Falska meddelanden fiskar efter OP-kunders nätbankskoder

Det förekommer falska e-postmeddelanden som fiskar efter OP-kundernas nättjänstkoder. Avsändaren i meddelandena påminner ibland om OP:s kundtjänst. Det kan hända att meddelandet inte har riktats enbart till OP:s kunder, utan det fiskar efter koder också av andra bankers kunder.

Meddelandena kan hänvisa till EU:s allmänna dataskyddsförordning och be mottagaren uppdatera sina uppgifter. Länken i meddelandet kan leda till en bluffwebbplats som påminner om OP:s nättjänstsida och som ber om t.ex. nättjänstkoder och lösenord.

Om du misstänker att dina koder har hamnat i fel händer, ska du omedelbart spärra koderna genom att ringa telefontjänsten på numret OP 0100 0500. Då telefontjänsten är stängd, ska du spärra dina koder genom att ringa OP Spärrtjänsten på numret +358 100 0555 (24 h/dygn). Anmäl det inträffade också till telefontjänsten när den öppnat.

Lämna aldrig ut och avslöja inte dina koder eller nyckeltal för någon annan – inte ens banken eller myndigheterna ber om dina koder med ett textmeddelande, per telefon eller via e-post t.ex. för uppdatering av uppgifter eller vid lagändringar. I oklara fall ska du alltid kontakta vår kundtjänst.

Du känner igen bankens rätta webbplats bl.a. på följande:

  • Certifikatet för webbplatsen har beviljats till OP Gruppen (t.ex. OP Osuuskunta)
  • Certifikatet har OP:s nätadress (domain)
  • Certifikatet har beviljats/utfärdats av Symantec, Entrust eller DigiCert
  • Certifikatet är i kraft

 

Exempel på falskt e-postmeddelande: