Laskut ja maksut

Usein kysytyt kysymykset

E-lasku – Miten saan peruttua e-laskutilauksen?

Voimassa olevat e-laskutilauksesi näet E-laskujen hallinnassa. Jos jostakin syystä haluat lopettaa e-laskujen vastaanottamisen tietyltä laskuttajalta, valitse Poista. Saat tämän jälkeen laskut sopimallanne tavalla. Tämä poisto ei poista sinulle jo saapuneita e-laskuja eikä niihin liittyviä hyväksymättömiä tai odottavia maksuja. Voit poistaa tällaisen maksun itse e-laskuarkistosta.

Kirjaudu op.fi-palveluun

E-lasku – Miten tilaan e-laskun?

Voit tilata e-laskun op.fi-palvelussa. Hae ja valitse laskuttaja sekä varmista oikea laskutusaihe. Jos haluat samalta yritykseltä eri laskutusaiheista e-laskuja (esimerkiksi puhelin- ja laajakaistaliittymä), huomaathan, että niistä pitää tehdä erilliset e-laskutilaukset. Jos yritystä ei löydy listalta, se ei vielä tarjoa e-laskupalvelua.

Tilaa e-lasku kirjautumalla op.fi-palveluun

E-lasku – Miten voin vaihtaa e-laskun eräpäivän?

Jos haluat laskullesi lisää maksuaikaa, ole yhteydessä laskuttajaan ja sovi asiasta. Tämän jälkeen voit muuttaa eräpäivää kirjautumalla op.fi-palveluun

Jos haluat maksaa laskun ennen eräpäivää, se onnistuu helposti. Hyväksymättömän laskun eräpäivää voit muokata Hyväksymättömät maksut -osiossa. Hyväksytyn maksun eräpäivää voit muokata Hyväksytyt maksut -osiossa.

E-lasku – Olen tilannut e-laskun, mutta silti tulee paperilasku. Mitä teen?

Jos tilaamasi e-lasku tulee edelleen paperilaskuna, valitse haluamasi e-laskun kohdalla Poista. Tee uusi e-laskutilaus aikaisintaan seuraavana arkipäivänä, jotta laskutustiedot välittyvät oikein.

Poista e-lasku kirjautumalla op.fi-palveluun 

IBAN, BIC, ulkomaanmaksut – Miten maksan ulkomaille?

Voit tehdä ulkomaanmaksun op.fi-palvelussa Uusi maksu -toiminnolla. EU-maihin menevät euromääräiset laskut voit maksaa ilman palvelumaksua. Euromääräiset maksut maksetaan käyttämällä kansainvälistä IBAN-tilinumeroa ja pankin yksilöivää tunnistetta eli BIC-koodia. Maksu on perillä samana tai seuraavana pankkipäivänä, jonka jälkeen vastaanottava pankki siirtää maksun saajalle.

Jos valuuttana on muu kuin euro tai maksu tehdään SEPA-alueen ulkopuolelle, järjestelmä tunnistaa automaattisesti että kyseessä on ulkomaanmaksu ja ohjaa sinut tekemään ulkomaanmaksutoimeksiannon.

Ulkomaanmaksussa saajan pankin tunnisteena BIC (SWIFT) -koodi on suositeltavin. Jos saajan IBAN-tilinumero ei ole tiedossasi, anna IBAN/Saajan tilinumero -kenttään se perusmuotoinen tilinumero, jolle maksu maksetaan. Varmista aina ennen maksun hyväksymistä, että kaikki maksun tiedot ja tilinumero ovat oikein, sillä virheellisen maksun selvittely voi olla sekä haastavaa että melko kallista.

Ulkomaanmaksua ei veloiteta tililtäsi heti. On hyvä myös tietää, että hyväksytty ulkomaanmaksu ei näy Hyväksytyissä maksuissa samoin kuin normaali SEPA-maksu. Jos olet tehnyt maksun arkipäivänä ennen klo 17, veloitetaan se seuraavassa maksuajossa noin puolen tunnin kuluessa. Klo 17 jälkeen, viikonloppuna ja arkipyhinä tehdyt maksut veloitetaan seuraavana arkipäivänä.

Ulkomaanmaksu on perillä 3–6 pankkipäivässä kun valitset maksutavaksi Maksumääräys. Jos haluat kiirehtiä maksua, käytä Ulkomaanmaksu -toiminnon maksutapana Pikamääräystä. Tuolloin maksu on perillä 1–2 pankkipäivää nopeammin. Ulkomaanmaksusta perittävän palvelumaksun hintaan vaikuttaa muun muassa valittu maksutapa. Huomioithan, että EU:n maksupalveludirektiivin mukaan 13.1.2018 alkaen ETA-alueelle maksaessasi (euroissa tai muussa valuutassa) voit valita maksavasi vain oman pankkisi kulut. Tutustu hinnastoon 

Tarvittaessa saat opastusta kansainväliseen maksamiseen liittyvissä kysymyksissä OP:n asiakaspalvelusta. Tarkista asiakaspalvelun aukioloajat

 

Katteeton maksu – Lasku on jäänyt katteettomaksi, miten muokkaan sitä?

