Lähimaksu kännykällä.

Betala med telefonen, var du än är

Det är snabbt, enkelt och tryggt att betala med telefonen. Med OP:s mobilapp Pivo kan du flytta över pengar utan kontonummer, lätt betala inköp i nätaffärer och också betala inköp vid butikskassan utan separata kort eller kontanter. Underlätta ditt dagliga liv och börja använda den mobila kontaktlösa betalningen redan idag!

Börja använda Pivos kontaktlösa betalning och betala med din Android-telefon vid butikskassan 

Vi förnyar funktionerna för OP:s kort och de får nu en funktion som ger möjlighet till mobilbetalningar. Med den kan du betala inköp vid butikskassan med din Android-telefon.

De nya korten tas i bruk stegvis: 

  • Om du har ett OP-Visa Electron-, OP-Visa Debit-, Ny OP-Visa Credit/Debit-kort, kan du redan nu börja använda den mobila kontaktlösa betalningen i Pivo.
  • Om du har ett OP-Visa Credit/Debit-kombikort kan du börja använda den mobila kontaktlösa betalningen när du får ditt nya kort. Vi postar de förnyade OP Visa Credit/Debit-korten under 2019.
  • Stödet för OP-Visa Gold-, OP-Visa Platinum- och OP-Visa Business Card-korten utvidgas senare i år. 

Så här börjar du använda den kontaktlösa betalningen i Pivo

Ladda ner Pivo i din smarttelefon från Google Play Store. Logga sedan in i Pivo med ditt telefonnummer och OP:s koder. Aktivera sedan Pivos kontaktlösa betalning på Pivos förstasida. Efter det fungerar din telefon som ett betalningsinstrument.

Med mobilapparaten betalar du kontaktlöst på samma sätt som med ditt kort. Öppna Pivo och vyn för kontaktlös betalning i den och håll din telefon nära en betalterminal som accepterar kontaktlös betalning. Om du vill kan du också aktivera betalningar i hemvyn. Då räcker det med att öppna skärmlåset då du vill betala. Gränserna för kontaktlös betalning gäller inte kontaktlösa betalningar med mobilapparater.

Mobilbetalningarna fungerar med Android-telefoner som har Android-versionen 6.0 eller nyare samt NFC-stöd.

Mobilbetalningar är trygga

Då du betalar kontaktlöst med din telefon behöver du inte knappa in PIN-koden för ditt kort i betalterminalen.

Som mobilbetalningsinstrument har du anslutit ditt kort, och då gäller de bruksgränser som du har satt ut för det här kortet och kontot i anslutning till det också vid mobilbetalningarna.

För att garantera din säkerhet är det viktigt att se till att de program som du använder är uppdaterade. Ta hand om din telefon på samma sätt som ditt kort!

Om din telefon försvinner, ring Pivos kundtjänst 020 356 789 (mån.–sön. kl. 6–23, i det fasta nätet 8,35 cent/samtal + 16,69 cent/min., i mobilnätet 8,35 cent/samtal + 16,69 cent/min.) och be att Pivo ska spärras. Övriga tider ska du ringa spärrtjänsten 0100 0555 och be att mobilbetalningsfunktionen i anslutning till Pivo ska spärras. Observera att det kort som anslutits till mobilbetalningen inte behöver spärras om telefonen försvinner.

Om ditt kort försvinner, ska du ringa spärrtjänsten 0100 0555 och be att kortet ska spärras.

Pivo är en betalningsapp i din telefon

Pivo är en mångsidig betalningsapp för betalningar och uppföljning av ekonomin. Med den betalar du enkelt inköp till kompisar, på nätet och vid butikskassan. Samtidigt hjälper Pivo dig att hålla dig uppdaterad med din ekonomi. I Pivo kan du dra nytta av tjänster, förmåner och erbjudanden som underlättar vardagen. 

Med Pivo kan du betala till en kompis då du har mottagarens telefonnummer. Du behöver alltså inte känna till kontonumret. Med Pivo kan du också alltid göra Siirto-betalningar i realtid över bankgränser.

Med Pivo kan du också betala inköp i nätaffärer. Klicka inköpen i varukorgen och välj Pivo som betalsätt. Godkänn betalningen med Pivo, så behöver du inte knappa in nyckeltal eller kreditkortsuppgifter.

Som kund hos OP kan du snabbt och tryggt betala inköp med en Android-telefon och Pivo i alla affärer som har en betalterminal för kontaktlös betalning.

Pivo är en avgiftsfri app som du kan ladda ner den i din smarttelefon från din appbutik. Pivo finns för iOS- och Android-apparater.