OP Maksuliikkeen API-ratkaisujen OP API Admin -sivuston saavutettavuusseloste

Tämä seloste koskee OP Maksuliikkeen API-ratkaisujen OP API Admin -sivuston saavutettavuutta.

Käyttäjä pääsee OP API Admin -sivustoon osoitteessa https://admin.corporate-api.op.fi/corporate-api-admin/. OP Maksuliikkeen API-ratkaisut ja OP API Admin -sivuston tarjoaa osuuspankit ja OP Yrityspankki. Saavutettavuusvaatimuksia koskevat säännökset ovat Digitaalisten palveluiden tarjoamista koskevassa laissa.

Tämä saavutettavuusseloste on laadittu 22.12.2020 ja sitä on viimeksi päivitetty 12.3.2025.

Digipalvelun saavutettavuuden tila

OP API Admin täyttää saavutettavuuden vaatimukset osittain. 20.1.2025 suoritetun saavutettavuuden asiantuntija-arvioinnin perusteella palvelusta löydettiin 31 puutetta koskien WCAG-standardin AA-tason vaatimuksia. Saavutettavuuteen liittyvät havainnot luetellaan jäljempänä.

Sisällöt, jotka eivät ole saavutettavia

Keskeisimmät saavutettavuuspuutteet liittyivät palvelun käytettävyyteen mobiililaitteilla, palvelussa käytettäviin liitetiedostoihin, tekstin skaalaukseen, kontrasteihin ja sivun yleiseen navigoitavuuteen. Sivusto ei myöskään tue täysin avustavia teknologioita, kuten ruudunlukijoita. Alla lueteltuna aihealueittain ne WCAG:n (Web Content Accessibility Guidelines) mukaiset saavutettavuusvaatimukset, joita verkkosivustot eivät vielä täytä.

Yleiset havainnot

  • WCAG 4.1.2, 1.3.1 Nimilaput ja ohjeet - Joiltain lomakekentiltä puuttuu nimilappu sekä valintaruutu- ja -painikeryhmiltä puuttuu vähintään ohjelmallinen nimilappu
  • WCAG 1.4.10, 2.4.11, 2.4.3 Mobiilivalikko - Sivua ei pysty vierittämään mobiilivalikon ollessa auki
  • WCAG 2.4.3 Kohdistuksen siirrot dialogeissa - Kohdistus ei aina siirry oikeaan kohtaan
  • WCAG 4.1.3, 1.3.1, 2.4.6 Virheilmoitukset - Virheilmoituksia ei lueta niiden ilmestyessä. Kaikissa valintapainikeryhmissä virheilmoituksia ei ole yhdistetty ohjelmallisesti ja uutta sopimusta tehdessä virheilmoitus ”Valitse ainakin yksi tuote” on yhdistetty jokaiseen ryhmään
  • WCAG 2.1.1 Näppäimistökäyttö ilmoituksissa - Ilmoitusruutujen linkkejä ei voi käyttää näppäimistöllä
  • WCAG 2.1.1 Kontrastit - Tekstin ja taustan välisissä kontrastisuhteissa sekä käyttöliittymänkomponenteissa ja graafisissa elementeissä havaittiin puutteita
  • WCAG 2.4.2, 4.1.3 Yhden sivun sovellus – Kaikki sovelluksen sivut ovat teknisesti samaa sivua
  • WCAG 2.4.3, 4.1.3 Palautteet toiminnoista - Palautetekstejä ei lueta automaattisesti ruudunlukijalla
  • WCAG 2.4.6 Tekstivastineet – Mobiilivalikon ja kalenteripainikkeiden tekstivastineet ovat englanniksi riippumatta palvelun kielestä
  • WCAG 1.4.4 Tekstin suurennus – Tekstiin suurennus 200 %:iin piilottaa osan sisällöstä
  • WCAG 3.1.2 Kielivalikko - Kielivalinnoilta puuttuu lang-attribuutit
  • WCAG 2.4.3 Valikkopainike - Valikkopainikkeen ohittaminen vaatii kaksi sarkainnäppäimen painallusta

Sopimukset

  • WCAG 1.3.1 API-tuotteiden esitys - API-tuotteiden hinnoitteluosion otsikot ovat otsikoita visuaalisesti, mutta eivät ohjelmallisesti
  • WCAG 1.3.1, 2.4.4 Sopimuksen tiedot - Sopimuksen tiedoissa on käytetty otsikkoelementtejä puutteellisesti ja luetteloita ei ole esitetty ohjelmallisesti
  • WCAG 2.4.6 Muokkauskynä - Muokkauskynän tekstivastine ”Muokkaa” on harhaanjohtava
  • WCAG 2.4.4 PDF-linkit - PDF-linkit on toteutettu epäyhtenäisesti
  • WCAG 3.2.2 Sopimuksen tilan vaihtaminen – Sopimuksen tilan muuttaminen avaa modaalidialogin, joka siirtää kohdistuksen sivun alkuun

