Varoitus: runsaasti rikollisia käytetyn tavaran markkinapaikoilla

Käytetyn tavaran kauppapaikoilla on tavanomaisten huijareiden lisäksi rikollisia, jotka havittelevat pankkitunnuksia ja korttien tietoja. Kalastelu kauppapaikoilla on viime aikoina voimistunut.

Olemme saaneet asiakkailtamme runsaasti ilmoituksia tilanteista, joissa huijari on kalastellut maksutietoja käytetyn tavaran kauppapaikoilla. Kalastelu tapahtuu kuriiripalvelun nimissä tai ohjaamalla myyjää linkin kautta huijaussivulle. 

Rikolliset saattavat esimerkiksi uskotella, että maksukortin tiedot tai pankkitunnukset antamalla myyjä saa maksun tuotteestaan kortille. Todellisuudessa maksukortille ei voi vastaanottaa maksuja, vaan tällaisten tietojen antaminen mahdollistaa rikolliselle tilin ja kortin käytön. 

Jos törmäät pyyntöön luovuttaa maksutietojasi ostajalle, tai jos ostaja pyytää sinua maksamaan kuluja toimitukseen tai maksun vastaanottamiseen liittyen, päätä keskustelu heti. Muistathan, että käytetyn tavaran kaupassa ei tule ikinä luovuttaa muita maksutietoja kuin tilinumero. Jos käytät MobilePaytä tai vastaavaa palvelua, voit toki luovuttaa puhelinnumerosi ostajalle. 

Jos epäilet tunnustesi joutuneen vääriin käsiin, sulje OP:n tunnukset soittamalla numeroon 0100 0500 (henkilöasiakkaat) tai 0100 05151 (yritysasiakkaat). Puhelinpalvelun ollessa suljettu soita OP:n sulkupalvelunumeroon +3581000555. Se on auki vuorokauden ympäri. Ilmoita tapahtuneesta myös puhelinpalveluun sen avauduttua. 

Näin viestimme eroavat huijauksista

Emme koskaan lähetä sinulle viestejä, joissa on linkki verkkopankin kirjautumissivulle. Pankki ei myöskään koskaan kysy sinulta tunnuksesi tai korttiesi tietoja viesteillä. Tällaiset viestit ovat huijauksia, eikä sinun pidä klikata niissä olevia linkkejä. Pankki tai viranomainen ei myöskään soita puheluita ja pyydä asiakasta luovuttamaan verkkopalvelutunnuksia tai tekemään maksuja.  

Edes maksun vastaanottoa tai peruutusta varten sinun ei tarvitse kirjautua linkistä, vahvistaa koodeilla tai luovuttaa tietojasi. Jos sinua pyydetään toimimaan näin, ole yhteydessä pankin asiakaspalveluun.  

Muista nämä seitsemän asiaa, kun hoidat pankkiasioita verkossa  

  1. Älä kirjaudu OP:n digipalveluihin saamasi linkin tai hakukoneen kautta. Viestissä oleva ohjaus kirjautumissivulle on huijaus. Voit joutua huijaussivulle myös Googlen, Bingin tai muun hakukoneen tulosten kautta, joten kirjoita osoite itse selaimen osoiteriville.  
  2. Tarkista osoite. Varmista aina, että asioit www.op.fi-osoitteessa. Älä syötä tunnuksiasi sivustolle, jonka aitoudesta et voi varmistua.  
  3. Pidä tunnukset omana tietonasi. Pankki ei koskaan pyydä luovuttamaan tunnuksiasi tekstiviestillä, puhelimitse tai sähköpostin välityksellä.  
  4. Älä avaa pankin nimissä lähetettyjä sähköpostien tai tekstiviestien liitteitä. Varmista liitteiden aitous oman pankkisi asiakaspalvelusta.  
  5. Jos tuntematon ihminen pyytää sinua asentamaan laitteellesi ohjelman, älä tee niin. Asenna tarvitsemasi ohjelmat itse laitteesi sovelluskaupan kautta.  
  6. Älä vahvista tapahtumia, joita et tiedä itse tekeväsi. Lue vahvistuspyynnöt aina huolella – jos jokin ei täsmää, älä vahvista mitään.  
  7. Kysy epäselvissä tilanteissa. Jos yhteydenotto tai viesti epäilyttää tai verkkopankin kirjautumissivu toimii poikkeavasti (esim. mobiiliavaimella kirjautuminen ei toimi) ole yhteydessä omaan pankkiisi ennen kuin teet mitään muuta.