Mistä tunnistaa huijausviestin – katso, millaisia huijausviestejä tietoomme on tullut

OP:n nimissä lähetetään toistuvasti huijausviestejä. Tältä sivulta löydät uusimmat tietoomme tulleet huijaukset.

Löydät tältä sivulta kuvia ja kuvauksia verkkorikollisten lähettämistä huijausviesteistä. Jos saat tällaisen viestin, se on huijaus. 

Kuten huomaat, huijausviesti ohjaa lähes aina lukijaa toimintaan linkin tai painikkeen kautta. Yleensä linkki vie kirjautumissivuksi tekeytyvälle valesivulle, jolla kalastellaan pankkitunnuksia tai muita tietoja. Linkkiä tai painiketta ei pidä klikata.

Vaikka saamasi epäilyttävä viesti ei olisi tällä sivulla, älä reagoi viestiin, sillä se voi olla uusi huijaus. Ota epäilyttävästä tekstiviestistä kuvakaappaus ja lähetä se osoitteeseen tietoturvailmoitukset(at)op.fi. Jos viesti saapui sähköpostitse, tallenna viesti ja lähetä se sähköpostin liitetiedostona osoitteeseen tietoturvailmoitukset(at)op.fi. Voit myös ottaa yhteyttä asiakaspalveluumme asian selvittämiseksi.

Miltä huijausviesti näyttää – uusimmat tietoomme tulleet huijaukset

20.7.2022 "OP Online-käyttösi on jäädytetty epätavallisen toiminnan vuoksi"

Viesti kuuluu näin: "OP: Online-käyttösi on jäädytetty epätavallisen toiminnan vuoksi. Palauta käyttöoikeus noudattamalla ohjeita osoitteessa..."

20.7.2022 "Olemme havainneet epänormaalia toimintaa tililläsi"

Viestissä kerrotaan, että "Olemme havainneet epänormaalia toimintaa tililläsi. Estääksesi eston käy osoitteessa..."

20.7.2022 "Maksusi on kirjautunut järjestelmäämme"

Viestissä sanotaan näin: "Arvoisa asiakkaamme, Maksusi on kirjautunut järjestelmäämme. Jos et ole tehnyt tätä siirry osoitteeseen... peruuttaaksesi maksu". 

20.1.2022 ”Ennaltaehkäisevänä toimenpiteenä”

Viestissä vedotaan Euroopan unionin ja Suomen Keskuspankkilain järjestelmätarkistuksiin ja pyydetään päivittämään tiedot.

 

20.1.2022 ”Olet maksamassa palvelussamme”

Viestissä kerrotaan, että tililtäsi on lähdössä maksu yksityishenkilölle.

20.1.2022 ”OP tilisi on lukittu”

Viestissä väitetään, että tilisi on lukittu. 

Yllä esitellyt viestit ovat varmasti huijauksia. Verkkorikolliset muuttavat huijausviestien ulkomuotoa usein, joten myös muunlaisia huijausviestejä voi olla liikkeellä.

Jos epäilet tunnustesi joutuneen vääriin käsiin, sulje verkkopankkitunnukset soittamalla numeroon 0100 0500 (henkilöasiakkaat) tai 0100 05151 (yritysasiakkaat). Puhelinpalvelun ollessa suljettu soita OP:n sulkupalvelunumeroon +3581000555. Se on auki vuorokauden ympäri.