Varning: Många brottslingar på marknadsplatser för begagnade varor

Utöver vanliga bedragare finns det på marknadsplatser för begagnade varor även brottslingar som försöker komma åt bankkoder och kortuppgifter. Nätfiske på marknadsplatserna har ökat under den senaste tiden.

Vi har fått flera anmälningar från våra kunder om situationer där en bedragare har fiskat efter betalningsuppgifter på marknadsplatserna för begagnade varor. Nätfiskaren kan till exempel låtsas representera en kurirservice eller via en länk styra försäljaren till en bluffsida.  

Brottslingarna kan till exempel försöka få försäljaren att tro att hen genom att uppge sina betalkortsuppgifter eller bankkoder får en betalning för sin vara till kortet. I verkligheten kan man inte ta emot betalningar till ett betalkort. Genom att uppge sådana här uppgifter gör man det däremot möjligt för brottslingen att använda kontot och kortet.  

Om en köpare uppmanar dig att lämna ut dina betalningsuppgifter eller betala kostnader i anslutning till leveransen eller mottagningen av betalningen, avsluta diskussionen genast. Kom ihåg att aldrig lämna ut andra betalningsuppgifter än kontonumret vid handel med begagnade varor. Om du använder MobilePay eller en liknande tjänst, kan du naturligtvis lämna ut telefonnumret.  

Om du misstänker att dina koder har hamnat i fel händer, ska du spärra dina OP-koder genom att ringa 0100 0500 (privatkunder) eller 0100 05151 (företagskunder). När vår telefontjänst är stängd ska du ringa till OP:s spärrtjänst +358 100 0555. Den är öppen dygnet runt. Anmäl det som hänt också till telefontjänsten när den öppnat.  

Så här skiljer sig våra meddelanden från bluffmeddelanden 

Vi sänder aldrig meddelanden som innehåller en länk till nätbankens inloggningssida. Banken frågar heller aldrig efter dina koder eller dina kortuppgifter med ett meddelande. Sådana här meddelanden är bedrägerier, och du ska inte klicka på länkar i dem. En bank eller en myndighet ringer inte heller och ber en kund att lämna ut sina nättjänstkoder eller genomföra betalningar.  

Inte ens för att ta emot eller annullera en betalning behöver du logga in via en länk, bekräfta med koder eller lämna ut dina uppgifter. Om du blir ombedd att göra så, ska du kontakta bankens kundtjänst.  

Sju saker att komma ihåg när du sköter bankärenden på nätet  

  1. Logga inte in i OP:s digitala tjänster via en länk du fått eller via en sökmotor. Den styrning till inloggningssidan som ett meddelande innehåller är en bluff. Du kan också hamna på en bluffsida via Google, Bing eller andra sökmotorer. Därför ska du själv skriva adressen på webbläsarens adressrad.  
  2. Kontrollera adressen. Kontrollera alltid att du är på adressen www.op.fi när du sköter dina ärenden. Mata inte in dina koder på en webbplats om du inte kan säkerställa dess äkthet.  
  3. Håll koderna hemliga. Banken ber aldrig om dina koder med ett textmeddelande, per telefon eller via e-post.  
  4. Öppna inte bifogade filer i e-post- eller textmeddelanden som sänts i bankens namn. Kontrollera med din banks kundtjänst att filerna är äkta.  
  5. Om en okänd person ber dig installera ett program på din enhet, ska du inte göra det. Installera själv de program du behöver via din enhets appbutik.  
  6. Bekräfta inte transaktioner som du inte själv har gjort. Läs alltid bekräftelsebegäran noggrant – om något inte stämmer, ska du låta bli att bekräfta.  
  7. I oklara fall ska du fråga. Om kontakten eller meddelandet verkar misstänkt eller inloggningssidan till nätbanken fungerar på ett avvikande sätt (t.ex. inloggningen med mobilnyckeln inte fungerar) ska du kontakta din bank innan du gör något annat.