Tunnukset ja Mobiiliavain

Usein kysytyt kysymykset

Tunnusten kalastelu – Näin toimit huijaustilanteissa

Tunnukset – Miksi tunnukset ovat henkilökohtaiset?

Tunnukset – Mitä teen, jos tunnukseni lukkiutuvat?

Tunnukset - Mitä teen, jos tunnukseni on varastettu tai ne ovat kadonneet?

Mobiiliavain – Mikä on Mobiiliavain ja kuinka otan sen käyttöön?

Mobiiliavain – Onko Mobiiliavainta turvallista käyttää?

Mobiiliavain – Miten vaihdan Mobiiliavaimen PIN-koodin tai mitä teen jos olen unohtanut sen?

Mobiiliavain – Kadotin laitteeni, jossa on Mobiiliavain. Mitä teen?

Mobiiliavain – Mistä näen onko minulla Mobiiliavain käytössä? Ja mistä saan apua?

Mobiiliavain – Mikä on Mobiiliavaimen vahvistuspyynnön tunniste ja miksi se pitää tarkistaa?

Mobiiliavain – Miten Mobiiliavain toimii tietokoneella?

Mobiiliavain – Mobiiliavaimeni ei toimi, mitä teen?

Mobiiliavain – Miten Mobiiliavaimella tunnistaudutaan eri verkkopalveluihin tai vahvistetaan tapahtuma?

Avainlukulista - Miten saan uuden avainlukulistan?

Avainlukulista - Miten vaihdan uuden avainlukulistan?

Lisävahvistusnumero – Miten toimin, kun lisävahvistusnumeroni on vaihtunut?

​Lisävahvistusnumero – Miten toimin, jos saan tekstiviestivahvistuksen, vaikka minulla ei ole OP:n tunnusta tai puhelinnumeroni ei ole liitettynä omaan tunnukseeni?

Lisävahvistusnumero – Mikä on lisävahvistus ja miten se toimii?

Lisävahvistusnumero – Miten toimin, kun minulla ei ole lisävahvistusnumeroa?

Mobiiliavain – Käyttöönotto "Käytä toista laitetta”

Mobiiliavain – Miten toimin kun käyttöönotto toisen laitteen avulla ei onnistu?

Tunnusten kalastelu – Näin toimit huijaustilanteissa

Jos saat epäilyttävän sähköpostiviestin, joka näyttää siltä, että se on lähetetty OP:n nimissä, välitä viesti meille. Älä klikkaa viestissä olevia linkkejä. Poista viesti sen jälkeen, kun olet lähettänyt sen.

Jos saat OP:n verkkopalvelussa normaalista poikkeavan ilmoituksen tai epäilyttävän näkymän, lähetä kyseisestä sivustosta kuvaruutukopio ja lähdekoodi meille sähköpostitse.

Laita sähköpostiviestiisi myös nimesi, yhteystietosi sekä oman pankkisi nimi (esimerkiksi OP Mallila). Lähetä ilmoituksesi osoitteeseen tietoturvailmoitukset(at)op.fi. Emme vastaa tähän sähköpostiosoitteeseen lähetettyihin viesteihin suoraan, vaan saat vastauksena automaattiviestin. Ilmoita tapahtuneesta myös OP:n asiakaspalveluun tai pankkiisi. 

Jos epäilet tunnuksiesi joutuneen vääriin käsiin, sulje ne välittömästi soittamalla OP:n asiakaspalveluun. Asiakaspalvelun aukioloaikojen ulkopuolella soita OP Sulkupalveluun (24h). Jos teet sulkupyynnön soittamalla OP Sulkupalveluun, ilmoita tapahtuneesta myös asiakaspalveluun sen avauduttua.

Ota yhteyttä asiakaspalveluun tai OP Sulkupalveluun

Tunnukset – Miksi tunnukset ovat henkilökohtaiset?

OP:n tunnukset ovat henkilöllisyystodistuksesi verkossa. Tunnuksillasi allekirjoitetut sopimukset, toimeksiannot, hakemukset ja viestit sitovat sinua. Siksi tunnukset ovat henkilökohtaiset. Älä koskaan luovuta tai lainaa niitä kenellekään muulle.

