OP:n asiakkuus



Usein kysytyt kysymykset

Asiakkuuteen liittyvät maksut – Mitä asiakkuus maksaa?

Asiointi verkossa – Miten voin asioida OP:n tunnuksella myös muiden toimijoiden palveluissa?

Edut – Miten pääsen omistaja-asiakkaaksi ja saan käyttööni etuja?

Hyväksyttävät henkilöllisyystodistukset – Miten todistan henkilöllisyyteni konttorissa?

Lapsen pankkipalveluiden avaus digitaalisesti – Milloin voin avata palveluita lapselleni digitaalisesti? Miten perun hakemuksen?

Lapsen pankkipalveluiden avaus digitaalisesti – Mitä tietoja tarvitsen lapsen palveluiden avausta varten?

Lapsen pankkipalveluiden avaus digitaalisesti – Olen täyttänyt hakemuksen op.fi-palvelussa. Miten hakemuksen käsittely etenee?

Lapsen pankkipalveluiden avaus digitaalisesti – Voinko täyttää hakemuksen, jos lapsella on enemmän kuin kaksi huoltajaa?

Lapsen pankkipalveluiden avaus digitaalisesti – Voinko täyttää hakemuksen, jos lapsen huoltajuuteen kohdistuu huollonjakosopimus?

Lapsen pankkipalveluiden avaus digitaalisesti – Voinko täyttää hakemuksen, jos olen yksinhuoltaja?

Maksuhäiriömerkintä, luottotietorekisteri – Mikä on maksuhäiriömerkintä ja mihin se vaikuttaa?

OP-bonukset – Mitä ovat OP-bonukset ja miten niitä kertyy?

OP tunnuksen käyttöönotto – Miten otan uuden tunnuksen käyttööni?

Palveluiden ja tuotteiden tilaaminen – Miten tilaan kortin juuri avattuun tiliin?

Pankin vaihto - Miten siirrän tuloni ja menoni uuteen pankkiin?

Pankin vaihto – Miten tilin siirto tapahtuu?

Pankin vaihto – Olen vaihtamassa pankkia. Mitä tietoja tarvitsen mukaani tapaamiseen?

Suomeen muuttanut – Miten tulen asiakkaaksi?

Täysi-ikäisen digitaalinen asiakkaaksi tuleminen - Mitä tietoja minulta kysytään, kun liityn OP:n asiakkaaksi?

Täysi-ikäisen digitaalinen asiakkaaksi tuleminen – Kuka voi hakea OP:n asiakkuutta? Milloin digitaalisesti asiakkaaksi tulo ei onnistu? Miten perun hakemuksen?

Täysi-ikäisen digitaalinen asiakkaaksi tuleminen – Olen täyttänyt hakemuksen op.fi-palvelussa. Miten hakemuksen käsittely etenee?

Uusi tilinumero – Minne minun tulee ilmoittaa uusi tilinumeroni?

Asiakkuuteen liittyvät maksut – Mitä asiakkuus maksaa?

OP:n asiakkaana saat käyttöösi laajat pankkipalvelut.  Muodostuvat palvelumaksut riippuvat käytössäsi olevista palveluista sekä siitä, että oletko liittynyt osuuspankin omistaja-asiakkaaksi.

Tutustu palveluhinnastoon

Asiointi verkossa – Miten voin asioida OP:n tunnuksella myös muiden toimijoiden palveluissa?

OP Tunnuksella voit tunnistautua OP:n omien palveluiden lisäksi myös muiden toimijoiden palveluissa, esimerkiksi Kelan ja verohallinnon sivuilla. OP palvelutunnuksilla voit asioida kaikissa OP:n omissa digitaalisissa palveluissa.

Edut – Miten pääsen omistaja-asiakkaaksi ja saan käyttööni etuja?

Omistaja-asiakkaaksi pääsevät kaikki asiakkaamme ja liittyminen onnistuu verkossa,  puhelinpalvelussamme numerossa 0100 0500 tai lähimmässä osuuspankin konttorissa. Liittymisen yhteydessä maksettava, yleensä 100 euron suuruinen jäsenosuusmaksu on kertasijoitus – muita maksuja ei ole.

