Mobiiliavain
Usein kysytyt kysymykset
Kadotin laitteeni, jossa on Mobiiliavain. Mitä teen?
Mihin tarvitsen avainlukulistaa?
Miksi op.fi-palvelussa kysytään käyttäjätunnusta, kun kirjaudun Mobiiliavaimella?
Mikä on Mobiiliavaimen vahvistuspyynnön tunniste ja miksi se pitää tarkistaa?
Mikä on Mobiiliavain?
Missä Mobiiliavain ei vielä toimi?
Mistä näen onko minulla Mobiiliavain käytössä?
Mistä saan apua Mobiiliavaimen käyttöön?
Miten Mobiiliavaimella tunnistaudutaan muihin palveluihin?
Miten Mobiiliavain eroaa avainlukulistasta?
Miten Mobiiliavain toimii tietokoneella?
Miten otan Mobiiliavaimen käyttöön?
Miten tekstiviestivahvistus toimii Mobiiliavaimen yhteydessä?
Miten vahvistan Mobiiliavaimella?
Miten vaihdan Mobiiliavain-PIN-koodin?
Mitä eroa on Mobiiliavaimella ja mobiilivarmenteella?
Mobiiliavain ei toimi, mitä teen?
Onko Mobiiliavainta turvallista käyttää?
Tarvitsenko älypuhelimen tai tabletin käyttääkseni Mobiiliavainta?
Unohdin Mobiiliavaimen PIN-koodini, mitä teen?
Voinko käyttää Mobiiliavainta useammalla laitteella?
Kadotin laitteeni, jossa on Mobiiliavain. Mitä teen?
Poista kadonneen laitteen Mobiiliavain käytöstä op.fi-palvelussa, soittamalla puhelinpalveluun, Sulkupalveluun tai asioimalla konttorissa.
Voit ottaa Mobiiliavaimen uudelleen käyttöön käyttäjätunnuksella, salasanalla ja avainlukulistalla.
Mihin tarvitsen avainlukulistaa?
Palveluissa, missä mobiiliavain ei ole vielä käytettävissä, tulee tunnistautua avainlukulistan avulla.
Näitä palveluita ovat:
- Sähköinen allekirjoituspalvelu (allekirjoitus.op.fi)
- Osta laskulla -palvelu (ostalaskulla.op.fi)
- Lainaa -palvelu (lainaa.op.fi)
- Yritystunnusten tilaus
Miksi op.fi-palvelussa kysytään käyttäjätunnusta, kun kirjaudun Mobiiliavaimella?
Lähetämme käyttäjätunnuksen perusteella vahvistuspyynnön laitteeseen, jossa olet ottanut Mobiiliavaimen käyttöön.
Mikä on Mobiiliavaimen vahvistuspyynnön tunniste ja miksi se pitää tarkistaa?
Kun lähetät vahvistuspyynnön esimerkiksi op.fi-palvelussa, kertoo palvelu vahvistuspyynnön tunnisteen (esimerkiksi YF23). Kun vahvistat pyynnön OP-mobiilissa tai OP-yritysmobiilissa, tarkista, että sama tunniste löytyy myös vahvistusnäkymässä.
Huomaathan, että tunniste vaihtuu aina, kun lähetät uuden vahvistuspyynnön. Vahvistuspyynnön tunnisteen avulla voit varmistaa, että olet vahvistamassa oikeaa tapahtumaa.
Mikä on Mobiiliavain?
Mobiiliavaimen saat käyttöösi kun lataat puhelimeesi tai tablettiisi sovelluskaupasta OP-mobiilin tai OP-yritysmobiilin.
Mobiiliavain on OP:n tarjoama tunnistustapa, jota voit käyttää tunnistautumisessa ja tapahtumien vahvistamisessa. Mobiiliavaimella voit asioida OP-mobiilissa ja OP-yritysmobiilissa, op.fi-palvelussa, tunnistautua muihin palveluihin kuten OmaVero ja Kela ja vahvistaa verkko-ostoksesi, kun maksat kortillasi tai tililtäsi.
Missä Mobiiliavain ei vielä toimi?
