Mobiiliavain

Usein kysytyt kysymykset

Mikä on Mobiiliavain?

Mobiiliavain on OP-mobiilissa ja OP-yritysmobiilissa toimiva sähköinen tunnistustapa, jolla voit vahvistaa maksuja ja tapahtumia sovelluksessa.

Voit tunnistautua Mobiiliavaimella OP-mobiiliin ja OP-yritysmobiiliin. Jatkossa Mobiiliavain toimii myös op.fi-palvelussa sekä muissa palveluissa kuten OmaVero ja Kela sekä korttimaksuissa ja verkkomaksujen vahvistamisessa.

 

Miten Mobiiliavain eroaa avainlukulistasta?

Mobiiliavain kulkee mukana henkilökohtaisessa laitteessasi, kuten puhelimessasi tai tabletissasi, ja on aina saatavilla. Vaihtuvien avainlukujen sijaan sinun tarvitsee muistaa vain yksi, itse valitsemasi ja vain sinun tiedossasi oleva PIN-koodi.

Mobiiliavain on henkilökohtaisessa käytössäsi omalla laitteellasi, eikä ole kopioitavissa kuten avainlukulista.

Onko Mobiiliavainta turvallista käyttää?

Kyllä. Mobiiliavainta käsitellään OP:n salauksella suojatussa verkossa ja palvelussa, eivätkä muut sovellukset pääse siihen käsiksi. Mobiiliavaimen käyttö perustuu Mobiilivain-PIN-koodiin, joka on vain sinun tiedossasi oleva, laitekohtainen koodi. Mobiiliavaimen käyttö on turvallista, koska vain sinun tiedossasi olevaa Mobiiliavain-PIN-koodia voi käyttää ainoastaan siinä laitteessa, johon olet sen asettanut.

Älä kirjoita Mobiiliavain-PIN-koodia ylös tai näppäile sitä muiden nähden. Koodia ei tallenneta laitteellesi ja voit vaihtaa sen koska tahansa.

Turvallisuuden varmistamiseksi laitteeseen pääsy kannattaa olla suojattu myös pääsykoodi-, sormenjälki- tai kasvojentunnistuksella. Mobiiliavain täyttää uuden maksupalvelulain vaatiman vahvan tunnistamisen määritelmän.

Tarvitsenko älypuhelimen tai tabletin käyttääkseni Mobiiliavainta?

Kyllä. Mobiiliavain toimii OP-mobiili ja OP-yritysmobiili -sovelluksissa, jotka voit ladata App Store tai Google Play -sovelluskaupoista. Käyttääksesi sovellusta on puhelimessasi tai tabletissasi oltava myös internet-yhteys.

Voinko käyttää Mobiiliavainta useammalla laitteella?

Mobiiliavain on henkilökohtainen ja laitekohtainen. Mikäli käytät Mobiiliavainta sekä puhelimella että tabletilla, tulee Mobiiliavain aktivoida molemmille erikseen. Sinulla voi siis olla käytössä kaksi eri Mobiiliavainta kahdella eri laitteella.

Miten otan Mobiiliavaimen käyttöön?

Tarvitset käyttöönottoa varten: 

  • matkapuhelimen tai tabletin, jolla voi vastaanottaa tekstiviestejä ja jossa on käytössä OP-tunnukseesi liitetty, ajan tasalla oleva puhelinnumero
  • laitteen, jolle on asennettu OP-mobiili
  • avainlukulistasi

Huomaathan, että Mobiiliavainta ei tarvitse ottaa erikseen käyttöön tietokoneella.

Voinko vielä hoitaa pankkiasioitani tietokoneella op.fi-palvelussa?

Kyllä. Voit kirjautua op.fi-palveluun edelleen käyttäjätunnuksella, salasanalla ja avainlukulistalla. Lisäksi, tunnistautumista täydennetään tarvittaessa tekstiviestillä.

Myöhemmin voit kirjautua sekä vahvistaa maksuja ja tapahtumia myös Mobiiliavaimella op.fi-palvelussa.

 

Poistuuko avainlukulista kokonaan käytöstä?

Avainlukulista täytyy säilyttää Mobiiliavaimen rinnalla, vaikka hoitaisit kaikki pankkiasiasi OP-mobiilissa ja OP-yritysmobiilissa. Sen avulla voit aktivoida Mobiiliavaimen ja vahvistaa sen avulla henkilöllisyytesi, jos et jostain syystä pääse käyttämään Mobiiliavainta.

Tarvitset avainlukulistaa edelleen myös op.fi-palvelussa sekä moniin julkisiin palveluihin, kuten OmaVeroon tai Kela:n palveluihin tunnistautumiseen. Tulevaisuudessa voit tunnistautua myös näihin ja moniin muihin palveluihin Mobiiliavaimen avulla.

Pitääkö minun olla kirjautunut OP-mobiiliin tai OP-yritysmobiiliin, jos haluan vahvistaa Mobiiliavaimella?

