Parhaat pankkipalvelut nuorelle

15–17-vuotiaat saavat pankkipalvelut maksutta käyttöönsä

Oma tili nuoren rahoille

Pankkiasioinnin perusta on oma tili. Voit avata tilin nuorelle helposti verkossa tai hän voi itse avata sen töistä ansaitsemilleen rahoille.

Pankkikortilla arki sujuu

Tiliin voi liittää kortin, jolloin ostokset veloitetaan suoraan tililtä. Maksaa voi myös puhelimella, jos kortin lisää Apple Payhin tai 16 vuotta täyttäneillä Google Payhin.

Verkkoasiointi haltuun OP:n tunnuksilla

Omilla tunnuksilla nuori voi käyttää OP-mobiilia ja op.fi-palvelua sekä tehdä ostoksia verkossa ja sovelluksissa sekä asioida tärkeissä palveluissa, kuten Kela, Omakanta ja koulujen yhteishaku sekä valintakokeet.

Näin avaat tilin, kortin ja OP:n tunnukset nuorelle


Lue nämä vinkit ennen kuin varaat asiointiajan konttoriin.

  1. Ennen kuin varaat ajan, varmista että nuorella on voimassa oleva henkilöllisyystodistus (passi tai henkilökortti).
  2. Jos nuorella ei ole vielä tiliä OP:ssa, voit nopeuttaa asiointia konttorissa avaamalla tilin etukäteen op.fi-palvelussa. Kun olet avannut tilin, palaa takaisin tälle sivulle ja lue ohjeita eteenpäin. Avaa tili
  3. Varaa aika tapaamiseen. Valitse aiheeksi ”Alaikäisten ja nuorten asiat - Alaikäisten ja nuorten asioiden hoito”. Lisää mukaan maininta, mitkä palvelut haluat avata.
  4. Vähintään toisen vanhemmista on hyvä olla nuoren mukana tapaamisessa. Jos toinen vanhemmista ei pääse mukaan, pyydä häntä tekemään ennakkoon valtakirja. Voitte myös antaa nuorelle suostumuksen hankkia kortin ja tunnukset itsenäisesti, jos kumpikaan teistä ei pääse mukaan. Ole tässä tapauksessa yhteydessä asiakaspalveluun.
  5. Muista ottaa henkilöllisyystodistukset tapaamiseen. Nuori tarvitsee henkilökortin tai passin. Vanhempien henkilöllisyystodistukseksi käy myös ajokortti. Lue lisää hyväksyttävistä henkilöllisyystodistuksista
  6. Tapaamisessa avaamme halutut palvelut. Nuori saa OP:n tunnuksen ja avainlukulistan heti mukaan. Kortti ja sen tunnusluku saapuvat kotiin 1–2 viikossa.

 

Varaa aika

 

Tee valtakirja valmiiksi

  • Valtakirjaa tarvitaan pankkipalveluiden avaamiseen, jos mahdollinen toinen vanhempi ei pääse mukaan tapaamiseen. Valtakirjalla kannattaa valtuuttaa kerralla kaikki halutut pankkiasiat, kuten tili, kortti ja tunnukset. 
  • OP:n asiakkaana valtakirjan voi tehdä op.fi-palvelussa. Tee valtakirja op.fi-palvelussa
  • Jos toisella vanhemmalla ei ole OP:n tunnuksia, hänen tulee ensin ottaa yhteyttä asiakaspalveluun. Valtakirjan voi allekirjoittaa myös toisen pankin tunnuksilla.
  • Huomioi, että molempien vanhempien kannattaa tehdä valtakirja nuoren pankkiasioinnin hoitoon, koska sitä tarvitaan esimerkiksi kortin turvarajojen muuttamiseen asiakaspalvelun kautta. 

Näin avaat yksittäisiä palveluja nuorelle

  • Parhaiten nuoren tili ja rahankäyttö pysyvät hallinnassa, kun tilillä pidetään vain sopivasti rahaa.
  • Mahdolliset rahastot ja osakesijoitukset eivät näy nuorelle itselleen.
  • Nuoren tili näkyy vanhempien tunnuksilla OP-mobiilissa ja op.fi-palvelussa, jos heillä on käyttöoikeudet tiliin.
  • Jos vanhemmilla on käyttöoikeus tiliin, he voivat tarvittaessa rajata tilin käyttöä asettamalla tilille käyttörajat. Tämä onnistuu pyytämällä käyttörajojen muuttamista esimerkiksi chatissa, asiakaspalvelussa tai konttorissa, kun toiselta vanhemmalta on siihen valtakirja tai lähettämällä samanlaiset viestit OP:n digipalveluihin.
  • Huomaa, että nuori voi omilla tunnuksillaan muuttaa kortin turvarajoja. Tarvittaessa myös vanhempi voi muuttaa niitä asiakaspalvelussa, kun toiselta vanhemmalta on siihen valtakirja.
  • 15 vuotta täyttänyt palkkatöissä oleva nuori voi myös itse avata tilin ansaitsemilleen rahoille sekä tilata kortin. Huoltajilla ei ole tähän tiliin käyttöoikeuksia ilman nuoren lupaa.
  • Varmistetaan yhdessä, että nuori pitää raha-asiansa ja luottotietonsa kunnossa. Raha-asioiden hoitamista voi harjoitella turvallisesti OP-mobiilin avulla. Säästämisen ja sijoittamisen aloittaminen on myös oiva keino varautua tulevaan.