Vastuullisuusraportointi ja -viestintä

Vastuullisuusraportointi- ja viestintä ovat hyviä keinoja yritykselle kertoa ulospäin avoimesti ja läpinäkyvästi yritystoimintansa sosiaalisesta vastuusta ja ympäristövaikutuksista. Samalla yritys osoittaa sitoutuneensa vastuulliseen yritystoimintaan. Lue seuraavassa lisää yrityksen vastuullisuusraportoinnista ja -viestinnästä.

Mitä on vastuullisuusraportointi?

Vastuullisuusraportointi on yrityksen raportointia toimintansa vaikutuksista ympäristöön, yhteiskuntaan ja talouteen. Vastuullisuusraportointi tukee yrityksiä omassa vastuullisuustyössään ja auttaa yrityksiä kehittämään toimintaansa vastuullisemmaksi. Vastuullisuusraportointi tarjoaa eri sidosryhmille kuten asiakkailla, työntekijöille, sijoittajille ja yhteisölle tietoa yrityksen vastuullisuudesta. Yritykset voivat käyttää erilaisia toimialaansa sopivia standardeja apunaan vastuullisuusraportoinnissa, jolloin yritysten välinen vertailtavuus paranee. 

Miksi yritys raportoi vastuullisuudesta?

Yrityksen täytyy raportoida vastuullisuudestaan monesta syystä. Yksi syy on kestävyysraportointidirektiivi (CSRD, Corporate Sustainability Reporting Directive) ja siihen liittyvä standardi (ESRS, European Sustainability Reporting Standard), jotka tulivat voimaan 1.1.2024.

Direktiivi ja standardi koskevat ensi vaiheessa suurempia yrityksiä, jotka ovat olleet jo aiemmin NFRD:n (Non-Financial Reporting Directive) piirissä. Edellä mainitut yritykset raportoivat vuoden 2024 kestävyystiedot vuonna 2025. 

Kestävyysraportointivelvollisuus tulee listatuille suuryrityksille vuonna 2025 ja kestävyysraportointi on tehtävä vuoden 2026 alussa. Viimeisessä vaiheessa mukaan tulevat keskisuuret ja pk-yritykset vuonna 2026 ja ensimmäinen kestävyysraportti on julkaistava alkuvuonna 2027.  

Yritys voi raportoida vastuullisuudestaan myös siksi, että yritys haluaa osoittaa sitoutumisensa vastuulliseen liiketoimintaan. Vastuullisuusraportointi tekee yrityksen toiminnasta myös läpinäkyvämpää. Raportointi lisää mahdollisesti luottamusta yritystä kohtaan eri sidosryhmien esimerkiksi asiakkaiden, sijoittajien ja työntekijöiden näkökulmasta. 

Vastuullisuusraportoinnin osaaminen ja oppiminen yrityksessä

Yrityksen vastuullisuusraportointi saattaa vaatia uutta osaamista ja uuden oppimista, joten raportointiin valmistautuminen ja perehtyminen kannattaa aloittaa mahdollisimman pian. Löytyykö omasta yrityksestäsi osaamista vastuullisuusraportoinnin tekemiseen? Mikäli osaamista ei omassa yrityksessä ole, niin raportointiosaamista voi opiskella tai sitä hoitamaan voi palkata uuden työntekijän esimerkiksi ESG-asiantuntijan muodossa. Yksi hyvä vaihtoehto on ostaa yrityksen vastuullisuusraportointi siihen erikoistuneelta yritykseltä.

Vastuullisuusraportointi yrityksesi kilpailueduksi ja hyödyksi

Vaikka vastuullisuusraportointi tulee pk-yrityksille pakolliseksi vasta vuonna 2027, niin suuryritykset voivat vaatia tai vaativat vastuullisuusraportointia alihankkijoiltaan jo aiemmin. Silloin myös pk-yritysten täytyy tehdä raportointia säilyttääkseen mahdollisuuden toimia alihankkijana myös jatkossa. Tätä silmällä pitäen pk-yrityksen kannattaa aloittaa raportointi vastuullisuudestaan heti. Yrityksesi jo nyt tekemä vastuullisuusraportointi, voi muodostaa kilpailuedun ja parantaa yrityksesi asemaa suuryritysten silmissä.

Vastuullisuusraportointi auttaa yrityksiä tunnistamaan ja hallitsemaan toimintansa riskejä, jotka liittyvät esimerkiksi vastuullisen liiketoiminnan osa-alueisiin eli ympäristövaikutuksiin, sosiaaliseen vastuuseen ja yrityksen hallintotapaan. Vastuullisuusraportointi on yritykselle myös työkalu vastuullisen liiketoiminnan seuraamiseen ja kehittämiseksi. Vastuullisuusraportointi kannattaa ottaa osaksi muuta raportointia ja toteuttaa esimerkiksi tilinpäätöksen laadinnan yhteydessä.

Mitä on vastuullisuusviestintä?

Vastuullisuusviestintä on yrityksen viestintää omista vastuullisuustavoitteista ja -toimista. Vastuullisuusviestintä on hyvä tapaa jakaa tietoa eri sidosryhmille yrityksen vastuullisuusteoista ja niiden vaikutuksista. Avoin ja rehellinen vastuullisuusviestintä on keino rakentaa ja lisätä luottamusta asiakkaiden, sijoittajien, työntekijöiden ja yhteisöjen keskuudessa. Vastuullisuusviestintää yritys voi tehdä esimerkiksi verkkosivuillaan, toimintakertomuksissa ja yrityksen sosiaalisen median kanavissa.