Mobiiliavain

Usein kysytyt kysymykset

Mikä on Mobiiliavain?

Mobiiliavain on OP-mobiilissa ja OP-yritysmobiilissa toimiva sähköinen tunnistusmenetelmä, jolla voit vahvistaa maksuja ja tapahtumia sovelluksessa.

Voit tunnistautua Mobiiliavaimella ensin OP-mobiiliin ja OP-yritysmobiiliin, mutta lähitulevaisuudessa myös op.fi-palveluun ja muihin palveluihin (kuten Omavero ja Kela), sekä vahvistaa sen avulla esimerkiksi korttimaksuja tai verkko-ostoksia.

Miten Mobiiliavain eroaa avainlukulistasta?

Mobiiliavain kulkee mukana henkilökohtaisessa laitteessasi, kuten puhelimessasi, ja on aina saatavilla. Vaihtuvien avainlukujen sijaan sinun tarvitsee muistaa vain yksi, itse valitsemasi ja vain sinun tiedossasi oleva PIN-koodi.

Mobiiliavain on henkilökohtaisessa käytössäsi omalla laitteellasi, eikä ole kopioitavissa kuten avainlukulista.
 

Onko Mobiiliavainta turvallista käyttää?

Kyllä. Mobiiliavainta käsitellään OP:n salauksella suojatussa verkossa ja palvelussa, eivätkä muut sovellukset pääse siihen käsiksi. Mobiiliavaimen käyttö perustuu PIN-koodiin, joka on vain sinun tiedossasi oleva, laitekohtainen koodi. Älä siis kirjoita sitä ylös tai näppäile muiden nähden. Koodia ei tallenneta laitteellesi ja voit vaihtaa sen koska tahansa.

Turvallisuuden varmistamiseksi laitteeseen pääsy kannattaa olla suojattu myös pääsykoodi-, sormenjälki- tai kasvojentunnistuksella. Mobiiliavain täyttää uuden maksupalvelulain vaatiman vahvan tunnistamisen määritelmän.

Mikä on PSD2 ja miten se vaikuttaa Suomen lakiin?

EU:n maksupalveludirektiivi 2 eli PSD2 aiheuttaa muutoksia Suomen maksupalvelulakiin asettamalla uudenlaisia turvallisuusvaatimuksia tunnistusvälineille. Muutoksella halutaan taata turvallinen maksaminen sekä estää väärinkäytökset.

Lakimuutos koskee kaikkia pankkeja ja niiden asiakkaita, ja astuu voimaan kokonaisuudessaan 14.9.2019. 

Tarvitsenko älypuhelimen tai tabletin käyttääkseni Mobiiliavainta?

Kyllä. Mobiiliavain toimii OP-mobiili ja OP-yritysmobiili -sovelluksissa, jotka voit ladata App Store tai Google Play -sovelluskaupoista. Käyttääksesi sovellusta on puhelimessasi tai tabletissasi oltava myös internet-yhteys. 

Voinko vielä hoitaa pankkiasioitani tietokoneella op.fi-palvelussa?

Kyllä. Voit kirjautua op.fi-palveluun edelleen käyttäjätunnuksesi ja salasanasi avulla, mutta sinun tulee lisäksi tunnistautua tekstiviestin ja avainlukulistan avulla.

Myöhemmin voit tunnistautua ja vahvistaa tapahtumia myös op.fi-palvelussa Mobiiliavaimella.

Miten tekstiviestivahvistus toimii?

Tähän tarvitset avainlukulistan sekä matkapuhelimen, jolla voi vastaanottaa tekstiviestejä ja jossa on käytössä tunnukseesi liitetty, ajan tasalla oleva puhelinnumero eli nk. lisävahvistusnumero. Kun saat vahvistuspyynnön tekstiviestinä puhelimeesi, vahvista tunnistautuminen palveluun johon olet kirjautumassa (esim. op.fi) syöttämällä viestissä saamaasi numeroa vastaava avainluku.

Vahvistusviestien vastaanottaminen on sinulle maksutonta. 

Voinko käyttää Mobiiliavainta useammalla laitteella?

Mobiiliavain on henkilökohtainen ja laitekohtainen. Mikäli käytät OP-mobiilia ja OP-yritysmobiilia sekä puhelimella että tabletilla, tulee Mobiiliavain aktivoida molemmille erikseen. Sinulla voi siis olla käytössä kaksi eri Mobiiliavainta kahdella eri laitteella.

Poistuuko avainlukulista kokonaan käytöstä?

Avainlukulista täytyy säilyttää Mobiiliavaimen rinnalla, vaikka hoitaisit kaikki pankkiasiasi OP-mobiilissa ja OP-yritysmobiilissa. Sen avulla voit aktivoida Mobiiliavaimen ja vahvistaa sen avulla henkilöllisyytesi, jos et jostain syystä pääse käyttämään Mobiiliavainta.

Tarvitset avainlukulistaa edelleen myös op.fi-palvelussa sekä moniin julkisiin palveluihin, kuten OmaVeroon tai Kela:n palveluihin tunnistautumiseen. Tulevaisuudessa voit tunnistautua myös näihin ja moniin muihin palveluihin Mobiiliavaimen avulla.

 

Mitä teen, jos epäilen PIN-koodin joutuneen vääriin käsiin?

Voit vaihtaa PIN-koodin uuteen OP-mobiilissa tai OP-yritysmobiilissa tai poistaa Mobiiliavaimen käytöstä op.fi-palvelussa koska tahansa. Nämä toimenpiteet onnistuvat myös puhelinpalvelun kautta tai asioimalla konttorissa aukioloaikoina. Kun haluat aktivoida Mobiiliavaimen uudelleen, voit tehdä sen avainlukulistan avulla.

Jos et pysty hoitamaan asiaa yllämainituilla tavoilla, voit aina sulkea tunnuksesi Sulkupalvelussa.

 

Mitä teen, jos puhelimeni tai tablettini, jolla Mobiiliavain on, katoaa?

Poista Mobiiliavain käytöstä op.fi-palvelussa, soittamalla puhelinpalveluun tai asioimalla konttorissa aukioloaikoina. Säilytä avainlukulista tällaisia tilanteita varten.

Jos laitteesi katoaa tai epäilet tunnuksesi joutuneen vääriin käsiin aukioloaikojen ulkopuolella, sulje tunnukset välittömästi olemalla yhteydessä Sulkupalveluun +358 20 333, joka on auki 24 h vuorokaudessa. 

 

Miten otan Mobiiliavaimen käyttöön?

Tarvitset käyttöönottoa varten:

  • matkapuhelimen, jolla voi vastaanottaa tekstiviestejä ja jossa on käytössä OP-tunnukseesi liitetty, ajan tasalla oleva puhelinnumero
  • laitteen, jolle on asennettu OP-mobiili
  • avainlukulistasi
 
Lue tarkemmat ohjeet tai katso videolta, miten otat Mobiiliavaimen käyttöön OP-mobiilissa tai OP-yritysmobiilissa.

Mistä saan apua Mobiiliavaimen käyttöön?

Tutustu op.fi:sta ja op.mediasta löytyviin materiaaleihin, kuten videoihin, ja lukemalla aiheesta alla olevista linkeistä.

Autamme ja opastamme sinua myös OP:n konttoreissa ja puhelinpalvelussa.