OP:n asiakkuus

Usein kysytyt kysymykset

Asiakkuuteen liittyvät maksut – Mitä asiakkuus maksaa?

OP:n asiakkaana saat käyttöösi laajat pankkipalvelut.  Muodostuvat palvelumaksut riippuvat käytössäsi olevista palveluista sekä siitä, että oletko liittynyt osuuspankin omistaja-asiakkaaksi.

Tutustu palveluhinnastoon

Asioinnin siirtäminen – Miten siirrän tuloni ja menoni uuteen pankkiin?

Kun allekirjoitat asiakkuudensiirtovaltakirjan, huolehdimme halutessasi veloituksetta toistuvien maksuveloitusten siirrosta puolestasi. Siirrämme asiointisi suunnitelmasi mukaisesti OP:hen ja tarvittaessa huolehdimme asioinnin lopettamisesta nykyisessä pankissasi.

Siirrämme nykyiseltä tililtäsi maksettavat säännölliset maksut, esimerkiksi toistuvat maksupalvelutoimeksiannot ja suoramaksusopimukset uudelle tilille sopimuksen mukaisesti.

Jos sinulla on olemassa olevia e-laskuja, suosittelemme aktivoimaan ne uudelleen itse.

Muistathan myös välittää uuteen tiliin liitetyn maksukortin numeron niille palveluntarjoajille, joiden maksut haluat siirtää uudelta tililtä veloitettaviksi. OP:n tilille suunnattuja tuloja varten (esim. palkka tai eläke) sinun tulee ilmoittaa uusi tilinumerosi kaikille niille tahoille, joiden tulevat maksut haluat ohjata uudelle tilillesi.

Asiointi verkossa – Miten voin asioida OP:n tunnuksella myös muiden toimijoiden palveluissa?

OP Tunnuksella voit tunnistautua OP:n omien palveluiden lisäksi myös muiden toimijoiden palveluissa, esimerkiksi Kelan ja verohallinnon sivuilla. OP palvelutunnuksilla voit asioida kaikissa OP:n omissa digitaalisissa palveluissa.

Digitaalinen asiakkaaksi tuleminen - Mitä tietoja minulta kysytään, kun liityn OP:n asiakkaaksi?

Voit liittyä OP:n asiakkaaksi digitaalisesti täyttämällä hakemuksen op.fi-palvelussa. Hakemuksella kysytään yhteystietojesi lisäksi puhelinnumeroa, johon voimme lähettää tekstiviestillä tietoja asiakkuuteesi liittyen. Lisäksi pankeilla on lakisääteinen velvollisuus tunnistaa ja tuntea asiakkaansa. Tämän vuoksi kysymme hakemuksella rahanpesulain velvoittamia tietoja tilillä oleviin varoihin ja verovelvollisuuteen liittyen tukeaksemme asiakkaidemme turvallista asiointia.

Lue lisää pankin kyselyperusteista Finanssivalvonnan sivuilta 

Hakemuksen pääset täyttämään suomalaisilla pankkitunnuksilla.

Digitaalinen asiakkaaksi tuleminen – Kuka voi hakea OP:n asiakkuutta? Milloin digitaalisesti asiakkaaksi tulo ei onnistu? Miten perun hakemuksen?

Voit tulla asiakkaaksemme ilman konttorissa käyntiä, jos olet täysi-ikäinen Euroopan talousalueen (ETA) kansalainen tai kaksoiskansalainen, sinulla on vakituinen osoite Suomessa ja luottotietosi ovat kunnossa. Digitaalisesti asiakkaaksi tuloa varten tarvitset puhelimen, johon voit vastaanottaa tekstiviestejä sekä suomalaiset pankkitunnukset.

Jos sinulla on jo OP:n tunnus esimerkiksi toisen henkilön tai yhdistyksen tiliasioiden hoitamista varten, sinun ei tarvitse hakea asiakkuutta uudelleen.

Asiakkuuden hakeminen ei onnistu digitaalisesti, jos

  • olet alaikäinen
  • sinulla ei ole vakituista osoitetta Suomessa
  • luottotietosi eivät ole kunnossa tai sinulla on omaehtoinen luottokielto
  • oikeustoimikelpoisuuttasi on rajoitettu
  • kotipaikkasi ei ole Suomessa
  • nimesi tai henkilötunnuksesi esiintyy pakotelistalla.