Jos haluat, että joku toinen henkilö voi hoitaa arjen raha-asioita puolestasi, voit myöntää hänelle käyttöoikeuden tiliisi. Näin valtuuttamasi henkilö pääsee käyttämään tiliäsi omilla tunnuksillaan. Hän voi esimerkiksi maksaa laskuja tililtäsi. Voit myöntää käyttöoikeuden tiliisi kirjautumalla op.fi-palveluun tai käymällä OP:n konttorissa.

Lue lisää arjen tiliasioista

Tarkista konttoreiden aukioloajat

Tunnukset – Mitä teen, jos tunnukseni lukkiutuvat?

Jos käyttäjätunnuksesi tai avainlukulistasi on mennyt lukkoon näppäilyvirheestäsi johtuen, saat kirjautumisyrityksesi yhteydessä ilmoituksen 24 tunnin lukituksesta. Tunnukset vapautuvat käyttöösi, kun kirjaudut 24 tunnin jälkeen avainlukulistalla op.fi-palveluun ja annat käyttäjätunnuksesi, salasanasi ja avainluvun oikein. Jos tarvitset tunnuksesi nopeammin käyttöösi tai näppäilet ne uudelleen väärin, sinun tulee käydä osuuspankin konttorissa. 

Konttorissa asioidessasi sinulla tulee aina olla mukana voimassa oleva henkilöllisyystodistus, joka kelpaa OP Tunnuksen myöntämiseen. Esimerkiksi ajokortti ei käy tähän tarkoitukseen. 

Tarkista pankin hyväksymät henkilöllisyystodistukset: https://www.op.fi/turvallinen-asiointi/hyvaksyttavat-henkilollisyystodistukset

Jos epäilet OP:n tunnuksiesi joutuneen vääriin käsiin, sulje ne välittömästi soittamalla OP:n asiakaspalveluun. Asiakaspalvelun aukioloaikojen ulkopuolella soita OP Sulkupalveluun (24h). Jos teet sulkupyynnön soittamalla OP Sulkupalveluun, ilmoita tapahtuneesta myös OP:n asiakaspalveluun sen avauduttua.

Ota yhteyttä asiakaspalveluun tai OP Sulkupalveluun

Tunnukset - Mitä teen, jos tunnukseni on varastettu tai ne ovat kadonneet?

Älä luovuta tunnuksiasi muiden käyttöön.

Jos epäilet tunnuksiesi joutuneen vääriin käsiin, sulje ne välittömästi soittamalla OP:n asiakaspalveluun. Asiakaspalvelun aukioloaikojen ulkopuolella soita OP Sulkupalveluun (24h). Jos teet sulkupyynnön soittamalla OP Sulkupalveluun, ilmoita tapahtuneesta myös asiakaspalveluun sen avauduttua.

Ota yhteyttä asiakaspalveluun tai OP Sulkupalveluun

Mobiiliavain – Mikä on Mobiiliavain ja kuinka otan sen käyttöön?

Mobiiliavain on OP:n mobiilisovelluksilla käytettävä tunnistustapa ja osa OP:n tunnustasi. Mobiiliavaimen avulla voit tunnistautua OP:n digitaalisiin palveluihin ja muihin tunnistautumista vaativiin palveluihin sekä vahvistaa tapahtumia, kuten verkko-ostostesi maksuja. 

Mobiiliavaimen saat käyttöösi lataamalla puhelimeesi tai tablettiisi maksuttoman OP-mobiili-sovelluksen sovelluskaupasta (App Store tai Google Play). Jos sinulla on käytössäsi yrityspalvelutunnukset, lataa myös OP-yritysmobiili. Voit ottaa Mobiiliavaimen käyttöösi kahteen eri laitteeseesi. 

Uuden mobiiliavaimen käyttöönottoon tarvitset OP:n tunnuksesi (käyttäjätunnuksen, salasanan ja avainlukulistan) tai toisella laitteella jo käytössä olevan Mobiiliavaimen.

Säilytäthän käyttäjätunnuksen, salasanan ja avainlukulistan käyttöönoton jälkeen huolellisesti. Tarvitset niitä esim. Mobiiliavaimen käyttöönottoon, jos laitteesi katoaa tai varastetaan. Käyttäjätunnustasi tarvitset, kun käytät Mobiiliavainta tunnistustapana muualla kuin OP-mobiilissa.  

