Yritysasiakkaiden asiointipalvelun yleisten osien ja toiminnallisuuksien saavutettavuusseloste

Tämä seloste koskee yritysasiakkaiden asiointipalvelun yleisten osien ja toiminnallisuuksien saavutettavuutta. Yritysasiakkaiden asiointipalvelu on osa op.fi-verkkosivustoa, joka on OP Ryhmän yhtiöiden verkkosivusto.

Sivuston saavutettavuutta ovat arvioineet OP Ryhmälle projektiluontoisesti töitä tekevät saavutettavuuden asiantuntijat. Lisäksi sivuston saavutettavuuden osalta on suoritettu itsearviointia.

Itsearvioinnissa on käytetty seuraavia järjestelmiä:

  • Tietokoneilla saavutettavuus on testattu Chrome-selaimella ja NVDA-ruudunlukuohjelmistolla.
  • Mobiililaitteilla saavutettavuus on testattu Applen-laitteilla, Safari-selaimella (touch gestures).

Saavutettavuusvaatimuksia koskevat säännökset on annettu Digitaalisten palveluiden tarjoamista koskevassa laissa.

Tämä saavutettavuusseloste on laadittu 30.11.2020 ja sitä on viimeksi päivitetty 2.5.2023.

Digipalvelun saavutettavuuden tila

Yritysasiakkaiden asiointipalvelun yleisissä osissa ja toiminnallisuuksissa on puutteita saavutettavuudessa. Yleiset palautekyselylomakkeet täyttävät vaatimukset.

Asiointiroolin valinta

Tämä seloste koskee henkilö- ja yritysasiakkaiden asiointiroolin valinnan saavutettavuutta osoitteessa op.fi. Saavutettavuusvaatimuksia koskevat säännökset ovat Digitaalisten palveluiden tarjoamista koskevassa laissa.
Tämä saavutettavuusseloste on laadittu 8.11.2021.
 
Digipalvelun saavutettavuuden tila
 
Asiointiroolin valinta täyttää saavutettavuuden vaatimukset pääosin ja asiointi palvelussa onnistuu. Palvelussa on kuitenkin joitain saavutettavuuspuutteita, jotka on kuvattu jäljempänä.
 
Saavuttamaton sisältö ja puutteet
 
Yritysasiointiroolin hakutoiminto ei informoi ruudunlukijalla käyttäjää muuttuvasta hakutuloslistauksesta. Oletusasiointiroolin asettaminen ei ole käytettävissä 400%-suurennoksella kapealla sivuleveydellä. Ruudunlukijaa käytettäessä käyttäjän ei ole mahdollista siirtyä erillisellä linkillä suoraan sisältöön. Kaikkien käyttöliittymäkomponenttien nimeä ja roolia ei voida selvittää ohjelmallisesti
 
  • WCAG 3.2.2 Syöte (Taso A)
  • WCAG 1.4.10 Responsiivisuus (Taso AA)
  • WCAG 2.4.1 Ohita lohkot (Taso A)
  • WCAG 4.1.2 Nimi, rooli, arvo (Taso A)
Sisällöt, joihin saavutettavuusvaatimukset eivät sovellu 
 
Tunnistautumisessa ja kirjautumisessa voidaan käyttää tunnuksen osana mobiiliavainta tai avainlukulistan vaihtuvaa numeroa.  Mobiiliavain on osa OP:n mobiilisovellluksia ja siihen liittyvät saavutettavuushuomiot löytävät mobiilisovellusten saavutettavuusselosteilta.

Yrityspalvelutunnusten asetukset

Asetukset-osio toiminnallisuuksineen ei täytä saavutettavuusvaatimuksia. Vaatimusten noudattamatta jättämiset ja vaatimuksiin sovellettavat poikkeukset mainitaan jäljempänä.

