Maksutoimeksianto katsotaan annetuksi, kun maksajan pankki on vastaanottanut sen pankin toimipaikassa tai sähköisessä asiointikanavassa pankin hyväksymällä tavalla. Maksutoimeksiantoa ei voi antaa sähköisessä asiointikanavassa asiakasviestinä.
When a payment arrives at OP Financial Group during our service hours, we will usually process it on the same day. When a payment arrives after the service hours mentioned below, we process the payment on the following business day. Business day is a day on which the payer’s or the payee’s bank is open for business and thus able to execute a payment order for its part.
Muuna kuin pankkipäivänä vastaanotetun maksutoimeksiannon aloituspäivä on viimeistään seuraava pankkipäivä, mikäli maksu on menossa OP Ryhmän ulkopuoliseen rahalaitokseen tai maksu ei ole euromääräinen.
On Maundy Thursday and New Year's Eve or other special service hours announced separately, we apply the cut-off times mentioned in brackets below.
Service hours i.e. cut-off times for most common services (special service hours)
OP eServices:
- OP Financial Group’s internal, real-time credit transfer at 12 midnight
- SEPA credit transfers with same day value to other banks at 2 pm
- SEPA credit transfers at 9 pm
- International payments at 4.50 pm (12 noon)
Service at branches, according to the opening hours of each branch, but no later than:
- SEPA credit transfers at 9 pm
- International payments at 4 pm (11.50 am)
- Real-time urgent payments at 4 pm (1.30 pm)
OP Corporate Banking API solutions:
- OP Financial Group’s internal, real-time credit transfer at 12 midnight
- SEPA credit transfers with same day value to other banks at 2 pm
- SEPA credit transfers at 9 pm
- Real-time SEPA urgent payments at 12 midnight
Corporate banking connection (Web Services) channel and OP eServices data transfer channels:
- SEPA credit transfers with same day value to other banks at 2 pm
- SEPA credit transfers and recurring payments (C2B) at 6 pm
- International payments (C2B) at 5 pm (12.00 noon)
- Real-time urgent payments at 12 midnight
- Urgent payment in file format at 6 pm *
* (SEPA pikasiirron hylkääntyessä ohjaus POPS-järjestelmään klo 15.00 (12.00) mennessä lähetetyille URGP-koodillisille pikamaksuille)
Response messages for processed payments (in camt format) are generated at 12 noon, 3 pm, 6 pm and 9.30 pm for successful payments processed by that cut-off time.
We report payments that lack sufficient funds using a 3rd phase 'Pain' payment report, available for retrieval in the Web Services channel or in the OP eServices data transfer channel approximately 30 minutes after the processing of the payload.
SEPA pikasiirroiksi merkittyjen maksujen hyvityskäsittelyssä hylätyistä maksuista tuotetaan ylimääräinen maksatuksen pain-palaute veloituskäsittelyä koskevan palautteen jälkeen. Palautteella hylkäyksen syykoodista ja selitteestä selviää, miksi SEPA pikasiirtoa ei voitu toimittaa saajalle.