Kortit

Usein kysytyt kysymykset

Luottokortin käyttö - Miten muutan luottokorttilaskuni kuukausittaista vähimmäiserää?

Voit muuttaa luottokorttilaskusi kuukausittaista vähimmäiserää eli erää, joka sinun on vähintään lyhennettävä valitsemanasi eräpäivänä kertyneen luoton määrästä. Voit muuttaa Visa Credit -kortin luottokorttilaskun kuukausittaista vähimmäiserää op.fi:ssä.

Kirjaudu op.fi:hin

OP:n Mastercard-korttien kuukausierän muuttaminen onnistuu soittamalla OP:n Mastercard-asiakaspalvelun numeroon 010 252 7020 (ma-pe klo 8-16, mpm/pvm).

En tunnista kaikkia Visa-tapahtumia, mitä teen?

Tarkista OP-Visa -laskusi tapahtumat heti, kun saat laskun. Säilytä tositteet kortin käytöstä laskun tarkistamiseen asti. Jos laskulla on epäselvä tai ylimääräinen veloitus, ota yhteyttä asiakaspalveluun. Tee huomautukset mahdollisimman nopeasti. Otathan huomioon, että laskulla näkyvä veloittajan nimi ei aina vastaa asiointiliikkeen nimeä.

Soita OP:n asiakaspalveluun 0100 0500 / valinta Kortit (mape klo 8-16)

Asiakaspalvelu suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi.

Luottokortin käyttö - Miten muutan luottokorttilaskuni eräpäivää?

Kun sinulla on käytössäsi luotollinen OP-Visa-kortti, voit muuttaa eräpäivän helposti op.fi:ssä. Kirjaudu op.fi:hin

Voit valita luotollisen OP-Visa-kortin laskun eräpäivän neljästä eri vaihtoehdosta: kuukauden 7., 15., 24., tai viimeinen päivä. Eräpäivän muutos onnistuu myös puhelinpalvelussamme numerossa 0100 0500 (ma-pe klo 8-19, mpm/pvm).

Mikäli käytössäsi on OP-Mastercard tai K-Plussa Mastercard, voit valita, onko luottokorttilaskusi eräpäivä kuukauden 1., 8., 16., tai 24. päivä. OP:n Mastercard-korttien laskun eräpäivän muuttaminen onnistuu soittamalla OP:n Mastercard-asiakaspalveluun numeroon 010 252 7020 (ma-pe klo 8-16, mpm/pvm).

Kortin vaihto - Miten vaihdan korttityyppiä esimerkiksi OP-Visasta OP-Visa Goldiin?

Jos haluat vaihtaa korttityyppiä esimerkiksi maksukortista luottokorttiin tai luottokorttiin, jossa on enemmän lisäpalveluita. Toimi näin: 
 
  1. Valitse sinulle sopivin luottokortti tai maksukortti
  2. Täytä hakemus suoraan op.fi:ssä tai soita asiakaspalveluun. 
  3. Saat uuden korttisi 1-2 viikon kuluessa.
  4. Pyydä vanhan kortin lopetusta verkkoviestillä op.fi:ssä, kun olet saanut uuden kortin ja todennut sen toimivaksi.
Viestin lähetys onnistuu, kun olet kirjautuneena op.fi:n.
 
Ilmoitathan viestissäsi:
 
  • minkä kortin haluat lopettaa
  • lopetettavan kortin neljä viimeistä numeroa ja
  • infon, että tuhoat korttisi itse.
Kun tuhoat vanhan korttisi, leikkaa se huolellisesti useaan osaan niin, että siru ja magneettijuova tuhoutuvat.
 
Jos tekemäsi korttihakemus hylätään, ota yhteyttä asiakaspalveluumme 0100 0500 / Valitse Kortit (ma–pe klo 8-16).
 
Hakiessasi uutta korttia saattaa vanhan korttisi luottoraja vaikuttaa myönnettävään luottorajaan. Kun olet ottanut uuden kortin käyttöön ja lopettanut vanhan voit korottaa uuden korttisi luottorajaa.
 
Jos lopetat vanhan korttisi, voit maksaa kortilla olevan luoton loppuun normaalisti erissä maksusuunnitelmasi mukaisesti. 

 

Kortin turvarajat - Miten muutan kortin turvarajoja?

Kortin katoamisen tai väärinkäytöksen varalta maksukortille on hyvä asettaa turvarajat.
 
