Välkommen till mötet

För mötet behöver du

Kontrollera genom det bekräftelsemeddelande som du fått tidpunkten för det bokade mötet och var mötet hålls: på OPs kontor, per telefon eller via nätet.

Läs sedan våra anvisningar så att mötet framskrider så smidigt som möjligt.

En intressebevakningsfullmakt är ett dokument med vilket man själv i förväg kan bestämma vem som ska sköta ens ärenden i en situation där man själv på grund av sjukdom eller försvagad hälsa är oförmögen att sköta sina ärenden. Den fullmäktige kan ges behörighet att företräda fullmaktsgivaren i ärenden som gäller fullmaktsgivarens egendom och hens personliga ärenden. En person som fyllt 18 år och förstår innebörden fullmakten, kan upprätta en intressebevakningsfullmakt.

Fullmaktsgivaren utser i fullmakten åtminstone en befullmäktigad att sköta sina ärenden. Dessutom är det möjligt att utse också andrahandsfullmäktige och ersättare. En släkting eller annan närstående person kan fungera som befullmäktigad. Släktingar eller andra närstående kan vara jäviga att företräda fullmaktsgivaren i vissa situationer. Sådana situationer är till exempel:

  • att företräda fullmaktsgivaren i dödsbos ärenden då den fullmäktige själv också är dödsbodelägare.
  • att ge gåva till fullmäktiges egna barn eller syskonbarn, även om det i fullmakten finns ett förordnande om att ge gåvor till barnbarnen.
  • avstående av besittningsrätten till den gemensamma bostaden för den efterlevande makens del, då den fullmäktige även är dödsbodelägare i den först avlidne makens dödsbo.

Det lönar sig att på förhand fundera på vem som kunde fungera som en ojävig ersättare för den fullmäktige. En ojävig ersättare bör i regel vara någon som inte är en släkting eller ingift släkting. Det är inte obligatoriskt att utse en ersättare, men om du gör det kan du försäkra dig om att fullmakten kan användas även i fall som de ovannämnda.

För förhandlingen behöver du hela namnen och personbeteckningarna (egentlig befullmäktigad och eventuella andrahandsfullmäktige och ersättare) för de personer som ska befullmäktigas. Vi behöver även få veta om du äger fast egendom. Dessutom lönar det sig att begrunda om det finns sådana gåvor eller förskott på arv som borde beaktas i fullmakten.

Diskutera ärendet med de personer som du vill befullmäktiga redan före förhandlingen. De personer som du ska befullmäktiga behöver inte vara med under förhandlingen.

För upprättande av dokumentet debiteras ett arvode enligt gällande tariff. Om förhandlingen utmynnar i att det inte är nödvändigt eller aktuellt att upprätta dokument, fakturerar vi för den arbetstid som använts för mötet enligt gällande timdebitering.

 

Beakta följande före mötet

Förbered dig inför mötet genom att kontrollera och vid behov komplettera dina kunduppgifter i OP:s nättjänsten för företag. På så vis går ditt möte snabbare.

I bekräftelsemeddelandet ser du hur du kommer att träffa vår expert

Ta fram de uppgifter eller handlingar som behövs på mötet och gäller det ärende du vill diskutera. Vår expert ringer dig när mötet börjar. Om du använder OP-mobilen, kan du kontrollera att ett samtal till dig verkligen kommer från andelsbanken.

Du kan delta i nätmöten antingen i tjänsten op.fi eller med hjälp av OP:s mobilapplikation..

Deltagande i op.fi

  1. Öppna op.fi i din webbläsare och logga in med dina OP-koder.
  2. Gå till sidan Kundtjänst och välj Nätmöte.
  3. Följ mötessidans anvisningar och håll sidan öppen i bakgrunden när du ansluter dig till nätmötet.

 

Deltagande med OP:s mobilapplikation

  1. Försäkra dig om att du har applikationen Teams på din enhet. Om du ännu inte har börjat använda applikationen, ska du i god tid före ditt möte ladda ner den till din enhet via din applikationsbutik.
  2. Logga in i OP:s mobilapplikation med dina OP-koder.
  3. När du har loggat in, öppna menyn Annat och välj Kundtjänst.
  4. Välj Nätmöten i kundtjänstens undermeny. När ditt nätmöte håller på att börja ska du välja Anslut dig till mötet.
  5. Följ anvisningarna på mötesvyn och håll sidan öppen i bakgrunden när du ansluter dig till nätmötet.

När du kommer till kontoret ska du ha med dig ett giltigt identitetsbevis utfärdat av en myndighet i Finland.

  • Ett identitetskort, pass eller diplomatpass utfärdat efter 1.3.1999. 
  • Ett körkort som utfärdats till en finländsk medborgare efter 1.10.1990 godkänns som identitetsbevis i andra ärenden än vid ingående av OP:s nättjänstavtal och öppnande av nättjänstkoder.

 

Ändra eller annullera din tidsbokning

Du ändra eller annullera din tidsbokning på sidan Dina möten. I OP-mobilen ser du din tidsbokning via fliken Annat och Kundtjänst.

Vid behov kan du också kontakta vår kundtjänst.

Om du inte var inloggad då du bokade tiden, behöver du bokningskoden som finns i det bekräftelsemeddelande som du fått. Observera att du inte kan annullera mötet med ett textmeddelande.