Tämä seloste koskee Op.fi henkilöasiakkaan vakuutus- ja vahinkopalveluiden saavutettavuutta. Sivusto on Pohjola Vakuutus Oy:n verkkosivusto ja sen saavutettavuutta ovat arvioineet Pohjola Vakuutukselle projektiluontoisesti töitä tekevät saavutettavuuden asiantuntijat ja lisäksi sivuston saavutettavuuden osalta on suoritettu itsearviointia.
Itsearvioinnissa on käytetty seuraavia järjestelmiä:
- Tietokoneilla saavutettavuus on testattu Chrome-selaimella ja NVDA-ruudunlukuohjelmistolla.
- Mobiililaitteilla saavutettavuus on testattu Applen-laitteilla, Safari-selaimella (touch gestures).
Saavutettavuusvaatimuksia koskevat säännökset on annettu Digitaalisten palveluiden tarjoamista koskevassa laissa.
Tämä saavutettavuusseloste on laadittu 01.01.2021 ja sitä on viimeksi päivitetty 20.03.2024.
Saavutettavuuden tila
Tämä verkkosivusto täyttää vaatimukset osittain.
Vaatimusten noudattamatta jättämiset ja vaatimuksiin sovellettavat poikkeukset mainitaan jäljempänä.
Ei-saavutettava sisältö
Henkilöasiakkaan vakuutus- ja vahinkopalvelut sekä osa ostosovelluksista osin uusittu ja muutettu saavutettavaksi. Henkivakuutuksen ostopolku on myös muutettu saavutettavaksi.
Saavutettavuuspuutteita on osassa ostopolkuja, terveysselvityksessä, tarjouspyynnössä ja laskunäkymässä. Näiden palveluiden osalta puutteita on esimerkiksi siinä, että palveluiden värien kontrastit eivät täysin täytä saavutettavuusvaatimuksia. Palvelut eivät kaikilta osin vielä tue avustavien teknologioiden, kuten ruudunlukijan käyttöä, ja näppäimistönkäytössä on ongelmia. Lisäksi palvelussa on yleisimmin puutteita esimerkiksi graafisten elementtien tekstivastineissa. Nämä puutteet pyrimme korjaamaan vuoden 2024 aikana. Omaisuusvahinkoilmoitukset, vakuutuksen muutospalvelut, vakuutuksen verkkokauppa (matka-, ja eläinvakuutukset sekä lapsen vakuutukset) ja terveysselvityspalvelu ovat toteutettu vanhalla teknologialla, näiden osalta saavutettavuusvaatimukset huomioidaan palveluiden uudistamisen yhteydessä. Uudistamistyö on käynnissä.
Ennen 23.9.2018 julkaistuihin asiakirjoihin teemme saavutettavuuskorjauksia sitä mukaa kuin asiakirjoja päivitetään. Vakuutus- ja vahinkoerittelyillä sekä Oma arkistossa olevat vakuutuskirjat, korvauspäätökset ja muut vakuutusasiakirjat, jotka on toteutettu vanhalla teknologialla, eivät ole saavutettavia. Vakuutuskirjat, korvauspäätökset ja muut vakuutusasiakirjat voidaan lähettää asiakkaalle myös postitse.
Alla lueteltuna ne WCAG:n (Web Content Accessibility Guidelines) mukaiset saavutettavuusvaatimukset, joita sivusto ei vielä täytä.
Vakuutuksen ostamisessa olevia puutteita
Ruudunlukijat
- WCAG 1.1.1 Ei tekstuaalinen sisältö
- WCAG 1.3.1 Informaatio ja suhteet
- WCAG 1.3.2 Merkitykseen vaikuttava järjestys
- WCAG 1.3.5 Määrittele syötteen tarkoitus
- WCAG 1.4.13 Sisältö osoitettaessa tai kohdistettaessa
- WCAG 2.2.1 Säädettävä ajoitus
- WCAG 2.4.1 Ohita lohkot
- WCAG 2.4.4 Linkin tarkoitus (kontekstissa)
- WCAG 3.2.2 Syöte
- WCAG 3.3.1 Virheen tunnistaminen
- WCAG 3.3.2 Nimilaput tai ohjeet
- WCAG 3.3.3 Virheen korjausehdotus
- WCAG 4.1.2 Nimi, rooli, arvo
- WCAG 4.1.3 Tilasta kertovat viestit
Näppäimistökäyttö
- WCAG 2.1.1 Näppäimistö
- WCAG 2.2.1 Säädettävä ajoitus
- WCAG 2.4.3 Kohdistusjärjestys
- WCAG 2.4.7 Näkyvä kohdistus
Värit ja tekstin koko
- WCAG 1.1.1 Ei-tekstuaalinen sisältö
- WCAG 1.4.3 Kontrasti
- WCAG 1.4.11 Tekstimuotoisen sisällön kontrasti
- WCAG 1.4 12 Tekstin välistys
Henkivakuutuksen terveysselvityksessä olevia puutteita
Ruudunlukijat
- 1.3.1 Informaatio ja suhteet
- 1.3.5 Määrittele syötteen tarkoitus
Ajoneuvon rekisteröintipalvelussa olevia puutteita
- WCAG 1.3.1 Informaatio ja suhteet
- WCAG 1.3.2 Merkitykseen vaikuttava järjestys
- WCAG 1.4.3 Kontrasti
- WCAG 1.4.11 Ei-tekstimuotoisen sisällön kontrasti
- WCAG 2.4.2 Sivuotsikot
- WCAG 2.4.3 Kohdistusjärjestys
- WCAG 2.4.6 Otsikot ja nimilaput
- WCAG 3.1.2 Osien kieli
- WCAG 3.2.2 Syöte
- WCAG 3.3.1 Virheen tunnistaminen
- WCAG 3.3.2 Nimilaput tai ohjeet
- WCAG 4.1.2 Nimi, rooli, arvo
- WCAG 4.1.3 Tilasta kertovat viestit
Vakuutustulosteissa ja lomakkeissa olevia puutteita
Ruudunlukijat
- WCAG 1.1.1 Ei-tekstuaalinen sisältö
- WCAG 1.3.2 Merkitykseen vaikuttava järjestys
Värit ja tekstin koko
- WCAG 1.1.1 Ei-tekstuaalinen sisältö
- WCAG 1.4.12 Tekstin välitys
Sisällöt, joihin saavutettavuusvaatimukset eivät sovellu
Kirjautuneen henkilöasiakkaan lakisääteisissä vakuutuspalveluissa ei ole sellaisia sisältöjä, joihin saavutettavuusvaatimukset eivät soveltuisi.