Asiointiroolin valinta
Tämä seloste koskee henkilö- ja yritysasiakkaiden asiointiroolin valinnan saavutettavuutta osoitteessa op.fi. Saavutettavuusvaatimuksia koskevat säännökset ovat Digitaalisten palveluiden tarjoamista koskevassa laissa.
Tämä saavutettavuusseloste on laadittu 8.11.2021.
Digipalvelun saavutettavuuden tila
Asiointiroolin valinta täyttää saavutettavuuden vaatimukset pääosin ja asiointi palvelussa onnistuu. Palvelussa on kuitenkin joitain saavutettavuuspuutteita, jotka on kuvattu jäljempänä.
Saavuttamaton sisältö ja puutteet
Yritysasiointiroolin hakutoiminto ei informoi ruudunlukijalla käyttäjää muuttuvasta hakutuloslistauksesta. Oletusasiointiroolin asettaminen ei ole käytettävissä 400%-suurennoksella kapealla sivuleveydellä. Ruudunlukijaa käytettäessä käyttäjän ei ole mahdollista siirtyä erillisellä linkillä suoraan sisältöön. Kaikkien käyttöliittymäkomponenttien nimeä ja roolia ei voida selvittää ohjelmallisesti
- WCAG 3.2.2 Syöte (Taso A)
- WCAG 1.4.10 Responsiivisuus (Taso AA)
- WCAG 2.4.1 Ohita lohkot (Taso A)
- WCAG 4.1.2 Nimi, rooli, arvo (Taso A)
Sisällöt, joihin saavutettavuusvaatimukset eivät sovellu
Tunnistautumisessa ja kirjautumisessa voidaan käyttää tunnuksen osana mobiiliavainta tai avainlukulistan vaihtuvaa numeroa. Mobiiliavain on osa OP:n mobiilisovellluksia ja siihen liittyvät saavutettavuushuomiot löytävät mobiilisovellusten saavutettavuusselosteilta.
Yrityspalvelutunnusten asetukset
Asetukset-osio toiminnallisuuksineen ei täytä saavutettavuusvaatimuksia. Vaatimusten noudattamatta jättämiset ja vaatimuksiin sovellettavat poikkeukset mainitaan jäljempänä.
Sisällöt, jotka eivät ole saavutettavia kohtuuttoman rasitteen perusteella
Kirjautuneen yritysasiakkaan Asetukset-osion palveluissa on sellaisia sisältöjä, joiden muokkaaminen olisi kohtuuton rasite. Asetukset-osion uudistaminen on suunnitteilla vuosille 2021 -2022, josta syystä vanhoihin toteutuksiin ei tehdä saavutettavuusmuutoksia. Alla puutteet lueteltuna tarkemmin.
Avainlukulistan vaihtaminen
- WCAG 1.1.1 Ei-tekstuaalinen sisältö
- WCAG 1.4.3 Kontrasti (minimi)
- WCAG 1.4.11 Ei-tekstimuotoisen sisällön kontrasti
- WCAG 2.1.1 Näppäimistö
- WCAG 2.4.3 Kohdistusjärjestys
- WCAG 2.4.4 Linkin tarkoitus (kontekstissa)
- WCAG 3.3.2 Nimilaput tai ohjeet
- WCAG 4.1.2 Nimi, rooli, arvo
Salasanan vaihtaminen
- WCAG 1.1.1 Ei-tekstuaalinen sisältö
- WCAG 1.4.3 Kontrasti (minimi)
- WCAG 1.4.11 Ei-tekstimuotoisen sisällön kontrasti
- WCAG 2.4.4 Linkin tarkoitus (kontekstissa)
- WCAG 3.3.2 Nimilaput tai ohjeet
Uuden avainlukulistan tilaaminen
- WCAG 1.1.1 Ei-tekstuaalinen sisältö
- WCAG 1.4.3 Kontrasti (minimi)
- WCAG 1.4.11 Ei-tekstimuotoisen sisällön kontrasti
