Maksutoimeksianto katsotaan annetuksi, kun maksajan pankki on vastaanottanut sen pankin toimipaikassa tai sähköisessä asiointikanavassa pankin hyväksymällä tavalla. Maksutoimeksiantoa ei voi antaa sähköisessä asiointikanavassa asiakasviestinä.
Pankkipäivänä ennen taulukossa mainittua maksutoimeksiannon/aineiston toimittamisen aikarajaa, ns. cut off –aikaa, vastaanotetun toimeksiannon aloituspäivä on kuluva pankkipäivä ja aikarajan jälkeen vastaanotetun toimeksiannon aloituspäivä on viimeistään seuraava pankkipäivä. Pankkipäivä on päivä, jona maksajan tai maksunsaajan pankki on avoinna siten, että se voi osaltaan toteuttaa maksutapahtuman.
Muuna kuin pankkipäivänä vastaanotetun maksutoimeksiannon aloituspäivä on viimeistään seuraava pankkipäivä, mikäli maksu on menossa OP Ryhmän ulkopuoliseen rahalaitokseen tai maksu ei ole euromääräinen.
Kiirastorstaina, uudenvuodenaattona tai muina erikseen ilmoitettavina poikkeuksellisina aukioloaikoina noudatetaan alla suluissa lueteltuja aikarajoja.
Yleisimpien palvelujemme palveluajat ns. cut off -ajat (suluissa poikkeukselliset aukioloajat)
OP:n verkkopalvelut
|
|
OP Ryhmän sisäinen ajantasainen tilisiirto
|
24.00
|
SEPA-maksut samalla arvopäivällä muihin rahalaitoksiin
|
14.00
|
SEPA-maksut
|
21.00
|
Ulkomaanmaksut
|
16.50 (12.00)
|
Konttoripalvelu, kassapalveluiden aukioloaikojen mukaan, kuitenkin viimeistään:
|
|
SEPA-maksut
|
21.00
|
Ulkomaanmaksut
|
16.00 (11.50)
|
Ajantasainen pikasiirto
|
16.00 (13.30)
|
OP Maksuliikkeen API-ratkaisut:
|
|
OP Ryhmän sisäinen ajantasainen tilisiirto
|
24.00
|
SEPA-maksut samalla arvopäivällä muihin rahalaitoksiin
|
14.00
|
SEPA-maksut
|
21.00
|
Ajantasainen SEPA pikasiirto
|
24.00
|
Yrityksen pankkiyhteys (Web Services) - ja yrityksen OP:n verkkopalveluiden aineistonsiirto -kanavat:
|
|
SEPA-maksut samalla arvopäivällä muihin rahalaitoksiin
|
14.00
|
SEPA-maksut ja -toistuvaissuoritukset (C2B)
|
18.00
|
Ulkomaanmaksut (C2B)
|
17.00 (12.00)
|
Ajantasainen SEPA pikasiirto
|
24.00
|
Aineistomuotoiset pikasiirrot*
|
18.00
|
(*SEPA pikasiirron hylkääntyessä ohjaus POPS-järjestelmään klo 15.00 (12.00) mennessä lähetetyille URGP-koodillisille pikamaksuille)
Maksetut laskut -palaute (camt-muotoinen palaute) muodostetaan klo 12, 15, 18 ja 21.30 siihen mennessä onnistuneesti maksetuista maksuista.
Veloituskäsittelyssä hylätyt tai katteettomiksi jääneet maksut raportoidaan Maksatuksen –palautteella (3.vaiheen pain-palaute), joka muodostetaan noudettavaksi Yrityksen pankkiyhteys (Web Services) -kanavaan tai yrityksen OP:n verkkopalveluiden aineistonsiirto -kanavaan noin puolen tunnin kuluttua aineiston käsittelystä. SEPA pikasiirroiksi merkittyjen maksujen hyvityskäsittelyssä hylätyistä maksuista tuotetaan ylimääräinen maksatuksen pain-palaute veloituskäsittelyä koskevan palautteen jälkeen. Palautteella hylkäyksen syykoodista ja selitteestä selviää, miksi SEPA pikasiirtoa ei voitu toimittaa saajalle.