Turvallinen asiointi

Usein kysytyt kysymykset

Tunnusten kalastelu – Näin toimit huijaustilanteissa

Jos saat epäilyttävän sähköpostin, joka näyttää siltä, että se on lähetetty OP:n nimissä, välitä viesti meille. Älä klikkaa sähköpostissa olevia linkkejä. Poista sähköposti sen jälkeen, kun olet lähettänyt sen.

Jos saat OP:n verkkopalvelussa normaalista poikkeavan ilmoituksen tai epäilyttävän näkymän, lähetä kyseisestä sivustosta kuvaruutukopio ja lähdekoodi.

Laita sähköpostiin myös nimesi, yhteystietosi sekä oman pankkisi nimi (esimerkiksi OP Mallila). Tähän sähköpostiin lähetettyihin viesteihin ei vastata suoraan, vaan saat automaattiviestin vastauksena. Ilmoita tapahtuneesta myös OP:n asiakaspalveluun tai pankkiisi. Lähetä ilmoitus osoitteeseen tietoturvailmoitukset(at)op.fi

Jos epäilet tunnuksiesi joutuneen vääriin käsiin, sulje ne välittömästi soittamalla OP:n asiakaspalveluun  0100 0500 (ma–pe klo 8–19). Muina aikoina suljet tunnuksesi soittamalla Sulkupalveluun 020 333 (24/7). Ilmoita tapahtuneesta myös asiakaspalveluun sen avauduttua.

Lisävahvistusnumero – Mikä on Lisävahvistus?

Lisävahvistus tekstiviestillä on turvaominaisuus, joka lisäsuojaa tunnusten väärinkäytöksiä ja verkkorikollisuutta vastaan. Tarkista, että tekstiviestissä olevat tiedot vastaavat alkuperäisen toimeksiantosi tietoja. Mikäli näin ei ole, älä anna avainlukua äläkä hyväksy toimeksiantoa.

Mikäli et saa lisävahvistuksen tekstiviestiä puhelimeesi, varmista, että lisävahvistukseen on liitetty käytössäsi oleva puhelinnumero.

Huomioithan, että tekstiviestissä oleva avainkortin järjestysluku on ilmoitettu ilman etummaisia nollia.

​Lisävahvistusnumero – Miten toimin, jos saan tekstiviestivahvistuksen, vaikka minulla ei ole OP:n tunnusta tai kyseinen puhelinnumero ei ole liitettynä omaan tunnukseeni?

Varmista, että kukaan esim. läheisesi ei ole liittänyt kyseistä numeroa tunnukseensa. Tarvittaessa ilmoita asiasta OP:n asiakaspalveluun tai lähimmässä konttorissa.
 

Lisävahvistusnumero – Miten toimin, kun minulla ei ole lisävahvistusnumeroa liitetty tunnukseeni ja haluan lisätä sen?

Tee näin:
 
  1. Kirjaudu op.fi-palveluun
  2. Jos et pääse kirjautumaan op.fi-palveluun, koska sinulta puuttuu lisävahvistusnumero, pyydetään sinua ilmoittamaan numero kirjautumisen yhteydessä.
  3. Mikäli kirjautumisesi ei vaadi vahvaa tunnistusta ja pääset palveluun sisään, voit lisätä numeron op.fi-palvelussa kohdassa:
Muistathan päivittää yhteystietosi ja lisävahvistusnumerosi, jos puhelinnumerosi vaihtuu.
 
Huomioithan, että lisävahvistusnumero on henkilökohtainen ja se voi olla liitettynä vain yhden asiakkaan tunnuksiin. Jos käytössäsi on sekä yrityspalvelu- ja henkilöasiakkaan tunnus, voi niissä olla liitettynä sama numero lisävahvistukseen.

Lisävahvistusnumero – Miten toimin, kun en saa tekstiviestivahvistusta tai minulla on vanha puhelinnumero liitettynä tunnukseni lisävahvistusnumeroksi?

Tee näin:
 

1. Tarkista lisävahvistusnumerosi op.fi-palvelussa Oma profiilissa tai yrityspalvelutunnuksilla kirjautuessasi Asetuksissa.

2. Jos et pääse kirjautumaan op.fi-palveluun, koska lisävahvistusnumerosi ei ole enää käytössäsi, voit poistaa vanhan numeron ottamalla yhteyttä OP:n puhelinpalveluun tai asioimalla konttorissa.​​

3. Kun lisävahvistusnumerosi on poistettu, pääset lisäämään sen op.fi-palveluun kirjautumisen yhteydessä tai samasta paikasta, jossa voit tarkistaa numerosi oikeellisuuden (kohta 1.).

 

Lisävahvistusnumeron voit liittää op.fi-palvelussa:

Muistathan aina päivittää yhteystietosi ja lisävahvistusnumerosi, jos puhelinnumerosi vaihtuu.
 
Huomioithan, että lisävahvistusnumero on henkilökohtainen ja se voi olla liitettynä vain yhden asiakkaan tunnuksiin. Jos käytössäsi on sekä yrityspalvelu- ja henkilöasiakkaan tunnus, voi niissä olla liitettynä sama numero lisävahvistukseen.
 
Pankin lähettämät vahvistus tekstiviestit lähetetään aina numerosta +358407118180 ja viestien allekirjoittajana on OP.