Mobiiliavaimen käyttöä kehitetään jatkuvasti, ja pyrimme tuomaan mobiiliavaimen tehokkaaksi kumppaniksi vahvistamaan tapahtumia sekä tunnistautumaan turvallisesti myös verkossa. Olennainen osa kehitystä on varmistaa mobiiliavaimen saumaton toiminta sekä sen turvallisuus kaikissa tilanteissa, kun laajennamme Mobiiliavaimen käyttöä.
Näihin palveluihin mobiiliavain ei kuitenkaan ole vielä laajentunut, ja tällöin tarvitset avainlukulistaa:
- Sähköinen allekirjoituspalvelu (allekirjoitus.op.fi)
- Osta laskulla -palvelu (ostalaskulla.op.fi)
- Lainaa -palvelu (lainaa.op.fi)
- Yritystunnusten tilaus
Mistä näen onko minulla Mobiiliavain käytössä?
Käytössäsi olevia Mobiiliavaimia voit tarkastella ja hallita OP-mobiilin tai OP-yritysmobiilin asetuksissa sekä op.fi-palvelussa.
Mistä saan apua Mobiiliavaimen käyttöön?
Tutustu Mobiiliavaimeen op.fi-palvelussa. Autamme ja opastamme sinua myös OP:n konttoreissa ja puhelinpalvelussa.
Miten Mobiiliavaimella tunnistaudutaan muihin palveluihin?
Mobiiliavaimella voit tunnistautua op.fi-palvelun, OP-mobiilin ja OP-yritysmobiilin lisäksi esimerkiksi viranomaisten palveluihin, sekä vahvistaa verkko-ostoksia. Näin tunnistaudut muihin palveluihin:
- Valitse palvelussa tunnistustavaksi OP.
- Valitse tunnistustavaksi Mobiiliavain.
- Kirjoita käyttäjätunnuksesi ja valitse Jatka.
- Avaa puhelimestasi tai tabletistasi OP-mobiili tai OP-yritysmobiili.
- Jos vahvistuspyyntö ei aukea automaattisesti, valitse Vahvista Mobiiliavaimella.
- Ennen vahvistamista varmista, että vahvistuspyynnön tiedot vastaavat tapahtumaa, jota olet tekemässä.
- Vahvista kirjoittamalla Mobiiliavain PIN-koodi.
- Tunnistautuminen onnistu ja siirry takaisin palveluun, johon olet tunnistautumassa.
Katso kuvalliset ohjeet tunnistautumisesta muihin palveluihin
Yksittäinen tapahtuma voi myös vaatia turvallisuussyistä lisävahvistuksen. Näissä tapahtumissa tarkista vahvistuspyynnön tiedot huolellisesti saamastasi tekstiviestistä. Avaa viesti ja syötä tekstiviestissä ilmoitettu koodi OP-mobiilissa tai OP-yritysmobiilissa auki olevaan vahvistusnäkymään.
Miten Mobiiliavain eroaa avainlukulistasta?
Mobiiliavain on henkilökohtaisessa käytössäsi omalla laitteellasi, eikä ole kopioitavissa kuten avainlukulista. Mobiiliavainta käyttäessä sinun tarvitsee muistaa vain yksi, itse valitsemasi ja vain sinun tiedossasi oleva PIN-koodi.
Miten Mobiiliavain toimii tietokoneella?
Jos olet jo ottanut Mobiiliavaimen käyttöön OP-mobiilissa tai OP-yritysmobiilissa, pääset tunnistautumaan Mobiiliavaimella op.fi-palveluun valitsemalla palvelussa tunnistustavaksi Mobiiliavaimen.
Katso ohjeet Mobiiliavaimen käytöstä
Jos et ole käyttänyt Mobiiliavainta aikaisemmin, lataa puhelimeesi tai tablettiisi sovelluskaupasta OP-mobiili tai OP-yritysmobiili.
Miten otan Mobiiliavaimen käyttöön?
Mobiiliavaimen voit ottaa käyttöön puhelimessa tai tabletissa. Asenna OP-mobiili tai OP-yritysmobiili -sovellus. Ensimmäisellä käyttökerralla tarvitset käyttäjätunnuksesi, salasanasi ja avainlukulistasi. Käyttöönotossa saat vahvistustekstiviestin puhelinnumeroosi, jonka olet liittänyt tunnukseesi lisävahvistusnumeroksi.