Voit muuttaa maksukorttisi turvarajoja helposti ja nopeasti itse op.fi:ssä tai OP-mobiilissa.
 
Voit määrittää kortin käytölle vuorokausikohtaiset turvarajat:
 
  • käteisnostoille eli kuinka paljon kortilla voit nostaa käteistä automaatista koti- ja ulkomailla tai kaupan kassalla.
  • varmennetuille ostoille eli kuinka suurella summalla voit tehdä kortilla ostoksia esimerkiksi kaupoissa ja ravintoloissa. 
  • verkko- ja muille etäostoille eli kuinka paljon voit tehdä kortilla ostoksia esimerkiksi netissä tai puhelimitse.
Voit määrittää erikseen kaikki turvarajat sekä credit (luotolle), että debit (suoraan tilitä veloitettavalle) käytölle.
 
Uudet rajat tulevat voimaan saman tien. Voit tehdä muutoksia turvarajoihin niin usein kun haluat.
 
Jos asetat esimerkiksi verkkomaksamisen turvarajan nollaksi (0€), ei korttia voi käyttää lainkaan netissä maksamiseen.
 
 
Turvarajoja voit muuttaa myös osuuspankin konttorissa tai soittamalla asiakaspalveluun.
 

Päivittyvätkö OP-Visa-kortin tiedot automaattisesti suoratoistopalveluihin?

OP-Visa-kortin tiedot voivat jatkossa päivittyä automaattisesti tilaus- ja suoratoistopalveluihin. Kaikki OP-Visa-maksukortit on liitetty Visa Account Updater -palveluun. Sen avulla maksukortin tiedot päivittyvät turvallisesti ja automaattisesti tilaus- ja suoratoistopalveluihin. Esimerkiksi Netflixiin, Spotifyihin, Googleen ja iTunesiin.

Palvelu helpottaa arkea ja varmistaa palveluiden saumattoman jatkumisen, esimerkiksi kun OP-Visa-kortti vaihtuu vuosiuusinnan yhteydessä. 

Visa Account Updater -palvelu on käytössä monilla palveluntarjoajilla ja sen käyttö laajenee jatkuvasti. 

Korttini on rikki - Miten saan uuden kortin?

Tilaa vaurioituneen kortin tilalle uusi kortti op.fi:ssä.
Kirjaudu op.fi:hin

Korttini ei toimi - Mikä voi olla syynä?

Voimassaoloaika, käyttövara, maksuraja ja luottoraja

  • Onko kortti voimassa? Tarkista kortin voimassaoloaika kortin etupuolelta.
  • Onko kortin turvaraja tai tilin käyttöraja täyttynyt? Tarkista turva- ja käyttörajoja ja muuta niitä helposti OP mobiili tai op.fi:ssä. Kirjaudu op.fi:hin 
  • Onko kortilla tai siihen liitetyllä tilillä riittävästi käyttövaraa? Tarkista käyttövara Pivossa, OP mobiillissa tai op.fi:ssä. Kirjaudu op.fi:hin 
  • Onko luottokortin luottoraja täyttynyt? Korota luottorajaa OP mobiili tai op.fi:ssä. Kirjaudu op.fi:hin 
  • Tein maksun luottokortille, mutta maksu ei näy kortin tapahtumissa tai käyttövarassa. Huomaathan, että viitteellisen maksusuorituksen kirjautuminen vie vähintään yhden pankkipäivän.
  • Onko luottokortin laskun erääntynyt?Laskun erääntyminen voi estää kortin käytön.

 

Kortti ei toimi kaupan kassalla

  • Maksupäätteessä saattaa olla tilapäinen yhteysongelma.  Yritä hetken kuluttua uudelleen tai jos mahdollista, kokeile toista korttia.
  • Kortti on uusi tai käytän sitä ensimmäistä kertaa ja lähimaksu ei toimi. Aktivoi lähimaksu maksamalla ensin PIN-koodilla. Yhdistelmäkortilla ensimmäinen maksutapahtuma tulee tehdä Debit-puolella lähimaksun aktivoimiseksi.
  • Oletko käyttänyt paljon lähimaksua?Turvallisuussyistä maksun yhteydessä kysytään välillä PIN-koodia. Jos tunnusluku on unohtunut, tilaa uusi pin-koodi op.fi:ssä. Kirjaudu op.fi:hin
  • Tunnusluku saattaa lukittua maksupäätteellä, jos näppäilet sen väärin useita kertoja. Maksupäätteellä lukittuneen tunnusluvun saat auki kirjautumalla Otto-pisteellä. Tarkista lähimmän Otto-automaatin sijainti
  • Sirussa saattaa olla pölyä. Pyyhkäise sirua kevyesti esim. paidan hihaan ja pölyn pitäisi lähteä. Mikäli tämä ei auta, siru voi olla vaurioitunut. Tilaa vaurioituneen kortin tilalle uusi kortti. Tilaa uusi kortti op.fi:ssä

