Usein kysyttyä TOP5

Usein kysytyt kysymykset

Verkkotunnukset lukossa - Mitä teen, kun tunnukseni menivät lukkoon?

Jos käyttäjätunnuksesi tai avainlukulistasi on mennyt lukkoon omasta näppäilyvirheestäsi johtuen, voit yrittää kirjautua palveluun uudestaan 24 tunnin jälkeen. Tunnukset vapautuvat käyttöösi, jos näppäilet ne oikein seuraavalla kirjautumiskerralla. Mikäli näppäilet tunnukset uudestaan väärin, saat ne käyttöösi käymällä Osuuspankin konttorissa.

Jos tarvitset tunnukset nopeammin käyttöön kuin 24 tunnin odotuksen jälkeen, mene käymään lähimmässä konttorissa. Muista ottaa mukaan voimassa oleva henkilökorttisi tai passisi.

Verkkotunnukset ovat avaimesi OP:n palveluihin. Älä luovuta tunnuksiasi muiden käyttöön.

Jos epäilet tunnuksesi joutuneen vääriin käsiin, sulje ne välittömästi soittamalla OP 0100 0500 puhelinpalveluun (arkisin ma-pe kello 8-19, pvm/mpm) tai OP Sulkupalveluun 0100 0555 (24h/vrk). Ilmoita tapahtuneesta myös puhelinpalveluun sen avauduttua.

Miten otan Mobiiliavaimen käyttöön?

Mobiiliavaimen voit ottaa käyttöön puhelimessa tai tabletissa. Asenna OP-mobiili tai OP-yritysmobiili -sovellus. Ensimmäisellä käyttökerralla tarvitset käyttäjätunnuksesi, salasanasi ja avainlukulistasi. Käyttöönotossa saat vahvistustekstiviestin puhelinnumeroosi, jonka olet liittänyt tunnukseesi lisävahvistusnumeroksi. 

Lue tarkemmat ohjeet miten otat Mobiiliavaimen käyttöön OP-mobiilissa tai OP-yritysmobiilissa.

Lisävahvistus ei toimi - Etkö saanut tekstiviestiä tai ovatko viestin tiedot väärin?

Etkö saanut tekstiviestiä?

  • Jos puhelinnumero, johon viesti lähetettiin ei ole enää käytössäsi, ota yhteyttä OP:n asiakaspalveluun.
    • Lisävahvistusnumeron voit tarkistaa op.fi-palvelussasi kohdassa > Oma profiili 
  • Jos puhelinnumero on oikein, mutta et saanut viestiä, sammuta ja käynnistä puhelin uudelleen ja
  • tarkista puhelimesi asetuksista, että numeroa +358 40 7118180 ei ole estetty.

Ovatko vahvistustekstiviestin tiedot väärin tai saitko viestin tapahtumasta, jota et itse ole tekemässä?

Älä vahvista tapahtumaa ja lukitse tunnuksesi, jos tekstiviestin tiedot eivät vastaa tapahtumaa, jota olet itse tekemässä verkkopalvelussa. Tunnuksesi voit lukita olemalla yhteydessä OP:n asiakaspalveluun tai OP:n sulkupalveluun 0100 0555 (24h/7vrk). 

Toimeksianto tehdään viestissä olevien tietojen mukaisesti, joten tarkista aina, että tiedot vastaavat toimeksiantoa, jota olet itse verkkopalvelussa tekemässä. Viesti on lähetetty automaattisesti numerosta +358407118180. Asiakaspalvelumme ei koskaan vastaa eikä soita tästä numerossa. 

Korttini ei toimi - Mikä voi olla syynä?

Syy kortin toimimattomuuteen löytyy usein kortin turvarajasta, käyttövarasta, voimassaoloajasta tai kortin lukkiutumisesta. Jos kortti ei toimi, voit usein ratkaista ongelman itse. 

Miksi kortti ei toimi? Lue tarkemmat ohjeet

Eräpäivän tai lainan maksuerän muutos – Miten voin muuttaa lainani maksusuunnitelmaa

Voit muuttaa eräpäivää tai lainan maksuerää, eli lyhennyksen määrää, op.fi:ssä.

  • Vakuudelliset lainat, kuten asuntolaina, opintolaina ja pankkilaina: hae muutosta tekemällä hakemus kirjautuneena asiakkaana.
  • Vakuudettomat lainat, kuten Joustoluotto ja Täsmäluotto: muutokset voi tehdä ilman hakemusta kirjautuneena asiakkaana.

Hakemusten käsittelyssä on tällä hetkellä ruuhkaa. Hakemukset käsitellään saapumisjärjestyksessä. Kun lyhennysvapaahakemus on käsitelty, ilmoitamme tästä viestillä.

Katso tarkat ohjeet maksuohjelman muutokseen täältä >


Hyvä tietää eräpäivän ja maksuerän muutoksesta:

  • Voit yhdellä hakemuksella hakea samanaikaisesti muutosta useampaan lainaan. Haettavia muutoksia voivat olla lyhennysvapaa, maksuerän muutos pienemmäksi tai suuremmaksi sekä eräpäivän muutos.
  • Hakemuksessa kysytään mihin lainaan tai lainoihin haet muutosta, millaista muutosta haet, mitkä ovat tulosi ja menosi, sekä syy muutoksen hakemiseen.
  • Jos lainalla on useampi velallinen, lähetetään tekemäsi hakemus kanssavelallisen verkkopalveluun tarkistettavaksi ja hyväksyttäväksi. Hakemus tulee käsiteltäväksi pankkiin, kun kaikki velalliset ovat hyväksyneet hakemuksen. Muutoksesta veloitetaan palveluhinnaston mukainen kulu. Tutustu hinnastoon ennen hakemuksen lähettämistä.