Lue tarkemmat ohjeet Mobiiliavaimesta ja sen käyttöönotosta

Jos sinulla ei ole OP:n tunnuksia ja tarvitset Mobiiliavainta OP:n kortilla tekemiesi verkko-ostosten vahvistamiseen, voit ottaa sen käyttöön myös toisen pankin tunnuksilla. 

Lue lisää korttimaksamisesta

Mobiiliavain – Onko Mobiiliavainta turvallista käyttää?

Kyllä. Mobiiliavain täyttää uuden maksupalvelulain vaatiman vahvan tunnistamisen määritelmän.

Mobiiliavainta käsitellään OP:n salauksella suojatussa verkossa ja palvelussa, eivätkä muut sovellukset pääse siihen käsiksi. Mobiiliavaimen käyttö perustuu Mobiiliavain-PIN-koodiin, joka on vain sinun tiedossasi oleva koodi. Mobiiliavain-PIN-koodia voi käyttää ainoastaan siinä laitteessa, johon olet ottanut Mobiiliavaimen käyttöön.

Pidä Mobiiliavain-PIN-koodi vain omana tietonasi. Turvallisuuden varmistamiseksi laitteesi kannattaa suojata myös pääsykoodi-, sormenjälki- tai kasvojentunnistuksella.

Mobiiliavain – Miten vaihdan Mobiiliavaimen PIN-koodin tai mitä teen jos olen unohtanut sen?

Voit vaihtaa Mobiiliavain-PIN-koodin kirjautumalla OP-mobiiliin tai OP-yritysmobiiliin.

Jos olet unohtanut Mobiiliavain-PIN-koodisi, poista Mobiiliavain ja ota se uudelleen käyttöön.

Mobiiliavain – Kadotin laitteeni, jossa on Mobiiliavain. Mitä teen?

Poista kadonneen laitteen Mobiiliavain heti käytöstä. Sulje myös käyttäjätunnuksesi, salasanasi ja avainlukulistasi, jos ne ovat voineet joutua ulkopuolisen tietoon tai haltuun.

Tunnusten ja Mobiiliavaimen käytön voit estää

  • op.fi-palvelussa 
  • soittamalla asiakaspalveluun 
  • OP Sulkupalvelusta (24h) 
  • asioimalla konttorissa. 

Katso palveluiden yhteystiedot

Mobiiliavain – Mistä näen onko minulla Mobiiliavain käytössä? Ja mistä saan apua?

Käytössäsi olevia Mobiiliavaimia voit tarkastella ja hallita OP-mobiilin tai OP-yritysmobiilin asetuksista sekä op.fi-palvelussa. Voit tutustua Mobiiliavaimeen tarkemmin op.fi:ssä. Autamme ja opastamme sinua myös asiakaspalvelussamme.

Ota yhteyttä OP:n asiakaspalveluun

Mobiiliavain – Mikä on Mobiiliavaimen vahvistuspyynnön tunniste ja miksi se pitää tarkistaa?

Mobiiliavaimen vahvistuspyynnön tunniste auttaa sinua varmistamaan, että olet vahvistamassa oikeaa ja sinun itsesi tekemää tapahtumaa. Näet tunnisteen, esimerkiksi NN12, kun kirjaudut tai vahvistat tapahtumia Mobiiliavaimella joko OP:n digitaalisissa palveluissa tai muissa tunnistautumista vaativissa palveluissa. Huomaathan, että tunniste vaihtuu aina, kun lähetät uuden vahvistuspyynnön.

Mobiiliavain – Miten Mobiiliavain toimii tietokoneella?

Jos olet jo ottanut Mobiiliavaimen käyttöön OP-mobiilissa, pääset tunnistautumaan Mobiiliavaimella op.fi-palveluun valitsemalla palvelussa tunnistustavaksi Mobiiliavaimen.

Katso ohjeet Mobiiliavaimen käytöstä

Jos et ole käyttänyt Mobiiliavainta aikaisemmin, lataa puhelimeesi tai tablettiisi sovelluskaupasta OP-mobiili.

Lue lisää Mobiiliavaimen käyttöönotosta

Mobiiliavain – Mobiiliavaimeni ei toimi, mitä teen?

