotosta. Palvelusta saat tiliotteet 18 kuukautta taaksepäin. Kunkin kuukauden tiliote on katsottavissa omana pdf-tiedostonaan.

  1. Valitse sisäänkirjautumisessa Muut tunnistustavat ja valitse minkä pankkiryhmän tunnuksilla haluat kirjautua sisään.

  2. Etene sisäänkirjautumisessa annettujen ohjeiden mukaan.

  3. Tiliotteita pääset katsomaan valitsemalla valikosta Päivittäiset raha-asiat > Tiliote

  4. Valitse tili ja valitse sitten haluamasi kuukauden tiliote. Painamalla valitun kuukauden tiliotetta, aukeaa tiliote omaan ikkunaansa pdf-tiedostona. Ponnahdusikkunat /pop up –ikkunat tulee olla sallittuna.

  5. Voit tallentaa tiliotteen tiedostona tai tulostaa paperille. Esimerkiksi Google Chromen selaimessa tiedoston tallentamisen ja tulostamisen valinnat näkyvät sivun oikeassa ylälaidassa.

  6. Jos lataat tiedoston, aukeaa ikkuna, jossa valitset tiedoston tallennuspaikan. Valitse haluttu tallennuspaikka ja tallenna.

  7. Kun haluat lähettää tiliotteen tiedostona esim. Kelan hakemukseen, valitse Kelan hakemuksessa tiedosto sieltä paikasta, minne talletit sen.

Jos tarvitset vanhempia tiliotteita, toimi näin:

Verkkotiliote on saatavilla verkkopalvelusta maksutta kuudelta edelliseltä vuodelta. Jos tarvitset vanhempia tai erikseen pankissa tulostettuja tiliotteita tai kuitteja, voimme ne sinulle toimittaa pyynnöstäsi. Palvelusta peritään tällöin palveluhinnaston mukainen maksu. Voit lähettää pyynnön tiliotteen tai kuitin tilauksesta verkkoviestillä. Pääset lähettämään verkkoviestin kirjautumalla op.fi-palveluun.

Valitse viestin aiheeksi Tilit ja maksut. Lue tarkemmat ohjeet viestin sisällöstä valitsemalla Katso löytäisitkö vastauksen nopeammin täältä > Kuittien ja tiliotteiden tilaus esimerkiksi verotusta varten. Huomioithan kuitenkin, että yli 10 vuotta vanhoja tiliotteita ei ole mahdollista saada.

Lähetä verkkoviesti

Viranomaiset tarvitsevat usein kuitteja tai tiliotteita tietyistä tilitapahtumista esimerkiksi verotusta varten. 

Tapahtumavirran kautta pääset selaamaan maksutta tilitapahtumia viimeisen 24 kuukauden ajalta. Voit myös tulostaa tarvitsemasi kuitin helposti. Klikkaa vain haluamaasi tapahtumaa ja valitse Toiminnot > Avaa kuitti. Etsi tapahtumia -toiminnon kautta voit hakea tapahtumia saajan nimen mukaan.

Tilin lopettaminen op.fi-palvelussa

Voit lopettaa itse op.fi-palvelussa seuraavat tilit: käyttötili, kasvu- ja kerrostuottotili, tavoitetili, jatkuva tuottotili sekä ASP-tilit. Op.fi-palvelussa et voi itse lopettaa viimeistä tiliäsi tai yhteisomisteisia tilejä. Jos lopetettavalla tililläsi on jotakin palveluita, esimerkiksi kortti ja/tai hyväksymättömiä maksuja, palvelu ohjaa sinut tekemään tarvittavat toimenpiteet tilin lopettamiseksi ja/tai lähettämään verkkoviestin.

Huomioithan, että tilin saldon tulee olla positiivinen tai vähintään 0,00 €, jotta voit lopettaa tilin itse. Sinun tulee myös valita tili, jolle lopetetun tilin varat hyvitetään. Hyvitystili pitää valita siinäkin tapauksessa, vaikka lopetettavan tilin saldo on 0,00 €. Tilin lopetuksen jälkeen pääset tarvittaessa tallentamaan lopetetun tilin tiliotteen.