Lue tarkemmat ohjeet miten otat Mobiiliavaimen käyttöön OP-mobiilissa tai OP-yritysmobiilissa.
Miten tekstiviestivahvistus toimii Mobiiliavaimen yhteydessä?
Tähän tarvitset laitteen, jolla voit vastaanottaa tekstiviestejä ja jonka numero on liitetty tunnukseesi lisävahvistusnumeroksi. Kun tapahtuma vaatii lisävahvistusta, saat vahvistuskoodin tekstiviestinä puhelimeesi. Avaa viesti ja syötä tekstiviestissä ilmoitettu koodi OP-mobiilissa tai OP-yritysmobiilissa auki olevaan vahvistusnäkymään.
Vahvistusviestien vastaanottaminen on sinulle maksutonta. Tekstiviesti on lähetetty automaattisesti. Älä vastaa viestiin.
Miten vahvistan Mobiiliavaimella?
Asioidessasi OP-mobiilissa tai OP-yritysmobiilissa, sovellus pyytää sinulta Mobiiliavain-PIN-koodi, kun kirjaudut tai vahvistat esimerkiksi maksua.
Kun asioit op.fi-palvelussa tai tunnistaudut muuhun palveluun, vahvistuspyyntö lähetetään puhelimeen tai tablettiin, johon olet ottanut Mobiiliavaimen käyttöön.
- Valitse palvelussa tunnistustavaksi Mobiiliavain ja anna käyttäjätunnuksesi.
- Avaa puhelimesta tai tabletista OP-mobiili tai OP-yritysmobiili. Jos vahvistuspyyntö ei auennut automaattisesti, valitse aloitusnäkymästä painike Vahvista Mobiiliavaimella.
- Tarkista aina vahvistuspyynnön tiedot ja että vahvistuspyynnön tunniste, esimerkiksi YF23, vastaa palvelussa esitettyä.
- Vahvista kirjoittamalla Mobiiliavain-PIN.
Jos vahvistustapahtuma vaatii lisävahvistusta, saat tekstiviestillä tapahtuman tiedot. Tarkista, että tekstiviestin tiedot ovat oikein. Syötä tekstiviestissä ilmoitettu koodi sovellukseen Mobiiliavain-PINin jälkeen.
Miten vaihdan Mobiiliavain-PIN-koodin?
Voit vaihtaa Mobiiliavain-PIN-koodin kirjautumalla OP-mobiiliin tai OP-yritysmobiiliin. Jos olet unohtanut Mobiiliavain-PIN-koodisi, poista sovellus ja ota Mobiiliavain uudelleen käyttöön.
Mitä eroa on Mobiiliavaimella ja mobiilivarmenteella?
Mobiiliavain on OP:n tarjoama tunnistustapa, jota voit käyttää tunnistautumisessa ja tapahtumien vahvistamisessa. Mobiiliavain täyttää uuden maksupalvelulain vaatiman vahvan tunnistamisen määritelmän.
Mobiilivarmenne taas on puhelimesi SIM-kortilla sijaitseva tunniste, jota voit käyttää tunnistautumiseen.
Mobiiliavain ei toimi, mitä teen?
Tarkista, että olet syöttänyt käyttäjätunnuksesi oikein palvelussa, johon olet tunnistautumassa.
Jos vahvistuspyyntö ei avaudu OP-mobiilissa tai OP-yritysmobiilissa automaattisesti, valitse Vahvista Mobiiliavaimella. Huomaathan, että vahvistuspyyntö on voimassa vain rajatun ajan. Aloita tunnistautuminen tai maksutapahtuma tarvittaessa uudelleen palvelussa, jossa olet asioimassa.
Tarkista, että mobiililaitteesi verkkoyhteys toimii.
Onko Mobiiliavainta turvallista käyttää?
Mobiiliavainta käsitellään OP:n salauksella suojatussa verkossa ja palvelussa, eivätkä muut sovellukset pääse siihen käsiksi. Mobiiliavaimen käyttö perustuu Mobiilivain-PIN-koodiin, joka on vain sinun tiedossasi oleva koodi. Mobiiliavain-PIN-koodia voi käyttää ainoastaan siinä laitteessa, johon olet ottanut Mobiiliavaimen käyttöön.
Tarvitsenko älypuhelimen tai tabletin käyttääkseni Mobiiliavainta?