Käteinen

Usein kysytyt kysymykset

Käteisen tallettaminen – Missä voin tallettaa käteistä?

Käteistä on kätevintä tallettaa talletusautomaatilla, jos sinulla käytössäsi maksukortti. Syötä kortti automaattiin, minkä jälkeen voit syöttää automaattiin kolikot ja setelit. Rahat tallentuvat pankkikorttiisi kytketylle tilille.

Jos aiot tallettaa suurehkon summan käteistä tai sinulla ei ole maksukorttia, sinun pitää tehdä talletus konttorissa, jossa on kassapalvelu. Varaudu todistamaan henkilöllisyytesi. 

Valmistaudu esittämään selvitys rahan alkuperästä ja tarvittaessa asiakirjoja, joiden perusteella tiedot voidaan vahvistaa. 

Siirry otto.fi-sivustolle

Tarkista konttorin kassapalvelujen aukiolo

Käteisen nostaminen – Mistä voin nostaa käteistä?

Käteistä voit nostaa kätevimmin automaatista tai kaupan kassalta, jos sinulla on käytössäsi maksukortti. Voit nostaa miltä tahansa käteisautomaatilta, niin Suomessa kuin ulkomailla. Maksukortilla voi useimmissa tapauksissa maksaa ostokset myös suoraan, jolloin käteistä ei tarvitse nostaa erikseen.

Löydät lähimmät käteisautomaatit helposti palvelun tarjoajien sivuilta. Lähimmät Otto-automaatit löytyvät myös OP-mobiilista. 

Siirry otto.fi-sivustolle

Jos sinulla ei ole maksukorttia käytössäsi, voit nostaa käteistä ainoastaan pankkikonttorissa, joka tarjoaa kassapalveluja. Tällöin tarvitset voimassa olevan henkilöllisyystodistuksen. Valmistaudu myös siihen, että käteisen käyttötarkoitus selvitetään. 

Tarkista konttorin kassapalvelujen aukiolo

Käteisen alkuperä – Miksi käteisen alkuperää kysytään talletuksen yhteydessä?

Pankki saattaa kysyä käteisesi alkuperää talletuksen yhteydessä. Syynä on se, että pankilla on lain mukaan velvollisuus tuntea asiakkaansa ja tarvittaessa varmistuttava tilille tulevien rahojen alkuperästä. Tällä tavoin pankissa voidaan varmistua siitä, että talletettavat rahat ovat peräisin laillisesta lähteestä eikä kyseessä ole rahanpesu tai muu väärinkäytös. 

Tiedämme, että suurin osa asiakkaistamme on rehellisiä ja varojen alkuperä on laillinen, mutta meidän on esitettävä kysymykset mahdollisimman monelle, jotta löydämme poikkeukset. 

Käteisen nostaminen – Miksi noston tarkoitusta kysytään?

Pankki saattaa kysyä käteisesi käyttötarkoitusta noston yhteydessä. Syynä on se, että pankilla on lain mukaan velvollisuus tuntea asiakkaansa ja tämän varojen käyttö. Tällä tavoin pankissa voidaan turvata asiakkaan taloudellinen etu ja huomata mahdollinen laiton toiminta.

Tiedämme, että suurin osa asiakkaistamme on rehellisiä ja varojen alkuperä on laillinen, mutta meidän on esitettävä kysymykset mahdollisimman monelle, jotta löydämme poikkeukset. 

Rahanpesu – Mitä on rahanpesu?

Rahanpesulla tarkoitetaan laittomin keinoin hankittujen varojen alkuperän häivyttämistä. Käsitteeseen sisältyy esimerkiksi rikolliseen toimintaan liittyvien varojen vastaanottaminen, varojen säilyttäminen tai kuljettaminen sekä muut toimet, jotka edesauttavat niiden hankkimista.  

Jotta laitonta käteistä voidaan käyttää laillisessa kaupankäynnissä, rahojen alkuperä pyritään häivyttämään. Laittomat varat saatetaan pyrkiä esimerkiksi tallettamaan tavanomaiselle pankkitilille. Rikolliset saattavat käyttää hyväksi sivullista asiakasta talletuksen tai noston tekemiseksi. Rahanpesun keinona voi olla esimerkiksi tilisiirtojen tekeminen useamman tilin ja eri pankkien välillä, kiinteistöjen ostaminen tai varojen vaihtaminen toiseksi valuutaksi. Kun lopullinen talletus pankkitilille tapahtuu, on rahojen rikollinen alkuperä hyvin vaikea selvittää ja rahat näyttävät olevan laillisesti hankittuja.

Pankin pitää tuntea kaikki asiakkaansa, jotta tällainen toiminta voidaan estää. Pankit saattavat pyytää asiakkailtaan selvitystä rajojen alkuperästä, jotta voidaan estää laittoman rahan päätyminen pankkiin. Asiakkaillemme esittämämme kysymykset ovat merkittävä osa rahanpesun estämistä.

Lomake – Mikä on varojen alkuperä- tai käyttötarkoitusselvityslomake?

Noston, tallettamisen tai tilisiirron yhteydessä saatetaan kysyä rahojen alkuperää tai käyttötarkoitusta. Käytännössä asiakasta pyydetään täyttämään lomake, johon täytetään tarvittavat tiedot. Tarvittaessa sinulta pyydetään liitteenä asiakirjoja, joiden perusteella tiedot voidaan vahvistaa. 

Kun kysymme varojen käyttötarkoitusta tai alkuperää riittävän usein, opimme tuntemaan ja ymmärtämään asiakaitamme ja heidän rahojen käyttöään. Näin pystymme myös tarttumaan mahdollisiin uhkiin tai väärinkäytöksiin, joita asiakas saattaa kohdata.