Kortit

Usein kysytyt kysymykset

Kortin lopettaminen - Miten lopetan tarpeettoman kortin?

Kortin käyttäminen - Miten lisään Plussa-ominaisuuden kortilleni?

Kortin tilaaminen - Miten tilaan uuden kortin?

Korttini ei toimi - Mikä voi olla syynä?

Kortin sulkeminen – Onko korttisi kadonnut tai varastettu?

Kortin tunnusluku ei toimi tai on lukkiutunut – Mitä teen?

Kortin tunnusluku on hukassa – Miten tilaan uuden?

Kortin vaihto - Miten vaihdan korttini taustavärin?

Luottokortin käyttö - Miten muutan luottokorttilaskuni kuukausittaista vähimmäiserää?

Kortin käyttäminen - Miten muutan kortin turvarajoja?

Kortin käyttäminen - Mikä on kortin turvakoodi CVC ja mistä se löytyy?

Usein kysyttyä Apple Paystä – Mikä on Apple Pay?

Kortin käyttäminen - En tunnista kaikkia korttini tapahtumia, mitä teen?

Kortin vaihto - Miten vaihdan korttityyppiä esimerkiksi OP-Visasta OP-Visa Goldiin?

Kortin käyttäminen - Voiko luottokortin luottoa siirtää tilille?

Kortin käyttäminen – Miten muutan luottokorttilaskuni eräpäivää?

Kortin käyttäminen - Miten lyhennän kertynyttä luottoa kesken laskutuskauden?

Kortin käyttäminen - Päivittyvätkö kortin tiedot automaattisesti suoratoistopalveluihin?

Tuoteturva-vakuutus – Mitä Tuoteturva korvaa? Miten se toimii?

Kortin käyttäminen – Voiko OP:n kortilla tehdä lähimaksuja?

Kortin käyttäminen – Millä korteilla voi tehdä verkko-ostoksia?

Kortin käyttäminen – Mitä eroa on debit- ja credit-maksuilla?

Kortin käyttäminen – Millä korteilla voin maksaa ulkomailla?

Luottokorttilaskun maksaminen - Miten maksan luottokorttilaskuni?

Kortin luottorajan nosto - Miten nostan luottokortin luottorajaa?

Kortin lopettaminen - Miten lopetan tarpeettoman kortin?

Kun olet saanut uuden kortin ja todennut sen toimivaksi, voit lopettaa vanhan kortin itse. OP-mobiilissa kortin lopettaminen tapahtuu helposti kortin asetuksissa.

Voit lopettaa kortin myös kirjautumalla op.fi:hin ja avaamalla chatin. Kerro chatissa, että haluat lopettaa kortin ja seuraa ohjeita. Kortin lopettamista varten tarvitset vain lopetettavan kortin neljä viimeistä numeroa.

Lopettamisen jälkeen tuhoa vanha korttisi leikkaamalla se huolellisesti useaan osaan niin, että siru ja magneettijuova tuhoutuvat.

Kortin käyttäminen - Miten lisään Plussa-ominaisuuden kortilleni?

Voit lisätä Plussa-ominaisuuden maksuttomasti op.fi:ssä OP-Visa Credit/Debit-, Gold-, Platinum-, Debit-, Electron- tai Basic-korttiin tai OP-Mastercad-luottokorttiin.

Tee näin:

  1. Kirjaudu op.fi:hin ja mene kohtaan Rahat – Omat kortit.
  2. Valitse kortti, johon haluat liittää ominaisuuden.
  3. Valitse K-Plussan kohdalta Liitä.
  4. Täytä tiedot.
  5. Valmis! Saat postissa uuden kortin, johon on liitetty K-Plussa. Kortin tunnusluku säilyy ennallaan.

 

Kortin tilaaminen - Miten tilaan uuden kortin?

Jos korttisi on mennyt rikki, voit tilata vaurioituneen kortin tilalle uuden op.fi:ssä.
Kirjaudu op.fi:hin

Jos nimesi on muuttunut ja tarvitset siksi uuden kortin, tilaa kortti ottamalla meihin yhteyttä puhelimitse, chatissa tai viestillä OP:n palveluissa.

Jos sinulla ei ole OP:n tunnusta, voit tilata kortin puhelimitse.

Tarkista asiakaspalvelun yhteystiedot 

Korttini ei toimi - Mikä voi olla syynä?

Syy kortin toimimattomuuteen löytyy usein kortin turvarajasta, käyttövarasta, voimassaoloajasta tai kortin lukkiutumisesta. Jos kortti ei toimi, voit usein ratkaista ongelman itse. 

