Maksu- ja luottokortit sivujen saavutettavuusseloste

Tämä seloste koskee op.fi:n kortteihin liittyvien palveluiden saavutettavuutta. Palvelut ovat osa op.fi-verkkosivustoa, joka on OP Ryhmän yhtiöiden verkkosivusto.

Saavutettavuutta ovat arvioineet OP Ryhmälle projektiluontoisesti töitä tekevät saavutettavuuden asiantuntijat ja lisäksi osion saavutettavuuden osalta on suoritettu itsearviointia.

Itsearvioinnissa on käytetty seuraavia järjestelmiä:

  • Tietokoneilla saavutettavuus on testattu Chrome-selaimella ja NVDA-ruudunlukuohjelmistolla.
  • Mobiililaitteilla saavutettavuus on testattu Applen-laitteilla, Safari-selaimella (touch gestures).

Saavutettavuusvaatimuksia koskevat säännökset ovat Digitaalisten palveluiden tarjoamista koskevassa laissa.

Tämä saavutettavuusseloste on laadittu 1.12.2020 ja sitä on viimeksi päivitetty 18.7.2024

Digipalvelun saavutettavuuden tila

Korttien sovellukset ja kortteihin liittyvät sivustot täyttävät saavutettavuusvaatimukset osittain. Korttimaksun vahvistamisen yhteydessä tehtävän tunnistautumisen saavutettavuuden tilasta kerrotaan tunnistautumisen selosteella. Korttireklamaatiopalvelun saavutettavuusseloste on kuvattu palveluntarjoajan sivulla. Vaatimusten noudattamatta jättämiset ja vaatimuksiin sovellettavat poikkeukset mainitaan jäljempänä.

Sisällöt, jotka eivät ole saavutettavia

Omat kortit

Omat kortit -osion eri sovellusten saavutettavuuspuutteita on muun muassa pudotusvalikoissa, nimilapuissa, kontrasteissa ja sivuotsikoissa. Sivuston sovellukset eivät vielä tue kaikilta osin avustavien teknologioiden, kuten ruudunlukijoiden käyttöä, tämän lisäksi näppäimistökäytössä on ongelmia. Sovellusten tarkemmat puutteet on listattu alle.

  • 1.1.1. Ei-tekstuaalinen sisältö
  • 1.3.1 Informaatio ja suhteet
  • 1.3.2 Merkitykseen vaikuttava järjestys
  • 1.3.3 Aistinvaraiset ominaispiirteet.
  • 1.4.3 Kontrasti (minimi)
  • 2.1.1 Näppäimistö
  • 2.4.2 Sivuotsikot
  • 2.4.3 Kohdistusjärjestys
  • 2.4.6 Otsikot ja nimilaput
  • 2.4.7 Näkyvä kohdistus
  • 3.2.2 Syöte
  • 3.2.4 Johdonmukainen merkitseminen
  • 4.1.2 Nimi, rooli, arvo
  • 4.1.3 Tilasta kertovat viestit

Korttihakemus

Kun lähtee hakemaan uutta korttia, valittu kortti ei erotu ohjelmoidusti. Ruudunlukija ei lue virheilmoituksia hakemuksella. Korttihakemuksen sivuston painikkeissa on näppäimistökäyttöön sekä värikontrasteihin liittyviä puutteita sivun painikkeissa. Hakemuksen etenemistä kuvaava jana ei toimi loogisesti ruudunlukijalla ja lisäksi ruudunlukijan toimintaa häiritsee sivun mahdolliset tyhjät rivit. Lasten lukumäärää kysyvässä kohdassa käytettään +/- merkein olevia nappeja, mikä vaikeuttaa avustavien teknologioiden käyttöä. HTML koodissa on avustavia teknologioita haittaavia puutteita. Kortin hakemista varten vaaditaan tunnistautuminen. Tunnistuspalvelun saavutettavuuden tilasta kerrotaan tunnistautumisen selosteella.

