Kortit

Usein kysytyt kysymykset

Korttini ei toimi - Mikä voi olla syynä?

Tarkista tästä ratkaisu mahdolliseen ongelmaan.

 

Voimassaoloaika, käyttövara, maksuraja ja luottoraja

Onko kortti voimassa? Tarkista kortin voimassaoloaika kortin etupuolelta.

Onko kortin turvaraja tai tilin käyttöraja täyttynyt? Tarkista turva- ja käyttörajoja ja muuta niitä helposti OP mobiili tai OP.fi –palvelussa. 

Onko kortilla tai siihen liitetyllä tilillä riittävästi käyttövaraa? Tarkista käyttövara Pivo, OP mobiili tai OP.fi –palvelussa. 

Onko luottokortin luottoraja täyttynyt? Korota luottorajaa OP mobiili tai OP.fi –palvelussa. 

Tein maksun luottokortille, mutta maksu ei näy kortin tapahtumissa tai käyttövarassa. Huomaathan, että viitteellisen maksusuorituksen kirjautuminen vie vähintään yhden pankkipäivän.

Onko luottokortin laskun erääntynyt? Laskun erääntyminen voi estää kortin käytön.

 

Kortti ei toimi kaupan kassalla

Maksupäätteessä saattaa olla tilapäinen yhteysongelma.  Yritä hetken kuluttua uudelleen tai jos mahdollista, kokeile toista korttia.

Kortti on uusi tai käytän sitä ensimmäistä kertaa ja lähimaksu ei toimi. Aktivoi lähimaksu maksamalla ensin PIN-koodilla. Yhdistelmäkortilla ensimmäinen maksutapahtuma tulee tehdä Debit-puolella lähimaksun aktivoimiseksi.

Oletko käyttänyt paljon lähimaksua? Turvallisuussyistä maksun yhteydessä kysytään välillä PIN-koodia. Jos tunnusluku on unohtunut, tilaa uusi pin-koodi.

Tunnusluku saattaa lukittua maksupäätteellä, jos näppäilet sen väärin useita kertoja. Maksupäätteellä lukittuneen tunnusluvun saat auki kirjautumalla Otto-pisteellä. Tarkista tästä lähin Otto-automaatti.

Sirussa saattaa olla pölyä. Pyyhkäise sirua kevyesti esim. paidan hihaan ja pölyn pitäisi lähteä. Mikäli tämä ei auta, siru voi olla vaurioitunut. Tilaa vaurioituneen kortin tilalle uusi kortti.

 

Kortti ei toimi verkossa

Tarkista, että kortin tiedot (kortin numero, voimassaoloaika ja turvakoodi) on syötetty oikein. Turvakoodi eli CVC-numero on kolme numeroa käsittävä numerosarja kortin kääntöpuolella.

Estävätkö kortin verkkomaksamisen turvarajat käytön? Tarkista turvarajat ja muuta niitä helposti OP mobiili tai OP.fi –palvelussa. 

Kävitkö ostoksen aikana pankin sivuilla? Onnistuiko tunnistus? Tarkistathan, että Verified by Visa tai Mastercard SecureCode varmennus onnistuu. Joskus selaimen turva-asetukset voivat estää maksutapahtuman.

Ponnahdusikkunoiden esto voi estää verkkomaksun. Jos ostos vahvistetaan verkkopankkitunnuksilla, tarkista, että sinulla on ponnahdusikkunat sallittuna ostoksen ajan.

 

Kortti ei toimi pankkiautomaatilla

Estääkö päiväkohtainen käteisnostojen turvaraja tai tilin käyttöraja kortin käytön? Tarkista turva- ja käyttöraja ja muuta käteisnoston rajaa helposti OP mobiili tai OP.fi –palvelussa. 

Kortin tunnusluku ei toimi. Otto-automaatilla lukkiutuneen PIN-koodin avaaminen edellyttää yhteydenottoa asiakaspalveluun. Tunnistaudu sähköisesti ja ota yhteyttä asiakaspalveluun.

 

Kortti ei toimi ulkomailla

Onko kortin turvaraja tai tilin käyttöraja täyttynyt?Tarkista turva- ja käyttörajoja ja muuta niitä helposti OP mobiili tai OP.fi –palvelussa. 

Maksulaitteen tilapäinen yhteysongelma estää maksun. Yritä hetken kuluttua uudelleen tai kokeile toista korttia.

Ratkaisu voi joskus olla myös käyttää toista korttia. Ulkomailla matkustaessa toinen maksukortti on suositeltava varotoimenpide yllättävien tilanteiden varalta.