 

Kortti ei toimi verkossa

  • Tarkista, että kortin tiedot (kortin numero, voimassaoloaika ja turvakoodi) on syötetty oikein. Turvakoodi eli CVC-numero on kolme numeroa käsittävä numerosarja kortin kääntöpuolella.
  • Estävätkö kortin verkkomaksamisen turvarajat käytön? Tarkista turvarajat ja muuta niitä helposti OP mobiili tai op.fi:ssä. Kirjaudu op.fi:hin ja tarkista turvarajat 
  • Kävitkö ostoksen aikana pankin sivuilla? Onnistuiko tunnistus?Tarkistathan, että Verified by Visa tai Mastercard SecureCode varmennus onnistuu. Joskus selaimen turva-asetukset voivat estää maksutapahtuman.
  • Ponnahdusikkunoiden esto voi estää verkkomaksun. Jos ostos vahvistetaan verkkopankkitunnuksilla, tarkista, että sinulla on ponnahdusikkunat sallittuna ostoksen ajan.

 

Kortti ei toimi pankkiautomaatilla

  • Estääkö päiväkohtainen käteisnostojen turvaraja tai tilin käyttöraja kortin käytön? Tarkista turva- ja käyttöraja ja muuta käteisnoston rajaa helposti OP-mobiilissa tai op.fi:ssä. Kirjaudu op.fi:hin 
  • Kortin tunnusluku ei toimi. Otto-automaatilla lukkiutuneen PIN-koodin avaaminen vaatii yhteydenottoa asiakaspalveluun.  Kirjaudu op.fi:hin ja lähetä viesti asiakaspalveluun

 

Kortti ei toimi ulkomailla

  • Onko kortin turvaraja tai tilin käyttöraja täyttynyt?Tarkista turva- ja käyttörajoja ja muuta niitä helposti OP-mobiilissa tai op.fi:ssä. Kirjaudu op.fi:hin 
  • Maksulaitteen tilapäinen yhteysongelma estää maksun. Yritä hetken kuluttua uudelleen tai kokeile toista korttia.
  • Ratkaisu voi joskus olla myös käyttää toista korttia. Ulkomailla matkustaessa toinen maksukortti on suositeltava varotoimenpide yllättävien tilanteiden varalta.

 

Kortin tunnusluku ei toimi

 

Jos et löytänyt vielä apua ongelmaasi, ota yhteyttä asiakaspalveluumme ja ratkaistaan tilanne yhdessä.

Laita muistiin myös virheilmoitus, jonka sait maksupäätteellä tai verkkokaupan sivulla. Tarkista asiakaspalvelun yhteystiedot

PIN-koodi unohtunut tai kadonnut - Tilaa uusi tunnusluku

Voit tilata itse uuden tunnusluvun helposti kirjautumalla op.fi-palveluun. Kirjaudu, valitse kortti johon tarvitset uuden koodin ja tee PIN-koodin tilaus.

Kirjaudu op.fi:hin

Tuoteturva-vakuutus – Mitä Tuoteturva korvaa? Miten se toimii?

Tuoteturva on omistaja-asiakkaan kuluton vakuutus OP:n luottokortilla credit- tai debit-ominaisuudella maksetuille tuotteille. 
Se kuuluu automaattisesti kaikkiin omistaja-asiakkaiden luottokortteihin eli OP-Visa, OP-Visa Gold, OP-Visa Platinum tai OP-Mastercard -kortteihin. 

Vakuutus suojaa ostoksiasi 180 päivän ajan. Tuoteturva voi korvata esimerkiksi silloin, kun upouudet silmälasit särkyvät, tuliterä tabletti pudotessaan rikkoontuu tai puhelimen näyttö hajoaa. Omavastuu on 75 euroa ja yksittäisestä esineestä korvataan enintään 2 000 euroa.

