Mobiiliavain

Usein kysytyt kysymykset

Kadotin laitteeni, jossa on Mobiiliavain. Mitä teen?

Poista kadonneen laitteen Mobiiliavain käytöstä op.fi-palvelussa, soittamalla puhelinpalveluun, Sulkupalveluun tai asioimalla konttorissa. 

Voit ottaa Mobiiliavaimen uudelleen käyttöön käyttäjätunnuksella, salasanalla ja avainlukulistalla.

Miksi op.fi-palvelussa kysytään käyttäjätunnusta, kun kirjaudun Mobiiliavaimella?

Lähetämme käyttäjätunnuksen perusteella vahvistuspyynnön laitteeseen, jossa olet ottanut Mobiiliavaimen käyttöön. 

Mikä on Mobiiliavaimen vahvistuspyynnön tunniste ja miksi se pitää tarkistaa?

Kun lähetät vahvistuspyynnön esimerkiksi op.fi-palvelussa, kertoo palvelu vahvistuspyynnön tunnisteen (esimerkiksi YF23). Kun vahvistat pyynnön OP-mobiilissa tai OP-yritysmobiilissa, tarkista, että sama tunniste löytyy myös vahvistusnäkymässä.

Huomaathan, että tunniste vaihtuu aina, kun lähetät uuden vahvistuspyynnön. Vahvistuspyynnön tunnisteen avulla voit varmistaa, että olet vahvistamassa oikeaa tapahtumaa.

Mikä on Mobiiliavain?

Mobiiliavain on OP:n tarjoama tunnistustapa, jota voit käyttää tunnistautumisessa ja tapahtumien vahvistamisessa. Mobiiliavain toimii tällä hetkellä, kun asioit OP-mobiilissa ja OP-yritysmobiilissa, sekä op.fi-palvelussa. Jatkossa Mobiiliavain toimii myös muissa palveluissa kuten OmaVero ja Kela, sekä korttimaksuissa ja verkkomaksujen vahvistamisessa.

Mobiiliavaimen saat käyttöön, kun lataat sovelluskaupasta OP-mobiilin tai OP-yritysmobiilin. 

Mistä näen onko minulla Mobiiliavain käytössä?

Käytössäsi olevia Mobiiliavaimia voit tarkastella ja hallita OP-mobiilin tai OP-yritysmobiilin asetuksissa sekä op.fi-palvelussa.

Mistä saan apua Mobiiliavaimen käyttöön?

Tutustu Mobiiliavaimeen op.fi-palvelussa. Autamme ja opastamme sinua myös OP:n konttoreissa ja puhelinpalvelussa.

 

Miten Mobiiliavain eroaa avainlukulistasta?

Mobiiliavain on henkilökohtaisessa käytössäsi omalla laitteellasi, eikä ole kopioitavissa kuten avainlukulista. Mobiiliavainta käyttäessä sinun tarvitsee muistaa vain yksi, itse valitsemasi ja vain sinun tiedossasi oleva PIN-koodi.

Miten otan Mobiiliavaimen käyttöön?

Mobiiliavaimen voit ottaa käyttöön puhelimessa tai tabletissa. Asenna OP-mobiili tai OP-yritysmobiili -sovellus. Ensimmäisellä käyttökerralla tarvitset käyttäjätunnuksesi, salasanasi ja avainlukulistasi. Käyttöönotossa saat vahvistustekstiviestin puhelinnumeroosi, jonka olet liittänyt tunnukseesi lisävahvistusnumeroksi. 

Lue tarkemmat ohjeet miten otat Mobiiliavaimen käyttöön OP-mobiilissa tai OP-yritysmobiilissa.

Miten tekstiviestivahvistus toimii Mobiiliavaimen yhteydessä?

Tähän tarvitset laitteen, jolla voit vastaanottaa tekstiviestejä ja jonka numero on liitetty tunnukseesi lisävahvistusnumeroksi. Kun tapahtuma vaatii lisävahvistusta, saat vahvistuskoodin tekstiviestinä puhelimeesi. Avaa viesti ja syötä tekstiviestissä ilmoitettu koodi OP-mobiilissa tai OP-yritysmobiilissa auki olevaan vahvistusnäkymään.

Vahvistusviestien vastaanottaminen on sinulle maksutonta. Tekstiviesti on lähetetty automaattisesti. Älä vastaa viestiin.

Miten vahvistan Mobiiliavaimella?

Asioidessasi OP-mobiilissa tai OP-yritysmobiilissa, sovellus pyytää sinulta Mobiiliavain-PIN-koodi, kun kirjaudut tai vahvistat esimerkiksi maksua.

Kun asioit op.fi-palvelussa tai tunnistaudut muuhun palveluun, vahvistuspyyntö lähetetään puhelimeen tai tablettiin, johon olet ottanut Mobiiliavaimen käyttöön.

  1. Valitse palvelussa tunnistustavaksi Mobiiliavain ja anna käyttäjätunnuksesi. 
  2. Avaa puhelimesta tai tabletista OP-mobiili tai OP-yritysmobiili. Jos vahvistuspyyntö ei auennut automaattisesti, valitse aloitusnäkymästä painike Vahvista Mobiiliavaimella.
  3. Tarkista aina vahvistuspyynnön tiedot ja että vahvistuspyynnön tunniste, esimerkiksi YF23, vastaa palvelussa esitettyä.
  4. Vahvista kirjoittamalla Mobiiliavain-PIN.

Jos vahvistustapahtuma vaatii lisävahvistusta, saat tekstiviestillä tapahtuman tiedot. Tarkista, että tekstiviestin tiedot ovat oikein. Syötä tekstiviestissä ilmoitettu koodi sovellukseen Mobiiliavain-PINin jälkeen.

Miten vaihdan Mobiiliavain-PIN-koodin?

Voit vaihtaa Mobiiliavain-PIN-koodin kirjautumalla OP-mobiiliin tai OP-yritysmobiiliin. Jos olet unohtanut Mobiiliavain-PIN-koodisi, poista sovellus ja ota Mobiiliavain uudelleen käyttöön.

Onko Mobiiliavainta turvallista käyttää?

Kyllä. Mobiiliavain täyttää uuden maksupalvelulain vaatiman vahvan tunnistamisen määritelmän. 
 
Mobiiliavainta käsitellään OP:n salauksella suojatussa verkossa ja palvelussa, eivätkä muut sovellukset pääse siihen käsiksi. Mobiiliavaimen käyttö perustuu Mobiilivain-PIN-koodiin, joka on vain sinun tiedossasi oleva koodi. Mobiiliavain-PIN-koodia voi käyttää ainoastaan siinä laitteessa, johon olet ottanut Mobiiliavaimen käyttöön.
 
Säilytä Mobiiliavain-PIN-koodi vain omana tietonasi. Turvallisuuden varmistamiseksi laitteeseen pääsy kannattaa olla suojattu myös pääsykoodi-, sormenjälki- tai kasvojentunnistuksella. 

Tarvitsenko älypuhelimen tai tabletin käyttääkseni Mobiiliavainta?

Kyllä. Mobiiliavain toimii OP-mobiili ja OP-yritysmobiili -sovelluksissa, jotka voit ladata laitteeseesi App Store tai Google Play -sovelluskaupoista. Puhelimessasi tai tabletissasi on oltava myös internet-yhteys.

Voinko käyttää Mobiiliavainta useammalla laitteella?

Tunnuksellasi voit ottaa Mobiiliavaimen käyttöön kahteen eri laitteeseen, esimerkiksi puhelimeesi ja tablettiisi. Mobiiliavain on laitekohtainen.