 

Kortin tunnusluku ei toimi

Kortin tunnusluku (PIN-koodi) lukkiutui maksupäätteellä. Avaa lukkiutunut PIN-koodi kirjautumalla kortilla Otto-automaatilla. Tarkista lähin Otto-automaatti

Kortin tunnusluku lukkiutui bensa-automaatilla. Avaa lukkiutunut PIN-koodi kirjautumalla kortilla Otto-automaatilla. Tarkista lähin Otto-automaatti

Kortin tunnusluku lukkiutui Otto-automaatilla. Otto-pisteellä lukittuneen pin-koodin avaaminen edellyttää yhteydenottoa asiakaspalveluun. Tunnistaudu sähköisesti ja ota yhteyttä asiakaspalveluun.

 

Jos et löytänyt vielä apua ongelmaasi, ota yhteyttä asiakaspalveluumme ja ratkaistaan tilanne yhdessä.

Laita muistiin myös virheilmoitus, jonka sait maksupäätteellä tai verkkokaupan sivulla.

Näin tavoitat asiakaspalvelumme.

Korttini on rikki - Miten saan uuden kortin?

Tilaa vaurioituneen kortin tilalle tästä uusi kortti.

 

PIN-koodi unohtunut tai kadonnut - Tilaa uusi tunnusluku

Kortin tunnusluku ei toimi - Tunnusluku on lukkiutunut

Jos korttisi tunnusluku (PIN-koodi) on lukkiutunut joko maksupäätteellä tai bensa-automaatilla, voit avata sen Otto-pisteellä. Avaa lukkiutunut PIN-koodi kirjautumalla kortilla Otto-automaatilla. Tarkista tästä lähin Otto-automaatti.

 

Otto-pisteellä lukkiutuneen PIN-koodin avaaminen edellyttää yhteydenottoa asiakaspalveluun. Tunnistaudu sähköisesti ja ota yhteyttä asiakaspalveluun.

Kortin luottorajan nosto - Miten nostan luottokortin luottorajaa?

OP-Visa Debit Mobiili - Mikä on OP-Visa Debit Mobiili?

OP-Visa Debit Mobiili -kortti on älypuhelimeen tilattava maksukortti, joka toimii älypuhelimen Pivo-sovelluksessa. Mobiilikortilla voi maksaa kaikissa lähimaksun hyväksyvissä maksupisteissä kotimaassa ja ulkomailla ja kortilla tehdyt ostokset veloitetaan suoraan siihen kytketyltä käyttötililtä.

Mobiilikortti on oma erillinen korttinsa, joka ei ole kytköksissä asiakkaan olemassa oleviin kortteihin. Kortista ei ole fyysistä versiota, eikä sillä voi maksaa verkossa tai nostaa rahaa.

OP-Visa Debit Mobiili -kortin voi tilata Pivo-sovelluksesta Android-laitteelle päävalikon kohdasta "Hae mobiilikorttia".

Luottokorttilaskun maksaminen - Miten maksan luottokorttilaskuni tai lyhennän sitä automaattisesti?

Voit maksaa saapuneen luottokorttilaskun e-laskuna, laskun viivakoodin avulla OP mobiilissa tai syöttämällä laskun maksutiedot käsin OP-verkkopalvelussasi.

Jos haluat, että luottokorttilaskua lyhennetään valitsemaltasi tililtä automaattisesti e-laskun eräpäivänä, voit muuttaa tilaamiesi e-laskujen asetuksia. Voit tällöin valita, maksetaanko koko e-lasku automaattisesti pois kerralla vai lyhennetäänkö yksittäistä luottokorttilaskua asettamaasi eurorajaan asti. Jos asetat e-laskulle eurorajan, rajan ylittävästä osuudesta saat erillisen hyväksyntää vaativan e-laskun OP-verkkopalveluusi.

Luottokortin käyttö - Miten muutan luottokorttilaskuni eräpäivää?

Kun sinulla on käytössäsi OP-Visa Credit -kortti, voit muuttaa eräpäivän helposti OP-verkkopalvelussa. Kirjaudu palveluun tästä.

Voit valita OP-Visa Credit -kortin luottokorttilaskun eräpäivän neljästä eri vaihtoehdosta: eräpäivä on valintasi mukaan kuukauden 7., 15., 24., tai viimeinen päivä. Eräpäivän muutos onnistuu myös puhelinpalvelussamme numerossa 0100 0500 (ma-pe klo 8-22, la klo 10-16, mpm/pvm).