Sisällöt, jotka eivät ole saavutettavia kohtuuttoman rasitteen perusteella

Kirjautuneen yritysasiakkaan Asetukset-osion palveluissa on sellaisia sisältöjä, joiden muokkaaminen olisi kohtuuton rasite. Asetukset-osion uudistaminen on suunnitteilla vuosille 2021 -2022, josta syystä vanhoihin toteutuksiin ei tehdä saavutettavuusmuutoksia. Alla puutteet lueteltuna tarkemmin.

Avainlukulistan vaihtaminen

  • WCAG 1.1.1 Ei-tekstuaalinen sisältö
  • WCAG 1.4.3 Kontrasti (minimi)
  • WCAG 1.4.11 Ei-tekstimuotoisen sisällön kontrasti
  • WCAG 2.1.1 Näppäimistö
  • WCAG 2.4.3 Kohdistusjärjestys
  • WCAG 2.4.4 Linkin tarkoitus (kontekstissa)
  • WCAG 3.3.2 Nimilaput tai ohjeet
  • WCAG 4.1.2 Nimi, rooli, arvo

Salasanan vaihtaminen

  • WCAG 1.1.1 Ei-tekstuaalinen sisältö
  • WCAG 1.4.3 Kontrasti (minimi)
  • WCAG 1.4.11 Ei-tekstimuotoisen sisällön kontrasti
  • WCAG 2.4.4 Linkin tarkoitus (kontekstissa)
  • WCAG 3.3.2 Nimilaput tai ohjeet

Uuden avainlukulistan tilaaminen

  • WCAG 1.1.1 Ei-tekstuaalinen sisältö
  • WCAG 1.4.3 Kontrasti (minimi)
  • WCAG 1.4.11 Ei-tekstimuotoisen sisällön kontrasti
  • WCAG 2.4.4 Linkin tarkoitus (kontekstissa)

Tunnusten lukitseminen

  • WCAG 1.1.1 Ei-tekstuaalinen sisältö
  • WCAG 1.4.3 Kontrasti (minimi)
  • WCAG 1.4.11 Ei-tekstimuotoisen sisällön kontrasti
  • WCAG 2.4.4 Linkin tarkoitus (kontekstissa)

Lisävahvistusnumeron tarkistaminen ja ilmoittaminen

  • WCAG 1.1.1 Ei-tekstuaalinen sisältö
  • WCAG 1.3.5 Määrittele syötteen tarkoitus
  • WCAG 1.4.3 Kontrasti (minimi)
  • WCAG 1.4.11 Ei-tekstimuotoisen sisällön kontrasti
  • WCAG 2.4.4 Linkin tarkoitus (kontekstissa)
  • WCAG 3.3.2 Nimilaput tai ohjeet

Omat laitteet ja mobiiliavain

  • WCAG 1.3.1 Informaatio ja suhteet
  • WCAG 1.3.2 Merkitykseen vaikuttava järjestys
  • WCAG 1.4.3 Kontrasti (minimi)
  • WCAG 2.1.1 Näppäimistö
  • WCAG 2.4.3 Kohdistusjärjestys
  • WCAG 2.4.7 Näkyvä kohdistus
  • WCAG 4.1.2 Nimi, rooli, arvo

Oma Yritysprofiili

Digipalvelun saavutettavuuden tila

Oma Yritysprofiili täyttää vaatimukset osittain. Arvioinnissa löydettiin kolme saavutettavuusongelmaa. Ongelmista yksi arvioitiin vakavuudeltaan tärkeäksi tai erittäin tärkeäksi, jolloin toiminnon käyttö apuvälineillä kuten ruudunlukijalla voi olla hankalaa.

Saavutettavuushavainnot liittyivät linkkiteksteihin (WCAG 2.4.4​ ), näppäimistökohdistukseen (WCAG 2.2 -kriteeristön kriteeri 2.4.11) ja vähäisissä määrin ohjelmalliseen rakenteeseen.

Tunnusten hallinta

Digipalvelun saavutettavuuden tila

Tunnusten hallinta-sivu täyttää vaatimukset osittain. Arvioinnissa löydettiin kolme saavutettavuusongelmaa. Ongelmista yksi arvioitiin vakavuudeltaan tärkeäksi tai erittäin tärkeäksi, jolloin toiminnon käyttö apuvälineillä kuten ruudunlukijalla voi olla hankalaa.

