Verkkopalveluiden käyttö

Usein kysytyt kysymykset

Tunnukset – Miksi tunnukset ovat henkilökohtaiset?

Verkkopalvelun tunnukset ovat henkilöllisyystodistuksesi verkossa. Tunnuksillasi allekirjoitetut sopimukset, toimeksiannot, hakemukset ja viestit sitovat sinua. Siksi tunnukset ovat henkilökohtaiset. Älä koskaan luovuta tai lainaa niitä kenellekään muulle.

Jos haluat, että joku toinen henkilö voi hoitaa arjen raha-asioita puolestasi, voit myöntää hänelle käyttöoikeuden tiliisi. Näin valtuuttamasi henkilö pääsee käyttämään tiliäsi omilla tunnuksillaan. Hän voi esimerkiksi maksaa laskuja tililtäsi. Voit myöntää käyttöoikeuden tiliisi kirjautumalla op.fi-palveluun tai käymällä OP:n konttorissa.

Lue lisää arjen tiliasioista

Tarkista konttoreiden aukioloajat

Avainlukulista - Miten saan ja otan käyttöön uuden avainlukulistan?

Miten saan uuden avainlukulistan?

  1. Uusi avainlukulista lähetetään sinulle automaattisesti postitse, kun avainlukuja on jäljellä 20 kpl.
  2. Tilaa uusi avainlukulista op.fi -palvelusta tai ole yhteydessä OP:n asiakaspalveluun.
  3. Jos tunnuksesi on varastettu tai epäilet, että ne ovat joutuneet vääriin käsiin, muista aina lukita tunnuksesi. Uudet tunnukset saat käymällä konttorissa.

 

Miten vaihdan uuden avainlukulistan käyttööni itse?

Uusi automaattisesti postitettu, itse verkkopalvelussa tilattu tai konttorista haettu aktivoimaton uusi avainlukulista tulee aktivoida erikseen käyttöön. Jotta voit ottaa uuden listan verkkopalvelussa käyttöön, tarvitset vanhan avainlukulistan ja siinä tulee olla jäljellä vähintään kolme (3) avainlukuparia.

Kirjaudu palveluun ja avaa yläpalkista oman nimesi kohdalta auki Tunnusten hallinta > Vaihda avainlukulista

Tuetut selaimet - Millä selaimilla op.fi-palvelua voi käyttää?

Voit käyttää op.fi-palvelua kaikilla yleisimmillä selaimilla: Edge, Firefox, Google Chrome ja Safari. Suosittelemme, että käytät tuettujen selainten uusimpia versioita turvallisen ja sujuvan asioinnin varmistamiseksi.

Emme tue selainten testi- ja beta-versioita emmekä selainlaajennuksia.

Tunnukset – Mitä teen, jos tunnukseni lukkiutuvat?

Jos käyttäjätunnuksesi tai avainlukulistasi on mennyt lukkoon omasta näppäilyvirheestäsi johtuen, voit yrittää kirjautua palveluun uudestaan 24 tunnin jälkeen. Tunnukset vapautuvat käyttöösi, jos näppäilet ne oikein seuraavalla kirjautumiskerralla. Mikäli näppäilet tunnukset uudestaan väärin, saat ne käyttöösi käymällä osuuspankin konttorissa.

Jos tarvitset tunnukset käyttöösi nopeammin kuin 24 tunnin odotuksen jälkeen, mene käymään lähimmässä konttorissa. Muista ottaa mukaan voimassa oleva henkilökorttisi tai passisi.

Tunnukset - Mitä teen, jos tunnukseni on varastettu tai kadonneet?

Älä luovuta tunnuksiasi muiden käyttöön.

Jos epäilet tunnuksiesi joutuneen vääriin käsiin, sulje ne välittömästi soittamalla OP:n asiakaspalveluun tai puhelinpalvelun aukioloaikojen ulkopuolella Sulkupalveluun. Ilmoita tapahtuneesta myös puhelinpalveluun sen avauduttua.