Asiakkuuteen liittyvien palveluiden saavutettavuusseloste

Tämä seloste koskee henkilöasiakkaiden asiakkuuteen ja omiin tietoihin liittyvien palvelujen saavutettavuutta. Palvelut ovat osa op.fi-verkkosivustoa, joka on OP Ryhmän yhtiöiden verkkosivusto.

Palveluiden saavutettavuutta ovat arvioineet OP Ryhmälle projektiluontoisesti töitä tekevät saavutettavuuden asiantuntijat ja lisäksi sivuston saavutettavuuden osalta on suoritettu itsearviointia. 

Itsearvioinnissa on käytetty seuraavia järjestelmiä:

  • Tietokoneilla saavutettavuus on testattu Chrome-selaimella ja NVDA-ruudunlukuohjelmistolla.
  • Mobiililaitteilla saavutettavuus on testattu Applen-laitteilla, Safari-selaimella (touch gestures).

Saavutettavuusvaatimuksia koskevat säännökset ovat Digitaalisten palveluiden tarjoamista koskevassa laissa. 
Tämä saavutettavuusseloste on laadittu 13.1.2025.

Digipalvelun saavutettavuuden tila

Asiakkuuteen ja omiin tietoihin liittyvät palvelut täyttävät vaatimukset osittain. Vaatimusten noudattamatta jättämiset ja vaatimuksiin sovellettavat poikkeukset mainitaan jäljempänä.

Sisällöt, jotka eivät ole saavutettavia

Saavutettavuuspuutteita on muun muassa siinä, sivuston värien kontrastit, eivät täysin täytä saavutettavuusvaatimuksia, eikä sivusto vielä tue kaikilta osin avustavien teknologioiden, kuten ruudunlukijoiden käyttöä sekä näppäimistökäytössä on ongelmia. Alla puutteet lueteltuna tarkemmin.

Tule asiakkaaksi digitaalisesti

Saavutettavuuden tila

Tule asiakkaaksi digitaalisesti -asiointipalvelu täyttää saavutettavuusvaatimukset pääosin. Vaatimusten noudattamatta jättämiset mainitaan jäljempänä.

Sisällöt, jotka eivät ole saavutettavia

Palvelussa on yksittäisiä saavutettavuuspuutteita, jotka on lueteltu alla. Merkittävimmät puutteet ovat joidenkin sisältöjen informaation ja suhteiden ohjelmallisessa toteutuksessa, kohdistusjärjestyksessä, otsikoissa ja nimilapuissa sekä puuttellisissa nimen, roolin ja arvon toteutuksissa. Osa puutteista ovat OP:n yhteiskäyttöisissä käyttöliittymäkomponenteissa, joiden saavutettavuutta kehitetään erikseen. Saavutettavuuteen vaikuttaa myös se, että palvelu on yhden sivun sovellus, minkä vuoksi lomakkeen sivumuutoksia ei avustavilla teknologioilla välttämättä havaitse.

WCAG 2.2 -ohjeiston vaatimukset, joissa on puutteita

1.1.1 Ei-tekstuaalinen sisältö

  • Luottopäätössivun teksti on asetettu sivulla näkyvän pukkimerkin tekstivastineeksi.
  • Häiriö palvelussa: kuvalla ei ole tekstivastinetta.

1.3.1 Informaatio ja suhteet

  • Useilla sivuilla on listoja, joiden kohteet ovat otsikkoelementtejä.
  • Palvelussa on otsikoita, joita ei ole merkitty ohjelmallisilla otsikkoelementeillä.
  • Kortti- ja Yhteenveto-sivuilla on listat, joita ei ole toteutettu ohjelmallisilla listaelementeillä.
  • Aloitussivulla virheilmoitus puuttuvasta korttivalinnasta on liitetty valintapainikkeisiin väärällä attribuutilla.
  • Plussa-kortin numero -kentällä ei ole ohjelmallista nimilappua.
  • Tunnusluvun valinnan ohjelmallisessa otsikoinnissa on puutteita.
  • Tunnusten noutaminen: Tunnusten tietoja ei ole ryhmitelty ohjelmallisesti.
  • Olet jo OP:n asiakas -huomautukset eivät ole ohjelmallisesti lista, vaikka ne näyttävät listalta näkevälle.
  • Sinun tietosi: Alaikäisten lasten lukumäärä -kentän virheilmoitusta ei ole liitetty kenttään ohjelmallisesti.

