Internetbedragare lurpassar även på företagare

Brottslingarna har följt efter penningtrafiken ut på internet. Det som biter bäst på internetbedrägerier är kunskap. Vi uppmärksammar den internationella temaveckan Fraud Awareness Week den 15–22 november genom att informera mer än vanligt om internetbedrägerier på nätet och i de lokala andelsbankerna.

Företagsbedrägerier sker ofta under semestertider, när företagets rutiner sköts av vikarier. Typiska bedrägerier är så kallade vd- eller lönebedrägerier och fiske efter företagets anställdas Office-koder.

Vd-bedrägeri

Vd-bedrägeriet går ut på att bedragaren kontaktar offren per e-post och utger sig för att vara en person i ledande ställning inom företaget eller organisationen. Målet med bedrägeriet är att övertyga e-postmeddelandets mottagare – ofta den som ansvarar för betalningar – om att göra en banköverföring. Det kan se ut som om e-postmeddelandet har sänts av rätt person, men i själva verket har avsändarens adress förfalskats eller e-postkontot kapats. 

Lönebedrägeri 

Vid lönebedrägerier utger sig bedragarna för att vara anställda på företaget. De skickar ett e-postmeddelande till personaladministrationen och uppger ett nytt kontonummer för löneutbetalning. Målet är att dirigera den anställdas lön till bedragarens konto. Även i detta fall har avsändarens adress förfalskats eller e-postkontot kapats.

Nätfiske efter Office 365-koder 

Ett nätfiskemeddelande efter Office 365-koder kan se ut att ha skickats av en bekant person. I meddelandet finns ofta en länk till ett dokument eller en webbplats. När man klickar på länken kommer man till en sida som ser äkta ut och där man sedan ska logga in med sina Office 365-koder. Om man matar in sina koder där får bedragarna dem.

Hur kan man försvåra företagsbedragarens arbete

  1. Gå igenom företagets betalningsprocesser regelbundet. 
  2. Skola in vikarier och se till att de känner till bedrägeriförsöken.
  3. Var alltid uppmärksam på ändrade kontonummer. Skapa en tydlig process för hur man ändrar kontonummer i olika system.
  4. Om du får ett suspekt meddelande ska du fråga avsändaren per telefon eller e-post om hen verkligen har skickat meddelandet i fråga.
  5. Anmäl alla bedrägerier eller bedrägeriförsök till din andelsbank eller kundtjänsten för företagskunder.
  6. Gör en begäran om utredning av bedrägeriförsök till polisen. 
  7. Skicka bedrägerimeddelanden till adressen tietoturvailmoitukset(at)op.fi. På så sätt får vi höra om vilka bedrägerier som är i omlopp och kan varna våra kunder.

Du kan läsa mer om olika typer av bedrägerier på vår webbplats.