Arjen tiliasioidesi tueksi

Kun jokin tiliasioissasi askarruttaa, voit tarkistaa löytyisikö tilanteeseen ratkaisu täältä.

Viranomaiset tarvitsevat usein tiliotteen tilitapahtumista esimerkiksi verotusta varten. Voit tarvita myös esimerkiksi Kelan hakemuksiin tiliotteen. Jos haluat liittää tiliotteen verkossa tehtävään hakemukseen Kelalle, voit tallentaa tiliotteen kätevästi tiedostona omalle tietokoneellesi tai älypuhelimeesi ja liittää hakemukseen.

Tiliotteet

Voit hakea tiliotteen op.fi-palvelun ja OP-mobiilin kautta, jos käytössäsi on OP:n tunnukset.

Jos käytät op.fi-palvelua, toimi näin:

Kun olet kirjautunut op.fi-palveluun, voit hakea kerralla tiliotteen enintään yhden vuoden pituiselta jaksolta ja lyhimmillään yhden päivän pituisena.

  1. Siirry tallentamaan tai tulostamaan tiliote

  2. Valitse tili, jonka tiliotetta haluat tarkastella. Valikosta voit avata listan voimassa olevista ja lopetetuista tileistäsi. Lopetetut tilit löydät listan lopusta.
  3. Automaattisesti laadituista tiliotteista löydät eri kuukausien tiliotteet valmiiksi muodostettuina. Tiliotteet aukeavat pdf-muodossa uuteen välilehteen. Ponnahdusikkunat eli pop up -ikkunat tulee olla sallittuna.
  4. Voit myös itse muodostaa tiliotteen valitsemalla haluamasi ajanjakson. Valitse ajanjakso kalenterinäkymästä tai kirjoita päivämäärät numeroin hakunäkymään. Jatka hakemalla tilitiedot. Löydät tiliotteen Verkkotiliotteesi-kohdasta. Tiliote aukeaa pdf-muodossa uuteen välilehteen. Ponnahdusikkunat eli pop up -ikkunat tulee olla sallittuna.
  5. Voit tallentaa tiliotteen tiedostona tai tulostaa paperille. Esimerkiksi Google Chrome -selaimessa tiedoston tallentamisen ja tulostamisen valinnat löytyvät selaimen valikosta.

  6. Jos lataat tiedoston, aukeaa ikkuna, jossa valitset tiedoston tallennuspaikan. Valitse haluttu tallennuspaikka ja tallenna.

  7. Kun haluat lähettää tiliotteen tiedostona esim. Kelan hakemukseen, valitse Kelan hakemuksessa tiedosto sieltä paikasta, minne talletit sen.

 

Jos saat tiliotteesi paperisena, voit ottaa verkkotiliotteen käyttöösi kirjautumalla op.fi-palveluun.

Vaihda tiliotteesi verkkotiliotteeksi täältä

Jos käytät OP-mobiilia, toimi näin:

  1. Kirjaudu OP-mobiiliin.
  2. Valitse tili, jonka tiliotteita haluat tarkastella.
  3. Siirry Tilin asetuksiin ratas-ikonin kautta.
  4. Valitse Tiliote.
  5. Valitse minkä vuoden tiliotteita haluat tarkastella.
  6. Valitse minkä kuukauden tiliotteita haluat tarkastella.
  7. Tiliote aukeaa pdf-muodossa. Voit tallentaa tiliotteen tiedostona omalle laitteellesi.


OP-mobiilissa voit tarkastella kuukausittaisia tiliotteita.

Jos käytössäsi on muun pankin tunnukset, toimi näin:

Jos et ole vielä tehnyt OP:n digitaalisten palveluiden sopimusta, voit tehdä sen sisäänkirjautumisen yhteydessä. Sopimuksen tekemisen yhteydessä vaihdetaan tiliotteet automaattisesti paperisista tiliotteista verkkotiliotteiksi yleisimmille tileille. Huomioi, että paperitiliotteet vaihdetaan verkkotiliotteiksi vuorokauden sisällä palvelun käyttöönotosta. Palvelusta saat tiliotteet 18 kuukautta taaksepäin. Kunkin kuukauden tiliote on katsottavissa omana pdf-tiedostonaan.

  1. Valitse sisäänkirjautumisessa Kirjaudu muun pankin tunnuksilla ja valitse minkä pankkiryhmän tunnuksilla haluat kirjautua sisään.

  2. Etene sisäänkirjautumisessa annettujen ohjeiden mukaan.

  3. Tiliotteita pääset katsomaan valitsemalla sivun yläreunan navigaatiosta Rahat – Tiliote.

  4. Valitse tili ja valitse sitten haluamasi kuukauden tiliote. Painamalla valitun kuukauden tiliotetta, aukeaa tiliote omaan ikkunaansa pdf-tiedostona. Ponnahdusikkunat /pop up –ikkunat tulee olla sallittuna.