Vahingon sattuessa tee vahinkoilmoitus

Jos tuote on viallinen, ole yhteydessä myyjään. Jos tuote rikkoutuu muusta syystä hae korvausta Tuoteturva-vakuutuksesta. Tee vahinkoilmoitus OP-mobiilissa tai op.fi:ssä. Voit myös ilmoittaa vahingosta soittamalla korvauspalveluumme. Lue lisää vahingon ilmoittamisesta

Visa Secure - Mitä tarkoittaa Visa Secure?

Visa Secure (aiemmin Verified by Visa) on kansainvälisen Visan, Netsin ja pankkien yhdessä kehittämä Internet-maksamisen turvallisuutta parantava palvelu.

Käyttäessäsi verkko-ostokseen OP:n Visa-korttia* siirryt ostoksen maksamisvaiheessa op.fi:ssä, jossa kuittaat ostoksesi verkkopalvelutunnuksillasi.

Mikäli sinulla on käytössäsi yritysasiakkaalle tarkoitettu OP-Visa Business Card, saat maksuvaiheessa puhelimeesi kertakäyttöisen vahvistuskoodin. Vahvistuskoodin avulla tunnistaudut ja hyväksyt maksun. Palvelu ei vaadi erillistä käyttöönottoa.

Käytä turvallisen verkkomaksamisen palvelua aina, kun asioit Visa Secure -palvelua käyttävässä verkkokaupassa.

*OP:n Visa-kortteja ovat OP-Visa, OP-Visa Gold, OP-Visa Platinum, OP-Visa Debit ja OP-Visa Electron.

Kortin sulkeminen - Onko korttisi kadonnut tai varastettu?

Jos luottokorttisi tai maksukorttisi katoaa tai varastetaan, soita heti OP Sulkupalveluun 0100 0555 (24 h/vrk). Sulkupalveluun soittaessasi et tarvitse kortin numeroa; henkilötunnuksesi riittää. Ilmoitettuasi kortin kadonneeksi vastuusi lakkaa, etkä menetä rahojasi, jos joku käyttää korttiasi.

Uusi kortti kadonneen tai varastetun kortin tilalle

Korttisi lakkaa toimimasta heti, kun teet katoamisilmoituksen. Jos kadonneeksi ilmoittamasi korttisi löytyy, älä käytä sitä, vaan odota uutta korttia.

Sinulle voidaan tilata uusi kortti ja tunnusluku samalla, kun soitat sulkupalveluun ja ilmoitat korttisi kadonneeksi. Saat uuden kortin noin viikossa.

Kortin tunnusluku ei toimi - Tunnusluku on lukkiutunut

Jos korttisi tunnusluku (PIN-koodi) on lukkiutunut joko maksupäätteellä tai bensa-automaatilla, voit avata sen Otto-pisteellä. Avaa lukkiutunut PIN-koodi kirjautumalla kortilla Otto-automaatilla. Tarkista lähimmän Otto-automaatin sijainti

Otto-pisteellä lukkiutuneen PIN-koodin avaaminen vaatii yhteydenottoa asiakaspalveluun. Ota yhteyttä asiakaspalveluun kirjautumalla op.fi:hin ja lähettämällä sitä kautta viestin.

Luottokortin käyttö - Miten lyhennän kertynyttä luottoa kesken laskutuskauden?

Kertyneen luoton lyhentäminen onnistuu milloin vain OP.fi:ssä tai OP-mobiilissa Uusi maksu -toiminnolla. 

Kirjaudu op.fi:hin

Voit lyhentää luottoa haluamallasi summalla tai maksaa luoton kokonaisuudessaan pois. Jos sinulla ei ole tallessa edellistä laskua, löydät Visa-luoton maksuun tarvittavan viitenumeron ja tilinumeron myös kortin tiedoista. 

Jos käytössäsi on OP-mobiili, lyhennyksen tekeminen onnistuu helposti myös OP-mobiilissa kun valitset Rahat -osiosta oman korttisi ja sen jälkeen Lasku-osiosta ”Luoton lyhennys”.

Jos haluat lyhentää luottoa toistuvasti kesken laskutuskauden, sinun kannattaa luoda uusi maksupohja ja tallentaa se myöhempää käyttöä varten. Tarvitset luottosi lyhennykseen luottokorttilaskustasi löytyvän tilinumeron ja viitenumeron, sillä nämä tiedot säilyvät muuttumattomina lyhennyksestä toiseen. Voit tallentaa lisäämäsi maksupohjan haluamallasi nimellä, jolloin uusien lyhennysten tekeminen on jatkossa helppoa.