Mikäli et voi hakea asiakkuutta digitaalisesti, voit varata ajan osuuspankin konttoriin asiakkuuden hakemiseksi.

Jos haluat perua digitaalisesti tehdyn hakemuksen ennen kuin sinulle on myönnetty OP:n tunnukset, ota yhteys asiakaspalveluumme.

Digitaalinen asiakkaaksi tuleminen – Olen täyttänyt hakemuksen op.fi-palvelussa. Miten hakemuksen käsittely etenee?

Hakemuksesi käsittely alkaa, kun olet täyttänyt hakemuksesi op.fi-palvelussa. Saat kahden arkipäivän kuluessa ohjeet, joiden avulla saat otettua käyttöösi käyttäjätunnuksen ja salasanan.

Saat avainlukulistan postitse viikon kuluessa hakemuksen tekemisestä. Tämän jälkeen voit ottaa käyttöösi OP:n tunnukset.
 
Muut asiakkuuteesi liittyvät dokumentit tallennetaan op.fi:hin omaan arkistoon.

Edut – Miten pääsen omistaja-asiakkaaksi ja saan käyttööni etuja?

Omistaja-asiakkaaksi pääsevät kaikki asiakkaamme ja liittyminen onnistuu verkossa,  puhelinpalvelussamme numerossa 0100 0500 tai lähimmässä osuuspankin konttorissa. Liittymisen yhteydessä maksettava, yleensä 100 euron suuruinen jäsenosuusmaksu on kertasijoitus – muita maksuja ei ole.

Kun liityt omistaja-asiakkaaksi, omistat osan osuustoiminnallista OP:ta, saat rahanarvoisia etuja ja alennuksia pankkipalveluista, vakuutuksista sekä säästämisen ja sijoittamisen palveluista. Omistaja-asiakkaana sinulle kertyy asioinnistasi myös rahanarvoisia OP-bonuksia – jopa satojen eurojen arvosta vuosittain.

Hyväksyttävät henkilöllisyystodistukset – Miten todistan henkilöllisyyteni konttorissa?

Löydät listauksen hyväksyttävistä henkilöllisyystodistuksista op.fi-palvelusta.

Tutustu hyväksyttäviin henkilöllisyystodistuksiin

OP-bonukset – Mitä ovat OP-bonukset ja miten niitä kertyy?

Kun olet omistaja-asiakas, sinulle kertyy asioinnistasi OP-bonuksia oman asiointisi mukaisesti ja niillä maksetaan käyttämiäsi palveluita. OP:n digipalveluissa näet, kuinka paljon bonuksia on kertynyt, mihin niitä on käytetty ja kuinka paljon bonuksia sinulla on vielä käytettävänäsi.

OP-bonuksia kertyy omistaja-asiakkaille kaikesta bonuksiin oikeuttavasta asioinnista, esimerkiksi lainoista, säästöistä, sijoituksista ja vakuutusmaksuista. Kertyvien OP-bonusten määrä lasketaan kuukausittaisen asioinnin mukaan.

Bonustilille kertyneitä OP-bonuksia käytetään OP:n määrittelemiin käyttökohteisiin, kuten pankkipalveluihin, vakuutusmaksuihin sekä OP-Kiinteistökeskuksen ja lakipalveluiden palkkioihin. Maksuja ja palkkioita kuitataan automaattisesti joko osittain tai kokonaan bonuksilla riippuen siitä, paljonko bonuksia on käytettävissä.

OP tunnuksen käyttöönotto – Miten otan uuden tunnuksen käyttööni?

OP:n tunnukset koostuvat käyttäjätunnuksesta, salasanasta sekä avainlukulistasta ja lisävahvistusnumerona toimivasta puhelinnumerosta.

Jos tulet asiakkaaksi digitaalisesti saat kahden arkipäivän kuluessa hakemuksesi tekemisestä tekstiviestin, jossa on ohjeet käyttäjätunnuksen ja salasanan käyttöönottoon. Lisäksi sinulle lähetetään kotiin kirjeitse avainlukulista. Käyttäjätunnuksen noutamisen yhteydessä saat käyttöösi myös kertakäyttöisen salasanan. Sinut ohjataan vaihtamaan salasana ensimmäisen kirjautumisen yhteydessä.

Uusi tunnuksesi on voimassa heti ja voit kirjautua OP:n digitaalisiin palveluihin.

Palveluiden ja tuotteiden tilaaminen – Miten tilaan kortin juuri avattuun tiliin?