  5. Voit tallentaa tiliotteen tiedostona tai tulostaa paperille. Esimerkiksi Google Chromen selaimessa tiedoston tallentamisen ja tulostamisen valinnat näkyvät sivun oikeassa ylälaidassa.

  6. Jos lataat tiedoston, aukeaa ikkuna, jossa valitset tiedoston tallennuspaikan. Valitse haluttu tallennuspaikka ja tallenna.

  7. Kun haluat lähettää tiliotteen tiedostona esim. Kelan hakemukseen, valitse Kelan hakemuksessa tiedosto sieltä paikasta, minne talletit sen.

Jos tarvitset vanhempia tiliotteita, toimi näin:

Verkkotiliote on saatavilla op.fi-palvelussa maksutta kuudelta edelliseltä vuodelta ja tilitapahtumat 24 kuukauden ajalta. Jos tarvitset vanhempia tai erikseen pankissa tulostettuja tiliotteita, voimme toimittaa ne sinulle pyynnöstäsi. Palvelusta peritään tällöin palveluhinnaston mukainen maksu. Voit lähettää pyynnön tiliotteen tilauksesta viestillä OP-mobiilissa tai op.fi-palvelussa. Valitse viestin aiheeksi ”Tilit ja maksut”. Huomioithan, että yli 10 vuotta vanhoja tiliotteita ei ole mahdollista saada.

Ilmoitathan viestissäsi tilinumeron sekä aikavälin, jolta tarvitset tiliotteen. Voimme toimittaa tiliotteen joko postitse tai konttoriin noudettavaksi.

Lähetä viesti

Viranomaiset tarvitsevat usein kuitteja tai tiliotteita tietyistä tilitapahtumista esimerkiksi verotusta varten. 

Tapahtumavirran kautta pääset selaamaan maksutta tilitapahtumia viimeisen 24 kuukauden ajalta. Voit myös tulostaa tarvitsemasi kuitin helposti. Klikkaa vain haluamaasi tapahtumaa ja valitse Toiminnot - Avaa kuitti. Etsi tapahtumia -toiminnon kautta voit hakea tapahtumia saajan nimen mukaan.

Näin lopetat tilisi, jos sinulla on OP:n tunnukset

Voit useimmissa tapauksissa lopettaa tilisi, kun kirjaudut sisään op.fi-palveluun tai OP-mobiiliin. Op.fi-palvelussa voit lopettaa Käyttötilin, Säästölippaan, Säästötilin, Kasvu- ja Kerrostuottotilin, Tavoitetilin, Jatkuvan tuottotilin sekä ASP-tilin. OP-mobiilissa voit lopettaa Käyttötilin, Säästötilin, Kasvu- ja Kerrostuottotilin, Tavoitetilin sekä Jatkuva tuottotilin.

Tiliä ei voi lopettaa op.fi-palvelussa tai OP-mobiilissa esimerkiksi, jos lopetettava tili on viimeinen tilisi OP:lla tai jos lopetettava tili on yhteisessä omistuksessa. Näissä tapauksissa tutustu tarkempiin ohjeisiin.

Siirry lopettamaan tilisi

Tutustu tarkempiin ohjeisiin

Näin lopetat tilisi muun pankin tunnuksilla

Voit kirjautua op.fi-palveluun myös muun pankin tunnuksilla ja lopettaa tilisi palvelun kautta.

Siirry lopettamaan tilisi

Voit myös ottaa yhteyden asiakaspalveluumme chatilla. Chat-keskustelun aikana voit tunnistautua muun pankin tunnuksilla, ja asiakaspalvelijamme pystyy useimmissa tapauksissa lopettamaan tilisi chat-keskustelun aikana, kun olet tunnistautunut. 

Jos tilin lopettaminen ei onnistu chatilla, voit myös soittaa asiakaspalveluumme.

Lue lisää tilin lopettamisesta

Näin lopetat tilisi, jos sinulla ei ole minkään pankin tunnuksia

Jos haluat lopettaa tarpeettoman tilisi, eikä sinulla ole minkään pankin tunnuksia, ota yhteys asiakaspalveluumme puhelimitse. Asiakaspalvelumme neuvoo sinua tilin lopettamiseen liittyvissä käytännön toimissa.

Siirry asiakaspalvelun sivuille 

 

Tilin käyttöoikeuksien muuttaminen op.fi-palvelussa

Voit useimmissa tapauksissa muuttaa seuraavien tilien käyttöoikeuksia op.fi-palvelussa: Käyttötili, Kasvutuottotili, Kerrostuottotili, Tavoitetili, Jatkuva tuottotili ja Määräaikainen tuottotili.