Uusi sopimus

  • WCAG 1.3.1 Tuotehaitarit - Tuotehaitarien otsikot eivät ole HTML-otsikoita
  • WCAG 1.3.2 Vaihepolku - Uuden sopimuksen vaihepolkua on vaikea ymmärtää ruudunlukijalla
  • WCAG 1.3.1 Yhteenvedon tiedot - Luetteloita ja otsikko–arvopareja ei ole esitetty yhteenvedossa ohjelmallisesti

Tunnisteiden luonti

  • WCAG 1.3.2 Lukemisjärjestys – Sisältöteksti on vaikeasti löydettävissä ruudunlukijalla
  • WCAG 1.3.1, 2.4.3 Tunnusnäkymä - ”Tunnusten luominen onnistui” on otsikko visuaalisesti, mutta ei ohjelmallisesti, ja sivun kohdistus ei toimi näkymän vaihtuessa
  • WCAG 2.4.4 Painikkeiden merkitys - Kopioi-painikkeita ei ole liitetty ohjelmallisesti kohteisiin, joihin ne liittyvät
  • WCAG 4.1.3, 1.3.1 Tunnusten kopioiminen - Ruudunlukija ei saa selkeää palautetta Kopioi-painikkeen painamisesta

MTLS-sertifikaatin luonti

  • WCAG 2.4.3, 4.1.3 Liitetiedostot - Liitetiedoston poistaminen aiheuttaa kohdistuksen siirtymisen virheellisesti eikä poistosta saa palautetta ruudunlukijalla

Käyttäjät

  • WCAG 2.4.6 Kalenterivimpaimet - Kalenterivimpaimet ovat englanniksi riippumatta palvelun kielestä
  • WCAG 3.3.3, 3.2.1, 4.1.3 Virheellinen päivämäärä - Päivämäärän virheilmoitus ei kerro, miksi päivämäärä on virheellinen, ja päivämäärä päivittyy edelliseen arvoonsa ilman ilmoitusta kentästä poistuttaessa
  • WCAG 4.1.3 Voimassaoloajan valinta – Käyttäjän valitessa ”Voimassa toistaiseksi”, ovat muut sivulla näkyvät pois suljettavat valinnat silti käytettävissä
  • WCAG 1.3.1 ”Käyttöoikeusroolit” otsikot - Alaotsikot ovat samantasoisia otsikoita kuin niiden yläotsikko
  • WCAG 1.3.1 Otsikko–arvoparit - Otsikko–arvopareja ei ole esitetty ohjelmallisesti

Puutteiden korjaus on käynnissä ja selostetta päivitetään korjausten valmistumisen myötä.

Saavutettavuuspalaute

Löysitkö puutteita digitaalisten palveluidemme saavutettavuudesta? Jos et löytänyt vastausta saavutettavuusselosteesta, anna palautetta. 

Palautteisiin liittyvä henkilötietojen käsittely

Kirjautumattoman asiakkaan antama palaute on anonyymiä, jos asiakas ei anna yhteystietojaan. Kirjautumattomalta asiakkaalta kysytään nimeä sekä sähköpostiosoitetta tai puhelinnumeroa, jotka tarvitaan, jos asiakas toivoo yhteydenottoa. Kirjautuneesta asiakkaasta tallennetaan palautejärjestelmään asiakkaan tai yrityksen edustajan henkilötunnus, nimi ja paikallinen osuuspankki, jonka asiakas palautteen antaja on. Lisäksi yritysasiakkaasta tallennetaan yrityksen nimi ja y-tunnus. Jos kirjautunut asiakas toivoo yhteydenottoa, tallennetaan myös puhelinnumero tai sähköpostiosoite. Lisäksi palautejärjestelmään tallennetaan asiakkaan antama palaute sekä asiakkaan kertoma tieto siitä, mitä apuvälineohjelmaa tai -laitetta hän käyttää.

Kerättyjä henkilötietoja käytetään ainoastaan asiakaspalautteen käsittelemiseksi, jolloin tavoitteena on parantaa ja kehittää asiakaskokemusta sekä OP Ryhmän palveluita. Henkilötietoja käsitellään OP Ryhmän finanssilaitosten asiakasrekistereissä.

Valvontaviranomainen

Jos sivustolla on saavutettavuusongelmia ja et löydä siihen tarkennusta saavutettavuusselosteelta, toivoisimme sinulta palautetta yllä olevan linkin kautta. Vastaamme sinulle lain edellyttämän 14 päivän kuluessa, mikäli annat lomakkeella yhteystietosi. 

Mikäli et ole tyytyväinen antamaamme vastaukseen tai emme vastaisi palautteeseesi ollenkaan, voit olla yhteydessä valvovaan viranomaiseen eli Liikenne- ja viestintävirasto Traficomiin. 

Valvontaviranomaisen yhteystiedot

Liikenne- ja viestintävirasto Traficom
Digitaalisen esteettömyyden ja saavutettavuuden valvontayksikkö
www.saavutettavuusvaatimukset.fi
saavutettavuus@traficom.fi
puhelinnumero vaihde 029 534 5000