Huolettaako tietoturva? Lue 10 vinkkiä turvalliseen asiointiin

Meistä kerätyn tiedon määrä kasvaa jatkuvasti ja jätämme arjessamme jälkeemme pieniä tiedonmurusia itsestämme. Tiedon kerääminen mahdollistaa monet arkea helpottavat palvelut, mutta joskus se aiheuttaa myös huolta: ovatko tietoni turvassa ja miten voin suojata itseäni? Lue tästä asiantuntijoidemme vinkit turvalliseen asiointiin ja omien tietojen suojaamiseen.

Luottamuksellisten tietojen suojaaminen ja turvallinen asiointi koostuvat monista eri asioista, ja jokainen meistä voi vaikuttaa niihin. Teemme jatkuvasti töitä varmistaaksemme asiakkaillemme turvallisen asioinnin – niin verkossa kuin konttorissakin. Myös sinä itse voit monin pienin teoin turvata tietojasi.

1. Älä koskaan luovuta tunnuksiasi toisen käyttöön tai paljasta tunnuslukujasi kenellekään.


Pankki tai viranomaiset eivät koskaan kysy pankkitunnuksia. Tunnukset kuuluvat vain sinun henkilökohtaiseen käyttöösi. Emme kysele maksukorttien tietoja tekstiviestillä, sähköpostilla tai muissa viestisovelluksissa. Emme myöskään lähetä linkkejä sivustolle, jolle pitäisi kirjautua verkkopankkitunnuksin tai antaa maksukortin tiedot. Jos joku on sinuun yhteydessä ja kysyy pankkitunnuksiasi tai korttitietojasi, on syytä epäillä tietojen kalastelua rikollisiin tarkoituksiin.

2. Tarkista, että olet varmasti OP:n omilla sivuilla, kun käytät verkkopankkia.

Kirjoita verkkopankin osoite (www.op.fi) aina itse selaimesi osoiteriville, kun kirjaudut verkkopankkiin.  Älä kirjaudu verkkopankkiin linkkien tai hakukoneen antamien tulosten kautta (esim. Bing tai Google), jotka voivat viedä sinut huijaussivuille. 

Varmista selaimen osoiteriviltä, että olet oikeassa ja suojatussa osoitteessa. Löydät listauksen kaikista OP:n tarjoamien palveluiden osoitteista ja ohjeistukset varmenteen tarkastamisesta op.fi-palvelusta. 

Lue ohjeet varmenteen ja osoitteen tarkistamisesta

3. Älä vahvista maksuja tai tapahtumia, joita et ole itse valinnut vahvistettavaksi.

Tunnuksillasi tekemiäsi tapahtumia vahvistetaan Mobiiliavaimella tai avainlukulistan avulla. Vahvistuspyynnöt tulevat aina reaaliajassa eli vain silloin, jos käytät samaan aikaan tunnuksiasi. Tarkista, että kaikki vahvistuspyynnössä kerrotut tiedot vastaavat tapahtumaa, jota olet juuri kyseisellä hetkellä tekemässä. Jos tiedot eivät täsmää eli jos yksikin tieto on väärin tai et itse asioi kyseisellä hetkellä tunnuksellasi, älä vahvista tapahtumaa. 

4. Säilytä tunnuksiasi ja salasanaasi huolella.

Älä tallenna niitä helposti luettavassa muodossa tai paikkaan, josta joku muu voi ne saada tietoonsa.

5. Varmista, että tietokoneesi ja mobiililaitteidesi ohjelmistot ja suojaus ovat ajan tasalla.

Asenna tietokoneellesi tai mobiililaitteeseesi vain käyttämäsi ja tarvitsemasi sovellukset, niin sinulla on vähemmän suojattavaa. Älä asenna laitteisiisi ohjelmistoja, joiden turvallisuudesta et voi luotettavasti varmistua ja etenkään silloin, jos pyyntö asennuksesta tulee yllättäen ja odottamattomalta taholta. 

Jos mahdollista, mobiililaitteissa on suositeltavaa ottaa käyttöön asetus, joka päivittää ohjelmat uusimpaan saatavilla olevaan versioon automaattisesti. Tietokoneesi asentamiesi sovellusten osalta tarkista säännöllisesti, onko niihin saatavilla päivityksiä. Asenna päivitykset aina, kun niitä on saatavilla. 

6. Seuraa tilitapahtumiasi ja luottokorttiveloituksiasi.

Joskus laskutusvirheitä sattuu tahattomastikin ja tarkkaavaisuus kannattaa aina.

7. Mieti maksukorteillesi ja tileillesi sopiva turvaraja, eli käyttöraja. 

Hyvä turvaraja on sellainen, joka ei rajoita itsellesi tyypillistä kortin tai tilin arkikäyttöä liikaa, mutta voi estää merkittävät väärinkäytökset. 

8. Muista myös paperisten tietojen huolellinen käsittely.

Hävitä paperilaskut ja muut henkilötietojasi sisältävät paperit huolella, äläkä laita niitä paperinkeräykseen. Jos sinulla on postilaatikko, pidä se lukittuna.

9. Jos epäilet, että tietosi ovat päätyneet vääriin käsiin, harkitse vapaaehtoista luottokieltoa 

Asiakastieto ja Bisnode tarjoavat maksullisia palveluita kuten vapaaehtoista luottokieltoa tai omien tietojen seurantapalvelua. Muista kuitenkin, että kaikki palveluntarjoajat eivät tarkasta luottotietoja esimerkiksi osamaksusopimuksia tehtäessä. Joillekin tällaisille palveluntarjoajille voit asettaa ostoeston olemalla yhteydessä palveluntarjoajan asiakaspalveluun.

10. Tarkista vakuutusturvasi.

Pohjola Vakuutuksen kotivakuutuksen oikeusturvavakuutus kattaa identiteettivarkaudesta aiheutuvia asianajo- ja oikeudenkäyntikuluja. Lisäksi OP-Visa Gold ja OP-Visa Platinum -kortteihin sisältyy ID-Turva, joka auttaa havaitsemaan identiteettivarkauden ja selvittämään siitä aiheutuvia haittoja.