- WCAG 2.4.4 Linkin tarkoitus (kontekstissa)
Tunnusten lukitseminen
- WCAG 1.1.1 Ei-tekstuaalinen sisältö
- WCAG 1.4.3 Kontrasti (minimi)
- WCAG 1.4.11 Ei-tekstimuotoisen sisällön kontrasti
- WCAG 2.4.4 Linkin tarkoitus (kontekstissa)
Lisävahvistusnumeron tarkistaminen ja ilmoittaminen
- WCAG 1.1.1 Ei-tekstuaalinen sisältö
- WCAG 1.3.5 Määrittele syötteen tarkoitus
- WCAG 1.4.3 Kontrasti (minimi)
- WCAG 1.4.11 Ei-tekstimuotoisen sisällön kontrasti
- WCAG 2.4.4 Linkin tarkoitus (kontekstissa)
- WCAG 3.3.2 Nimilaput tai ohjeet
Omat laitteet ja mobiiliavain
- WCAG 1.3.1 Informaatio ja suhteet
- WCAG 1.3.2 Merkitykseen vaikuttava järjestys
- WCAG 1.4.3 Kontrasti (minimi)
- WCAG 2.1.1 Näppäimistö
- WCAG 2.4.3 Kohdistusjärjestys
- WCAG 2.4.7 Näkyvä kohdistus
- WCAG 4.1.2 Nimi, rooli, arvo
Oma Yritysprofiili
Digipalvelun saavutettavuuden tila
Oma Yritysprofiili täyttää vaatimukset osittain. Arvioinnissa löydettiin kolme saavutettavuusongelmaa. Ongelmista yksi arvioitiin vakavuudeltaan tärkeäksi tai erittäin tärkeäksi, jolloin toiminnon käyttö apuvälineillä kuten ruudunlukijalla voi olla hankalaa.
Saavutettavuushavainnot liittyivät linkkiteksteihin (WCAG 2.4.4 ), näppäimistökohdistukseen (WCAG 2.2 -kriteeristön kriteeri 2.4.11) ja vähäisissä määrin ohjelmalliseen rakenteeseen.
Tunnusten hallinta
Digipalvelun saavutettavuuden tila
Tunnusten hallinta-sivu täyttää vaatimukset osittain. Arvioinnissa löydettiin kolme saavutettavuusongelmaa. Ongelmista yksi arvioitiin vakavuudeltaan tärkeäksi tai erittäin tärkeäksi, jolloin toiminnon käyttö apuvälineillä kuten ruudunlukijalla voi olla hankalaa.
Saavutettavuushavainnot liittyivät näppäimistökohdistukseen (WCAG 2.4.7), kontrasteihin (WCAG 1.4.3) ja otsikointiin (WCAG 1.3.1).
Viestintävälineet
Chat- ja Verkkoneuvottelupalvelut täyttävät vaatimukset pääosin. Viestipalvelun saavutettavuudessa on puutteita, jotka hankaloittavat merkittävästi apuvälineiden, kuten ruudunlukijoiden ja näppäimistön käyttöä. Vaatimusten noudattamatta jättämiset ja vaatimuksiin sovellettavat poikkeukset mainitaan jäljempänä.
Viestit
Viestipalvelussa on saavutettavuuspuutteita muun muassa otsikoinnissa, rakenteissa ja nimilapuissa, mikä vaikeuttaa ruudunlukijakäyttöä. Lisäksi värien kontrastit eivät paikoin täytä saavutettavuusvaatimuksia, eikä tekstivastineita ole toteutettu kaikkien graafisten elementtien kohdalla. Myös näppäimistökäytössä on ongelmia.
Palvelu uusitaan tulevina vuosina, minkä vuoksi nykyiseen palveluun ei tehdä saavutettavuusmuutoksia.
Alla lueteltuna sovelluksien saavutettavuuspuutteita ja niitä vastaavat WCAG 2.1 ohjeiston (Web Content Accessibility Guidelines) mukaiset saavutettavuusvaatimukset, joita viestipalvelu ei vielä täytä.