1.3.2 Merkitykseen vaikuttava järjestys

  • Luottopäätösteksti on piilotettu apuvälineiltä. Tekstit ovat ruudunlukijakäytössä väärässä järjestyksessä.

1.4.3 Kontrasti

  • Oranssien hintatietojen kontrasti taustaan ei ole riittävä.

1.4.11 Ei-tekstimuotoisen sisällön kontrasti

  • Tunnistautuessa tai maksaessa pankin oranssin kohdistimen kontrasti viereiseen valkoiseen väriin ei ole riittävä.

2.4.2 Sivuotsikot

  • Kaikkien sivujen nimi on sama ”Digitaalinen asiakkaaksi tulo OP”.

2.4.3 Kohdistusjärjestys

  • Valitse pankin konttori: ruudunlukija lukee sisältöä, jota ei näy.
  • Pudotuslistojen hakukenttiin pääsee vain sarkainnäppäimellä.
  • Kun tunnuslukudialogi suljetaan, kohdistus jää alla olevan sivun loppuun.
  • Kohdistus ei siirry sivun vaihtuessa vaan jää käytettyyn painikkeeseen.

2.4.6 Otsikot ja nimilaput

  • Luottokortin hakeminen ei onnistunut” -teksti on harhaanjohtava.
  • Tuntemistiedot: Kaikkien lisättyjen maiden tietojen otsikko on ”Seuraava maa”.

3.2.2 Syöte

  • Tuntemistiedot: Kohdistus siirtyy virhekoosteeseen aina, kun yhden virheen korjaa.

4.1.2 Nimi, rooli, arvo

  • Tunnusluku syötetään elementissä, jolta puuttuu nimi.
  • Tunnusten noutamisessa on edistymispalkki, jolla on väärä rooli. Palkilta puuttuu saavutettava nimi.

4.1.3 Tilasta kertovat viestit

  • Virhekooste luetaan aina, kun sen teksti vaihtuu.
  • Tuntemistiedot: Kun ruudunlukijakäyttäjä napsauttaa Lisää maa, hän ei saa mitään palautetta. Sama ongelma on maan poistamisessa.

Avaa pankkipalvelut lapselle

Saavutettavuuden tila

Avaa pankkipalvelut lapselle -asiointipalvelu täyttää saavutettavuusvaatimukset pääosin. Vaatimusten noudattamatta jättämiset mainitaan jäljempänä.

Sisällöt, jotka eivät ole saavutettavia

Palvelussa on yksittäisiä saavutettavuuspuutteita, jotka on lueteltu alla. Merkittävimmät puutteet ovat joidenkin sisältöjen informaation ja suhteiden ohjelmallisessa toteutuksessa sekä kohdistusjärjestyksessä. Osa puutteista ovat OP:n yhteiskäyttöisissä käyttöliittymäkomponenteissa, joiden saavutettavuutta kehitetään erikseen. Saavutettavuuteen vaikuttaa myös se, että palvelu on yhden sivun sovellus, minkä vuoksi lomakkeen sivumuutoksia ei avustavilla teknologioilla välttämättä havaitse.

WCAG 2.2 -ohjeiston vaatimukset, joissa on puutteita

1.1.1 Ei-tekstuaalinen sisältö

  • Häiriö palvelussa: kuvalla ei ole tekstivastinetta.

1.3.1 Informaatio ja suhteet

  • Lapselle voit avata seuraavia palveluita -valintalista ei ole ohjelmallisesti lista
  • Sivuilla on tekstejä, jotka on toteutettu otsikkoelementeillä, vaikka ne eivät merkitykseltään ole otsikoita.
  • Huoltajan puhelinnumero -kentän ohjetta ei ole liitetty kenttään ohjelmallisesti.
  • Plussa-kortin numero -kentällä ei ole ohjelmallista nimilappua.

1.4.3 Kontrasti

  • Oranssien hintatietojen kontrasti taustaan ei ole riittävä.

1.4.11 Ei-tekstimuotoisen sisällön kontrasti

  • Tunnistautuessa tai maksaessa pankin oranssin kohdistimen kontrasti viereiseen valkoiseen väriin ei ole riittävä.

2.4.2 Sivuotsikot

  • Sivuilta puuttuvat ohjelmalliset nimet.

