Muutitko Suomeen ja haluaisit asiakkaaksemme?

Tämä lomake on sinulle, jolla ei ole vielä suomalaisia pankkitunnuksia

Aloita pankkipalveluiden avaaminen täyttämällä alla oleva lomake. Lomakkeella toimitat vaadittavia tietoja ennen tapaamista konttorissa. Lomakkeen täyttämisen jälkeen olemme sinuun yhteydessä. Näin pystymme valmistautumaan tapaamiseen paremmin. Varsinainen asiakkuus haetaan ja avataan konttorilla.

 

Mitä tarvitset ennen lomakkeen lähettämistä?

  • Suomalaisen henkilötunnuksen: hae suomalaista henkilötunnusta rekisteröimällä henkilötietosi ja osoitteesi Suomen viranomaisille. Voit rekisteröityä esimerkiksi Digi- ja väestöviraston palvelupaikoissa, maahanmuuttovirastossa tai Verohallinnon toimipisteessä.
  • Suomalaisen osoitteen tulee olla rekisteröitynä Digi- ja väestövirastolla. Osoitteen tulee olla vakituinen tai tilapäinen, pelkkä postitusosoite ei kelpaa. Osoitteen päivittymisessä saattaa olla viivettä, joten täytä lomake vasta sitten, kun olet saanut vahvistuksen, että osoitetietosi on rekisteröity.
  • Oleskeluluvan, jos olet saapunut Suomeen EU:n ulkopuolelta. Oleskeluluvan tulee olla yli 3 kk voimassa. Jos olet EU:n kansalainen, sinun pitää rekisteröidä oleskeluoikeutesi Suomessa.
  • Voimassa olevan henkilöllisyystodistuksen: passi, Suomen viranomaisen 1.3.1999 jälkeen myöntämä henkilökortti tai ETA-valtion, Sveitsin tai San Marinon viranomaisen myöntämä henkilötodistus, joka kelpaa myös matkustusasiakirjaksi. Henkilöllisyystodistuksesi tulee olla ehjä ja sinut tulee tunnistaa kuvasta helposti.
  • Mikäli haluat verkkopankkitunnukset tunnistautumista varten, sinulla tulee olla Suomen, toisen ETA-maan, Sveitsin tai San Marinon viranomaisen myöntämä passi tai henkilökortti.
  • Sinulla tulee olla riittävästi varoja palvelumaksuihin. Käyttötilin hinta on 2,5 €/kk ja OP:n digipalveluiden hinta pankista riippuen noin 3 €/kk.
  • Sinun pitää olla täysi-ikäinen.

Palveluhinnastot henkilöasiakkaille löydät täältä

Lue oleskeluluvan ja henkilötietojen rekisteröimisestä (Maahanmuuttovirasto)

Lue henkilötietojen rekisteröimisestä (Digi- ja väestötietovirasto)

Lue henkilötietojen rekisteröimisestä (Verohallinto)

 

Mitä sinun tulee liittää lomakkeella

 

Henkilöllisyystodistus

Henkilöllisyystodistus voi olla kopio ulkomaalaisesta tai suomalaisesta passista tai suomalaisesta henkilökortista. Oleskelulupa ei kelpaa henkilöllisyystodistukseksi pankkipalveluiden avaamiseen.

Todistus laillisesta oleskelusta Suomessa

EU:n ulkopuolelta saapuessa tarvitset oleskeluluvan, joka on yli 3 kk voimassa. EU:n kansalaisena tarvitset oleskeluoikeuden rekisteröintitodistuksen. Liitä kopio todistuksesta lomakkelle.

Todistus työpaikasta tai opiskelusta

Jos olet tullut töihin, liitä kopio työsopimuksestasi. Jos olet tullut opiskelemaan, tarvitsemme todisteen myös siitä. Muita syitä saapua Suomeen voi olla esimerkiksi perheside Suomeen tai paluumuutto.

Tositteita tilille tulevien rahojen alkuperästä

Kysymme sinulta rahojen alkuperää. Tämä on pankin velvollisuus käteisen tallettamisen ja tilisiirron yhteydessä. Tähän tarvitsemme tositteita, esimerkiksi kopion nykyisen pankin tilitapahtumista kolmen kuukauden ajalta, kuitista tai kauppakirjasta.

Liitteiden tulee olla joko suomeksi, ruotsiksi tai englanniksi. Liitteinä laittamasi kopiot voivat olla esimerkiksi puhelimella otettuja kuvia alkuperäisistä dokumenteista. Sallitut tiedostomuodot ovat pdf, jpg, jpeg ja gif. Pdf:t eivät saa sisältää linkkejä. Yhden tiedoston koko saa olla enintään 4 megatavua (Mt). Tarkista, että kuvassa näkyvät tiedot ovat luettavissa.

Täytä lomake huolella. Kun olemme vastaanottaneet antamasi tiedot, otamme sinuun yhteyttä viiden arkipäivän kuluessa ja sovimme ajan tapaamiselle konttorille. Konttorilla keskustelemme tarpeistasi.

Lisätietojen lähettäminen

Jos pyydämme sinua lähettämään lisätietoja koskien täyttämääsi lomaketta, käytä alla olevaa linkkiä.

Lähetä lisätietoja

Onko sinulla toisen pankin tunnukset ja olet ETA-maan kansalainen?

Voit avata pankkipalvelut digitaalisesti OP:lle. 

 Tule OP:n asiakkaaksi verkossa

Jos et ole Euroopan talousalueen (ETA) kansalainen, ja sinulla on jo tili ja tunnukset toisessa suomalaisessa pankissa, varaa aika tapaamiseen.

Mitä teen, jos en voi täyttää lomaketta verkossa?

Varaa aika konttorille ja tuo mukanasi vaadittavat lomakkeet täytettynä ja tulostettuna.

 

Lisätietoja henkilötietojen käsittelystä saat osuuspankin asiakasrekisterin tietosuojaselosteesta.