Sisällöt ja toiminnot, jotka eivät ole saavutettavia
Op.fi -palveluun kirjautuminen
Lisävahvistusnumeron ilmoittaminen
- WCAG 1.1.1 Ei-tekstuaalinen sisältö
- WCAG 1.3.2 Merkitykseen vaikuttava järjestys
- WCAG 1.3.5 Määrittele syötteen tarkoitus
- WCAG 3.3.1 Virheen tunnistaminen
- WCAG 3.3.2 Nimilaput tai ohjeet
- WCAG 4.1.3 Tilasta kertovat viestit
Asiointiroolin valinta
Yritysasiointiroolin hakutoiminto ei informoi ruudunlukijalla käyttäjää muuttuvasta hakutuloslistauksesta. Oletusasiointiroolin asettaminen ei ole käytettävissä 400%-suurennoksella kapealla sivuleveydellä. Ruudunlukijaa käytettäessä käyttäjän ei ole mahdollista siirtyä erillisellä linkillä suoraan sisältöön. Kaikkien käyttöliittymäkomponenttien nimeä ja roolia ei voida selvittää ohjelmallisesti
- WCAG 3.2.2 Syöte (Taso A)
- WCAG 1.4.10 Responsiivisuus (Taso AA)
- WCAG 2.4.1 Ohita lohkot (Taso A)
- WCAG 4.1.2 Nimi, rooli, arvo (Taso A)
Sisällöt, joihin saavutettavuusvaatimukset eivät sovellu
Tunnistautumisessa ja kirjautumisessa voidaan käyttää tunnuksen osana mobiiliavainta tai avainlukulistan vaihtuvaa numeroa. Mobiiliavain on osa OP:n mobiilisovellluksia ja siihen liittyvät saavutettavuushuomiot löytävät mobiilisovellusten saavutettavuusselosteilta.
Suosikit -toiminnallisuus
- WCAG 2.4.2 Näppäimistökohdistus
- WCAG 1.3.3 Aistinvaraiset ominaispiirteet
- WCAG 4.1.3 Tilasta kertovat viestit
- WCAG 1.4.3 Kontrastit
- WCAG 1.4.11 Ei-tekstimuotoisen sisällön kontrastit
Viestintävälineet
Chat- ja Verkkoneuvottelupalvelut täyttävät vaatimukset pääosin. Viestipalvelun saavutettavuudessa on puutteita, jotka hankaloittavat merkittävästi apuvälineiden, kuten ruudunlukijoiden ja näppäimistön käyttöä. Vaatimusten noudattamatta jättämiset ja vaatimuksiin sovellettavat poikkeukset mainitaan jäljempänä.
Viestit
Viestipalvelussa on saavutettavuuspuutteita muun muassa otsikoinnissa, rakenteissa ja nimilapuissa, mikä vaikeuttaa ruudunlukijakäyttöä. Lisäksi värien kontrastit eivät paikoin täytä saavutettavuusvaatimuksia, eikä tekstivastineita ole toteutettu kaikkien graafisten elementtien kohdalla. Myös näppäimistökäytössä on ongelmia.
Palvelu uusitaan tulevina vuosina, minkä vuoksi nykyiseen palveluun ei tehdä saavutettavuusmuutoksia.
Alla lueteltuna sovelluksien saavutettavuuspuutteita ja niitä vastaavat WCAG 2.1 ohjeiston (Web Content Accessibility Guidelines) mukaiset saavutettavuusvaatimukset, joita viestipalvelu ei vielä täytä.
Saavutettavuuspuutteita on muun muassa nimilapuissa (WCAG 3.3.2), tekstivastineissa (WCAG 1.1.1), ruudunlukijan palautteissa (WCAG 1.3.2, 2.4.3, 4.1.3), lukemis- ja sarkainjärjestyksissä (WCAG 1.3.2, 2.1.1, 2.4.3, 4.1.2), näppäimistökohdistuksessa (WCAG 2.4.7), infoteksteissä (WCAG 1.1.1, 1.3.2, 2.1.1), virheilmoituksissa (yleinen vaatimus), sivujen title-attribuuteissa (WCAG 2.4.2), tekstin kontrasteissa (WCAG 1.4.3, 1.4.11), otsikoinnissa (WCAG 1.3.1), disabloiduissa painikkeissa (WCAG 3.3.1), tiedostolinkeissä (WCAG 1.3.1, WCAG 2.4.3), liitetiedostovalikossa (WCAG 1.4.13, 4.1.2), välilehdissä (WCAG 4.1.2), ikkunan roolissa (WCAG 1.3.1) ja responsiivisuudessa (WCAG 1.4.4, 1.4.10).
Chat
Chat täyttää saavutettavuusvaatimukset pääosin. Joitakin saavutettavuuspuutteita palvelussa vielä on, mutta ne eivät estä palvelun käyttöä apuvälineellä, esimerkiksi ruudunlukijalla. Mobiililaitteella saavutettavuutta ei ole vielä testattu erikseen.
Alla lueteltuna ne WCAG:n (Web Content Accessibility Guidelines) mukaiset saavutettavuusvaatimukset, joita chat ei vielä täytä.
- Viestin lähettäjän tietoa ei lueta ruudunlukijalla (WCAG 1.3.1).
- Asiakasneuvojan kutsumispainike ei ole saavutettava näppäimistöllä (WCAG 2.1.1).
- Kohdistusjärjestyksessä on tunnistettuja puutteita (WCAG 2.4.3).
- Kaikki chatbotin ja asiakasneuvojan viestit ovat mukana kohdistusjärjestyksessä.
- Navigoidessa toiselle sivulle chatin ollessa auki, kohdistus siirtyy uuden sivun latauduttua automaattisesti chatin viestikenttään.
- Muu ikkunan sisältö on mukana kohdistusjärjestyksessä, kun Chat suljetaan.
- Palvelun ulkopuolelle avautuvista linkeistä ei kerrota ruudunlukijalle (WCAG 2.4.4).
- Pienennetyn chat-kuplan näppäimistön kohdistuksen ilmaisin on hankalasti havaittavissa (WCAG 2.4.7).
- Chatiin on hyppylinkki ainoastaan kirjautuneen asiakkaan op.fi:n etusivulla.
Palvelua kehitetään jatkuvasti vastaamaan saavutettavuusvaatimuksiin.
Verkkoneuvottelu
Verkkoneuvottelu täyttää saavutettavuusvaatimukset. Joitakin pieniä saavutettavuuspuutteita palvelussa vielä on, mutta ne eivät estä palvelun käyttöä apuvälineellä, esimerkiksi ruudunlukijalla.
Huomioitavia asioita verkkoneuvottelun saavutettavuudesta:
- Erillistä ”Siirry suoraan sisältöön” hyppylinkkiä ei ole toteutettu, koska verkkoneuvottelun sisällä ei ole erillistä navigaatiota, vaan pelkkää sisältöä. Esimerkiksi op.fi:n navigaatio ei ole näkyvissä verkkoneuvottelun aikana.
- Verkkoneuvottelun audiosisällölle ei ole tarjolla tekstitystä.
- Verkkoneuvottelussa jaetulle videosisällölle ei ole tarjolla kuvailutulkkausta.
- Applen-laitteilla, Safari-selaimella VoiceOver-lukuohjelmistolla otsikoissa on ylimääräisiä merkkejä.