Tarkista, että olet syöttänyt käyttäjätunnuksesi oikein palvelussa, johon olet tunnistautumassa. 
Vahvistustapahtuma välitetään palveluun annetun käyttäjätunnuksen perusteella. Käyttäjätunnus on sama, jonka annat palveluun, kun kirjaudut avainlukulistalla. Kyseessä ei siis ole Mobiiliavain-PIN-koodi, jota käytät OP:n mobiilisovelluksissa.

Tarkista, että sinulla on Mobiiliavain käytössäsi. Tällöin OP:n mobiilisovelluksesi aloitusnäkymästä löytyy Vahvista Mobiiliavaimella -painike. Jos näet aloitusnäkymässä vain Kirjaudu OP-mobiiliin -painikkeen, sinun tulee ensin ottaa Mobiiliavain käyttöösi.

Jos vahvistuspyyntö ei avaudu OP:n mobiilisovelluksessa automaattisesti, valitse Vahvista Mobiiliavaimella ja tarvittaessa valitse vielä Päivitä. Huomaathan, että vahvistuspyyntö on voimassa vain rajatun ajan. Aloita tunnistautuminen tai maksutapahtuma tarvittaessa uudelleen palvelussa, jossa olet asioimassa. 

Tarkista, että mobiililaitteesi verkkoyhteys toimii ja ettei se ole virransäästötilassa. Varmista myös, ettei laitteessasi ole käytössä virransäästötilaan liittyviä sovelluksia, jotka voivat sulkea taustalla olevia palveluita automaattisesti, kun siirryt toiseen palveluun. Näissä tapauksissa Mobiiliavaimen vahvistustietoja ei voida välittää palveluun.

Mobiiliavain – Miten Mobiiliavaimella tunnistaudutaan eri verkkopalveluihin tai vahvistetaan tapahtuma?

Mobiiliavaimella voit tunnistautua op.fi-palvelun, OP-mobiilin ja OP-yritysmobiilin lisäksi esimerkiksi viranomaisten palveluihin sekä vahvistaa verkko-ostoksia. 

Näin tunnistaudut muihin palveluihin kuin OP:n mobiilisovelluksiin:

  1. Jos palvelu tarjoaa erillistä pankin valintaa, valitse OP.
  2. Valitse tunnistustavaksi Mobiiliavain.
  3. Kirjoita käyttäjätunnuksesi ja valitse Jatka.*
  4. Avaa puhelimestasi tai tabletistasi OP-mobiili tai OP-yritysmobiili. **
  5. Kun vahvistuspyyntö on auki, tarkista, että vahvistuspyynnön tiedot vastaavat tapahtumaa, jota olet tekemässä. 
  6. Vahvista tapahtuma sovelluksessasi Mobiiliavain-PIN-koodilla. Tapahtumasta voidaan turvallisuussyistä vaatia myös lisävahvistus. ***
  7. Kun olet vahvistanut tapahtuman, siirry takaisin palveluun, jossa aloitit tunnistautumisen tai esimerkiksi maksutapahtuman vahvistamisen. 

* Käyttäjätunnus on sama, jonka annat, kun kirjaudut palveluun avainlukulistalla. Kyseessä ei siis ole Mobiiliavain-PIN-koodi, jota käytät OP:n sovelluksissa.
** Jos vahvistuspyyntö ei aukea automaattisesti sovelluksen avaamisen yhteydessä, valitse sovelluksen aloitusnäkymästä "Vahvista Mobiiliavaimella".
*** Lisävahvistuksessa tapahtuman tiedot lähetetään sinulle tekstiviestillä puhelinnumeroon, jonka olet asettanut lisävahvistusnumeroksesi. Avaa tekstiviesti ja varmista huolellisesti, että viestin tiedot vastaavat tapahtumaa, jota olet itse tekemässä. Anna tekstiviestissä kerrottu koodi sovelluksessasi tapahtuman vahvistuspyyntöön.

Avainlukulista - Miten saan uuden avainlukulistan?

Uusi avainlukulista lähetetään sinulle automaattisesti postitse, kun avainlukuja on jäljellä 20 kpl.
Voit myös tilata uuden avainlukulistan jo aiemmin op.fi-palvelusta.  Kirjaudu palveluun ja valitse sivun ylälaidasta oman nimesi alta avautuvasta valikosta Tunnusten hallinta > Avainlukulista > Tilaa avainlukulista.