Maksu jää katteettomaksi, jos tililläsi ei ole tarpeeksi varoja laskun maksamiseen. Pankki yrittää veloittaa maksun tililtäsi automaattisesti eräpäivänä ja 2 seuraavana arkipäivänä. Maksu näkyy Hyväksytyissä maksuissa katetta odottavana, et voi muokata sitä suoraan, mutta voit kopioida sen uuden maksun pohjaksi, jolloin voit maksaa laskun esimerkiksi toiselta tililtä tai muokata sen eräpäivää. Kun olet kopioinut maksun tai jos et tarvitse kopiota, voit poistaa katetta odottavan maksun.

Jos katetta ei 3 päivän jälkeen ole etkä poista sitä, maksu muuttuu katteettomaksi eikä sitä veloiteta automaattisesti tililtäsi. Maksu näkyy katteettomana 6 päivää ja sitä ei voi muokata tai poistaa. Saat ilmoituksen katteettomasta maksusta ja siitä veloitetaan hinnaston mukainen palvelumaksu.

Tarkista maksun tilanne kirjautumalla op.fi-palveluun

 

Kuitit – Miten saan kuitin maksusuorituksesta?

Voit tulostaa kuitin maksuistasi Tapahtumavirrasta avaamalla kuitin maksun Toiminnot-pudotusvalikosta. Kirjaudu op.fi-palveluun

Lasku kahdesti – Olen saanut kaksi kertaa saman laskun, mitä teen?

Ole yhteydessä laskuttajaan ja kysy, ovatko molemmat saamasi laskut aiheellisia. Jos vain toinen laskuista täytyy maksaa, voit poistaa toisen laskun.

Joskus vakuutusmaksujen kohdalla vakuutussopimuksen muutos aiheuttaa korjatun vakuutuslaskun. Tällöin saamallasi korjatulla laskulla kerrotaan, että se korvaa aiemman laskun.

Laskun maksaminen vahingossa – Maksoin vahingossa laskun kahteen kertaan, mitä teen?

Jos toinen maksu on mennyt tililtä ja toinen odottaa hyväksymättömissä, voit poistaa ylimääräisen maksun tililtäsi. Jos maksu on jo mennyt kahteen kertaan, ota yhteyttä maksun saajaan ylimääräisen maksun palauttamiseksi. Pankki ei voi palauttaa tililtä maksettua maksua. Jos asia ei etene saajan kanssa, voimme tehdä tarvittaessa virheellisestä maksustasi maksullisen selvittelyn. Ota tässä tapauksessa yhteyttä puhelinpalveluumme.

Tarkista maksujen tila kirjautumalla op.fi-palveluun

Lisävahvistusnumero – Minulla on väärä puhelinnumero lisävahvistuksessa, miten saan vaihdettua sen?

Jos haluat muuttaa lisävahvistuksen puhelinnumeron, soita OP:n asiakaspalveluun. Varaa OP:n verkkopalvelun tunnukset lähellesi. Jos haluat hoitaa asian konttorissa, ota mukaasi voimassa oleva henkilökortti tai passi.

Jos et ole vielä ilmoittanut lisävahvistusnumeroa lainkaan, voit lisätä puhelinnumeron lisävahvistukseen kirjautumalla op.fi-palveluun

Tarkista asiakaspalvelun yhteystiedot

Maksupohja – miten voin tehdä maksupohjan?

Maksupohjan avulla voit tehdä uuden maksun. Jos maksun saaja on laskuttaja, joka tarjoaa e-laskupalvelua, voit vaihtoehtoisesti tilata e-laskun ja laskusi tiedot ovat automaattisesti ajan tasalla.

Tee maksupohja kirjautumalla op.fi-palveluun

Oudot maksutapahtumat – Huomasin outoja maksutapahtumia tililläni, mistä saan tietää, mitä maksuja nämä ovat?

Tilillä näkyvä maksun saaja voi olla joskus vaikea tunnistaa. Erityisesti korttiostoksissa näkyvä yrityksen nimi voi olla täysin eri kuin se nimi, jolla yritys harjoittaa toimintaansa. Voit esimerkiksi etsiä yrityksen yhteystiedot Google-haulla. Maksu voi olla myös välitetty maksunvälittäjän kautta (Paytrail Oy, Checkout Finland Oy), kysy tällöin lisätietoja maksunvälittäjän asiakaspalvelusta.

Raha ei ole siirtynyt – Miksi raha ei ole mennyt maksun saajalle, vaikka se on lähtenyt tililtäni?

Jos tiedot ovat oikein ja siirrosta on yli 2 pankkipäivää, ota yhteyttä puhelinpalveluumme maksun selvittelyn aloittamiseksi. Jos maksun saajan tilinumero on väärin, ota yhteyttä maksun saajaan. Jos se ei onnistu, tee puhelinpalvelussamme maksullinen selvittelypyyntö. Jos maksun viite tai viesti on väärin, selvitä maksu maksun saajan kanssa.