Miksi kortti ei toimi? Lue tarkemmat ohjeet

Kortin sulkeminen – Onko korttisi kadonnut tai varastettu?

Jos luottokorttisi tai maksukorttisi katoaa tai varastetaan, soita heti OP Sulkupalveluun 0100 0555 (24 h/vrk). Sulkupalveluun soittaessasi et tarvitse kortin numeroa; henkilötunnuksesi riittää. Ilmoitettuasi kortin kadonneeksi vastuusi lakkaa, etkä menetä rahojasi, jos joku käyttää korttiasi.

Uusi kortti kadonneen tai varastetun kortin tilalle

Korttisi lakkaa toimimasta heti, kun teet katoamisilmoituksen. Jos kadonneeksi ilmoittamasi korttisi löytyy, älä käytä sitä, vaan odota uutta korttia.

Sinulle tilataan uusi kortti ja tunnusluku samalla kun soitat sulkupalveluun ja ilmoitat korttisi kadonneeksi. Saat uuden kortin noin viikossa.

Kortin tunnusluku ei toimi tai on lukkiutunut – Mitä teen?

Kortin tunnusluku on hukassa – Miten tilaan uuden?

Voit tilata unohtuneen tunnusluvun (PIN-koodin) itse helposti kirjautumalla op.fi-palveluun. Kirjaudu, valitse kortti johon tarvitset tunnusluvun ja tee tunnusluvun tilaus. Saat tunnusluvun postissa noin kolmessa arkipäivässä.

Kirjaudu op.fi-palveluun

Jos sinulla ei ole OP:n tunnuksia, voit tehdä tilauksen puhelimitse.

Tarkista asiakaspalvelun yhteystiedot 

Jos tunnusluku on vaarantunut (eli ulkopuolinen on saanut tunnusluvun tietoonsa tai on epäilys, että ulkopuolinen on saanut tunnusluvun tietoonsa), kortti pitää sulkea ja tilata kokonaan uusi kortti, jolloin myös tunnusluku uusiutuu. Sulje korttisi viipymättä soittamalla OP Sulkupalveluun 0100 0555 (auki ympäri vuorokauden). Sinulle tilataan uusi kortti ja tunnusluku samalla kun soitat sulkupalveluun.

Kortin vaihto - Miten vaihdan korttini taustavärin?

Voit koska tahansa vaihtaa uuden taustavärin OP-Visa, OP-Visa Debit tai OP-Visa Basic -korttiisi. Mikäli haluat, että toimitamme kortin uudella ulkoasulla heti, veloitamme siitä palveluhinnaston mukaisen maksun.

Jos haluat, että taustaväri vaihdetaan vasta, kun maksukorttisi voimassaoloaika päättyy, on kuosin vaihto sinulle maksutonta. Löydät viimeisen voimassaolokuukauden ja -vuoden kortin etupuolelta muodossa kk/vv.

Muistathan tilata kortin uudella taustavärillä viimeistään kolme kuukautta ennen maksukorttisi vanhentumista.

Taustavärin vaihtaminen on maksutonta myös K-Plussa-ominaisuuden lisäämisen yhteydessä.

Tilaa maksukortti uudella taustavärillä kirjautumalla op.fi-palveluun:

  1. Valitse "Omat kortit" näkymästä kortti, jonka ulkoasua haluat muuttaa.
  2. Valitse Kortin ulkoasun kohdalta "Tilaa uusi kortti" TAI
  3. Mikäli kortissasi ei vielä ole K-Plussa-ominaisuutta, lisää se korttiisi valitsemalla K-Plussan kohdalta "Liitä", jolloin voit valita korttiisi uuden taustavärin maksutta.

Vaihda korttisi taustaväri

Luottokortin käyttö - Miten muutan luottokorttilaskuni kuukausittaista vähimmäiserää?

Voit muuttaa op.fi:ssä luottokorttilaskun kuukausittaista vähimmäiserää. Vähimmäiserä on se summa, joka sinun on vähintään maksettava kertyneestä luoton määrästä valitsemanasi eräpäivänä. Jos valitset vähimmäiseräksi koko velkasaldon, sinulta veloitetaan eräpäivänä kaikki luotolla tekemäsi maksut. Tällöin et voi maksaa pienempää summaa, vaan lasku on maksettava kokonaisuudessaan

Jos sinulla ei ole OP:n tunnuksia, voit muuttaa kuukausierää puhelimitse.

Tarkista asiakaspalvelun yhteystiedot 

Kortin käyttäminen - Miten muutan kortin turvarajoja?

Kortin katoamisen tai väärinkäytöksen varalta maksukortille on hyvä asettaa turvarajat.