Saavutettavuuspuutteita on muun muassa nimilapuissa (WCAG 3.3.2), tekstivastineissa (WCAG 1.1.1), ruudunlukijan palautteissa (WCAG 1.3.2, 2.4.3, 4.1.3), lukemis- ja sarkainjärjestyksissä (WCAG 1.3.2, 2.1.1, 2.4.3, 4.1.2), näppäimistökohdistuksessa (WCAG 2.4.7), infoteksteissä (WCAG 1.1.1, 1.3.2, 2.1.1), virheilmoituksissa (yleinen vaatimus), sivujen title-attribuuteissa (WCAG 2.4.2), tekstin kontrasteissa (WCAG 1.4.3, 1.4.11), otsikoinnissa (WCAG 1.3.1), disabloiduissa painikkeissa (WCAG 3.3.1), tiedostolinkeissä (WCAG 1.3.1, WCAG 2.4.3), liitetiedostovalikossa (WCAG 1.4.13, 4.1.2), välilehdissä (WCAG 4.1.2), ikkunan roolissa (WCAG 1.3.1) ja responsiivisuudessa (WCAG 1.4.4, 1.4.10).
Chat
Chat täyttää saavutettavuusvaatimukset pääosin. Joitakin saavutettavuuspuutteita palvelussa vielä on, mutta ne eivät estä palvelun käyttöä apuvälineellä, esimerkiksi ruudunlukijalla. Mobiililaitteella saavutettavuutta ei ole vielä testattu erikseen.
Alla lueteltuna ne WCAG:n (Web Content Accessibility Guidelines) mukaiset saavutettavuusvaatimukset, joita chat ei vielä täytä.
- Viestin lähettäjän tietoa ei lueta ruudunlukijalla (WCAG 1.3.1).
- Asiakasneuvojan kutsumispainike ei ole saavutettava näppäimistöllä (WCAG 2.1.1).
- Kohdistusjärjestyksessä on tunnistettuja puutteita (WCAG 2.4.3).
- Kaikki chatbotin ja asiakasneuvojan viestit ovat mukana kohdistusjärjestyksessä.
- Navigoidessa toiselle sivulle chatin ollessa auki, kohdistus siirtyy uuden sivun latauduttua automaattisesti chatin viestikenttään.
- Muu ikkunan sisältö on mukana kohdistusjärjestyksessä, kun Chat suljetaan.
- Palvelun ulkopuolelle avautuvista linkeistä ei kerrota ruudunlukijalle (WCAG 2.4.4).
- Pienennetyn chat-kuplan näppäimistön kohdistuksen ilmaisin on hankalasti havaittavissa (WCAG 2.4.7).
- Chatiin on hyppylinkki ainoastaan kirjautuneen asiakkaan op.fi:n etusivulla.
Palvelua kehitetään jatkuvasti vastaamaan saavutettavuusvaatimuksiin.
Verkkoneuvottelu
Verkkoneuvottelu täyttää saavutettavuusvaatimukset. Joitakin pieniä saavutettavuuspuutteita palvelussa vielä on, mutta ne eivät estä palvelun käyttöä apuvälineellä, esimerkiksi ruudunlukijalla.
Huomioitavia asioita verkkoneuvottelun saavutettavuudesta:
- Erillistä ”Siirry suoraan sisältöön” hyppylinkkiä ei ole toteutettu, koska verkkoneuvottelun sisällä ei ole erillistä navigaatiota, vaan pelkkää sisältöä. Esimerkiksi op.fi:n navigaatio ei ole näkyvissä verkkoneuvottelun aikana.
- Verkkoneuvottelun audiosisällölle ei ole tarjolla tekstitystä.
- Verkkoneuvottelussa jaetulle videosisällölle ei ole tarjolla kuvailutulkkausta.
- Applen-laitteilla, Safari-selaimella VoiceOver-lukuohjelmistolla otsikoissa on ylimääräisiä merkkejä.