Nuoret sillalla

Coronatiden fick unga att noggrannare följa upp sina finanser – en tredjedel ökade sitt sparande

En enkät som OP låtit göra visar att många unga hanterade sin ekonomi på ett föredömligt sätt under det första coronaåret. Det finns fortfarande ett behov för bättre färdigheter i ekonomi, och OP:s årliga Ekonomikunskapsvecka fokuserar också på barn och unga och deras ekonomi.

Coronapandemin har skakat ekonomin, i synnerhet turist- och tjänstesektorerna som sysselsätter i synnerhet unga kvinnor. En del av de anställda i branscherna fick ekonomiska svårigheter på grund av permitteringar och uppsägningar. Enligt OP:s enkät upplevde ändå närmare 40 procent av 16–24-åringarna att deras ekonomiska situation inte hade ändrats under det första coronaåret. En tredjedel upplevde att den t.o.m. hade förbättrats och en knapp tredjedel att den hade försämrats. 

Den plötsliga coronachocken var ett test för finländarnas ekonomikunskap. Hälften av de unga berättade att de hade hållit bättre koll än tidigare på hur de använde sina pengar. Dessutom ökade en tredjedel sitt sparande och ungefär en fjärdedel började spara eller placera pengar på ett nytt sätt.

Enligt undersökningen sparar närmare 40 procent av de unga regelbundet varje månad och cirka en fjärdedel nästan varje månad. Det vanligaste månatliga sparbeloppet är 50–100 euro (38 procent). Över 60 procent av de unga säger att de förbereder sig på överraskande utgifter genom att spara, och bara färre än 5 procent hade aldrig sparat.

– I fjol försämrades i synnerhet unga personers möjligheter att få sommarjobb, vilket återspeglas i deras ekonomiska situation. Det är ändå fint att se att många också har kunnat vidta nya mått och steg i syfte att stärka sin ekonomi under coronapandemin. Under krisen har vikten av ekonomikunskaper ytterligare accentuerats, säger Tuuli Kousa, direktör för kommunikation och företagsansvar i OP Gruppen.

Undervisning i ekonomikunskap till 11 000 högstadieelever

OP firar den årliga Ekonomikunskapsveckan 22–26.3.2021 samtidigt med internationella Global Money Week. Under en veckas tid lär andelsbanker runtom i Finland ut dagliga penningärenden och praktiska ekonomikunskaper till unga vid undervisningsstunder kallade OPxTalompengar. Under veckan når man hela 11 000 högstadieelever med undervisningsstunderna, som främst ordnas på distans.

– Unga behöver mer prat om pengar och konkret undervisning i hur man sköter sin vardagsekonomi. Ekonomikunskaper är en väsentlig del av de medborgerliga färdigheterna, och saker man lärt sig i unga år har positiv inverkan långt in i vuxenlivet. Vi arbetar med ekonomikunskaper året runt, men i synnerhet under temaveckan fokuserar vi på unga, säger Tuuli Kousa.

Att stärka finländarnas ekonomikunskaper är en av prioriteringarna i OP Gruppens samhällsansvarsprogram. Utöver de undervisningsstunder i ekonomikunskap som andelsbankerna håller stärker OP Gruppen även barns och ungas ekonomikunskaper nationellt tillsammans med samarbetspartner. År 2020 nådde OP Gruppens ekonomikunskapsarbete totalt över 50 000 unga.

Uppgifterna baserar sig på en enkätundersökning som genomfördes i januari på nätet och som besvarades av 2 325 myndiga finländare. Undersökningen utfördes av Taloustutkimus på uppdrag av OP. Felmarginalen för svaren är cirka +/-2 procentenheter.