Jos epäilet OP:n tunnuksiesi joutuneen vääriin käsiin tai ne on varastettu, sulje ne välittömästi soittamalla OP:n asiakaspalveluun. Asiakaspalvelun aukioloaikojen ulkopuolella soita OP Sulkupalveluun (24h). Jos teet sulkupyynnön soittamalla OP Sulkupalveluun, ilmoita tapahtuneesta myös OP:n asiakaspalveluun sen avauduttua. Uudet tunnukset saat käymällä konttorissa.

Ota yhteyttä asiakaspalveluun tai OP Sulkupalveluun

Katso konttorien aukioloajat

Avainlukulista - Miten vaihdan uuden avainlukulistan?

Automaattisesti postitettu, itse op.fi-palvelusta  tilaamasi tai konttorista hakemasi uusi avainlukulista tulee aktivoida erikseen käyttöön. Jotta voit ottaa uuden listan käyttöön op.fi-palvelussa, tarvitset vanhan avainlukulistan, jossa on jäljellä vähintään kolme avainlukuparia.

Kirjaudu op.fi-palveluun ja avaa sivun yläreunasta oman nimesi alta löytyvä valikko. Valitse seuraavaksi Tunnusten hallinta > Avainlukulista > Vaihda avainlukulista.

Lisävahvistusnumero – Miten toimin, kun lisävahvistusnumeroni on vaihtunut?

Jos lisävahvistukseen käyttämäsi puhelinnumero on vaihtunut, ole yhteydessä OP:n asiakaspalveluun tai käy osuuspankin konttorissa. Huomioithan, että konttorissa asioidessasi sinulla tulee olla mukana voimassa oleva henkilöllisyystodistus, joka käy pankkiasiointiin.

Lue lisää lisävahvistuksesta

Tarkista pankin hyväksymät henkilöllisyystodistukset

​Lisävahvistusnumero – Miten toimin, jos saan tekstiviestivahvistuksen, vaikka minulla ei ole OP:n tunnusta tai puhelinnumeroni ei ole liitettynä omaan tunnukseeni?

Varmista, että esim. kukaan läheisesi ei ole liittänyt kyseistä numeroa tunnukseensa. Tarvittaessa ilmoita asiasta OP:n asiakaspalveluun.

Lue lisää lisävahvistuksesta

Ota yhteyttä OP:n asiakaspalveluun

Lisävahvistusnumero – Mikä on lisävahvistus ja miten se toimii?

Lisävahvistaminen on turvaominaisuus, joka antaa suojaa OP:n tunnuksen väärinkäytöksiä ja verkkorikollisuutta vastaan. Lisävahvistusnumero on tunnukseesi liitetty puhelinnumero, johon lähetetään tarvittaessa tekstiviestillä tapahtuman tiedot tarkistettavaksi.

Kun saat lisävahvistustekstiviestin, tarkista aina viestin sisältö huolellisesti. Jos tekstiviestin tiedot täsmäävät aloittamasi tapahtuman tietoihin, voit hyväksyä tapahtuman. Jos viestin tiedot poikkeavat aloittamasi tapahtuman tiedoista, älä hyväksy tapahtumaa. Lähetämme lisävahvistuksen tekstiviestit numerosta +35840 7118180 ja viestien allekirjoittajana on OP.

Jos saat lisävahvistusviestin, kun et itse asioi tunnuksellasi tai jos viestin tiedot eivät täsmää tapahtumaan, jota olet tekemässä, estä tunnuksesi käyttö olemalla yhteydessä OP:n asiakaspalveluun OP Sulkupalveluun (24h).

Lue lisää lisävahvistuksesta

Ota yhteyttä asiakaspalveluun tai OP Sulkupalveluun

Lisävahvistusnumero – Miten toimin, kun minulla ei ole lisävahvistusnumeroa?

