Pivo - Siirto

Siirto-betalning

Betala till din kompis eller i nätbutiken med enbart telefonnumret – i realtid
1

Pengarna överförs från ett konto till ett annat på några sekunder

Med Siirto överförs pengarna omedelbart mellan OP och Nordea oberoende av klockslag och veckodag.

2

Du behöver bara mottagarens telefonnummer

Då du betalar knappar du in telefonnumret i stället för kontonumret. Du behöver alltså inte veta kontonumret.

3

En trygg tjänst

Siirto är ett finländskt betalningssystem där alla användare är starkt autentiserade.

4

Du betalar behändigt också i de flesta nätbutikerna

Betalsättet Siirto känner du igen i nätbutiken på den orangefärgade Siirto-logon bland de andra betalsätten.

Använd OP-mobilen och Pivo

Som kund hos OP kan du använda Siirto i OP-mobilen och Pivo. Du behöver inte vara myndig – det räcker med att du ha egna nättjänstkoder och en smarttelefon.

Om du inte ännu är kund hos OP kan du använda Pivo. Med Pivo betalar du till en kompis på nätet oavsett i vilken bank du är kund.

Betala till din kompis eller i nätbutiken med enbart telefonnumret – i realtid

Med Siirto, som är ett finländskt mobilbetalningssystem, överförs pengar utan dröjsmål mellan olika banker. Siirto fungerar för OP:s och Nordeas kunder i OP-mobilen, Pivo eller i Nordeas Siirto-app. OP:s kunder kan aktivera den i OP-mobilen och Pivo.

Betala bekvämt till en kompis med Siirto

Dela lunchkostnaderna med en kompis, betala inköp på lopptorget, skaffa en gemensam gåva till någon som fyller år eller överför pengar till en familjemedlem utan kontonummer och bankkoder.

Med Siirto kan du i realtid överföra pengar med ett telefonnummer. Då du betalar knappar du in telefonnumret i stället för kontonumret. På motsvarande sätt kan du också göra en betalningsbegäran med enbart telefonnumret.

Med Siirto betalar du enkelt och tryggt också i nätbutiker

Med Siirto kan du betala också i många nätbutiker. Det är enkelt att betala på nätet: välj Siirto som betalsätt vid kassan, mata in ditt telefonnummer i fältet som reserverats för det och godkänn betalningen i appen.

Siirto är också ett tryggt betalsätt: du behöver inte uppge t.ex. kreditkortsuppgifterna i nätbutiken, utan du godkänner betalningen i din egen app.

Betalsättet Siirto känner du igen i nätbutiken på den orangefärgade Siirto-logon bland de andra betalsätten.

Läs mer om OP-mobilen Läs mer om Pivo

Vad är Siirto?

Med Siirto, som är ett finländskt mobilbetalningssystem, överförs pengar från en kund till en annan utan dröjsmål mellan olika banker. Betalaren behöver inte veta mottagarens kontonummer, utan pengarna går från ett konto till ett annat på basis av telefonnumret.
 
Siirto fungerar för OP:s och Nordeas kunder. Siirto kan användas i Pivo, OP-mobilen eller Nordeas Siirto-app. 

Till vem kan jag överföra pengar med en Siirto-betalning?

Alla kunder hos OP och Nordea som använder någon av de appar som lämpar sig för Siirto-betalningar (Pivo, OP-mobilen eller Nordeas Siirto) kan göra och ta emot Siirto-betalningar.

När kommer min betalning fram?

Siirto-betalningarna går alltid genast fram – oberoende av veckodag eller klockslag.

Kostar det något att göra eller ta emot en Siirto-betalning?

Det kostar inget för våra privatkunder att göra eller ta emot Siirto-betalningar.

Hur vet jag om mottagaren använder Siirto-betalningar?

Då du väljer en betalningsmottagare, kontrollerar den app som du använder om mottagaren använder Siirto-betalningar.
 
Pivo: Om mottagaren inte använder Siirto-betalningar men använder Pivo, gör Pivo betalningen som en s.k. vanlig kompisbetalning. De här betalningarna når mottagaren inom 1–2 bankdagar. Om mottagaren inte använder Siirto eller Pivo, säger Pivo till om det.
 
OP-mobilen: Om mottagaren inte använder Siirto-betalningar, öppnas en vy i OP-mobilen, där du kan sända mottagaren en begäran om att börja använda Siirto.

Ett hur stort belopp kan jag sända?

500 € under 24 h eller 15 000 € under 12 mån.

På vilket konto kommer Siirto-betalningarna in och från vilket konto går de? Kan jag byta konto?

Du väljer själv det konto som pengarna både ska komma in på och från vilket de ska sändas.
 
Pivo: Du kan se och byta kontot via Betalningsinstrument.
 
OP-mobilen: Du kan se och byta kontot via Annat. 

Vad behöver jag för att kunna göra Siirto-betalningar?

Om du vill börja använda Siirto i Pivo eller OP-mobilen, behöver du:
 
  • En smarttelefon eller datorplatta
  • Nättjänstkoder
  • Ett telefonnummer
  • Ett brukskonto
Siirto kan användas av OP:s och Nordeas kunder.

Var kan jag se mina gjorda Siirto-betalningar?

Pivo: Du kan se på alla betalningar du gjort via Pivo i Pivos betalningshistorik. Du kommer till betalningshistoriken genom att svepa höger i Pivos startvy eller genom att klicka på listikonen högst uppe i startvyn.
 
OP-mobilen: Du kan se på de Siirto-betalningar som du gjort via OP-mobilen i menyn Annat. 

Vad är en betalningsbegäran?

Om du vill att någon ska betala ett visst belopp till dig, kan du sända en betalningsbegäran till den personen.
 
Betalningsbegäran sänds från samma vy som betalningarna. Du byter bara ut Betala till Begär.
 
Mottagaren får ett meddelande om begäran, och avsändaren ser i sin app när begäran har godkänts.

Kan jag återkalla en sänd Siirto-betalning?

Du kan inte återkalla en Siirto-betalning.

Vad ska jag göra om jag tappar min telefon?

Det går inte att göra betalningar med Pivo eller OP-mobilen utan att logga in. Det är alltså inte nödvändigt att spärra Siirto-betalningarna, om din nättjänstkod, din Mobilnyckel-PIN i OP-mobilen eller åtkomstkoden till Pivo inte har hamnat i fel händer.
 
Du kan ändå spärra Siirto-betalningarna genom att ringa Nets spärrtjänst (020 333, 24 h).
 
OP:s nättjänstkoder kan du spärra genom att ringa OP Spärrtjänsten (0100 0555, 24 h).

Söker du information om Siirto-betalningar i Pivo?

Siirto-tjänsten erbjuds av Automatia och Siirto-betalningen tillhandahålls av OP Kundtjänster Ab.