Voit myös kopioida maksun aiemmin tekemästäsi lyhennyksestä. Tämä onnistuu helposti, kun siirryt Tapahtumavirrassa tekemäsi lyhennyksen kohdalle ja valitset Toiminnot > Kopioi maksuksi.

Kirjaudu op.fi:hin

Tällöin luottotilisi tilinumero ja käyttämäsi viitenumero täydentyvät uuteen maksuun automaattisesti. Lisää maksusi tietoihin vain summa, jolla haluat lyhentää kertynyttä luottoa, ja hyväksy maksu.

Ylimääräiset lyhennykset ovat sinulle maksuttomia ja voit lyhentää kertynyttä luottoa niin usein kun haluat. Huomaathan, että tekemäsi lyhennys näkyy luottotililläsi muutaman pankkipäivän kuluessa.

Ylimääräisen lyhennyksen lisäksi voit halutessasi siirtää luottotilillesi ylimääräistä rahaa, eli ylimaksua, korttisi luottorajan ylittävää hankintaa varten. Voit tehdä luottotilillesi ylimaksua korkeintaan 2 000 euroa, jolloin tilin käyttövara kasvaa siirtämäsi rahamäärän verran.

Ylimaksua käyttämällä voit esimerkiksi varautua suurempaan hankintaan tai varmistaa, että luottotilillä on tarpeeksi käyttövaraa lomamatkaa varten. Jos luottokorttisi luottoraja on esimerkiksi 1 000 euroa, voit siirtää luottotilille ylimääräistä rahaa 2 000 euroa ja mahdollistaa tekemälläsi ylimaksulla 3 000 euron arvoisen hankinnan.

Tarkistathan myös kortin päiväkohtaiset turvarajat. Turvarajat tarkistat helpoiten op.fi:ssä.

Kirjaudu op.fi:hin

Tarvittaessa voit muuttaa turvarajat väliaikaisesti suuremmiksi. Op.fi:ssä tehdyt muutokset ovat heti voimassa.

Lähimaksaminen - Voiko OP:n kortilla lähimaksaa?

Lähimaksuominaisuus kuuluu automaattisesti kaikkiin maksukortteihimme. Tunnistat lähimaksuominaisuudella varustetun kortin radioaaltoja kuvaavasta lähimaksutunnuksesta. Voit käyttää lähimaksua kaikkiin alle 50 euron ostoksiin.

Hotellin tai autovuokrauksen maksaminen - Millä kortilla voin maksaa hotellin tai autovuokrauksen?

Luottokortilla maksaminen on yleisintä ja luottokorttimaksu on usein myös ainoa hyväksytty maksutapa.

Verkko-ostosten maksaminen - Millä korteilla voin tehdä verkko-ostoksia?

Voit tehdä kaikilla OP:n maksukorteilla verkko-ostoksia. Kauppias päättää hyväksytyt maksutavat.

Debit ja Credit - Mitä eroa on Debit- ja Credit-maksuissa?

Debit-maksu veloitetaan pankkitililtä ja Credit-veloitus tapahtuu luotolta.

Kaupassa maksaminen ulkomailla - Millä korteilla voin maksaa ulkomailla?

Voit maksaa kaikilla OP:n maksukorteilla ulkomailla. Otathan huomioon, että kortin toimivuus vaihtelee maittain ja alueittain.

Luottokorttilaskun maksaminen - Miten maksan luottokorttilaskuni tai lyhennän sitä automaattisesti?

Voit maksaa saapuneen luottokorttilaskun e-laskuna, laskun viivakoodin avulla OP-mobiilissa tai syöttämällä laskun maksutiedot käsin op.fi:ssä. 

Jos haluat, että luottokorttilaskua lyhennetään valitsemaltasi tililtä automaattisesti e-laskun eräpäivänä, voit muuttaa tilaamiesi e-laskujen asetuksia. Voit tällöin valita, maksetaanko koko e-lasku automaattisesti pois kerralla vai lyhennetäänkö yksittäistä luottokorttilaskua asettamaasi eurorajaan asti. Jos asetat e-laskulle eurorajan, rajan ylittävästä osuudesta saat erillisen hyväksyntää vaativan e-laskun op.fi:ssä.

Kortin luottorajan nosto - Miten nostan luottokortin luottorajaa?

Voit korottaa itse luottorajaa OP-mobiilissa tai op.fi:ssä.

Kirjaudu op.fi:n