Pankkipalvelut 7–14-vuotiaille

Lapset ja nuoret saavat päivittäiset pankkipalvelut eli tilin ja kortin käyttöönsä maksutta.

Oma tili on pankkiasioiden perusta

Tilille voi säästää esimerkiksi saadut lahjarahat ja maksaa viikkorahat.

Pankkikortilla voi harjoitella rahankäyttöä turvallisesti

Lapsen tiliin voi liittää kortin, jolla hän voi maksaa omia menojaan, kuten välipaloja, harrastusmenoja ja bussilippuja.

Lapsi ja nuori voi seurata tilin tapahtumia sekä maksaa verkossa

Omalla OP:n tunnuksella lapsi voi seurata OP-mobiilissa tilin tapahtumia ja saldoa sekä tehdä ostoksia verkossa ja sovelluksissa.

Rahankäyttö ja säästäminen haltuun oman tilin ja kortin avulla

Lapselle ja nuorelle sopivalla OP Basic -kortilla voi tehdä ostoksia kotimaassa, ulkomailla ja verkossa. Tilin saldo tarkistetaan aina, kun kortilla maksetaan ja maksu veloitetaan suoraan tililtä. Kortti ei toimi paikoissa, joissa maksupääte ei ole yhteydessä verkkoon, kuten lentokoneessa. Vanhemman kannattaa asettaa lapsen kortille ja tilille turvarajat, jolloin päivittäinen käyttö on rajattu sopivaksi jo ennalta. 

Avaamalla lapselle myös oman OP:n tunnuksen hän voi itse seurata OP-mobiilissa tilin tapahtumia ja saldoa sekä vahvistaa maksuja verkossa, sovelluksissa ja palveluissa. Huomaathan, että tällä tunnuksella ei voi kirjautua vahvaa tunnistautumista edellyttäviin palveluihin, kuten op.fi-palveluun, Kelaan tai Omakantaan. Jos lapselle halutaan mahdollisuus kirjautua myös tällaisiin palveluihin, vanhemmat voivat pyytää sitä erikseen yli 12-vuotiaille. 

Vähintään 13-vuotiaan nuoren kortin voi myös liittää Apple Payhin olemalla yhteydessä asiakaspalveluun. Google Pay voidaan liittää vasta 16 vuotta täyttäneen nuoren korttiin.  

Näin avaat pankkipalvelut 7–14-vuotiaalle

Lue nämä vinkit ennen kuin varaat asiointiajan konttoriin.

  1. Ennen kuin varaat ajan, varmista että lapsella tai nuorella on voimassaoleva henkilöllisyystodistus (passi tai henkilökortti).
  2. Jos lapsella ei vielä ole tiliä OP:ssa, voit nopeuttaa asiointia konttorissa avaamalla tilin etukäteen op.fi-palvelussa. Kun olet avannut tilin, palaa takaisin tälle sivulle ja lue ohjeita eteenpäin. Avaa tili
  3. Varaa aika tapaamiseen. Valitse aiheeksi ”Alaikäisten ja nuorten asiat - Alaikäisten ja nuorten asioiden hoito”. Lisää mukaan maininta, mitkä palvelut haluat avata.
  4. Vähintään toisen vanhemmista täytyy olla lapsen tai nuoren mukana tapaamisessa. Jos toinen vanhemmista ei pääse mukaan, pyydä häntä tekemään ennakkoon valtakirja.
  5. Muista ottaa henkilöllisyystodistukset tapaamiseen. Lapsi tai nuori tarvitsee henkilökortin tai passin. Vanhempien henkilöllisyystodistukseksi käy myös ajokortti. Lue lisää hyväksyttävistä henkilöllisyystodistuksista
  6. Tapaamisessa avaamme halutut palvelut. Lapsi tai nuori saa OP:n tunnuksen ja avainlukulistan heti mukaan. Pankkikortti ja sen tunnusluku saapuvat kotiin 1–2 viikon kuluessa.

 

Varaa aika konttoriin

 

Muista tehdä valtakirja valmiiksi

  • Valtakirjaa tarvitaan pankkipalveluiden avaamiseen aina, jos mahdollinen toinen vanhempi ei pääse mukaan tapaamiseen. Valtakirjalla kannattaa valtuuttaa kerralla kaikki halutut pankkiasiat, kuten tili, kortti ja tunnukset. 
  • Suosittelemme molempia vanhempia tekemään valtakirjan lapsen pankkiasioinnin hoitoon, koska sitä tarvitaan myöhemmin esimerkiksi lapsen kortin turvarajojen muuttamiseen asiakaspalvelun kautta.  
  • OP:n asiakkaana valtakirjan voi tehdä op.fi-palvelussa. Tee valtakirja op.fi-palvelussa
  • Jos toisella vanhemmalla ei ole OP:n tunnuksia, ole yhteydessä asiakaspalveluun. Valtakirjan voi allekirjoittaa myös toisen pankin tunnuksilla.  

Näin avaat yksittäisiä palveluja lapselle

  • Voit avata tilin lapselle tai nuorelle op.fi-palvelussa, jos sinulla on OP:n tunnukset. Mahdollisen toisen vanhemman pitää hyväksyä tilin avaaminen omilla pankkitunnuksillaan, jotka voivat olla OP:n tai muun suomalaisen pankin. Lue lisää tilin avaamisesta lapselle 
  • Pankkikortin voi tilata lapselle tai nuorelle asiakaspalvelun kautta. Korttitilauksen viimeistely vaatii käynnin konttorissa. Lue lisää pankkikortin hakemisesta lapselle
  • OP:n tunnuksen lapselle tai nuorelle voi hankkia asioimalla vanhempien kanssa osuuspankissa. Jos toinen vanhemmista ei pääse mukaan tapaamisen, pyydä häntä tekemään valtakirja. Lue lisää tunnusten avaamisesta nuorelle

Tuetaan yhdessä lasta tai nuorta talouden hallinnassa. Tulevaisuuden kannalta on erittäin tärkeää, että raha-asiat ja luottotiedot pysyvät kunnossa. 

  • Huomioi, että lapsi tai nuori näkee tunnuksillaan kaikki tilit, joihin hänellä on käyttöoikeus. 
  • Jos myös vanhemmilla on lapsen tai nuoren tiliin käyttöoikeudet, he näkevät tilin omilla tunnuksillaan OP-mobiilissa ja op.fi-palvelussa. Tällöin vanhempi voi kätevästi tehdä tilisiirtoja lapsen tilille sekä seurata tilin tapahtumia. 
  • Vanhempi voi muuttaa lapsen kortin turvarajoja kirjautuneena chatissa, lähettämällä viestin OP-mobiilissa tai op.fi-palvelussa tai soittamalla OP:n asiakaspalveluun. Huomioithan, että tämä edellyttää valtakirjaa toiselta vanhemmalta.
  • Jos vanhemmat eivät olet tehneet valtakirjaa, molempien vanhempien pitää lähettää samanlainen viesti muutoksesta OP-mobiilissa tai op.fi-palvelussa. Viestissä tulee kertoa muutettavan kortin ja kortinhaltijan tiedot sekä haluttu muutos. 
  • Vanhemmat voivat yhdessä rajata tilin käyttöä asettamalla sille myös käyttörajat. He voivat tarvittaessa pyytää niihin muutoksia lähettämällä samanlaiset viestit OP-mobiilissa tai op.fi-palvelussa, valtakirjalla tai asioimalla konttorissa.
  • Parhaiten lapsen tai nuoren tili ja rahankäyttö pysyvät hallinnassa, kun tilillä pidetään vain sopivasti rahaa.