Mikäli käytössäsi on OP-MasterCard tai K-Plussa MasterCard, voit valita, onko luottokorttilaskusi eräpäivä kuukauden 1., 8., 16., tai 24. päivä. OPn MasterCard-korttien laskun eräpäivän muuttaminen onnistuu soittamalla OPn MasterCard-asiakaspalveluun numeroon 010 252 7020 (ma-pe klo 8-22, la klo 10-16, 0,0835 e/puhelu+0,167 e/min).

Luottokortin käyttö - Miten muutan luottokorttilaskuni kuukausittaista vähimmäiserää?

Halutessasi voit muuttaa luottokorttilaskusi kuukausittaista vähimmäiserää eli erää, joka sinun on vähintään lyhennettävä valitsemanasi eräpäivänä kertyneen luoton määrästä.

Voit muuttaa Visa Credit -kortin luottokorttilaskun kuukausittaista vähimmäiserää OP-verkkopalvelussa.

Klikkaa palveluun tästä

OP:n MasterCard-korttien kuukausierän muuttaminen onnistuu soittamalla OPn MasterCard-asiakaspalveluun numeroon 010 252 7020 (ma-pe klo 8-22, la klo 10-16, 0,0835 e/puhelu+0,167 e/min).

Kortin turvarajat - Miten muutan kortin turvarajoja?

Voit muuttaa korttiesi vuorokausikohtaisia turvarajoja helposti ja nopeasti OP-verkkopalvelussa.

Klikkaa palveluun tästä

Turvarajat voi muuttaa myös OP-mobiilissa, osuuspankin konttorissa tai soittamalla OP 0100 0500 (Visa) tai 010 252 7020 (Mastercard).

OP-Visa Debit Mobiili -kortin turvarajoja voi muuttaa näiden lisäksi myös Pivo-sovelluksessa. Uudet rajat tulevat voimaan saman tien muutettuasi ne OP-mobiilissa tai op.fi:ssä, sekä asiakaspalvelussa sen aukioloaikoina.

Luottokortin käyttö - Miten lyhennän kertynyttä luottoa kesken laskutuskauden?

Kertyneen luoton lyhentäminen onnistuu milloin vain OP-verkkopalvelussa tai OP-mobiilissa Uusi maksu -toiminnolla. 

Klikkaa palveluun tästä

Voit lyhentää luottoa haluamallasi summalla tai maksaa luoton kokonaisuudessaan pois. Jos sinulla ei ole tallessa edellistä laskua, löydät Visa-luoton maksuun tarvittavan viitenumeron ja tilinumeron myös kortin tiedoista. 

Jos käytössäsi on OP-mobiili, lyhennyksen tekeminen onnistuu helposti myös OP-mobiilissa kun valitset Rahat -osiosta oman korttisi ja sen jälkeen Lasku-osiosta ”Luoton lyhennys”.

Jos haluat lyhentää luottoa toistuvasti kesken laskutuskauden, sinun kannattaa luoda uusi maksupohja ja tallentaa se myöhempää käyttöä varten. Tarvitset luottosi lyhennykseen luottokorttilaskustasi löytyvän tilinumeron ja viitenumeron, sillä nämä tiedot säilyvät muuttumattomina lyhennyksestä toiseen. Voit tallentaa lisäämäsi maksupohjan haluamallasi nimellä, jolloin uusien lyhennysten tekeminen on jatkossa helppoa.

Voit myös kopioida maksun aiemmin tekemästäsi lyhennyksestä. Tämä onnistuu helposti, kun siirryt Tapahtumavirrassa tekemäsi lyhennyksen kohdalle ja valitset Toiminnot > Kopioi maksuksi.

Klikkaa Tapahtumavirtaan tästä

Tällöin luottotilisi tilinumero ja käyttämäsi viitenumero täydentyvät uuteen maksuun automaattisesti. Lisää maksusi tietoihin vain summa, jolla haluat lyhentää kertynyttä luottoa, ja hyväksy maksu.

Ylimääräiset lyhennykset ovat sinulle maksuttomia ja voit lyhentää kertynyttä luottoa niin usein kun haluat. Huomaathan, että tekemäsi lyhennys näkyy luottotililläsi muutaman pankkipäivän kuluessa.

Ylimääräisen lyhennyksen lisäksi voit halutessasi siirtää luottotilillesi ylimääräistä rahaa, eli ylimaksua, korttisi luottorajan ylittävää hankintaa varten. Voit tehdä luottotilillesi ylimaksua korkeintaan 2 000 euroa, jolloin tilin käyttövara kasvaa siirtämäsi rahamäärän verran. Ylimaksua hyödyntämällä voit esimerkiksi varautua suurempaan hankintaan tai varmistaa, että luottotilillä on tarpeeksi käyttövaraa lomamatkaa varten. Jos luottokorttisi luottoraja on esimerkiksi 1 000 euroa, voit siirtää luottotilille ylimääräistä rahaa 2 000 euroa ja mahdollistaa tekemälläsi ylimaksulla 3 000 euron arvoisen hankinnan.