Saavutettavuushavainnot liittyivät näppäimistökohdistukseen (WCAG 2.4.7), kontrasteihin (WCAG 1.4.3) ja otsikointiin (WCAG 1.3.1​).

Viestintävälineet

Chat- ja Verkkoneuvottelupalvelut täyttävät vaatimukset pääosin. Viestipalvelun saavutettavuudessa on puutteita, jotka hankaloittavat merkittävästi apuvälineiden, kuten ruudunlukijoiden ja näppäimistön käyttöä. Vaatimusten noudattamatta jättämiset ja vaatimuksiin sovellettavat poikkeukset mainitaan jäljempänä.

Viestit

Viestipalvelussa on saavutettavuuspuutteita muun muassa otsikoinnissa, rakenteissa ja nimilapuissa, mikä vaikeuttaa ruudunlukijakäyttöä. Lisäksi värien kontrastit eivät paikoin täytä saavutettavuusvaatimuksia, eikä tekstivastineita ole toteutettu kaikkien graafisten elementtien kohdalla. Myös näppäimistökäytössä on ongelmia.

Palvelu uusitaan tulevina vuosina, minkä vuoksi nykyiseen palveluun ei tehdä saavutettavuusmuutoksia.

Alla lueteltuna sovelluksien saavutettavuuspuutteita ja niitä vastaavat WCAG 2.1 ohjeiston (Web Content Accessibility Guidelines) mukaiset saavutettavuusvaatimukset, joita viestipalvelu ei vielä täytä.
 Saavutettavuuspuutteita on muun muassa nimilapuissa (WCAG 3.3.2), tekstivastineissa (WCAG 1.1.1), ruudunlukijan palautteissa (WCAG 1.3.2, 2.4.3, 4.1.3), lukemis- ja sarkainjärjestyksissä (WCAG 1.3.2, 2.1.1, 2.4.3, 4.1.2), näppäimistökohdistuksessa (WCAG 2.4.7), infoteksteissä (WCAG 1.1.1, 1.3.2, 2.1.1), virheilmoituksissa (yleinen vaatimus), sivujen title-attribuuteissa (WCAG 2.4.2), tekstin kontrasteissa (WCAG 1.4.3, 1.4.11), otsikoinnissa (WCAG 1.3.1), disabloiduissa painikkeissa (WCAG 3.3.1), tiedostolinkeissä (WCAG 1.3.1, WCAG 2.4.3), liitetiedostovalikossa (WCAG 1.4.13, 4.1.2), välilehdissä (WCAG 4.1.2), ikkunan roolissa (WCAG 1.3.1) ja responsiivisuudessa (WCAG 1.4.4, 1.4.10).

Chat

Chat täyttää saavutettavuusvaatimukset pääosin. Joitakin saavutettavuuspuutteita palvelussa vielä on, mutta ne eivät estä palvelun käyttöä apuvälineellä, esimerkiksi ruudunlukijalla. Mobiililaitteella saavutettavuutta ei ole vielä testattu erikseen.

Alla lueteltuna ne WCAG:n (Web Content Accessibility Guidelines) mukaiset saavutettavuusvaatimukset, joita chat ei vielä täytä.

  • Viestin lähettäjän tietoa ei lueta ruudunlukijalla (WCAG 1.3.1).
  • Asiakasneuvojan kutsumispainike ei ole saavutettava näppäimistöllä (WCAG 2.1.1).
  • Kohdistusjärjestyksessä on tunnistettuja puutteita (WCAG 2.4.3).
    • Kaikki chatbotin ja asiakasneuvojan viestit ovat mukana kohdistusjärjestyksessä.
    • Navigoidessa toiselle sivulle chatin ollessa auki, kohdistus siirtyy uuden sivun latauduttua automaattisesti chatin viestikenttään.
    • Muu ikkunan sisältö on mukana kohdistusjärjestyksessä, kun Chat suljetaan.
  • Palvelun ulkopuolelle avautuvista linkeistä ei kerrota ruudunlukijalle (WCAG 2.4.4).
  • Pienennetyn chat-kuplan näppäimistön kohdistuksen ilmaisin on hankalasti havaittavissa (WCAG 2.4.7).
  • Chatiin on hyppylinkki ainoastaan kirjautuneen asiakkaan op.fi:n etusivulla.