Kun liityt omistaja-asiakkaaksi, omistat osan osuustoiminnallista OP:ta, saat rahanarvoisia etuja ja alennuksia pankkipalveluista, vakuutuksista sekä säästämisen ja sijoittamisen palveluista. Omistaja-asiakkaana sinulle kertyy asioinnistasi myös rahanarvoisia OP-bonuksia – jopa satojen eurojen arvosta vuosittain.

Hyväksyttävät henkilöllisyystodistukset – Miten todistan henkilöllisyyteni konttorissa?

Löydät listauksen hyväksyttävistä henkilöllisyystodistuksista op.fi-palvelusta.

Tutustu hyväksyttäviin henkilöllisyystodistuksiin

Lapsen pankkipalveluiden avaus digitaalisesti – Milloin voin avata palveluita lapselleni digitaalisesti? Miten perun hakemuksen?

Vanhempana voit avata pankkipalvelut lapselle digitaalisesti, jos

  • lapsi on alaikäinen
  • lapsella ei ole erikseen määrättyä edunvalvojaa (huoltajat toimivat edunvalvojina)
  • lapsella on henkilötunnus ja rekisteröity nimi
  • lapsi on Euroopan talousalueen (ETA) kansalainen tai kaksoiskansalainen, jolla toinen kansalaisuus Suomen lisäksi on ETA-maassa
  • lapsella on vakituinen osoite ja kotipaikkakunta Suomessa
  • lapsen nimi tai henkilötunnus ei esiinny pakotelistalla

Jos haet lapselle korttia, lapsella tulee olla voimassa oleva suomalaisen viranomaisen myöntämä henkilökortti tai passi sekä oma puhelinnumero, johon voi ottaa vastaan tekstiviestejä.

Lisäksi vanhempien tulee täyttää seuraavat kriteerit:

  • hakemuksen aloittajalla on OP:n tunnukset
  • toisella vanhemmalla on mitkä tahansa suomalaiset pankkitunnukset
  • vanhemmat ovat Väestötietojärjestelmän mukaan lapsen virallisia huoltajia
  • vanhemmat ovat oikeustoimikelpoisia
  • vanhemmat ovat täysi-ikäisiä
  • vanhemman nimi tai henkilötunnus ei esiinny pakotelistalla
  • vanhemmalla on vakituinen tai tilapäinen osoite voimassa Suomessa tai ulkomailla

Jos et voi avata lapselle palveluita digitaalisesti, ota yhteyttä asiakaspalveluun. Asiakaspalvelussa selvitämme, mitä tarvitset mukaan tapaamiseen ja varaamme sinulle ajan konttorille.


Jos haluat perua digitaalisesti tehdyn hakemuksen, voi toinen vanhempi jättää hakemuksen allekirjoittamatta tai voit olla yhteydessä asiakaspalveluumme.

Lapsen pankkipalveluiden avaus digitaalisesti – Mitä tietoja tarvitsen lapsen palveluiden avausta varten?

Vanhempana voit avata lapselle palveluita digitaalisesti täyttämällä hakemuksen op.fi-palvelussa. Jos tilaat lapselle kortin, hakemuksella kysytään lapsen puhelinnumeroa, johon voimme lähettää tekstiviestillä vahvistuskoodin. Korttia tilattaessa lapsella tulee olla myös voimassa oleva henkilöllisyystodistus (passi tai henkilökortti), jonka kuva tulee liittää hakemukselle.

Lisäksi pankeilla on lakisääteinen velvollisuus tunnistaa ja tuntea asiakkaansa. Tämän vuoksi kysymme hakemuksella ra-hanpesulain velvoittamia tietoja tilillä oleviin varoihin ja verovelvollisuuteen liittyen tukeaksemme asiakkaidemme turvallista asiointia.

Lue lisää pankin kyselyperusteista Finanssivalvonnan sivuilta 
 

Lapsen pankkipalveluiden avaus digitaalisesti – Olen täyttänyt hakemuksen op.fi-palvelussa. Miten hakemuksen käsittely etenee?

Toinen vanhemmista täyttää hakemuksen op.fi-palvelussa. Toinen vanhempi allekirjoittaa hakemuksen omalta osaltaan 10 arkipäivän sisällä. Toinen vanhempi pääsee allekirjoittamaan hakemuksen samalta sivulta, jolta hakemuksen aloittaja täytti hakemuksen. Sivulla on oma kohta ”Allekirjoita hakemus”. Kun kaikki vanhemmat on allekirjoittaneet hakemuksen, palvelut avataan. Kortti ja sen tunnusluku saapuvat kotiin 1–2 viikon kuluessa.

