Verkkopalveluiden käyttö

Usein kysytyt kysymykset

Avainlukulista - Miten saan ja otan käyttöön uuden avainlukulistan?

Miten saan uuden avainlukulistan?

  1. Tilaa uusi, aktivoimaton avainlukulista op.fi -palvelusta.
    • Avainlukulistan toimittaminen postitse kestää noin viikon. Älä hävitä vanhaa avainlukulistaasi. Tarvitset sen uuden listasi aktivointiin.
  2. Uusi avainlukulista lähetetään sinulle automaattisesti postitse, kun avainlukuja on jäljellä 20 kpl.
  3. Jos vanha avainlukulistasi on kadonnut tai hajonnut voit tilata avainlukulistan ottamalla yhteyttä OP 0100 0500 puhelinpalveluun tai käymällä konttorissa.
  4. Jos vanha avainlukulistasi on varastettu tai epäilet, että tunnuksesi ovat joutuneet vääriin käsiin, muista aina lukita tunnuksesi. Uudet tunnukset saat käymällä konttorissa.

Miten vaihdan uuden avainlukulistan käyttööni itse?

Uusi automaattisesti postitettu, itse tilattu tai konttorista haettu aktivoimaton uusi avainlukulista tulee aktivoida erikseen käyttöön. Jotta voit ottaa uuden listan verkkopalvelussa käyttöön, tarvitset vanhan avainlukulistan ja siinä tulee olla jäljellä vähintään kaksi (2) avainlukuparia.

Kirjaudu palveluun ja valitse: Oma profiili > Turvallisuus > Tunnukset > Avainlukulistan vaihtaminen.

 

Avainlukulistan voit myös tilata ja vaihtaa OP-mobiilissa, Tekstiversiossa (pda.op.fi) ja OP Saavutettava –verkkopalvelussa (saavutettava.op.fi).

Tunnukset – Mitä teen, jos tunnukseni hävisivät, lukkiutuivat tai unohdin ne?

Jos käyttäjätunnuksesi tai avainlukulistasi on mennyt lukkoon omasta näppäilyvirheestäsi johtuen, voit yrittää kirjautua palveluun uudestaan 24 tunnin jälkeen. Tunnukset vapautuvat käyttöösi, jos näppäilet ne oikein seuraavalla kirjautumiskerralla. Mikäli näppäilet tunnukset uudestaan väärin, saat ne käyttöösi käymällä Osuuspankin konttorissa.

Jos tarvitset tunnukset käyttöösi nopeammin kuin 24 tunnin odotuksen jälkeen, mene käymään lähimmässä konttorissa. Muista ottaa mukaan voimassa oleva henkilöllisyystodistus. Tunnukset ovat avaimesi OPn palveluihin. Älä luovuta tunnuksiasi muiden käyttöön.

Jos epäilet tunnuksiesi joutuneen vääriin käsiin, sulje tunnukset välittömästi soittamalla OP 0100 0500 puhelinpalveluun (arkisin ma-pe kello 8-22, la 10-16 pvm/mpm) tai Sulkupalveluun +358 20 333 (24h/vrk). Ilmoita tapahtuneesta myös puhelinpalveluun sen avauduttua.

Tunnusten henkilökohtaisuus – Miksi tunnukset ovat henkilökohtaiset?

Verkkopalvelu- ja OP palvelutunnusten käyttö vastaa allekirjoitustasi, ja tunnuksillasi allekirjoitetut sopimukset, toimeksiannot, hakemukset ja viestit sitovat sinua suhteessa pankkiin tai muuhun palveluntarjoajaan.

Jos haluat hoitaa toisen henkilön pankkiasioita hänen puolestaan, tilinomistaja voi antaa sinulle käyttöoikeudet tiliinsä käymällä Osuuspankissa, minkä jälkeen voit käyttää hänen tiliään omilla tunnuksillasi.