Vakuutuspalveluiden saavutettavuusseloste

Tämä seloste koskee Op.fi henkilöasiakkaan vakuutus- ja vahinkopalveluiden saavutettavuutta. Sivusto on Pohjola Vakuutus Oy:n verkkosivusto ja sen saavutettavuutta ovat arvioineet Pohjola Vakuutukselle projektiluontoisesti töitä tekevät saavutettavuuden asiantuntijat ja lisäksi sivuston saavutettavuuden osalta on suoritettu itsearviointia. 

Itsearvioinnissa on käytetty seuraavia järjestelmiä:

  • Tietokoneilla saavutettavuus on testattu Chrome-selaimella ja NVDA-ruudunlukuohjelmistolla.
  • Mobiililaitteilla saavutettavuus on testattu Applen-laitteilla, Safari-selaimella (touch gestures).

Saavutettavuusvaatimuksia koskevat säännökset on annettu Digitaalisten palveluiden tarjoamista koskevassa laissa.

Tämä saavutettavuusseloste on laadittu 01.01.2021 ja sitä on viimeksi päivitetty 20.03.2024.

Saavutettavuuden tila

Tämä verkkosivusto täyttää vaatimukset osittain.

Vaatimusten noudattamatta jättämiset ja vaatimuksiin sovellettavat poikkeukset mainitaan jäljempänä.

Ei-saavutettava sisältö

Henkilöasiakkaan vakuutus- ja vahinkopalvelut sekä osa ostosovelluksista osin uusittu ja muutettu saavutettavaksi. Henkivakuutuksen ostopolku on myös muutettu saavutettavaksi.

Saavutettavuuspuutteita on osassa ostopolkuja, terveysselvityksessä, tarjouspyynnössä ja laskunäkymässä. Näiden palveluiden osalta puutteita on esimerkiksi siinä, että palveluiden värien kontrastit eivät täysin täytä saavutettavuusvaatimuksia. Palvelut eivät kaikilta osin vielä tue avustavien teknologioiden, kuten ruudunlukijan käyttöä, ja näppäimistönkäytössä on ongelmia. Lisäksi palvelussa on yleisimmin puutteita esimerkiksi graafisten elementtien tekstivastineissa. Nämä puutteet pyrimme korjaamaan vuoden 2024 aikana. Omaisuusvahinkoilmoitukset, vakuutuksen muutospalvelut, vakuutuksen verkkokauppa (matka-, ja eläinvakuutukset sekä lapsen vakuutukset) ja terveysselvityspalvelu ovat toteutettu vanhalla teknologialla, näiden osalta saavutettavuusvaatimukset huomioidaan palveluiden uudistamisen yhteydessä. Uudistamistyö on käynnissä.

Ennen 23.9.2018 julkaistuihin asiakirjoihin teemme saavutettavuuskorjauksia sitä mukaa kuin asiakirjoja päivitetään. Vakuutus- ja vahinkoerittelyillä sekä Oma arkistossa olevat vakuutuskirjat, korvauspäätökset ja muut vakuutusasiakirjat, jotka on toteutettu vanhalla teknologialla, eivät ole saavutettavia. Vakuutuskirjat, korvauspäätökset ja muut vakuutusasiakirjat voidaan lähettää asiakkaalle myös postitse.

Alla lueteltuna ne WCAG:n (Web Content Accessibility Guidelines) mukaiset saavutettavuusvaatimukset, joita sivusto ei vielä täytä.

Vakuutuksen ostamisessa olevia puutteita

Ruudunlukijat

  • WCAG 1.1.1 Ei tekstuaalinen sisältö
  • WCAG 1.3.1 Informaatio ja suhteet
  • WCAG 1.3.2 Merkitykseen vaikuttava järjestys
  • WCAG 1.3.5 Määrittele syötteen tarkoitus
  • WCAG 1.4.13 Sisältö osoitettaessa tai kohdistettaessa
  • WCAG 2.2.1 Säädettävä ajoitus
  • WCAG 2.4.1 Ohita lohkot
  • WCAG 2.4.4 Linkin tarkoitus (kontekstissa)
  • WCAG 3.2.2 Syöte   
  • WCAG 3.3.1 Virheen tunnistaminen
  • WCAG 3.3.2 Nimilaput tai ohjeet
  • WCAG 3.3.3 Virheen korjausehdotus
  • WCAG 4.1.2 Nimi, rooli, arvo
  • WCAG 4.1.3 Tilasta kertovat viestit

Näppäimistökäyttö

  • WCAG 2.1.1 Näppäimistö
  • WCAG 2.2.1 Säädettävä ajoitus
  • WCAG 2.4.3 Kohdistusjärjestys
  • WCAG 2.4.7 Näkyvä kohdistus