2.4.3 Kohdistusjärjestys

  • Valitse pankin konttori: ruudunlukija lukee sisältöä, jota ei näy.
  • Pudotuslistojen hakukenttiin pääsee vain sarkainnäppäimellä.
  • Kohdistus ei siirry sivun vaihtuessa vaan jää käytettyyn painikkeeseen.

2.4.6 Otsikot ja nimilaput

  • Käyttötili-otsikossa on käytetty attribuuttia, jota ei lueta.
  • Tuntemistiedot: Kaikkien lisättyjen maiden tietojen otsikko on ”Seuraava maa”.

3.2.2 Syöte

  • Tuntemistiedoissa kohdistus siirtyy virhekoosteeseen aina, kun yhden virheen korjaa.

4.1.3 Tilasta kertovat viestit

  • Tuntemistiedot: Kun ruudunlukijakäyttäjä napsauttaa Lisää maa, hän ei saa mitään palautetta. Sama ongelma on maan poistamisessa.

Suomeen muuttaneen asiakkaaksi tulon lomake

Saavutettavuuden tila

Suomeen muuttaneen asiakkaaksi tulon lomake täyttää saavutettavuusvaatimukset pääosin. Vaatimusten noudattamatta jättämiset mainitaan jäljempänä.

Sisällöt, jotka eivät ole saavutettavia

Palvelussa on yksittäisiä saavutettavuuspuutteita, jotka on lueteltu alla. Merkittävimmät puutteet ovat joidenkin sisältöjen informaation ja suhteiden ohjelmallisessa toteutuksessa sekä kohdistusjärjestyksessä. Osa puutteista ovat OP:n yhteiskäyttöisissä käyttöliittymäkomponenteissa, joiden saavutettavuutta kehitetään erikseen. Saavutettavuuteen vaikuttaa myös se, että palvelu on yhden sivun sovellus, minkä vuoksi lomakkeen sivumuutoksia ei avustavilla teknologioilla välttämättä havaitse.

WCAG 2.2 -ohjeiston vaatimukset, joissa on puutteita

1.1.1 Ei-tekstuaalinen sisältö

  • Häiriö palvelussa -sivun kuvalla ei ole teksivastinetta.

1.3.1 Informaatio ja suhteet

  • Pudotuslistoissa on virheitä attribuuttien käytössä.
  • Kaikilla valintapainikeryhmillä ei ole ohjelmallisia nimilappuja.
  • Kiitos-sivulla luettelossa on käytetty otsikkoelementtiä.

1.3.5 Määrittele syötteen tarkoitus

  • Lomakekentille ei ole määritelty vaadittuja autocomplete-attribuutteja.

2.1.1 Näppäimistö

  • Modaalidialogin sulkeminen Esc-näppäimellä aiheuttaa virheen.

2.2.1 Säädettävä ajoitus

  • Istunnon aikakatkaisusta ei anneta varoitusta.

2.4.2 Sivuotsikot

  • Sivuilta puuttuvat ohjelmalliset nimet.

2.4.3 Kohdistusjärjestys

  • Valitse pankin konttori: ruudunlukija lukee sisältöä, jota ei näy.
  • Virhekoostetta ei aina lueta ruudunlukijalla, kun se on jo sivulla ja käyttäjä yrittää edetä. Kohdistusta ei siirretä automaattisesti virhekoosteeseen, vaan se jää etenemispainikkeeseen.
  • Tuntemistiedot: Kohdistus ei siirry sivun vaihtuessa vaan jää käytettyyn painikkeeseen.

2.4.6 Otsikot ja nimilaput

  • Tuntemistiedot: Kaikkien lisättyjen maiden tietojen otsikko on ”Seuraava maa”.

3.2.2 Syöte

  • Tuntemistiedoissa kohdistus siirtyy virhekoosteeseen aina, kun yhden virheen korjaa.

3.3.1 Virheen tunnistaminen

  • Lomakkeilla virheet merkitään korjatuiksi silloin, kun kentästä poistuu, vaikka varsinaista virhettä ei olisikaan vielä korjannut.

4.1.3 Tilasta kertovat viestit

  • Tuntemistiedot: Kun ruudunlukijakäyttäjä napsauttaa Lisää maa, hän ei saa mitään palautetta. Sama ongelma on maan poistamisessa.

Omistaja-asiakas ja edut

Omistaja-asiakas ja edut täyttää vaatimukset osittain. Pääosin palvelut täyttävät saavutettavuusvaatimukset ja asiointi palveluissa onnistuu. Korjauksia tehdään sitä mukaan, kun palveluja uudistetaan. Selostetta päivitetään korjausten valmistumisen mukaan.