Mikäli vanhemmat eivät allekirjoita hakemusta, hakemus suljetaan eikä palveluita avata. 

Lapsen pankkipalveluiden avaus digitaalisesti – Voinko täyttää hakemuksen, jos lapsella on enemmän kuin kaksi huoltajaa?

Hakemuksen täyttäminen on mahdollista, jos lapsella on useita huoltajia. Kaikkien huoltajien tulee kuitenkin hyväksyä ala-ikäisen palveluiden avaus digitaalisesti omilla pankkitunnuksillaan.

Lapsen pankkipalveluiden avaus digitaalisesti – Voinko täyttää hakemuksen, jos lapsen huoltajuuteen kohdistuu huollonjakosopimus?

Hakemuksen täyttäminen on mahdollista myös tällaisessa tilanteessa. Kaikkien huoltajien tulee kuitenkin hyväksyä alaikäisen palveluiden avaus digitaalisesti omilla pankkitunnuksillaan.

Lapsen pankkipalveluiden avaus digitaalisesti – Voinko täyttää hakemuksen, jos olen yksinhuoltaja?

Hakemuksen täyttäminen on mahdollista, jos lapsella on vain yksi huoltaja.

Maksuhäiriömerkintä, luottotietorekisteri – Mikä on maksuhäiriömerkintä ja mihin se vaikuttaa?

Luottotietorekisteriin tulee maksuhäiriömerkintä, jos maksu jää maksamatta. Merkintä voi vaikuttaa mahdollisuuksiisi saada pankki- ja vakuutuspalveluja. Merkinnän vaikutus palveluiden saatavuuteen riippuu pankki- tai vakuutuspalvelusta, merkintöjen määrästä ja luonteesta.

Maksuhäiriön vaikutuksesta palveluidemme myöntämiseen saat asiakaspalvelustamme. Lue lisää maksuhäiriöstä FINEn Vakuutus- ja rahoitusneuvonnan sivulta.

OP-bonukset – Mitä ovat OP-bonukset ja miten niitä kertyy?

Kun olet omistaja-asiakas, sinulle kertyy asioinnistasi OP-bonuksia oman asiointisi mukaisesti ja niillä maksetaan käyttämiäsi palveluita. OP:n digipalveluissa näet, kuinka paljon bonuksia on kertynyt, mihin niitä on käytetty ja kuinka paljon bonuksia sinulla on vielä käytettävänäsi.

OP-bonuksia kertyy omistaja-asiakkaille kaikesta bonuksiin oikeuttavasta asioinnista, esimerkiksi lainoista, säästöistä, sijoituksista ja vakuutusmaksuista. Kertyvien OP-bonusten määrä lasketaan kuukausittaisen asioinnin mukaan.

Bonustilille kertyneitä OP-bonuksia käytetään OP:n määrittelemiin käyttökohteisiin, kuten pankkipalveluihin, vakuutusmaksuihin sekä OP-Kiinteistökeskuksen ja lakipalveluiden palkkioihin. Maksuja ja palkkioita kuitataan automaattisesti joko osittain tai kokonaan bonuksilla riippuen siitä, paljonko bonuksia on käytettävissä.

OP tunnuksen käyttöönotto – Miten otan uuden tunnuksen käyttööni?

OP:n tunnukset koostuvat käyttäjätunnuksesta, salasanasta sekä avainlukulistasta ja lisävahvistusnumerona toimivasta puhelinnumerosta.

Jos tulet asiakkaaksi digitaalisesti saat kahden arkipäivän kuluessa hakemuksesi tekemisestä tekstiviestin, jossa on ohjeet käyttäjätunnuksen ja salasanan käyttöönottoon. Lisäksi sinulle lähetetään kotiin kirjeitse avainlukulista. Käyttäjätunnuksen noutamisen yhteydessä saat käyttöösi myös kertakäyttöisen salasanan. Sinut ohjataan vaihtamaan salasana ensimmäisen kirjautumisen yhteydessä.