Kun tulet OP:n asiakkaaksi digitaalisesti, saat käyttöösi tilin, OP:n tunnukset sekä kortin. 

Tutustu digitaalisesti asiakkaaksi tuloon sekä kortin hakemiseen

Kun olet tullut OP:n asiakkaaksi voit mahdollisesti laajentaa palveluitasi OP:n digipalveluissa tai varaamalla ajan asiantuntijalle.

Pankin vaihto – Miten maksutilin siirto tapahtuu?

Voit halutessasi vaihtaa maksutilisi veloituksetta uuteen pankkiin pankin vaihdon yhteydessä. Asiakkuudensiirtovaltakirjan avulla voit valtuuttaa uuden pankin siirtämään maksutilisi, jolloin sinun ei tarvitse itse huolehtia siirtoon liittyvistä asioista. Mikäli tilinomistajia on useita, maksutilin siirtoon tulee saada lupa kaikilta omistajilta.

Uusi pankkisi

  • välittää allekirjoittamasi valtakirjan vanhaan pankkiisi
  • aktivoi vanhassa pankissa olevat maksutoimeksiantosi 
  • ilmoittaa halutessasi uuden tilinumerosi palkan ja etuuksien maksajille.

Ilmoita uudelle pankillesi päivämäärä, josta lähtien toistuvat maksutoimeksiannot veloitetaan uudelta maksutililtäsi. Huomaathan, että päivämäärä voi olla aikaisintaan kolmentoista pankkipäivän kuluttua siitä, kun uusi pankki on saanut kaikki tarvitsemansa tiedot.

Vanha pankkisi

  • toimittaa viiden arkipäivän kuluessa valtakirjan vastaanottamisesta uudelle pankille, sekä pyydettäessä myös sinulle, listauksen tilisi toistuvista tapahtumista kolmentoista kuukauden ajalta
  • lopettaa palvelut allekirjoittamasi valtakirjan aikataulun mukaisesti
  • siirtää tilillä olevat varat uudessa pankissa olevalle tilille sekä sulkee vanhassa pankissa olevan maksutilin.

Huomaathan, että lopetustoimenpiteiden ajankohta voi olla aikaisintaan kolmentoista pankkipäivän kuluttua siitä, kun valtakirja on laadittu.

Pankin vaihto – Olen vaihtamassa pankkia. Mitä tietoja tarvitsen mukaani tapaamiseen?

Kun olet vaihtamassa pankkia, varaa verkossa aika tapaamiseen tai verkkoneuvotteluun. Keskustelemme noin tunnin mittaisessa tapaamisessa sinulle sopivista palveluista ja käymme läpi asiakkuudensiirtoa nykyisestä pankistasi OP:hen.

Jos olet kokonaan uusi asiakas, voit tulla asiakkaaksemme digitaalisesti etukäteen. Muussa tapauksessa asiakkuus avataan tapaamisen yhteydessä.

Tule asiakkaaksi digitaalisesti

Jotta asiakkuudensiirto käy sujuvasti, sinun kannattaa ottaa ensimmäiseen tapaamiseen mukaasi seuraavat tiedot nykyisistä pankkipalveluistasi:

  • lainojen numerot ja summat
  • tilinumerot
  • luottokorttien numerot
  • sijoitustuotteiden tiedot
  • vakuutuskirjat

Muistathan myös tarvittaessa täyttää asuntolainahakemuksen etukäteen verkossa.

Siirry täyttämään asuntolainahakemus

Suomeen muuttanut – Miten tulen asiakkaaksi?

Aloita pankkipalveluiden avaaminen täyttämällä lomake, jolla toimitat vaadittavia tietoja ennen tapaamista pankissa. Lomakkeen täyttämisen jälkeen sinuun ollaan yhteydessä puhelimitse ja varataan aika tapaamiselle konttoriin. 

Lue tarkemmat ohjeet

Uusi tilinumero – Minne minun tulee ilmoittaa uusi tilinumeroni?

Pankin vaihdon myötä myös tilinumerosi vaihtuu. Ilmoita uusi tilinumerosi esimerkiksi palkan tai eläkkeen maksajalle sekä kaikille muille tahoille, joilta saat toistuvia maksuja. Huomaathan, että voit usein ilmoittaa uuden tilinumerosi myös verkossa, esimerkiksi eläkkeen maksajien, Verohallinnon ja Kelan sivuilla.