All maskininlärning är AI, men all AI är inte maskininlärning
”Netflix rekommendationsmotor grundar sig på maskininlärning. Det gäller även Spotify och Yle Areena. Hur har data samlats och tränats? Eller om vi pratar om bildgeneratorer som Dall-E. Om du ber den om en bild av sjuksköterskor, skapar den sannolikt en bild av kvinnor. Det grundar sig helt på de data som används för att träna AI, säger Merilehto.
”Det kan vara bra att påpeka att maskinen aldrig är rasistisk eller sexistisk. Maskinen består av koder. Maskinen har inga känslor”, säger Merilehto.
Det är företagsledarna som har det slutliga ansvaret för AI-verktygens slutresultat. Merilehto vill påminna företagsledarna om deras ansvar: ”Här är en bra minnesregel för chefer och beslutsfattare. Du ansvarar för hur de maskiner och prognosmodeller som företaget införskaffar fungerar. Du kan inte säga att rekryteringsprogramvaran diskriminerar. Om maskinen diskriminerar, är du ansvarig.” Merilehto betonar vikten av att ha personer i organisationen som förstår vad som sker under motorhuven.
Hållbar användning av AI i verksamheten
ChatGPT demokratiserar AI. Nu har även den enskilda firman tillgång till verktyget som tränats med hjälp av miljontals dollar och som kan vara till stor hjälp i verksamheten. Merilehto gör en jämförelse: ”ChatGPT är som en 14-årig prao-elev som läst igenom allt innehåll på internet, men som du endast kan kommunicera med genom tangentbordet.”
Därför är det viktigt att lära sig promptarna, dvs. uppmaningarna som man ger maskinen. Ju bättre promptar du ger, desto bättre kvalitet på slutresultaten ger maskinen.
Vad ska småföretagaren tänka på när han/hon vill använda AI på ett hållbart sätt i verksamheten? ”Välj först ett verktyg, till exempel ChatGPT. Börja använda det och öva på promptar. Mata aldrig in person- eller kunduppgifter. Tumregeln är att inte mata in något som du inte skulle kunna lämna utskrivet på bordet på ett lokalt kafé. Sedan ska du välja en daglig arbetsuppgift som du kan använda verktyget i”, säger Merilehto om de första stegen för att börja använda AI.
Merilehto delar med sig av ett exempel på ökad produktivitet: ”I en undersökning gjord på 5 100 kundtjänstmedarbetare genomförd av MIT och Stanford visade en ökad produktivitet med 14 %.”
AI har redan idag en stor betydelse för företagens framgångar, om man bara vågar och vill använda verktyget.
Konfrontera rädslan
Användningen av AI är präglas fortfarande av osäkerhet och till och med rädsla. Merilehto lyfter fram de två huvudsakliga rädslorna: ”När jag arbetar med ledningsgrupper pratar jag alltid om rädslor. Det finns två typer av rädslor. Den främsta rädslan avseende AI handlar om att man inte vågar använda AI-verktygen på grund av bristande kunskaper. Den andra rädslan handlar om att de egna kunskaperna förlorar sin betydelse och ersätts. Hur skulle det vara om maskinen skriver mina bloggar åt mig? Den kanske inte skriver utomordentliga texter, men ibland kan det räcka med lagom bra texter.”
Hur ska man hantera rädslorna för att kunna använda AI-verktygen optimalt som företagare?
”Ingen tycker om förändring. Men man kan försöka fundera på vad man själv kan påverka. Hur kan jag använda de här verktygen för att utföra mitt arbete på ett smartare sätt? Kunderna vill alltid ha allting snabbare och enklare. Här kan AI vara en hjälp för företagaren”, sammanfattar Merilehto.
Den vanligaste frågan som företagare ställer till Merilehto handlar om användningen av bilder i den egna verksamheten och i marknadsföringen.
”Läs användarvillkoren. Huvudregeln är att om du använder ett avgiftsbaserat verktyg får du använda bilderna i din marknadsföring. Men detta ändras hela tiden, och det är du som företagare som ansvarar för verktygen som företaget använder”, säger Merilehto.
Med andra ord bör man vara öppen för och nyfiken på att prova AI-verktygen och komma ihåg att använda dem på ett ansvarsfullt sätt och enligt gällande villkor.
Du har väl lyssnat på de tidigare avsnitten i företagspodcasten Optimistit? Du hittar alla avsnitt på Spotify. Podden är på finska.