Voit muuttaa tilisi käyttöoikeuksia seuraavalla tavalla:

  1. Kirjaudu op.fi-palveluun OP:n tunnuksillasi ja siirry tilin tietoihin
  2. Valitse tili, jonka käyttöoikeuksia haluat muuttaa
  3. Siirry sivulla kohtaan Omistus ja käyttöoikeudet
  4. Valitse Lisää käyttöoikeus tai Poista käyttöoikeus. Jotta voit lisätä käyttöoikeuden, tarvitset lisättävän henkilön nimen ja henkilötunnuksen​​

Huomaathan, että tilin käyttöoikeuden lisäys ei onnistu op.fi-palvelun kautta, jos kyseessä on yhteinen tili. Siirry siinä tapauksessa lukemaan ohjeet kohdasta ”Käyttöoikeuden lisääminen tilille, jos käyttöoikeuden saaja ei ole OP:n asiakas tai jos tili on yhteinen”.

Kirjaudu ja siirry tilin tietoihin

Eikö sinulla ole OP:n tunnuksia? Jos sinulla ei ole OP:n tunnuksia ja haluat myöntää toiselle henkilölle käyttöoikeuden tiliisi, sinun tulee varata aika pankkiin. Käyttöoikeuden poistamista varten voit soittaa asiakaspalveluumme numeroon 0100 0500 (pvm/mpm).

Siirry ajanvaraukseen

Käyttöoikeuden lisääminen tilille, jos käyttöoikeuden saaja ei ole OP:n asiakas tai jos tili on yhteinen

Haluatko lisätä tilillesi käyttöoikeuden, mutta käyttöoikeuden saaja ei ole OP:n asiakas? Siinä tapauksessa sinun tulee pyytää käyttöoikeuden lisäämistä viestillä ja pyytää käyttöoikeuden saajaa varaamaan aika osuuspankin konttoriin tunnistautumista varten.

Viestissä tulee mainita seuraavat tiedot:

  • tilinumero, jolle käyttöoikeudet lisätään
  • lisättävän henkilön nimi ja henkilötunnus
  • käyttöoikeuden laajuus: 1. tiedonsaantioikeudet tai 2. laajat käyttö- ja tiedonsaantioikeudet

Tiedonsaantioikeudella henkilö voi saada tilistäsi tietoja ja voi tilata tiliotteen OP:n konttoreissa ja digipalveluissa. Henkilöllä ei ole oikeutta tilillä oleviin rahoihin.

Laajalla käyttö- ja tiedonsaantioikeudella henkilö voi käyttää tiliäsi ja saada tilistäsi tietoja OP:n konttoreissa, digipalveluissa sekä puhelinpalvelussa. Henkilö voi nostaa tililtä rahaa ja tehdä tilisiirtoja.

Jos käyttöoikeus lisätään yhteiselle tilille, tarvitsemme kaikilta tilin omistajilta suostumuksen käyttöoikeuden lisäämiseen. Jos kaikilla tilinomistajilla on OP:n tunnukset, voitte hyödyntää yllä olevaa viestipohjaa ja lähettää meille viestin op.fi-palvelussa, OP-mobiilissa tai chatissa.

Kirjaudu ja lähetä viesti

Katevarauksen avulla varmistetaan, että tililläsi on riittävästi rahaa ostosten maksamiseen. Myyjä varaa ostosumman katevarauksena kortiltasi ennen varsinaista veloitusta. Katevaraus poistuu, kun veloitus on tehty. 

Vaikka katevaraus ei vielä ole maksutapahtuma, et pysty käyttämään katevarauksessa olevia rahoja.

Voit tarkastella katevarauksen tietoja OP-mobiilissa ja op.fi-palvelussa, kun klikkaat Katevaraukset-sanaa.

  • Debit-tapahtuman tiedot näet tilisi tapahtumissa.
  • Credit-tapahtuman tiedot näet luottokorttisi tapahtumissa.

Voit tarvita saldotodistuksen muun muassa perinnön jaossa, panttauksessa tai muussa varallisuuden todistamistarpeessa. Tilin saldotodistuksesta käy ilmi:

  • Kuluvan päivän saldo kyselyhetkellä
  • Kuolintapauksessa kuolinpäivän saldo
  • Ositustapauksessa osituspäivän saldo

Tilin korkotodistuksesta käy puolestaan ilmi tilille kyseiseen päivään asti kertyneet talletuskorot, joita ei ole vielä maksettu tilille. 

Huomaathan, että tilin saldo- ja korkotodistukset ovat maksullisia. Voit tarkistaa tilisi saldon ja koron maksutta, kun kirjaudut op.fi-palveluun.

Voit tilata tilin saldo- ja korkotodistuksen kätevimmin viestillä. Ilmoitathan viestissäsi tilinumeron ja päivämäärän, jolta tarvitset todistuksen.

Lähetä viesti