Voit muuttaa maksukorttisi turvarajoja helposti ja nopeasti itse op.fi:ssä tai OP-mobiilissa.

 
 

Jos sinulla ei ole OP:n tunnusta, voit muuttaa turvarajoja puhelimitse.

Tarkista asiakaspalvelun yhteystiedot 

Kortin käyttäminen - Mikä on kortin turvakoodi CVC ja mistä se löytyy?

OP:n yhdistelmäkortiessa luottokortin numero (credit) on kortin etupuolella.

Luottokortin (credit) kolminumeroinen turvakoodi eli CVC on kortin kääntöpuolella allekirjoituskentän vieressä.

Pankkikortin (debit) numero on kortin kääntöpuolella. Heti sen perässä on pankkikortin kolmenumeroinen turvakoodi eli CVC.

Turvakoodista saatetaan käyttää myös nimitystä CVV.

Usein kysyttyä Apple Paystä – Mikä on Apple Pay?

Apple Pay on Applen tarjoama mobiilimaksupalvelu. Voit lisätä OP:n Visa-korttisi Apple Walletiin ja maksaa Apple Payllä kaupoissa, verkossa ja sovelluksissa käyttäen vain omaa Apple-laitettasi. Lue usein kysytyt kysymykset Apple Paystä

Kortin käyttäminen - En tunnista kaikkia korttini tapahtumia, mitä teen?

Laskulla näkyvä veloittaja ei aina ole samalla nimellä kuin se ostopaikka, jossa olet asioinut. Säilytä kuitit kortin käytöstä siihen asti, että saat laskun ja tarkistat sen tapahtumat. Jos laskulla on epäselvä tai ylimääräinen veloitus, ota mahdollisimman nopeasti yhteyttä asiakaspalveluumme. Epäselvissä tapauksissa tee oikaisupyyntö.

Soita OP:n asiakaspalveluun

Näin teet oikaisupyynnön 

Kortin vaihto - Miten vaihdan korttityyppiä esimerkiksi OP-Visasta OP-Visa Goldiin?

Toimi näin, jos haluat vaihtaa korttityyppiä esimerkiksi maksukortista luottokorttiin tai luottokorttiin, jossa on enemmän lisäpalveluita: 
 
  1. Valitse sinulle sopivin luottokortti tai maksukortti
  2. Täytä hakemus suoraan op.fi:ssä tai soita asiakaspalveluun. 
  3. Saat uuden korttisi 1-2 viikon kuluessa.
  4. Kun olet saanut uuden kortin ja todennut sen toimivaksi, voit lopettaa vanhan korttisi. Voit maksaa vanhalla kortilla olevan luoton loppuun normaaleissa kuukausierissä maksusuunnitelmiasi mukaisesti.

Jos korttihakemuksesi hylätään, ota yhteyttä asiakaspalveluumme.

Kun haet uutta korttia, vanhan kortin luottoraja saattaa vaikuttaa kortille myönnettävään luottorajaan. Voit korottaa uuden kortin luottorajaa, kun olet ottanut kortin käyttöön ja lopettanut vanhan kortin.

Kortin käyttäminen - Voiko luottokortin luottoa siirtää tilille?

Voit siirtää OP-Visa- tai OP-Mastercard-luottokorttien luottoa tilille op.fi:ssä ja OP-mobiilissa. K-Plussa Maksuaika -kortilla voit siirtää luottoa, jos sinulla on OP:n tunnus.

Kortin käyttäminen – Miten muutan luottokorttilaskuni eräpäivää?

Voit muuttaa eräpäivän op.fi:ssä. Kirjaudu op.fi:hin

Voit valita luotollisen OP-Visa-kortin tai OP-Mastercardin laskun eräpäivän neljästä eri vaihtoehdosta: kuukauden 7., 15., 24. tai viimeinen päivä.

Jos sinulla ei ole OP:n tunnusta, voit muuttaa eräpäivää soittamalla meille.

Tarkista asiakaspalvelun yhteystiedot

Kortin käyttäminen - Miten lyhennän kertynyttä luottoa kesken laskutuskauden?

Voit lyhentää luottoa haluamallasi summalla tai maksaa luoton kokonaisuudessaan pois. Jos sinulla ei ole tallessa edellistä laskua, löydät Visa-luoton maksuun tarvittavan viitenumeron ja tilinumeron myös kortin tiedoista op.fi:ssä. 

Lyhennyksen tekeminen onnistuu helposti myös OP-mobiilissa. Mene Rahat-kohtaan, valitse kortti ja sen jälkeen Lasku-kohdasta Lyhennä luottoa.

