Trygga ärenden hos OP

Det är viktigt för OP Gruppen att kunduppgifterna och kundens bankärenden är skyddade och säkra.

Det är mycket viktigt för oss som bank att våra kunder kan sköta sina ärenden på ett tryggt sätt. Därför förbättrar vi ständigt säkerhetslösningarna för våra tjänster. En del av lösningarna stöter du på när du använder våra tjänster, och en del av lösningarna körs i bakgrunden.

Läs om OP:s säkerhetslösningar, om hur de fungerar och vilken betydelse de har när du sköter dina ärenden i våra kanaler. Du kan också själv påverka säkerheten när du sköter dina bankärenden. 

 

Säkerheten förbättras inte bara med säkerhetslösningar utan också tack vare bankens kundkännedomsarbete. Vi ber om uppgifter och utredningar för att förstå grunderna för kundens normala verksamhet samt för att upptäcka och reda ut avvikande agerande. 

Då du blir kund hos oss ber vi om dina person- och kunduppgifter och uppdaterar uppgifterna regelbundet under din kundrelation. Bankerna måste ha tillräckliga uppgifter om arten och omfattningen av kundernas verksamhet, om kundens finansiella ställning samt grunderna för användningen av tjänster. Banken ska hålla uppgifterna aktuella under hela kundrelationen och förvara uppgifterna korrekt. 

Observera att vi aldrig frågar efter din personbeteckning, dina nätbankskoder, dina kortuppgifter eller lösenord per e-post eller telefon. Lämna inte ut dina koder till andra, inte ens till familjemedlemmar.