Vaatimusten noudattamatta jättämiset ja vaatimuksiin sovellettavat poikkeukset mainitaan jäljempänä.

Ei-saavutettava sisältö (WCAG-kriteerien mukaan)

Palveluiden saavutettavuuspuutteita ovat muun muassa se, että palveluiden värien kontrastit eivät täysin täytä saavutettavuusvaatimuksia. Palvelut vielä tue kaikilta osin avustavien teknologioiden, kuten ruudunlukijoiden käyttöä esimerkiksi lisätietoruutujen käytössä ja sisältöjen lukemisessa esiintyy ongelmia. Lisäksi palveluihin liittyvissä asiakirjoissa saattaa esiintyä saavutettavuuspuutteita.

Alla lueteltuna ne WCAG 2.2 ohjeiston (Web Content Accessibility Guidelines) mukaiset saavutettavuusvaatimukset, joita sivusto ei vielä täytä. 

Saavuttamaton sisältö ja puutteet

Näppäimistökäytössä ja näppäimistökohdistuksen näyttämisessä on joissakin paikoissa ongelmia. Hakemistosivujen linkkejä ei pääse lukemaan ruudunlukijalla eikä käyttämään näppäimistöllä.
Palvelun värien kontrastit eivät täytä saavutettavuusvaatimuksia ja linkkien tyyleissä on virheitä.

  • WCAG 1.3.1, 2.4.6 Etuja vain sinulle -laatikkoa ei ole ohjelmallisesti merkitty erilliseksi alueeksi, jolloin ruudunlukijakäyttäjä ei tunnista sitä erilliseksi laatikoksi.  
  • WCAG 1.1.1 Mainosnoston kuvalla on title-attribuutti ”mainosnoston kuva”.  
  • WCAG 2.4.3, yleinen saavutettavuus Välilehtikomponentin aria-label on "Valitse välilehti".  
  • WCAG 4.1.2, yleinen saavutettavuus Lisätietopainikkeelta puuttuu aria-expanded-attribuutti, joten ruudunlukijakäyttäjälle ei kerrota, että siitä aukeaa jotain.  
  • WCAG 2.4.7 Omistaja-asiakkaan edut -osiossa linkeillä ei ole lainkaan näkyvää kohdistinta.  
  • WCAG 3.1.2, yleinen saavutettavuus Sivuilla oleva JavaScript-ilmoitus on englanninkielinen, eikä käyttäjä välttämättä ymmärrä sitä. Tekstin kieltä ei ole määritelty ohjelmallisesti.  

Bonuslaskuri, kirjautunut

1.4.3 Kontrasti (minimi) (Taso AA)
Tekstilinkin ja harmaan taustan väri on pienempi kuin 4,5:1
Bonuslaskurin tulosten valkoisen tekstin ja oranssin kontrasti on pienempi kuin 4,5:1
1.4.11 Ei-tekstimuotoisen kontrasti (Taso AA)
Info-ikonin ja valkoisen taustan värikontrasti on pienempi kuin 3:1
1.4.13 Sisältö osoittimen alla tai fokusoitaessa (Taso AA)
Info-laatikkoa ei saa suljettua muuten, kuin siirtämällä hiiren pois

Tule omistaja-asiakkaaksi -sivut

1.4.3 Kontrasti (minimi) (Taso AA)
Aloitusnäkymässä harmaan taustan ja oranssin linkin kontrasti on pienempi kuin 4,5:1
1.4.11 Ei-tekstimuotoisen kontrasti (Taso AA)
Info-ikonin ja valkoisen taustan värikontrasti on pienempi kuin 3:1
1.4.13 Sisältö osoittimen alla tai fokusoitaessa (Taso AA)
Info-laatikkoa ei saa suljettua muuten, kuin siirtämällä hiiren pois
2.4.6 Otsikot ja nimilaput (Taso AA)
Sivun otsikot ja nimilaput ovat leipätekstiä
4.1.2 Nimi, rooli, arvo (Taso A)
Liity -painikkeen teksti ei ole näkyvä ruudunlukijalle

Oma profiili

Saavutettavuuden tila

Oma profiili täyttää saavutettavuusvaatimukset osittain. Jos oman profiilin käyttö ei ole mahdollista, asiakas saa hoidettua asiansa ottamalla yhteyttä asiakaspalveluun tai asioimalla pankissa. Vaatimusten noudattamatta jättämiset mainitaan jäljempänä.