Kun haluat liittää puhelinnumeron lisävahvistukseen: 

  1. Kirjaudu op.fi-palveluun.
  2. Jos et pääse kirjautumaan op.fi-palveluun, koska sinulta puuttuu lisävahvistusnumero, sinua pyydetään ilmoittamaan lisävahvistukseen liitettävä puhelinnumero kirjautumisen yhteydessä.
  3. Jos kirjautumisesi ei vaadi puhelinnumeron liittämistä, voit lisätä lisävahvistusnumeron, kun valitset sivun ylälaidasta Oman nimesi alta avautuvasta valikosta: Tunnusten hallinta > Tarkista lisävahvistusnumero

 
Huomioithan, että lisävahvistusnumero on henkilökohtainen ja se voi olla liitettynä vain yhden asiakkaan tunnuksiin. Jos käytössäsi on sekä yrityspalvelutunnus että henkilöasiakkaan tunnus, voit käyttää samaa numeroa molempien tunnusten lisävahvistuksessa. Numero tulee liittää molempiin tunnuksiin erikseen.

Lue lisää lisävahvistuksesta

Mobiiliavain – Käyttöönotto "Käytä toista laitetta”

Mobiiliavain voi olla käytössä kahdella laitteellasi. Käytössäsi olevan Mobiiliavaimen avulla voit ottaa toiselle laitteelle Mobiiliavaimen käyttöösi. Tällöin valitset käyttöönotossa “käytä toista laitetta”. 

Käyttöönotossa tarvitset OP:n käyttäjätunnuksesi ja lisävahvistusnumero tulee olla liitettynä tunnukseesi. Laitteet yhdistetään bluetooth-yhteydellä ja kameran käyttö tulee hyväksyä QR-koodin kuvausta varten.     

  • Lataa uudelle laitteelle OP-mobiili tai OP-yritysmobiili, sen mukaan kummalla nykyinen käytössä oleva Mobiiliavain on käytössä. 
  • Aloita käyttöönotto uudella laitteellasi ja valitse “Käytä toista laitetta”  
    • Jos käyttöönotossa ei ole valittavana valintaa “käytä toista laitetta” varmista laitteen OP-mobiilista tai OP-yritysmobiilista, että versio 59.0 on käytössä ja myös käytössä olevalla laitteella tulee olla tämä versio käytössä. 
  • Uusi laite pyytää OP:n käyttäjätunnustasi ja pyytää luvan yhteyden muodostamisesta toiseen laitteeseen, jossa Mobiiliavain on käytössä. 
  • Tarvittaessa voit tarkistaa käyttäjätunnuksesi OP-mobiilista tai OP-yritysmobiilista laitteella, jossa on Mobiiliavain käytössä. 
  • Seuraa tarkasti laitteen ohjeistusta.  
    • Mikäli käyttöönotto keskeytyy, tulee käyttöönotto aloittaa alusta.  

Mobiiliavain – Miten toimin kun käyttöönotto toisen laitteen avulla ei onnistu?

  • Tarkista, että molemmilla laitteilla on käytössä OP-mobiilin/OP-Yritysmobiilin uusin versio.
    • Versio tulee olla päivitetty sekä uudella laitteella, johon Mobiiliavainta ollaan ottamassa käyttöön sekä vanhalla laitteella, jossa on jo Mobiiliavain käytössä.
  • Varmista, että olet aloittanut käyttöönoton molemmissa laitteissa ja laitteiden näytöllä lukee Etsitään toista laitetta.
    • Android-laitteet on voitu yhdistää laitepareiksi ja tämä voi estää laitteen löytymisen. Tarvittaessa poista laiteparin yhteys Mobiiliavaimen käyttöönoton ajaksi:
      • Sulje OP-mobiili/OP-yritysmobiili molemmissa laitteissa
      • Poista laiteparin yhteys laitteiden bluetooth-asetuksista
      • Käytä vanhaa laitettasi lentokonetilassa hetken ajan
      • Tarvittaessa käynnistä bluetooth-yhteys vanhassa laitteessa
      • Aloita Mobiiliavaimen käyttöönotto uudelleen OP-mobiilissa tai OP-yritysmobiilissa
  • Varmista myös, että laitteet ovat toistensa lähellä koko käyttöönoton ajan.
  • Varmista, että syötät käyttäjätunnuksesi oikein molempiin laitteisiin.
  • Jos käyttöönotto keskeytyy, aloita aina käyttöönotto alusta molemmilla laitteilla.