Palvelua kehitetään jatkuvasti vastaamaan saavutettavuusvaatimuksiin.

Verkkoneuvottelu

Verkkoneuvottelu täyttää saavutettavuusvaatimukset. Joitakin pieniä saavutettavuuspuutteita palvelussa vielä on, mutta ne eivät estä palvelun käyttöä apuvälineellä, esimerkiksi ruudunlukijalla.

Huomioitavia asioita verkkoneuvottelun saavutettavuudesta:

  • Erillistä ”Siirry suoraan sisältöön” hyppylinkkiä ei ole toteutettu, koska verkkoneuvottelun sisällä ei ole erillistä navigaatiota, vaan pelkkää sisältöä. Esimerkiksi op.fi:n navigaatio ei ole näkyvissä verkkoneuvottelun aikana. 
  • Verkkoneuvottelun audiosisällölle ei ole tarjolla tekstitystä.
  • Verkkoneuvottelussa jaetulle videosisällölle ei ole tarjolla kuvailutulkkausta.
  • Applen-laitteilla, Safari-selaimella VoiceOver-lukuohjelmistolla otsikoissa on ylimääräisiä merkkejä.

Saavutettavuuspalaute

Löysitkö puutteita digitaalisten palveluidemme saavutettavuudesta? Jos et löytänyt vastausta saavutettavuusselosteesta, anna palautetta. 

Etkö pääse kirjautumaan tai onko palveluissamme jokin muu tekninen ongelma?

Palautteisiin liittyvä henkilötietojen käsittely

Kirjautumattoman asiakkaan antama palaute on anonyymiä, jos asiakas ei anna yhteystietojaan. Kirjautumattomalta asiakkaalta kysytään nimeä sekä sähköpostiosoitetta tai puhelinnumeroa, jotka tarvitaan, jos asiakas toivoo yhteydenottoa. Kirjautuneesta asiakkaasta tallennetaan palautejärjestelmään asiakkaan tai yrityksen edustajan henkilötunnus, nimi ja paikallinen osuuspankki, jonka asiakas palautteen antaja on. Lisäksi yritysasiakkaasta tallennetaan yrityksen nimi ja y-tunnus. Jos kirjautunut asiakas toivoo yhteydenottoa, tallennetaan myös puhelinnumero tai sähköpostiosoite. Lisäksi palautejärjestelmään tallennetaan asiakkaan antama palaute sekä asiakkaan kertoma tieto siitä, mitä apuvälineohjelmaa tai -laitetta hän käyttää.

Kerättyjä henkilötietoja käytetään ainoastaan asiakaspalautteen käsittelemiseksi, jolloin tavoitteena on parantaa ja kehittää asiakaskokemusta sekä OP Ryhmän palveluita. Henkilötietoja käsitellään OP Ryhmän finanssilaitosten asiakasrekistereissä.

Valvontaviranomainen

Jos sivustolla on saavutettavuusongelmia ja et löydä siihen tarkennusta saavutettavuusselosteelta, toivoisimme sinulta palautetta yllä olevan linkin kautta. Vastaamme sinulle lain edellyttämän 14 päivän kuluessa, mikäli annat lomakkeella yhteystietosi. 

Mikäli et ole tyytyväinen antamaamme vastaukseen tai emme vastaisi palautteeseesi ollenkaan, voit olla yhteydessä valvovaan viranomaiseen eli Etelä-Suomen aluehallintovirastoon. 

Valvontaviranomaisen yhteystiedot

Etelä-Suomen aluehallintovirasto

Saavutettavuuden valvonnan yksikkö
saavutettavuus@avi.fi
Puhelinnumero vaihde 0295 016 000