Sisällöt, jotka eivät ole saavutettavia

Palvelussa on yksittäisiä saavutettavuuspuutteita, jotka on lueteltu alla. Merkittävimmät puutteet liittyvät siihen, että sisältöjen lukeminen ruudunlukijalla ei ole mahdollista sekä siihen, että elementtien ohjelmallinen ja visuaalinen nimi poikkeavat toisistaan, joka vaikuttaa ääniohjauksen toimivuuteen. Osa puutteista on OP:n yhteiskäyttöisissä käyttöliittymäkomponenteissa, joiden saavutettavuutta kehitetään erikseen. 


WCAG 2.2 -ohjeiston vaatimukset, joissa on puutteita


WCAG 4.1.2 Nimi, rooli, arvo

WCAG 1.3.2 Merkitykseen vaikuttava järjestys

Ruudunlukijan käyttäjä ei saa tietoa, että lisätietopainikkeista aukeaa tietoa. 
Lisätietopainikkeista avautuvaa sisältöä ei ole mahdollista lukea ruudunlukijalla. 


WCAG 1.3.1 Informaatio ja suhteet

Tallennus onnistui -ilmoituksissa sulkemispainike luetaan ennen tekstiä. Ilmoitusaluetta ei ole erotettu ohjelmallisesti omaksi alueekseen, jolloin ruudunlukijan käyttäjälle voi olla epäselvää, mitä painike sulkee.


WCAG 3.1.2 Osien kieli

Sivuilla oleva JavaScript-ilmoitus on englanninkielinen, eikä käyttäjä välttämättä ymmärrä sitä.


WCAG 1.3.1 Informaatio ja suhteet

WCAG 4.1.2 Nimi, rooli, arvo

Etusivun asiakastietojen puhelinnumero, Omistaja-asiakas-teksti ja sivun alaosan linkkipainikkeet on toteutettu ohjelmallisesti sitten, etteivät kaikki ruudunlukijat lue sisältöä.


WCAG 1.4.11 Ei-tekstimuotoisen sisällön kontrasti

WCAG 1.3.1 Informaatio ja suhteet

Etusivulla Asiakkuuteni-osiossa asiakkuustunnisteen kuvakkeen kontrasti taustaan ei ole riittävä. Kuvakkeet ja epäaktiiviset tekstit on piilotettu ruudunlukijalta.


WCAG 1.3.1 Informaatio ja suhteet

Etusivulla Asiakastiedot-teksti vaikuttaa otsikolta, mutta se ei ole otsikko ohjelmallisesti.


WCAG 3.2.4 Johdonmukainen tunnistaminen

Oma profiilissa puhelinnumerokentiltä puuttuu virheilmoitus kentän yhteydestä. Virheilmoitus löytyy lomakkeen yläosasta. 


WCAG 2.5.3 Nimilappu nimessä

Sähköinen suoramarkkinointilupa  sivulla valintaruutujen nimilapuilla on visuaalisesta esityksestä poikkeavat aria-labelit. Tästä johtuen ääniohjauskäyttäjät eivät voi käyttää valintaruutuja.


WCAG 1.3.1 Informaatio ja suhteet

Ilmoitus saapuneesta e-laskusta -näkymässä sähköposti- ja puhelinnumerokentät ovat visuaalisesti alisteisia ylemmille valintaruuduille, mutta ohjelmallisesti näin ei ole ja valintaruutujen otsikot jäävät lukematta ruudunlukijalla.


WCAG 1.3.1 Informaatio ja suhteet

Visuaaliset otsikot eivät ole aina otsikoita ohjelmallisesti. Otsikoiden ohjelmallinen hierarkia ei vastaa visuaalista toteutusta ja sisällön rakennetta kaikilta osin.


WCAG 4.1.2 Nimi, rooli, arvo

WCAG 2.4.6 Otsikot ja nimilaput

WCAG 4.1.3 Tilasta kertovat viestit

Oma asiointi -näkymässä Lataa tietoja itsellesi -painike ei kerro ruudunlukijalle, onko alue auki vai kiinni. Alueen sulkemispainikkeen tekstivastine on ”Sulje”, mutta koska aluetta ei ole erotettu ohjelmallisesti ympäristöstään, painikkeen merkitys voi jäädä ruudunlukijan käyttäjälle epäselväksi. Kun alue avataan, ruudunlukijalle annetaan ilmoitus ”Ladataan”, mutta latauksen valmistumisesta ei anneta tietoa.