Tarkistathan myös kortin päiväkohtaiset turvarajat. Turvarajat tarkistat helpoiten OP-verkkopalvelussa.

Klikkaa palveluun tästä

Tarvittaessa voit muuttaa turvarajat väliaikaisesti suuremmiksi. Verkkopalvelussa tehdyt muutokset ovat heti voimassa.

Kortin sulkeminen - Onko korttisi kadonnut tai varastettu?

Jos korttisi katoaa tai varastetaan, soita heti OP Sulkupalveluun 0100 0555 (24 h/vrk). Sulkupalveluun soittaessasi et tarvitse kortin numeroa; henkilötunnuksesi riittää. Ilmoitettuasi kortin kadonneeksi vastuusi lakkaa, etkä menetä rahojasi, jos joku käyttää korttiasi.

Uusi kortti kadonneen tai varastetun kortin tilalle

Korttisi lakkaa toimimasta heti, kun teet katoamisilmoituksen. Jos kadonneeksi ilmoittamasi korttisi löytyy, älä käytä sitä, vaan odota uutta korttia.

Sinulle voidaan tilata uusi kortti ja tunnusluku samalla, kun soitat sulkupalveluun ja ilmoitat korttisi kadonneeksi. Saat uuden kortin noin viikossa.

Lähimaksaminen - Voiko OPn kortilla lähimaksaa?

Lähimaksuominaisuus kuuluu automaattisesti kaikkiin maksukortteihimme. Tunnistat lähimaksuominaisuudella varustetun kortin radioaaltoja kuvaavasta lähimaksutunnuksesta. Voit käyttää lähimaksua kaikkiin alle 25 euron ostoksiin.

Hotellin tai autovuokrauksen maksaminen - Millä kortilla voin maksaa hotellin tai autovuokrauksen?

Luottokortilla maksaminen on yleisintä ja luottokorttimaksu on usein myös ainoa hyväksytty maksutapa.

Kaupassa maksaminen ulkomailla - Millä korteilla voin maksaa ulkomailla?

Voit maksaa kaikilla OPn maksukorteilla ulkomailla. Otathan huomioon, että kortin toimivuus vaihtelee maittain ja alueittain.

Verkko-ostosten maksaminen - Millä korteilla voin tehdä verkko-ostoksia?

Voit tehdä kaikilla OPn maksukorteilla verkko-ostoksia. Kauppias päättää hyväksytyt maksutavat.

Debit ja Credit - Mitä eroa on Debit- ja Credit-maksuissa?

Debit-maksu veloitetaan pankkitililtä ja Credit-veloitus tapahtuu Visa-tililtä.

Verified by Visa - Mitä tarkoittaa Verified by Visa?

Verified by Visa on kansainvälisen Visan, Netsin ja pankkien yhdessä kehittämä Internet-maksamisen turvallisuutta parantava palvelu. Käyttäessäsi verkko-ostokseen OPn Visa-korttia* siirryt ostoksen maksamisvaiheessa op.fi-verkkopalveluun, jossa kuittaat ostoksesi verkkopalvelutunnuksillasi.

Mikäli sinulla on käytössäsi yritysasiakkaalle tarkoitettu OP-Visa Business Card, saat maksuvaiheessa puhelimeesi kertakäyttöisen vahvistuskoodin. Vahvistuskoodin avulla tunnistaudut ja hyväksyt maksun. Palvelu ei vaadi erillistä käyttöönottoa.

Käytä turvallisen verkkomaksamisen palvelua aina, kun asioit Verified by Visa -palvelua käyttävässä verkkokaupassa.

*OPn Visa-kortteja ovat OP-Visa, OP-Visa Debit ja OP-Visa Electron.

En tunnista kaikkia Visa-tapahtumia, mitä teen?

Tarkista OP-Visa -laskusi tapahtumat heti, kun saat laskun. Säilytä tositteet kortin käytöstä laskun tarkistamiseen asti. Jos laskulla on epäselvä tai ylimääräinen veloitus, ota yhteyttä OP-Visa-asiakaspalveluun. Tee huomautukset mahdollisimman nopeasti. Otathan huomioon, että laskulla näkyvä veloittajan nimi ei aina vastaa asiointiliikkeen nimeä.

OP-Visa- asiakaspalvelu (ma–pe klo 8-18)

Suomenkielinen asiakaspalvelu (09) 6964 6015
Ruotsinkielinen asiakaspalvelu (09) 6964 6215
Faksi (09) 6964 9600