Vahvan tunnistautumisen tarkoitus on lisätä maksamisen turvallisuutta, parantaa kuluttajan suojaa sekä vähentää maksamiseen liittyviä väärinkäytöksiä.
Miten muutos näkyy arjessa?
- Vahvaa tunnistautumista voidaan jatkossa vaatia sinulta yhä useammassa tilanteessa, esimerkiksi kun tilaat ruokaa mobiilisovelluksesta tai ostat matkalippua verkkopalvelusta.
- Pääsääntöisesti sinulta vaaditaan vahvaa tunnistautumista jokaisen verkossa tapahtuvan maksamisen yhteydessä, mutta ei aina. Eri verkkokauppojen kauppiaiden välillä on myös eroja siinä, kuinka usein tunnistautumista vaaditaan.
- Logiikka on sama kuin lähimaksamisessa, jossa toisinaan sinun täytyy näppäillä tunnusluku. Fyysisellä kortilla maksettaessa vahva tunnistautuminen tapahtuu tunnusluvun avulla.
- Muutos koskee kaikkia kortilla verkko-ostoksia tekeviä, joten myös alaikäisiltä vaaditaan jatkossa vahvaa tunnistautumista.
Nyrkkisääntönä voit pitää sitä, että vahvaan tunnistautumiseen on hyvä varautua aina verkko-ostosta tehdessäsi.
Mitkä ovat vahvan tunnistautumisen tavat?
Tarjoamme tunnistustavoiksi:
- Mobiiliavaimen
- Avainlukulistan, jota täydennetään tekstiviestivahvistuksella.
Mobiiliavain on ensisijainen tunnistustapa palveluissamme ja suosittelemme, että otat sen käyttöösi. Mobiiliavaimen saat käyttöösi lataamalla OP-mobiili tai OP-yritysmobiili -sovelluksen älypuhelimeesi tai tablettiisi.