  • 1.1.1 Ei-tekstuaalinen sisältö
  • 1.3.1 Informaatio ja suhteet
  • 1.3.2 Merkitykseen vaikuttava järjestys
  • 1.3.3 Aistinvaraiset ominaispiirteet
  • 1.4.1 Värien käyttö
  • 1.4.4 Tekstin koon muuttaminen
  • 2.1.1 Näppäimistö
  • 2.4.6 Otsikot ja nimilaput
  • 4.1.1 Jäsentäminen
  • 4.1.2 Nimi, rooli, arvo

Kaikki kortit ja vertaile kortteja

Kaikki kortit ja Vertaile kortteja –sivuilla jokaisen eri korttityypin painikkeen teksti on “Tutustu ja hae korttia”, ja ruudunlukija ei saa tietoa siitä, mihin korttiin viitataan. Kaikki kortit –sivulla käytettyä Suosituin-elementtiä ei ole ryhmitelty ohjelmallisesti, jolloin käyttäjälle voi olla epäselvää viittaako tunniste edelliseen vai seuraavaan korttiin. Yksittäisissä tekstisisällöissä sisältö muuttuu sivun mobiiliversiota käytettäessä.

  • 1.1.1 Ei-tekstuaalinen sisältö
  • 1.3.1 Informaatio ja suhteet
  • 1.3.2 Merkitykseen vaikuttava järjestys
  • 1.4.3 Kontrasti (minimi)
  • 2.1.1 Näppäimistö
  • 2.4.7 Näkyvä kohdistus

Korttiapuri

Korttiapurin saavutettavuuspuutteita on muun muassa kontrasteissa, tekstivastineissa ja sivuotsikoissa. Sovellus ei tue kaikilta osin avustavien teknologioiden, kuten ruudunlukijoiden käyttöä, tämän lisäksi näppäimistökäytössä on ongelmia. Sovellusten tarkemmat puutteet on listattu alle.

  • 1.3.1 Informaatio ja suhteet
  • 1.4.12 Tekstin välistys
  • 1.4.3 Kontrasti (minimi)
  • 3.1.2 Osien kieli
  • 4.1.3 Tilasta kertovat viestit

PDF-dokumentit (asiakirjat)

Palvelussa olevia liitetiedostoja kuten ehtoja (pdf), tuoteselosteita (pdf), lomakkeita, vakuutustodistuksia (pdf) ja muita tiedostoja muutetaan saavutettavaksi. Asiakirjojen ja lomakkeiden suuresta määrästä johtuen asiakirjoissa on puutteita.

Saavutettavuuspalaute

Löysitkö puutteita digitaalisten palveluidemme saavutettavuudesta? Jos et löytänyt vastausta saavutettavuusselosteesta, anna palautetta. 

Etkö pääse kirjautumaan tai onko palveluissamme jokin muu tekninen ongelma?

Palautteisiin liittyvä henkilötietojen käsittely

Kirjautumattoman asiakkaan antama palaute on anonyymiä, jos asiakas ei anna yhteystietojaan. Kirjautumattomalta asiakkaalta kysytään nimeä sekä sähköpostiosoitetta tai puhelinnumeroa, jotka tarvitaan, jos asiakas toivoo yhteydenottoa. Kirjautuneesta asiakkaasta tallennetaan palautejärjestelmään asiakkaan tai yrityksen edustajan henkilötunnus, nimi ja paikallinen osuuspankki, jonka asiakas palautteen antaja on. Lisäksi yritysasiakkaasta tallennetaan yrityksen nimi ja y-tunnus. Jos kirjautunut asiakas toivoo yhteydenottoa, tallennetaan myös puhelinnumero tai sähköpostiosoite. Lisäksi palautejärjestelmään tallennetaan asiakkaan antama palaute sekä asiakkaan kertoma tieto siitä, mitä apuvälineohjelmaa tai -laitetta hän käyttää.

Kerättyjä henkilötietoja käytetään ainoastaan asiakaspalautteen käsittelemiseksi, jolloin tavoitteena on parantaa ja kehittää asiakaskokemusta sekä OP Ryhmän palveluita. Henkilötietoja käsitellään OP Ryhmän finanssilaitosten asiakasrekistereissä.

Valvontaviranomainen

Jos sivustolla on saavutettavuusongelmia ja et löydä siihen tarkennusta saavutettavuusselosteelta, toivoisimme sinulta palautetta yllä olevan linkin kautta. Vastaamme sinulle lain edellyttämän 14 päivän kuluessa, mikäli annat lomakkeella yhteystietosi. 

Mikäli et ole tyytyväinen antamaamme vastaukseen tai emme vastaisi palautteeseesi ollenkaan, voit olla yhteydessä valvovaan viranomaiseen eli Etelä-Suomen aluehallintovirastoon. 

Valvontaviranomaisen yhteystiedot

Etelä-Suomen aluehallintovirasto

Saavutettavuuden valvonnan yksikkö
saavutettavuus@avi.fi
Puhelinnumero vaihde 0295 016 000