Värit ja tekstin koko

  • WCAG 1.1.1 Ei-tekstuaalinen sisältö
  • WCAG 1.4.3 Kontrasti
  • WCAG 1.4.11 Tekstimuotoisen sisällön kontrasti
  • WCAG 1.4 12 Tekstin välistys

Henkivakuutuksen terveysselvityksessä olevia puutteita

Ruudunlukijat

  • 1.3.1 Informaatio ja suhteet
  • 1.3.5 Määrittele syötteen tarkoitus

Ajoneuvon rekisteröintipalvelussa olevia puutteita

  • WCAG 1.3.1 Informaatio ja suhteet
  • WCAG 1.3.2 Merkitykseen vaikuttava järjestys
  • WCAG 1.4.3 Kontrasti
  • WCAG 1.4.11 Ei-tekstimuotoisen sisällön kontrasti
  • WCAG 2.4.2 Sivuotsikot
  • WCAG 2.4.3 Kohdistusjärjestys
  • WCAG 2.4.6 Otsikot ja nimilaput
  • WCAG 3.1.2 Osien kieli
  • WCAG 3.2.2 Syöte
  • WCAG 3.3.1 Virheen tunnistaminen
  • WCAG 3.3.2 Nimilaput tai ohjeet
  • WCAG 4.1.2 Nimi, rooli, arvo
  • WCAG 4.1.3 Tilasta kertovat viestit

Vakuutustulosteissa ja lomakkeissa olevia puutteita

Ruudunlukijat

  • WCAG 1.1.1 Ei-tekstuaalinen sisältö
  • WCAG 1.3.2 Merkitykseen vaikuttava järjestys

Värit ja tekstin koko

  • WCAG 1.1.1 Ei-tekstuaalinen sisältö
  • WCAG 1.4.12 Tekstin välitys

Sisällöt, joihin saavutettavuusvaatimukset eivät sovellu

Kirjautuneen henkilöasiakkaan lakisääteisissä vakuutuspalveluissa ei ole sellaisia sisältöjä, joihin saavutettavuusvaatimukset eivät soveltuisi.

Saavutettavuuspalaute

Löysitkö puutteita digitaalisten palveluidemme saavutettavuudesta? Jos et löytänyt vastausta saavutettavuusselosteesta, anna palautetta. 

Etkö pääse kirjautumaan tai onko palveluissamme jokin muu tekninen ongelma?

Palautteisiin liittyvä henkilötietojen käsittely

Kirjautumattoman asiakkaan antama palaute on anonyymiä, jos asiakas ei anna yhteystietojaan. Kirjautumattomalta asiakkaalta kysytään nimeä sekä sähköpostiosoitetta tai puhelinnumeroa, jotka tarvitaan, jos asiakas toivoo yhteydenottoa. Kirjautuneesta asiakkaasta tallennetaan palautejärjestelmään asiakkaan tai yrityksen edustajan henkilötunnus, nimi ja paikallinen osuuspankki, jonka asiakas palautteen antaja on. Lisäksi yritysasiakkaasta tallennetaan yrityksen nimi ja y-tunnus. Jos kirjautunut asiakas toivoo yhteydenottoa, tallennetaan myös puhelinnumero tai sähköpostiosoite. Lisäksi palautejärjestelmään tallennetaan asiakkaan antama palaute sekä asiakkaan kertoma tieto siitä, mitä apuvälineohjelmaa tai -laitetta hän käyttää.

Kerättyjä henkilötietoja käytetään ainoastaan asiakaspalautteen käsittelemiseksi, jolloin tavoitteena on parantaa ja kehittää asiakaskokemusta sekä OP Ryhmän palveluita. Henkilötietoja käsitellään OP Ryhmän finanssilaitosten asiakasrekistereissä.

Valvontaviranomainen

Jos sivustolla on saavutettavuusongelmia ja et löydä siihen tarkennusta saavutettavuusselosteelta, toivoisimme sinulta palautetta yllä olevan linkin kautta. Vastaamme sinulle lain edellyttämän 14 päivän kuluessa, mikäli annat lomakkeella yhteystietosi. 

Mikäli et ole tyytyväinen antamaamme vastaukseen tai emme vastaisi palautteeseesi ollenkaan, voit olla yhteydessä valvovaan viranomaiseen eli Etelä-Suomen aluehallintovirastoon. 

Valvontaviranomaisen yhteystiedot

Etelä-Suomen aluehallintovirasto

Saavutettavuuden valvonnan yksikkö
saavutettavuus@avi.fi
Puhelinnumero vaihde 0295 016 000