Pohjois-Savon Osuuspankki uudistaa toimintaansa

Pohjois-Savon Osuuspankki suunnittelee järjestelevänsä uudelleen toimintojaan vastatakseen muuttuvaan asiakaskäyttäytymiseen ja tarjotakseen entistä laadukkaamman asiakaskokemuksen. Tämän vuoksi Pohjois-Savon Osuuspankki aloittaa yhteistoimintaneuvottelut, jotka koskevat pääosin pankin henkilöasiakasliiketoimintaa. Tavoitteena on toteuttaa suunnitellut muutokset tehtäväjärjestelyin siten, että henkilöstön irtisanomiset voidaan välttää.

Asiakaskäyttäytymisen muutos, pankkeihin kohdistuvan sääntelyn lisääntyminen sekä digitalisaatio edellyttävät toimenpiteitä, jotka turvaavat pankin palvelu- ja kilpailukyvyn myös tulevaisuudessa. Pankki suunnittelee konttoriverkoston palveluaikojen määrittelemistä uudelleen, jotta ne vastaisivat paremmin asiakaskysyntää.

Suunnitellun uudistuksen mukaan pankin Juankosken ja Varpaisjärven konttorit muuttuisivat palvelupisteiksi, joissa ei ole kassapalveluita ja asiakkaita palveltaisiin jatkossa ajanvarauksella. Lisäksi Leppävirran, Nilsiän, Siilinjärven ja Suonenjoen konttoreiden palveluaikoihin suunnitellaan muutoksia. Iisalmen, Kuopion ja Varkauden konttoreiden palveluaikoihin ei suunnitella muutoksia.

-Peruspankkipalvelut siirtyvät entistä enemmän sähköisiin kanaviin ja niiden kysyntä konttoreissa on vähentynyt merkittävästi. Asiakkaat toivovat meiltä enemmän asiantuntijuutta vaativaa palvelua esimerkki rahoittamiseen ja sijoittamiseen liittyvissä asioissa. Myös finanssialaa koskevan sääntelyn noudattaminen vaatii henkilöstöltä entistä syvempää ja vahvempaa osaamista. Tavoitteenamme onkin jatkossa kehittää henkilöstön osaamista aiempaa vahvemmin asiantuntijuuden suuntaan, OP Pohjois-Savon toimitusjohtaja Seppo Pääkkö kertoo.

Syyskuun 2019 lopussa OP Osuuskunnan hallintoneuvosto teki periaatepäätöksen osuuspankkien vahinkovakuutusmyynnin siirtämisestä Pohjola Vakuutukseen. Päätöksen taustalla on toimintaympäristön sekä asiakaskäyttäytymisen muutos sekä viranomaisten kasvavat vaateet osaamisen kehittämisen sekä toiminnan valvomisesta.

- Olemme panostaneet laaja-alaiseen asiakkuuksien hoitoon pankki- ja vakuutusasioissa. Suunniteltu vahinkovakuutusmyynnin siirtyminen Pohjola Vakuutukselle tarkoittaa sitä, että vahinkovakuutusasioita hoitavien asiantuntijoiden työtehtäviin tulee mahdollisesti muutoksia, jotka edellyttävät YT-neuvotteluiden aloittamista. Lisäksi OP Pohjois-Savon käytössä olevia OP Ryhmän keskitettyjä palveluja tullaan tarkastelemaan, Pääkkö selventää taustoja.

Suunniteltujen toimenpiteiden toteuttaminen voi johtaa enimmillään 5 henkilön irtisanomiseen toiminnan uudelleenjärjestelyyn liittyvistä syistä. Pankissa työskentelee tällä hetkellä 192 henkilöä. Yhteistoimintaneuvottelut alkavat 21.10.2019 ja ne kestävät arviolta joulukuun puoliväliin saakka.

- Osa työtehtävistä lakkaa ja osan työtehtäviin tulee muutoksia. Lisäksi meille syntyy uudistuksen myötä myös uusia työtehtäviä. Tavoitteenamme on, että kaikille nykyisille työntekijöille löytyy uusi työtehtävä eikä irtisanomisia tarvita. Uskomme, että tämä tarjoaa henkilöstölle myös mahdollisuuden syventää omaa ammatillista osaamista uusien työtehtävien kautta, Pääkkö jatkaa.

- Ymmärrämme, että suunnitelma muuttaa Juankosken ja Varpaisjärven konttorit palvelupisteiksi voisi hankaloittaa niiden asiakkaiden arkea, jotka ovat tottuneet käymään useammin konttorissa. Haluamme kuitenkin toimia tässäkin asiassa vastuullisesti. Tavoitteenamme on, että opastamme näiden konttoreiden asiakkaita löytämään sopivat ja helpot tavat pankkiasioidensa hoitamiseen myös jatkossa, Pääkkö toteaa.