Lopeta tarpeeton tilisi op.fi-palvelussa 

Tilin lopettaminen verkkoviestillä

Jos et voi lopettaa tiliä itsenäisesti op.fi-palvelussa, lähetä meille verkkoviesti.

Valitse verkkoviestin aiheeksi Tilit ja maksut. Ilmoitathan viestissäsi lopetettavan tilin tilinumeron sekä sen tilin numeron, minne tilin mahdolliset lopetusvarat voidaan maksaa. Jos tiliisi on liitetty jotakin palveluita, esimerkiksi kortti ja/tai verkkopalvelusopimus, pyydäthän tilin lopetuksen lisäksi näiden palveluiden lopetusta, tai niiden siirtoa toiselle tilille. Jos haluat siirtää palvelut toiselle tilille, ilmoitathan myös sen tilin numeron mihin palvelut siirretään. Jos haluat lopettaa korttisi, ilmoita kortin neljä viimeistä numeroa. 

Huomioithan, että tiliä ei voida lopettaa, jos tilillä on odottavia tai hyväksymättömiä maksuja tai e-laskuja. Tilillä tulee olla riittävästi rahaa palvelumaksujen veloittamiseen. Jos lopetettava tili on yhteinen, tarvitaan tilin lopetuspyyntö kaikilta tilin omistajilta.

Lähetä verkkoviesti

Saat annettua toiselle henkilölle käyttöoikeudet tiliisi verkkoviestillä. Ilmoita verkkoviestissä seuraavat asiat:

  • tilinumeron, jolle käyttöoikeudet lisätään
  • käyttöoikeuden saajan nimen ja henkilötunnuksen
  • käyttöoikeuden laajuuden: oikeus käyttää tiliäsi vain OP:n konttorissa vai OP:n konttorissa, että verkkopalvelussa.

Jos käyttöoikeuden saaja ei ole vielä OP:n asiakas, tulee hänen käydä konttorissa käyttöoikeuksien voimaansaattamiseksi.

Voit myös poistaa toisen henkilön käyttöoikeuden tilistäsi verkkoviestillä. Ilmoita viestissä tilinumero ja henkilö, jolta käyttöoikeudet poistetaan.

Lähetä verkkoviesti

Katevarauksella varmistetaan, että tililläsi on riittävästi rahaa ostoksien maksamiseen. Myyjä varaa ostosumman katevarauksena kortiltasi ennen varsinaista maksutapahtumaa. Huomaathan, että vaikkei katevaraus ole vielä maksutapahtuma, et pysty käyttämään katevarauksessa olevia rahoja. Katevaraus poistuu veloituksen tapahduttua.

Katevarauksia voit seurata tapahtumavirrasta kirjautumalla op.fi-palveluun. Tapahtumavirrasta näet mahdolliset katevaraukset ja voit tarkastella niiden sisältöä. Klikkaamalla Katevaraus -sanasta saat näkyviin tarkemman erittelyn ostotilanteista, joista katevaraus koostuu.

Tilin saldotodistuksesta näet kuluvan päivän saldon kyselyhetkellä, kuolintapauksessa kuolinpäivän saldon tai ositustapauksissa osituspäivän saldon. Saldotodistuksen voit siis tarvita muun muassa perinnön jaossa, panttauksessa tai muussa varallisuuden todistamistarpeessa. Tiedon tilin tämän hetkisestä saldosta näet maksutta verkkopankissa.

Tilin korkotodistuksessa näet tilille kyseiseen päivään asti kertyneet talletuskorot, joita ei ole vielä maksettu tilille. Tilin korot näet maksutta verkkopankissa.

Saat tilattua tilin saldo- ja korkotodistuksen kätevimmin verkkoviestillä. Pääset lähettämään verkkoviestin kirjautumalla op.fi-palveluun. Ilmoitathan verkkoviestissä tilinumeron ja päivämäärän, jolta todistus tarvitaan. Huomioithan, että tilin saldo- ja korkotodistukset ovat maksullisia.

Lähetä verkkoviesti