Vahvistaminen Mobiiliavaimella onnistuu ilman kirjautumista OP:n mobiilisovellukseen. Jos käynnistät sovelluksen puhelimessa tai tabletissa vahvistuspyynnön lähettämisen jälkeen, pyyntö avautuu automaattisesti näytölle. Jos pyyntö ei aukea automaattisesti, valitse sovelluksessa Vahvista Mobiiliavaimella.

Mikä on vahvistuspyynnön tunniste ja miksi se pitää tarkistaa?

Vahvistuspyynnön tunniste on kirjaimista ja numeroista koostuva nelimerkkinen koodi. Sen avulla voit varmistaa, että olet vahvistamassa Mobiiliavaimella haluamaasi tapahtumaa.

Kun lähetät vahvistuspyynnön esimerkiksi op.fi-palvelussa, kertoo palvelu vahvistuspyynnön tunnisteen. Kun vahvistat pyynnön OP-mobiilissa tai OP-yritysmobiilissa, tarkista, että sama tunniste löytyy myös vahvistusnäkymässä.

Huomaathan, että tunniste vaihtuu aina, kun lähetät uuden vahvistuspyynnön.

Miten tekstiviestivahvistus toimii?

Tähän tarvitset avainlukulistan sekä matkapuhelimen, jolla voi vastaanottaa tekstiviestejä ja jossa on käytössä tunnukseesi liitetty, ajan tasalla oleva puhelinnumero eli nk. lisävahvistusnumero. Kun saat vahvistuspyynnön tekstiviestinä puhelimeesi, vahvista tunnistautuminen palveluun johon olet kirjautumassa (esim. op.fi-palvelu) syöttämällä viestissä saamaasi numeroa vastaava avainluku.

Vahvistusviestien vastaanottaminen on sinulle maksutonta. 

Miten tekstiviestivahvistus toimii Mobiiliavaimen yhteydessä?

Tähän tarvitset matkapuhelimen tai tabletin, jolla voi vastaanottaa tekstiviestejä ja jossa on käytössä tunnukseesi liitetty, ajan tasalla oleva puhelinnumero eli nk. lisävahvistusnumero. Kun saat vahvistuskoodin tekstiviestinä puhelimeesi, avaa viesti ja syötä koodi OP-mobiilissa tai OP-yritysmobiilissa auki olevaan vahvistusnäkymään.

Vahvistusviestien vastaanottaminen on sinulle maksutonta.

Mitä teen, jos epäilen Mobiiliavain-PIN-koodin joutuneen vääriin käsiin?

Voit vaihtaa Mobiiliavain-PIN-koodin uuteen OP-mobiilissa tai OP-yritysmobiilissa tai poistaa Mobiiliavaimen käytöstä OP:n mobiilisovelluksessa tai op.fi-palvelussa koska tahansa. Nämä toimenpiteet onnistuvat myös puhelinpalvelun kautta tai asioimalla konttorissa aukioloaikoina. Kun haluat aktivoida Mobiiliavaimen uudelleen, voit tehdä sen avainlukulistan avulla.

Jos et pysty hoitamaan asiaa yllämainituilla tavoilla, voit aina sulkea tunnuksesi Sulkupalvelussa.

Mitä teen, jos puhelimeni tai tablettini, jolla Mobiiliavain on, katoaa?

Poista Mobiiliavain käytöstä op.fi-palvelussa, soittamalla puhelinpalveluun tai asioimalla konttorissa aukioloaikoina. Säilytä avainlukulista tällaisia tilanteita varten.

Jos laitteesi katoaa tai epäilet tunnuksesi joutuneen vääriin käsiin aukioloaikojen ulkopuolella, sulje tunnukset välittömästi olemalla yhteydessä Sulkupalveluun +358 20 333, joka on auki 24 h vuorokaudessa.

Mistä saan apua Mobiiliavaimen käyttöön?

Tutustu op.fi:sta ja op.mediasta löytyviin materiaaleihin, kuten videoihin.

Autamme ja opastamme sinua myös OP:n konttoreissa ja puhelinpalvelussa.

 

Miksi op.fi-palvelussa kysytään käyttäjätunnusta, kun kirjaudun Mobiiliavaimella?

Lähetämme käyttäjätunnuksen perusteella vahvistuspyynnön henkilökohtaiseen Mobiiliavaimella varustettuun laitteeseesi kirjautumisen yhteydessä.

Mistä näen onko minulla Mobiiliavain käytössä?

Jos olet ottanut käyttöön OP-mobiilin tai OP-yritysmobiilin, olet ottanut samalla käyttöön Mobiiliavaimen. Käytössäsi olevia Mobiiliavaimia voit tarkastella ja hallita OP:n mobiilisovellusten asetuksissa sekä op.fi-palvelussa.

Mikä on PSD2 ja miten se vaikuttaa Suomen lakiin?

EU:n maksupalveludirektiivi 2 eli PSD2 aiheuttaa muutoksia Suomen maksupalvelulakiin asettamalla uudenlaisia turvallisuusvaatimuksia tunnistusvälineille. Muutoksella halutaan taata turvallinen maksaminen sekä estää väärinkäytökset.

Lakimuutos koskee kaikkia pankkeja ja niiden asiakkaita, ja se astui voimaan kokonaisuudessaan 14.9.2019.