WCAG 1.3.1 Informaatio ja suhteet

WCAG 4.1.3 Tilasta kertovat viestit

WCAG 4.1.2 Nimi, rooli, arvo

WCAG 2.4.6 Otsikot ja nimilaput

WCAG 3.3.2 Nimilaput tai ohjeet


Henkilötietopyyntölomakkeella Mistä palvelusta haluat tilata tietosi? -valintaruudut on merkitty ryhmäksi ohjelmallisesti, mutta ryhmittelyä ei lueta ruudunlukijalla. Valintaruutujen valitseminen avaa lisätietoa ruudun alle, mutta tästä ei kerrota ruudunlukijan käyttäjälle. Pyynnön tarkentaminen -kentältä puuttuu ohjelmallinen nimi. Kentän yläpuolella olevaa ohjetekstiä ei ole liitetty kenttään ohjelmallisesti. Alkamis- ja päättymismispäiväkenttien nimilappuja ei lueta  ruudunlukijalla. Valitse, milloin voimme ottaa yhteyttä -alueella molempien kellonaikakenttien ohjelmallinen nimi on ”maanumero”. Kenttiä ei ole ryhmitelty ohjelmallisesti. Onnistuneesta lomakkeen lähettämisestä näytetään ilmoitus, mutta sitä ei lueta ruudunlukijalla. Pakollisia kenttiä ei ole merkitty.

Arkisto

Palvelu täyttää pääosin saavutettavuusvaatimukset ja asiointi palvelussa onnistuu. 
 
Pieniä puutteita seuraavien WCAG-kriteerien täyttymisessä
  • WCAG 1.3.1 Informaatio ja suhteet
  • WCAG 2.1.1 Näppäimistö
 
Lisäksi puutteita palvelusta avattavien asiakirjojen käsittelyssä. Asiakirjoja muutetaan saavutettavaksi, mutta puutteiden ja asiakirjojen suuresta määrästä johtuen työ on vielä kesken
 
Muilta osin palvelu on saavutettava. 

Tuntemistiedot-lomake

WCAG 1.3.1: Elementtien ryhmittely: Lomake-elementtien ryhmittely ei käy ilmi ohjelmallisesta rakenteesta. Valintaruutuja ja valintapainikkeita ei ole ryhmitelty niihin liittyvän kysymyksen kanssa. Vaihtoehtoon liittyvää ohjetekstiä ei ole liitetty vaihtoehtoon.
WCAG 1.3.1, 2.4.6: Lomakkeen rakenne: otsikot ja linkit: Lomakkeella voi ilmoittaa yhden tai useamman ulkomaisen pankin asiakkuudesta. Tämä rakenne ei käy ilmi lomakkeen rakenteesta (ohjelmallisesti tai tekstistä).
WCAG 1.4.4: Poista-linkki: Kunkin ulkomaista pankkia koskevan lomakeosion alussa on linkki, jolla pankin voi poistaa lomakkeelta. Tämä ei käy ilmi linkin tekstistä eikä linkin sijainnista (”vahvista poisto napsauttamalla roskakoria”).
WCAG 1.3.1, 1.3.2, 2.4.3: Lisää uusi maa -toiminto: Kun napsauttaa ”Lisää uusi maa” –linkkiä, lomakkeelle ilmestyy uusi osio linkin yläpuolelle, mutta kohdistin jää linkkiin. Käyttäjä ei välttämättä huomaa, että lomake on muuttunut.

Henkilöasiakkaan palveluhinnasto

Palveluhinnasto on niin kutsuttu yhden sivun sovellus. Sivulla on navigoinnissa puutteita, joiden johdosta ruudunlukijaa, ruudunsuurennosta tai pientä näyttöä käyttävän voi olla vaikea hahmottaa sivun sisältö:

WCAG 1.3.1, 4.1.2, 2.4.3, 2.4.6: Välilehtielementissä on useita saavutettavuuspuutteita, jonka johdosta mm. sisällöt eivät yhdisty välilehtiin ohjelmallisesti

WCAG 2.4.2: Sivujen nimet ei auta hahmottamaan sijaintia palvelussa

WCAG 3.1.2: Noscript-elementti on sivuilla englannin kielellä, eikä tätä ole merkitty ohjelmallisesti