Uusi tunnuksesi on voimassa heti ja voit kirjautua OP:n digitaalisiin palveluihin.

Palveluiden ja tuotteiden tilaaminen – Miten tilaan kortin juuri avattuun tiliin?

Kun tulet OP:n asiakkaaksi digitaalisesti, saat käyttöösi tilin, OP:n tunnukset sekä kortin. 

Tutustu digitaalisesti asiakkaaksi tuloon sekä kortin hakemiseen

Kun olet tullut OP:n asiakkaaksi voit mahdollisesti laajentaa palveluitasi OP:n digipalveluissa tai varaamalla ajan asiantuntijalle.

Pankin vaihto - Miten siirrän tuloni ja menoni uuteen pankkiin?

Kun allekirjoitat asiakkuudensiirtovaltakirjan, siirrämme asiointisi antamasi valtuutuksen mukaisesti OP:hen ja huolehdimme palveluiden lopettamisesta nykyisessä pankissasi.

Siirrämme nykyiseltä tililtäsi maksettavat säännölliset maksut, toistuvat maksupalvelutoimeksiannot ja suoramaksusopimuk-set, uudelle tilille sopimuksen mukaisesti.

Jos sinulla on olemassa olevia e-laskuja, suosittelemme sinua aktivoimaan ne itse uuteen tiliisi.

Muistathan myös välittää uuteen tiliin liitetyn maksukortin numeron käyttämiisi sovelluksiin sekä niille palveluntarjoajille, joiden maksut haluat siirtää uudelta tililtä veloitettaviksi. OP:n tilille suunnattuja tuloja varten (esim. palkka tai eläke) sinun tulee ilmoittaa uusi tilinumerosi kaikille niille tahoille, joiden tulevat maksut haluat ohjata uudelle tilillesi.

Pankin vaihto – Miten tilin siirto tapahtuu?

Asiakkuudensiirtovaltakirjalla voit valtuuttaa uuden pankin siirtämään tilisi vanhasta pankista. Mikäli tilinomistajia on useita, maksutilin siirtoon tulee saada valtuutus kaikilta omistajilta.

Uusi pankkisi

  • välittää allekirjoittamasi valtakirjan vanhaan pankkiisi
  • aktivoi vanhassa pankissa olevat toistuvat maksupalvelu- ja suoramaksutoimeksiantosi uuteen tiliisi 

Vanha pankkisi

  • toimittaa uudelle pankille, sekä pyydettäessä myös sinulle, listauksen tilisi toistuvista tapahtumista kolmentoista kuukauden ajalta
  • lopettaa palvelut allekirjoittamasi valtakirjan aikataulun mukaisesti
  • siirtää tilillä olevat varat uudessa pankissa olevalle tilille sekä sulkee vanhassa pankissa olevan maksutilin.

Huomaathan, että lopetustoimenpiteiden ajankohta voi olla aikaisintaan kolmentoista pankkipäivän kuluttua siitä, kun valta-kirja on laadittu.

Pankin vaihto – Olen vaihtamassa pankkia. Mitä tietoja tarvitsen mukaani tapaamiseen?

Kun olet vaihtamassa pankkia, varaa verkossa aika tapaamiseen tai verkkoneuvotteluun. Keskustelemme noin tunnin mittaisessa tapaamisessa sinulle sopivista palveluista ja käymme läpi asiakkuudensiirtoa nykyisestä pankistasi OP:hen.

Jos olet kokonaan uusi asiakas, voit tulla asiakkaaksemme digitaalisesti etukäteen. Muussa tapauksessa asiakkuus avataan tapaamisen yhteydessä.

Tule asiakkaaksi digitaalisesti

Jotta asiakkuudensiirto käy sujuvasti, sinun kannattaa ottaa ensimmäiseen tapaamiseen mukaasi seuraavat tiedot nykyisistä pankkipalveluistasi:

  • tilinumerot
  • luottokorttien numerot
  • lainojen numerot ja summat
  • sijoitustuotteiden tiedot
  • vakuutuskirjat

Muistathan myös tarvittaessa täyttää asuntolainahakemuksen etukäteen verkossa.

Siirry täyttämään asuntolainahakemus

Suomeen muuttanut – Miten tulen asiakkaaksi?

