Lovian Outi Korpilaakso podcast-studiossa

Hållbarheten finns i affärsverksamhetens kärna i Outi Korpilaaksos företag

Outi grundade sitt företag Lovia när hon fick nog av snabbmodet och de problem som det orsakade vår planet. Efter en utmattning och värderingskris föddes tanken om ett företag med en mission att främja en ekologisk moderevolution och ifrågasätta vår konsumtionskultur.

I OP:s företagspodcast Optimistit diskuteras hållbarhet med företagare. Företagspodcasten Optimistit vägleder sme-företag och företagare att göra bättre val. Vi hjälper dig att identifiera och ta vara på möjligheterna som skapas av affärstrender, reglering och ändringar. I det här avsnittet gästas programledaren Minna Rautomäki av Outi Korpilaakso, vd, konstnärlig ledare och grundare av Lovia som tillverkar kvalitativa designväskor och -smycken av återvunnet material. I avsnittet diskuteras hur hållbarheten kan utgöra affärsverksamhetens kärna, om företagare bör ge hållbarhetslöften till sina intressenter och om hållbarhet bidrar till ett bättre slutresultat. 

Transparens måste bli en del av varje företags DNA

Hållbarhet i affärsverksamheten innebär att företaget agerar på ett hållbart sätt, tar hänsyn till klimat-, miljö- och socialt ansvar och följer god förvaltningssed. ”Öppenhet och ärlighet leder till transparens som ska vara en del av företagets DNA. En enskild produkt kan inte vara hållbar, utan man måste bedöma affärsmodellen bakom – vilken påverkan har verksamheten i stort”, säger Outi.

När Korpilaakso för nio år sedan grundade Lovia, fanns inte alla begrepp för hållbar utveckling och cirkulär ekonomi i Finland ännu. ”Det var på sätt och vis ett banbrytande arbete att söka efter använda material. Jag började ringa runt till människor och knacka på dörrar för att höra om de hade saker som skulle kastas och om jag kunde ta en titt för att se vad man skulle kunna skapa av dem, säger Korpilaakso när hon beskriver de första stegen i företaget.

Den starka kärnan i en hållbar verksamhet grundar sig på en hållbar affärsidé och verksamhetsmodell. Alla företag måste vara medvetna om vilken påverkan verksamheten har, dvs. hur påverkar affärsverksamheten omgivningen och samhället. 

”För några år sedan genomförde vi ett projekt på Lovia där vi räknade på företagets och produkternas koldioxidavtryck. Det gav oss en djup förståelse för detaljnivån i beräkningen. Till exempel räknade man på tillverkarnas verksamhetsmiljö och andra komponenter kopplade till tillverkare, till exempel deras energikällor och materialens ursprung. Det finns ingen jämförbar standard för att beräkna koldioxidavtrycket, utan det beräknas alltid utifrån det enskilda företaget”, säger Korpilaakso.  
 
Vid beräkningen av Lovias koldioxidavtryck visade det sig att en väska som tillverkades av återvunnet material hade ett koldioxidavtryck på 3,33. Om samma väska hade tillverkats med samma produktionsfaktorer, men det återvunna materialet hade bytts ut mot nytt koskinn, skulle koldioxidavtrycket ha ökat till 66. ”Insikten om att det vi gör har en betydelse var mycket viktig för oss. Vi kan påverka”, säger Korpilaakso glatt.

Kunderna kräver hållbarhetslöften

Det kan vara skrämmande för vissa företagare att ge hållbarhetslöften eftersom konsumenterna idag är mycket medvetna. Korpilaakso vill dock underlätta för företagare i det avseendet: ”Vi kommer aldrig att uppnå något eller lära oss något nytt om vi är rädda för att göra fel när det gäller hållbarhet. Vi ska ha ambitiösa mål. Ibland snubblar vi, men det är ok”, säger Korpilaakso.  

”Vi är alla människor. Med hjälp av dialog och empati kan vi komma framåt och utvecklas tillsammans. Feedback från kunderna kan ses som en spegel eller som en gåva till företaget: tack för att du berättade för oss hur vi kan bli bättre. Det är ju en fantastisk dialog!” 

Hållbar affärsverksamhet – förbättras eller försämras resultaten?

Hur påverkar hållbarheten verksamheten med tanke på företagets resultat? ”Här finns en skillnad mellan den nya och den gamla världen. Det finns en hel del funktionella företag som präglas av den gamla världens linjära ekonomi. Det är en enorm börda och visar sig bland annat i intensivt jordbruk”, säger Korpilaakso.  
 
”När man talar om hållbarhet ställs ofta frågan om verksamheten blir lidande. Och min motfråga är då om vi kan tänka på hållbarhet på ett nytt sätt så att den blir lönsam”, säger Korpilaakso.  

Hon upplever att samhället och företagen står inför en brytpunkt. ”Vi måste vara kreativa nu. Vi ska utmana våra tankar om ekonomi och affärsmodeller. Handlar resultaten bara om euro, även om de också är viktiga, eller kan det även handla om hur vi påverkar den ekologiska och sociala miljön runt oss? Vilken typ av påverkan och resultat kan vi uppnå?”, säger Korpilaakso när hon funderar på det nya och gamla sättet att tänka kring ekonomi.  
 
”Jag är övertygad om att vi kan tjäna euros och samtidigt ta hänsyn till planetens gränser, säger hon som en påminnelse till chefer och företagare.  
 
Outi Korpilaakso, om man vill starta ett hållbart företag från grunden – var ska man börja?  
 
”Först måste företagaren tydliggöra sina egna hållbarhetsvärderingar. Vad utgör grunden för hållbarhet i verksamheten? Hållbarheten kan inte bara läggas till, utan den ska inkluderas i affärsmodellen och vara en del av visionen och missionen. Om det inte finns en mission i hjärtat, kan du lätt tappa drivkraften”, säger Korpilaakso.

Nästa avsnitt i företagspodcasten Optimistit handlar om AI ur ett hållbarhetsperspektiv och gästen är AI-experten Antti Merilehto. Var med och lyssna på Anttis tips om hur man använder AI på ett hållbart sätt i företagen. Podden är på finska.