Valepoliisi vetoaa huoleen ja pelkoon

Jos ovellesi ilmestyy tai puhelimeesi pirauttaa joku, joka väittää olevansa poliisi ja kysyy verkkopankkitunnuksiasi tai luottokorttitietojasi, asialla on taatusti huijari. Valepoliisihuijaukset ovat varsin yleisiä. Usein niiden uhreiksi valikoituu ikäihmisiä.

Valepoliisin tavoitteena on saada urkittua uhriensa verkkopankkitunnuksia tai maksukorttien tietoja.

Valepoliisi lähestyy uhrejaan usein soittamalla tai saapuu jopa kotiovelle. Hän esittäytyy poliisiksi ja pyrkii siten voittamaan uhrinsa luottamuksen. Hän varoittaa rikoksesta, jonka kohteeksi uhri on vaarassa joutua, tai tarjoaa apuaan tapahtuneen rikoksen selvittämiseen. Sitä varten hän kertoo tarvitsevansa uhrinsa verkkopankkitunnukset tai maksukortin tiedot. Joidenkin valepoliisien tiedetään myös kertoneen uhrilleen, että hänen varansa ovat vaarassa ja ne on siksi siirrettävä turvaan poliisin huomaan.

Sama valepoliisi voi olla uhriinsa yhteydessä useita kertoja hyvinkin sitkeästi. Hän saattaa pelotella uhriaan ja painostaa nopeaan toimintaan kertomalla akuutisti uhkaavasta vaarasta tai rikoksesta.

Oikea poliisi ei koskaan kysy verkkopankkitunnuksia tai maksukorttitietoja

Oikea viranomainen, pankki tai muu luotettava taho ei koskaan kysy verkkopankkitunnuksia tai maksukorttien tietoja. Älä siis luovuta niitä kenellekään.

Poliisilla ei myöskään ole pankkitiliä, jolle kansalaisten varoja voisi siirtää turvaan rikosten varalta. Älä siis luovuta varojasi poliisiksi esittäytyvälle henkilölle, joka kertoo voivansa suojata ne rikokselta. 

Mistä tietää, onko kyseessä valepoliisi?

Jos sinulle soittaa henkilö, joka esittäytyy poliisiksi, kannattaa varmistaa onko hän oikealla asialla:

  • Kysy poliisilta hänen nimensä ja poliisilaitos, jossa hän työskentelee.
  • Soita kyseisen poliisilaitoksen puhelinvaihteeseen ja pyydä yhdistämään tälle poliisille.
  • Poliisilaitosten yhteystiedot löydät poliisin verkkosivulta www.poliisi.fi.

Jos ovellesi ilmaantuu poliisiksi esittäytyvä henkilö, toimi näin ennen kuin päästät hänet sisälle:

  • Pyydä häntä näyttämään virkamerkkinsä. Oikea poliisi näyttää pyydettäessä virkamerkin ja antaa sinun katsoa sitä rauhassa.
  • Kysy mitä asiaa hänellä on. Jos hän kyselee pankkitietojasi millä tahansa verukkeella, älä päästä häntä sisään vaan soita hätäkeskukseen numeroon 112.

Kekseliäät rikolliset kehittävät jatkuvasti uusia huijauksia

Huijarit toimivat usein varsin järjestäytyneesti ja ammattimaisesti. Kun ihmiset oppivat varomaan valepoliisihuijauksia, rikolliset ideoivat uusia tapoja lähestyä uhrejaan. Esimerkiksi valepoliisihuijauksista rikolliset ovat jo jalostaneet uuden muodon, eli valesukulaishuijaukset.

Valesukulaishuijauksessa huijarit soittavat tyypillisesti iäkkäälle ihmiselle ja kertovat, että hänen sukulaisensa on pulassa ja tarvitsee kiireellisesti rahaa. Huijari kertoo puhelimessa tilin, jolle rahat pitäisi kiireen vilkkaa siirtää. Tili ei kuitenkaan ole pulaan joutuneen sukulaisen käytössä - sehän on tietenkin huijareiden tili.

Joskus erityisesti ikäihmiset ovat alttiita myös erilaisille tilausansoille: huijarit houkuttelevat uhrejaan tilaamaan tuotteita tai palveluja, joille heillä ei ole tarvetta - tai joita ei välttämättä ole olemassakaan.

Entä jos vahinko on jo päässyt tapahtumaan?

Jos vahinko on päässyt jo tapahtumaan ja epäilet luovuttaneesi verkkopankkitunnukset tai korttitiedot huijareille, toimi näin:

  • Sulje välittömästi luovuttamasi tunnukset soittamalla puhelinpalveluumme numeroon 0100 0500.
  • Puhelinpalvelun palveluajan ulkopuolella sulje tunnuksesi soittamalla OP:n Sulkupalveluun + 358 20 333. Sulkupalvelu palvelee ympäri vuorokauden. Ilmoita tapahtuneesta myös puhelinpalveluun sen avauduttua.
  • Tee rikosilmoitus.

Miten voit suojata läheisiäsi valepoliisilta?

Valepoliisi valitsee uhreiksi yleensä iäkkäitä henkilöitä. Läheisillä onkin tärkeä rooli valepoliisihuijausten ehkäisemisessä, ja omien läheisten kanssa kannattaa keskustella aiheesta avoimesti.

Tässä muutama vinkki keskustelun pohjaksi:

  • Valepoliisin yleisin yhteydenottotapa on puhelinsoitto. Pohtikaa yhdessä, onko läheisesi puhelinnumeron tarpeen olla numeropalveluissa, vai voisiko sen muuttaa salaiseksi.
  • Poliisi tai pankki ei koskaan soita tai ilmesty kotiovelle ja kysy verkkopankkitunnuksia tai korttitietoja. Koskaan ei myöskään ole niin kiire, ettei soittajan tai kutsumattoman vieraan taustasta ehtisi varmistautua. Keskustelkaa yhdessä, miten näissä tilanteissa voi toimia ja kenelle läheiselle voi soittaa, ja koska on syytä soittaa hätänumeroon.
  • Valesukulaishuijauksista kannattaa puhua avoimesti. Kukaan sukulainenkaan tuskin pyytää vierasta ihmistä soittamaan ja lähettämään rahaa aiemmin tuntemattomalle tilille, mutta huijausten tunnistamista voi auttaa, jos etukäteen on keskusteltu siitä, miten toimittaisiin, jos joku sukulainen todella olisi hätätilanteessa.
  • Jos huijari iskee, ei tapahtunutta pidä hävetä tai peitellä. Apua on saatavilla. Keskustelkaa siitä, mihin tai keneen läheiseen voi ensimmäiseksi olla yhteydessä, jos tarvitsee apua tunnusten ja kortin sulkemisessa tai rikosilmoituksen tekemisessä.