Aloita pankkipalveluiden avaaminen täyttämällä lomake, jolla toimitat vaadittavia tietoja ennen tapaamista pankissa. Lomakkeen täyttämisen jälkeen sinuun ollaan yhteydessä puhelimitse ja varataan aika tapaamiselle konttoriin. 

Lue tarkemmat ohjeet

Täysi-ikäisen digitaalinen asiakkaaksi tuleminen - Mitä tietoja minulta kysytään, kun liityn OP:n asiakkaaksi?

Voit liittyä OP:n asiakkaaksi digitaalisesti täyttämällä hakemuksen op.fi-palvelussa. Hakemuksella kysytään yhteystietojesi lisäksi puhelinnumeroa, johon voimme lähettää tekstiviestillä tietoja asiakkuuteesi liittyen. Lisäksi pankeilla on lakisääteinen velvollisuus tunnistaa ja tuntea asiakkaansa. Tämän vuoksi kysymme hakemuksella rahanpesulain velvoittamia tietoja tilillä oleviin varoihin ja verovelvollisuuteen liittyen tukeaksemme asiakkaidemme turvallista asiointia.

Lue lisää pankin kyselyperusteista Finanssivalvonnan sivuilta 

Hakemuksen pääset täyttämään suomalaisilla pankkitunnuksilla.

Täysi-ikäisen digitaalinen asiakkaaksi tuleminen – Kuka voi hakea OP:n asiakkuutta? Milloin digitaalisesti asiakkaaksi tulo ei onnistu? Miten perun hakemuksen?

Voit tulla asiakkaaksemme ilman konttorissa käyntiä, jos olet täysi-ikäinen Euroopan talousalueen (ETA) kansalainen tai kaksoiskansalainen, jolla toinen kansalaisuus Suomen lisäksi on ETA-maassa, sekä sinulla on vakituinen osoite Suomessa ja luottotietosi ovat kunnossa. Digitaalisesti asiakkaaksi tuloa varten tarvitset puhelimen, johon voit vastaanottaa tekstiviestejä sekä suomalaiset pankkitunnukset.

Jos sinulla on jo OP:n tunnus esimerkiksi toisen henkilön tai yhdistyksen tiliasioiden hoitamista varten, sinun ei tarvitse hakea asiakkuutta uudelleen.

Asiakkuuden hakeminen ei onnistu digitaalisesti, jos

  • olet alaikäinen
  • sinulla ei ole vakituista osoitetta Suomessa
  • luottotietosi eivät ole kunnossa tai sinulla on omaehtoinen luottokielto
  • oikeustoimikelpoisuuttasi on rajoitettu
  • kotipaikkasi ei ole Suomessa
  • nimesi tai henkilötunnuksesi esiintyy pakotelistalla.

Mikäli et voi hakea asiakkuutta digitaalisesti, voit varata ajan osuuspankin konttoriin asiakkuuden hakemiseksi.

Jos haluat perua digitaalisesti tehdyn hakemuksen ennen kuin sinulle on myönnetty OP:n tunnukset, ota yhteys asiakaspalveluumme.

Täysi-ikäisen digitaalinen asiakkaaksi tuleminen – Olen täyttänyt hakemuksen op.fi-palvelussa. Miten hakemuksen käsittely etenee?

Saat tekstiviestillä ohjeet, jossa sinut ohjeistetaan palaamaan palvelun aloitussivulle ja tunnistautumaan uudelleen saadaksesi käyttäjätunnuksen ja salasanan käyttöösi.

Saat avainlukulistan postitse viikon kuluessa hakemuksen tekemisestä. Tämän jälkeen voit ottaa käyttöösi OP:n tunnukset.
 
Muut asiakkuuteesi liittyvät dokumentit tallennetaan op.fi:hin omaan arkistoon.

Uusi tilinumero – Minne minun tulee ilmoittaa uusi tilinumeroni?

Pankin vaihdon myötä myös tilinumerosi vaihtuu. Ilmoita uusi tilinumerosi esimerkiksi palkan tai eläkkeen maksajalle sekä kaikille muille tahoille, joilta saat toistuvia maksuja. Huomaathan, että voit usein ilmoittaa uuden tilinumerosi myös verkossa, esimerkiksi eläkkeen maksajien, Verohallinnon ja Kelan sivuilla.