Ylimääräiset lyhennykset ovat sinulle maksuttomia ja voit lyhentää kertynyttä luottoa niin usein kuin haluat. Lyhennys näkyy luottotililläsi muutaman arkipäivän kuluessa.

Kortin käyttäminen - Päivittyvätkö kortin tiedot automaattisesti suoratoistopalveluihin?

Kortin tiedot voivat jatkossa päivittyä automaattisesti tilaus- ja suoratoistopalveluihin. Kaikki maksukortit on liitetty joko Visan tai Mastercardin palveluun, jonka avulla kortin tiedot päivittyvät automaattisesti esimerkiksi Netflixiin, Spotifyihin, Googleen ja iTunesiin.

Automaattinen päivittäminen helpottaa arkea ja varmistaa palveluiden saumattoman jatkumisen esimerkiksi silloin, kun vanhenemassa oleva tai vioittunut kortti uusitaan.

Automaattinen päivittäminen on käytössä monilla palveluntarjoajilla ja sen käyttö laajenee jatkuvasti.

Tuoteturva-vakuutus – Mitä Tuoteturva korvaa? Miten se toimii?

Tuoteturva on omistaja-asiakkaan luottokorttiin sisältyvä vakuutus. Se kuuluu automaattisesti kaikkiin omistaja-asiakkaiden OP-Visa-, OP-Visa Gold-, OP-Visa Platinum- ja OP-Mastercard -kortteihin.

Tuoteturva suojaa omistaja-asiakkaan luottokortilla tehdyt credit- tai debit-ostokset kommelluksilta puoleksi vuodeksi.

Lue lisää Tuoteturvasta

Vahingon sattuessa tee vahinkoilmoitus

Jos tuote on viallinen, ole yhteydessä myyjään. Jos tuote rikkoutuu, hae korvausta Tuoteturva-vakuutuksesta. Tee vahinkoilmoitus OP-mobiilissa tai op.fi:ssä. Voit myös ilmoittaa vahingosta soittamalla korvauspalveluumme. 

Lue lisää vahingon ilmoittamisesta

Kortin käyttäminen – Voiko OP:n kortilla tehdä lähimaksuja?

Lähimaksuominaisuus kuuluu automaattisesti kaikkiin maksukortteihimme. Tunnistat lähimaksuominaisuudella varustetun kortin radioaaltoja kuvaavasta lähimaksutunnuksesta. Voit käyttää lähimaksua kaikkiin alle 50 euron ostoksiin.

Kortin käyttäminen – Millä korteilla voi tehdä verkko-ostoksia?

Verkossa tehtävät ostokset kannattaa maksaa luottokortilla. Maksun vahvistamiseen tarvitset OP:n tunnuksen ja Mobiiliavaimen.

K-Plussa Maksuaika -kortilla voit vahvistaa maksut myös pelkällä Mobiiliavaimella. Mobiiliavaimen saat käyttöösi minkä tahansa pankin tunnuksilla.

Kortin käyttäminen – Mitä eroa on debit- ja credit-maksuilla?

Debit-maksut veloitetaan pankkitililtä. Credit-maksut veloitetaan luottotililtä. Saat credit-maksuista laskun kerran kuukaudessa. Voit laskun saatuasi hyödyntää korotonta ja kulutonta maksuaikaa ja maksaa koko summan kerralla tai hyödyntää luotto-ominaisuutta ja maksaa laskun osissa.

Kortin käyttäminen – Millä korteilla voin maksaa ulkomailla?

Voit maksaa ulkomailla kaikilla OP:n maksukorteilla. Joissakin maissa korttimaksaminen on harvinaisempaa ja käteistä käytetään yleisemmin.

Luottokorttilaskun maksaminen - Miten maksan luottokorttilaskuni?

Voit maksaa saapuneen luottokorttilaskun e-laskuna, laskun viivakoodin avulla tai kirjoittamalla laskun maksutiedot.

Jos haluat, että luottokorttilaskua lyhennetään valitsemaltasi tililtä automaattisesti e-laskun eräpäivänä, muokkaa automaattisen maksun asetuksia e-laskujen hallinnassa. Automaattisessa veloituksessa luottokorttilaskusta veloitetaan se summa, jonka olet määritellyt luottokortin kuukausieräksi. Voit aina muokata laskun summaa ennen eräpäivää.

Voit määrittää summarajan, jonka alittavat maksut hyväksytään automaattisesti. Enimmäissumman ylittävät laskut hyväksyt jatkossakin erikseen.

Kortin luottorajan nosto - Miten nostan luottokortin luottorajaa?

Voit korottaa itse luottorajaa OP-mobiilissa tai op.fi:ssä.

Kirjaudu op.fi-palveluun

Näin muutat luottorajaa