Tarkista maksun tiedot Tapahtumavirrasta kirjautumalla op.fi-palveluun 

Rahalähetyksen tai maksuosoituksen lunastaminen – Miten saan lunastettua rahalähetyksen?

Voit lunastaa sinulle saapuneen rahalähetyksen tai maksuosoituksenkirjautumalla op.fi-palveluun

Halutessasi voit lunastaa rahalähetyksen myös minkä tahansa osuuspankin konttorissa maksua vastaan. Ilmoitathan maksajalle tilinumerosi, jotta saat jatkossa rahalähetykset suoraan tilillesi.

Rahan siirtyminen väärälle tilille – Siirsin rahaa väärälle tilille. Miten toimin saadakseni rahat takaisin?

Oletko väärin menneen maksun saaja vai maksaja? Jos olet maksaja ja maksu ei vielä ole lähtenyt tililtäsi, pystyt muokkaamaan sitä hyväksytyissä tai hyväksymättömissä maksuissa kirjautumalla op.fi-palveluun. Jos maksu ehti lähteä eteenpäin, ota yhteyttä maksun saajaan. Jos et tunne maksun saajaa, voit ottaa soittaa asiakaspalveluumme ja pyytää maksullisen selvittelyn maksustasi.

Jos maksoit saajan lopetetulle tilille, rahat ohjautuvat saajan uudelle tilille, jos maksun saaja on sopinut tällaisesta järjestelystä. Muuten maksamasi rahat palautuvat tilillesi muutamassa päivässä. Jos viite tai viesti meni väärin, ota yhteyttä maksun saajaan ja selvitä asia. Jos summa meni väärin, voit sopia saajan kanssa maksun palauttamisesta tai hyvittämisestä. Jos kirjoitit saajan nimen väärin, ei huolta. Suomessa ja Euroopassa SEPA-alueella euromääräiset maksut ohjautuvat aina tilinumeron perusteella. Virheellinen nimitieto näkyy vain sinulle.

Jos olet saaja, ota yhteyttä maksun maksajaan, jolloin maksaja voit tehdä maksusta selvityspyynnön. Huomaa kuitenkin, että maksut siirtyvät viiveellä.

Tarkista maksun tila kirjautumalla op.fi-palveluun

SEPA-maksu – Mikä on SEPA-maksu?

SEPA-maksu eli SEPA-tilisiirto on eurooppalaisen tilisiirtostandardin mukainen tilisiirto, jolla on mahdollista maksaa kaikki euromääräiset maksut yhtenäisellä euromaksualueella.

SEPA-tilisiirrossa maksajan ja saajan pankkiyhteys merkitään aina kansainvälisessä IBAN-tilinumeromuodossa. IBAN (International Bank Account Number) on kansainvälinen tilinumero.

SEPA-pikasiirto – Mikä SEPA-pikasiirto on?

SEPA-pikasiirto on reaaliaikainen SEPA-maksu, jota pankit Euroopassa tarjoavat asiakkailleen kiihtyvää tahtia. SEPA-pikasiirto on saajan tilillä käytettävissä sekunneissa maksun hyväksymisestä. OP:n asiakkaat voivat vastaanottaa maksuja euromääräisille maksutileilleen reaaliaikaisesti muista pankeista. Edellytyksenä on, että maksajan pankki välittää maksun reaaliaikaisena SEPA-pikasiirtona OP:lle. Maksu erottuu tilitapahtumissa selitteellä SEPA-pikasiirto.

Suomessa ja muualla Euroopassa toimivat pankit liittyvät palveluun oman aikataulun mukaan. Tulevaisuudessa voit siis maksaa maksusi myös itse SEPA-pikasiirtona verkkopalvelussa ja OP-mobiilissa.

Toistuva maksu – Miten teen toistuvan maksun?

Haluatko luoda uuden toistuvan maksun vai muokata tai poistaa vanhan maksun? Voit luoda uuden toistuvan maksun, kun napautat Uusi maksu, syötät maksun perustiedot ja valitset maksun lisätiedoista toistuvuuden. Kirjaudu op.fi-palveluun

Jos haluat muokata tai poistaa aiemman toistuvan maksun, voit tehdä sen avaamalla laskun hyväksytyissä maksuissa tai hyväksymättömissä maksuissa sen mukaan, kummassa maksu on. Tehdyt muutokset koskevat kaikkia tulevia maksueriä. Poistettu maksu näkyy hyväksytyissä maksuissa peruttuna kahden viikon ajan.

Ulkomaanmaksu – Mistä teen ulkomaanmaksun?

Ulkomaanmaksuissa on paljon eroja liittyen siihen, mihin maahan maksu ohjataan. Voit kuitenkin maksaa ulkomaanmaksun samaan tapaan kuin muutkin maksusi. Maksu tunnistetaan ulkomaanmaksuksi, kun kirjoitat ulkomaisen tilinumeron tai vaihdat valuutaksi muun kuin euron.

Maksa ulkomaanmaksu kirjautumalla op.fi-palveluun