Samsung Pay OP

Samsung Pay

Betala inköp med Samsung-telefon eller Samsung-smartklocka.

Med Samsung Pay betalar du enkelt i butiker, på nätet och i appar

Du har alltid med dig betalkorten i din telefon och smartklocka, det vill säga du behöver inte ha fysiska kort med dig för att betala.

Du kan betala också större inköp utan att behöva knappa in kortkoden

Med Samsung Pay betalar du alltid med kontaktlös betalning utan kortkoden, också inköp på över 50 euro.

Din kortinformation är trygg

Din betalinformation skyddas vid varje inköp.

Så börjar du använda Samsung Pay på din telefon och smartklocka

Börja använd Samsung Pay på din telefon:

  1. Ladda ner appen Samsung Wallet på din telefon i appbutiken.
  2. Öppna appen och välj “Lägg till ett kort”.
  3. Fyll i uppgifter om OP:s kort i appen och godkänn användarvillkoren.
  4. Bekräfta att kortet ska läggas till i OP-mobilen med Mobilnyckel eller genom att identifiera dig till OP:s kundtjänst..

Börja använda på smartklocka​:

  1. Ladda ner appen Galaxy Wearable på din telefon i appbutiken. Välj din smartklocka i appen.
  2. Sök i appen Galaxy Wearable sektionen Samsung Pay och följ anvisningarna.
  3. Fyll i uppgifter om ditt Samsung-konto och välj “Lägg till ett kort”. Skapa även en PIN-kod.
  4. Bekräfta att kortet ska läggas till i OP-mobilen med Mobilnyckel eller genom att identifiera dig till OP:s kundtjänst.

Så betalar du med Samsung Pay

Du kan betala med Samsung Pay globalt i alla butiker och andra ställen som accepterar kontaktlös betalning med Visa- eller Mastercard-kort. Dessutom kan du betala med Samsung Pay i nätbutiker och i appar som godkänner Samsung Pay som betalsätt.

Betala med telefon:

  1. Öppna appen Samsung Wallet. 
  2. Identifiera dig i appen genom ett identifieringssätt som du valt, såsom till exempel fingeravtryck eller en kod.
  3. Håll din telefon nära betalterminalen tills du ser en bekräftelse på betalningen i betalterminalen och i din telefon.

Betala med smartklocka:

  1. Öppna appen Samsung Pay genom att hålla nere knappen Back på klockan och mata in PIN-koden eller mönsterlås på smartklockan.
  2. Håll klockan nära betalterminalen tills du ser en bekräftelse på betalningen på betalterminalen. Din klocka meddelar också när betalningen har godkänts.

Betalning på nätet och i appar:

  1. Välj Samsung Pay som betalsätt.
  2. Bekräfta betalningen på ett sätt som du valt, såsom med fingeravtryck eller PIN-kod.

Lägg till i Samsung Wallet debit- och creditsidorna på ett kombikort

Om du har ett kombikort kan du lägga till i Samsung Wallet både debit- och creditsidan av kortet. Du kan välja med vilken egenskap du betalar.

Du kan lägga till ett eller flera av OP:s kort i Samsung Wallet. Alla OP:s kort fungerar i Samsung Pay.

Du drar nytta av fördelarna med kortet även när du betalar med Samsung Pay

Till exempel får du som ägarkund i andelsbanken en Produktskyddsförsäkring på inköp som du gör med OP:s kreditkort även när du betalar med Samsung Pay. Dessutom skyddar inköpsskydd i enlighet med konsumentskyddslagen credit-inköpen i problemsituationer.

Om du vill kan du dra nytta av K-gruppens Plussa-förmåner genom att vid betalterminalen visa upp Plussa-mobilkortsappen i din telefon, OP:s betalkort med Plussa-funktionen, streckkoden på Plussa-kortet i K-Ruoka-appen eller ett separat Plussa-kort.

Läs mer om Plussa-mobilkort

Samsung Pay fungerar även med OP Business Debit-kort

Kortet OP Business Debit kan läggas till med OP:s koder för privatkunder. Det är inte möjligt att börja använda kortet med koder för en OP företagskund. Om kortet har beviljats endast för insättningar och inte används för betalningar går det inte att använda mobilplånböcker med kortet.

  • En kompatibel enhet. En aktuell lista över enheter finns på Samsungs webbplats.

    Gå till Samsungs webbplats
  • Ett giltigt OP-kort.
  • Avtal om OP:s koder och digitala tjänster.
  • Dessutom måste du vara minst 16 år.

Du måste vara minst 16 år för att få använda tjänsten.

Om du är 16–17 år och har ett Avtal om OP:s koder och digitala tjänster som beviljats efter 10.12.2020, kan du lägga till ditt kort i mobilbetalningsappen och välja OP-mobil som bekräftelsesätt. Annars ska tilläggande av en minderårigs kort bekräftas i OP:s kundtjänst på tfn 0100 0500, där den andra vårdnadshavaren identifierar sig med hens egna OP-koder.

Samsung Pay är tryggt. Dina kortuppgifter sparas varken i appen eller i enheten och förmedlas inte till säljaren vid betalningstransaktionen. För att sända betalningen använder Samsung Pay ett enhetsspecifikt nummer och en transaktionsspecifik kod.

Endast du kan betala med Samsung Pay från ditt kort, eftersom du bekräftar betalningen med ett identifieringssätt som du valt. Eftersom du inte behöver använda din kortkod när du betalar kan ingen få reda på den. Ditt kort hålls också i bättre förvar i din enhet.  

Med Samsung Pay betalar du tryggt och enkelt utan att röra betalterminalen. Du behöver varken röra knapparna på betalterminalen eller hantera kontanter när du gör inköp. Du kan dra nytta av samma kortförmåner och skydd som när du betalar med det fysiska kortet. Inköpen debiteras ditt kort på samma sätt som när du betalar med det fysiska kortet. Inköpen visas i appen genast när du betalat.

Om din telefon eller smartklocka kommer bort kan utomstående varken se dina kortuppgifter eller betala med dina enheter. Om ditt kort kommer bort och spärras kan ett nytt kort vid behov genast läggas till i din telefon eller smartklocka.

Ta omedelbart kontakt med OP:s spärrtjänst på numret 0100 0555 (24/7), så att vi kan spärra de kortuppgifter som du anslutit till Samsung Pay. Ditt fysiska kort behöver inte spärras i den här situationen utan du kan fortsätta att använda det.
Om ditt kort kommer bort ska du genast kontakta OP:s spärrtjänst på numret 0100 0555 (24/7) för att spärra kortet. Via spärrtjänsten kan du beställa ett nytt kort i stället för det som försvunnit, och det nya kortet syns genast i Samsung Wallet. På så vis behöver du inte vara utan kort ens för en liten stund.

Ett kort som du anslutit till en Samsung-smarttelefon kan du själv ta bort Samsung Wallet -appen. Ett kort som du anslutit till en Samsung-smartklocka kan du själv ta bort i Galaxy Wearable-appen eller direkt via klockan.

Du kan även ta bort kortet genom att ringa OP.s kundtjänst, tfn 0100 0500. Du kan inte själv ta bort kortet i OP-mobilen.

Samsung Pay tillhandahålls av Samsung. Korten beviljas av OP Detaljkunder Abp.