WCAG 4.1.3, 2.4.3, 4.1.2: Navigaatiovalikossa on virhe, jonka johdosta sivun vaihtuessa kohdistus ei siirry ohjelmallisesti minnekään

WCAG 2.4.3, 4.1.2: Sisällysluettelopainiketta napsautettaessa sivu vierii mutta kohdistus ei siirry

WCAG 2.4.6, 2.4.3, 4.1.3: Muut palvelumaksut -painiketta napsautettaessa kohdistus ei siirry

WCAG 1.3.1: Väliotsikkorivit on osassa taulukoissa esitetty siten, etteivät ruudunlukijakäyttäjät saa tietoa kyseessä olevan otsikkorivi

WCAG 1.3.1: Lisäveloitukset on esitetty jossain kohdissa siten, etteivät ruudunlukijakäyttäjät saa näistä välttämättä yksiselitteisesti tietoa

WCAG 1.3.1, 2.4.6: Taulukoiden otsikot on sijoitettu siten, että taulukoiden käyttö on ruudunlukijalla hankalaa tulkita näitä selkeästi

WCAG 2.4.3: Kohdistusjärjestys on puutteellinen osassa taulukoita, jonka johdosta voi olla vaikea edetä alatunnisteeseen

Palveluhinnastosivuston taustajärjestelmää ollaan uusimassa, jonka yhteydessä myös op.fi -palveluhinnastosivu tullaan rakentamaan uudelleen ja muuttamaan saavutettavaksi, mutta projektin laajuudesta johtuen työ on vielä kesken.

Kuolinpesän asiointi

Kuolinpesän digitaalinen asiointipalvelu täyttää saavutettavuudelle asetetut vaatimukset. 
Kuolinpesän asiakirjat on mahdollista toimittaa myös lähimpään konttoriin tai jos sinulla on OP:n tunnus- ja digisopimus, niin viestinä OP:n digipalveluissa.  

 

Saavutettavuuspalaute

Löysitkö puutteita digitaalisten palveluidemme saavutettavuudesta? Jos et löytänyt vastausta saavutettavuusselosteesta, anna palautetta. 

Palautteisiin liittyvä henkilötietojen käsittely

Kirjautumattoman asiakkaan antama palaute on anonyymiä, jos asiakas ei anna yhteystietojaan. Kirjautumattomalta asiakkaalta kysytään nimeä sekä sähköpostiosoitetta tai puhelinnumeroa, jotka tarvitaan, jos asiakas toivoo yhteydenottoa. Kirjautuneesta asiakkaasta tallennetaan palautejärjestelmään asiakkaan tai yrityksen edustajan henkilötunnus, nimi ja paikallinen osuuspankki, jonka asiakas palautteen antaja on. Lisäksi yritysasiakkaasta tallennetaan yrityksen nimi ja y-tunnus. Jos kirjautunut asiakas toivoo yhteydenottoa, tallennetaan myös puhelinnumero tai sähköpostiosoite. Lisäksi palautejärjestelmään tallennetaan asiakkaan antama palaute sekä asiakkaan kertoma tieto siitä, mitä apuvälineohjelmaa tai -laitetta hän käyttää.

Kerättyjä henkilötietoja käytetään ainoastaan asiakaspalautteen käsittelemiseksi, jolloin tavoitteena on parantaa ja kehittää asiakaskokemusta sekä OP Ryhmän palveluita. Henkilötietoja käsitellään OP Ryhmän finanssilaitosten asiakasrekistereissä.

Valvontaviranomainen

Jos sivustolla on saavutettavuusongelmia ja et löydä siihen tarkennusta saavutettavuusselosteelta, toivoisimme sinulta palautetta yllä olevan linkin kautta. Vastaamme sinulle lain edellyttämän 14 päivän kuluessa, mikäli annat lomakkeella yhteystietosi. 

Mikäli et ole tyytyväinen antamaamme vastaukseen tai emme vastaisi palautteeseesi ollenkaan, voit olla yhteydessä valvovaan viranomaiseen eli Liikenne- ja viestintävirasto Traficomiin. 

Valvontaviranomaisen yhteystiedot

Liikenne- ja viestintävirasto Traficom
Digitaalisen esteettömyyden ja saavutettavuuden valvontayksikkö
www.saavutettavuusvaatimukset.fi
saavutettavuus@traficom.fi
puhelinnumero vaihde 029 534 5000