Tämä seloste koskee op.fi:n yritysasiakkaan Asiakkuus-alueen saavutettavuutta. Asiakkuus-alue on osa op.fi-verkkosivustoa, joka on OP Ryhmän yhtiöiden verkkosivusto. Alue sisältää useita palveluita, joiden saavutettavuuden taso eriteltynä alla palveluittain.
Asiakkuus-alueen saavutettavuutta ovat arvioineet OP Ryhmälle projektiluontoisesti töitä tekevät saavutettavuuden asiantuntijat ja lisäksi sivuston saavutettavuuden osalta on suoritettu itsearviointia.
Itsearvioinnissa on käytetty seuraavia järjestelmiä:
- Tietokoneilla saavutettavuus on testattu Chrome-selaimella ja NVDA-ruudunlukuohjelmistolla.
- Mobiililaitteilla saavutettavuus on testattu Applen-laitteilla, Safari-selaimella (touch gestures).
Saavutettavuusvaatimuksia koskevat säännökset ovat Digitaalisten palveluiden tarjoamista koskevassa laissa.
Tämä saavutettavuusseloste on laadittu 30.11.2020 ja sitä on viimeksi päivitetty 10.5.2024.
Oma Yritysprofiili
Digipalvelun saavutettavuuden tila
Oma Yritysprofiili täyttää vaatimukset osittain. Arvioinnissa löydettiin kolme saavutettavuusongelmaa. Ongelmista yksi arvioitiin vakavuudeltaan tärkeäksi tai erittäin tärkeäksi, jolloin toiminnon käyttö apuvälineillä kuten ruudunlukijalla voi olla hankalaa.
Saavutettavuushavainnot liittyivät linkkiteksteihin (WCAG 2.4.4 ), näppäimistökohdistukseen (WCAG 2.2 -kriteeristön kriteeri 2.4.11) ja vähäisissä määrin ohjelmalliseen rakenteeseen.
Digitaalisen asioinnin sopimus (ml. Käyttäjät ja käyttöoikeudet, Omat tiedot ja Muutoshistoria)
Digipalvelun saavutettavuuden tila
Digitaalisen asioinnin sopimus täyttää vaatimukset osittain. Vaatimusten noudattamatta jättämiset ja vaatimuksiin sovellettavat poikkeukset mainitaan jäljempänä.
Sisällöt, jotka eivät ole saavutettavia
Puutteet liittyivät mm seuraaviin asioihin: ei-tekstuaalinen sisältö, informaatio ja suhteet, kontrasti, näppäimistökohdistus, nimilaput, sarkain- ja lukemisjärjestys, tilasta kertovat viestit. Alla tämänhetkiset puutteet lueteltuna tarkemmin.
Digitaalisen asioinnin sopimus
WCAG 1.3.1 Informaatio ja suhteet
Omat tiedot
WCAG 1.3.1 Informaatio ja suhteet
WCAG 1.3.5 Määrittele syötteen tarkoitus
WCAG 1.4.3 Kontrasti (minimi)
WCAG 1.4.11 Ei-tekstimuotoisen sisällön kontrasti
WCAG 2.1.1 Näppäimistö
WCAG 3.3.1 Virheen tunnistaminen
WCAG 4.1.3 Tilasta kertovat viestit
WCAG 1.4.12 Tekstin välitys
Muutoshistoria
WCAG 1.1.1 Ei-tekstuaalinen sisältö
WCAG 1.3.1 Informaatio ja suhteet
WCAG 1.4.3 Kontrasti (minimi)
WCAG 1.4.11 Ei-tekstimuotoisen sisällön kontrasti
WCAG 2.1.1 Näppäimistö
WCAG 2.4.3 Kohdistusjärjestys
WCAG 2.4.4 Linkin tarkoitus (kontekstissa)
WCAG 2.4.7 Näkyvä kohdistus
WCAG 3.3.1 Virheen tunnistaminen
WCAG 3.3.2 Nimilaput tai ohjeet
WCAG 4.1.3 Tilasta kertovat viestit
Maatalousyrittäjien talousanalyysi
Digipalvelun saavutettavuuden tila
Maatalousyrittäjän talousanalyysi täyttää saavutettavuusvaatimukset osittain. Vaatimusten puutteet mainittuna alla.
WCAG 1.3.1, 4.1.2 Virheilmoitukset
WCAG 2.4.7, 1.4.11 Näkyvä näppäimistökohdistus
WCAG 2.4.3 Näkymättömät elementit
WCAG 4.1.2 Pudotuslistat
Yrityksen tiedot
Digipalvelun saavutettavuuden tila
Yrityksen tiedot -palvelu täyttää vaatimukset osittain. Huomattavimmat puutteet liittyvät palvelussa käyttäjälle annettaviin virheilmoituksiin (WCAG 3.3.1, yleinen saavutettavuus) ruudunlukijaa käytettäessä. Palvelun Vakuutus-osiossa puutteita esiintyy myös kontrastien suhteen (WCAG 1.4.3, 1.4.11). Yleisenä puutteena näppäimistökohdistuksen epäjohdonmukaisuus käyttäjälle (WCAG 2.4.7, 1.4.11).
Arkisto
Digipalvelun saavutettavuuden tila
Arkistopalvelu täyttää vaatimukset osittain. Vaatimusten noudattamatta jättämiset ja vaatimuksiin sovellettavat poikkeukset mainitaan jäljempänä.
Sisällöt, jotka eivät ole saavutettavia
Palvelu ei vielä tue kaikilta osin avustavien teknologioiden käyttöä. Alla puutteet lueteltuna tarkemmin.
Puutteita palvelusta avattavien asiakirjojen käsittelyssä (ks. Yleisten osien ja toiminnallisuuksien –saavutettavuusseloste).
Pieniä puutteita seuraavien WCAG-kriteerien täyttymisessä:
- WCAG 1.3.1 Informaatio ja suhteet
- WCAG 2.1.1 Näppäimistö
Tule yritysasiakkaaksi
Tule yritysasiakkaaksi -hakemuksen saavutettavuudessa on seuraavia puutteita:
Saavuttamaton sisältö ja puutteet:
- WCAG 1.1.1 Ei-tekstuaalinen sisältö
- WCAG 1.3.1 Informaatio ja suhteet
- WCAG 1.4.3 Kontrasti (minimi)
- WCAG 2.2.1 Säädettävä ajoitus
- WCAG 2.4.3 Kohdistusjärjestys
- WCAG 2.4.4 Linkin tarkoitus (kontekstissa)
- WCAG 2.4.6 Otsikot ja nimilaput
- WCAG 3.3.1 Virheen tunnistaminen
- WCAG 3.3.2 Nimilaput tai ohjeet
- WCAG 4.1.2 Nimi, rooli arvo