Tilit

Usein kysytyt kysymykset

Katevaraukset – Mitä ne ovat ja miten voin seurata niitä?

Katevarauksen avulla varmistetaan, että tililläsi on riittävästi rahaa ostosten maksamiseen. Myyjä varaa ostosumman katevarauksena kortiltasi ennen varsinaista veloitusta. Katevaraus poistuu, kun veloitus on tehty. 

Vaikka katevaraus ei vielä ole maksutapahtuma, et pysty käyttämään katevarauksessa olevia rahoja. 

Voit tarkastella katevarauksen tietoja OP-mobiilissa ja op.fi-palvelussa, kun klikkaat Katevaraukset-sanaa.

  • Debit-tapahtuman tiedot näet tilisi tapahtumissa.
  • Credit-tapahtuman tiedot näet luottokorttisi tapahtumissa.

Käyttötilin kuukausimaksu – Ketä kuukausimaksu koskee?

Käyttötilissä on kuukausimaksu, joka määräytyy voimassa olevan palveluhinnaston mukaisesti.

Tutustu tarkemmin palveluhinnastoon

Käyttötili on maksuton alle 26-vuotiaille sekä omistaja-asiakkaille siinä osuuspankissa, jossa he ovat omistaja-asiakkaita. Jos tilillä on useampi omistaja, se on maksuton vain, jos kaikki tilinomistajat ovat omistaja-asiakkaita siinä osuuspankissa, jossa kyseinen tili on.  

Huomioithan, että omistaja-asiakkuus on osuuspankkikohtainen. Oman omistaja-asiakkuutesi voit tarkistaa OP-mobiilista kohdasta Muut - Omistajaedut, op.fi-palvelusta kohdasta Omistaja-asiakas ja edut, tai asiakaspalvelustamme. 

Siirry omistaja-asiakas ja edut -osioon

Kuukausimaksua ei veloiteta käyttötililtä, joka on pantattu tai kuuluu kuolinpesälle.

Käyttötilimme tulivat maksullisiksi 1.11.2020 alkaen. Ilmoitimme käyttötilien kuukausimaksusta muiden hinnastomuutosten yhteydessä elokuussa 2020 lähettämässämme kirjeessä tai viestissä.

Käyttötilin kuukausimaksu – Miten kuukausimaksu veloitetaan?

Käyttö- ja perusmaksutilin kuukausimaksu veloitetaan tililtä 1.11.2020 alkaen muiden palvelumaksuveloitusten yhteydessä.

Tilien nimeäminen - Minulla on monta tiliä, voinko nimetä ne haluamallani tavalla?

Kun nimeät tilisi, voit erottaa ne helpommin toisistaan. Voit lisätä tilillesi nimen tilin tiedoissa, kun olet kirjautunut op.fi-palveluun: Tilin tiedot - Tilin perustiedot - Muokkaa nimeä. 

Siirry tilin tietoihin 

Voit myös itse valita, mitkä tileistäsi näytetään Päivittäiset raha-asiat -osiossa ja missä järjestyksessä. Jos muutat tiliesi järjestystä, muutokset päivittyvät myös Omat tilit -näkymään, jossa näet kaikki tilisi.

Siirry muuttamaan tilien näkymää

Tilien väliset tilisiirrot – Kuinka kauan rahojen siirrossa toiselle tilille menee?

OP:n tilien väliset tilisiirrot ja Siirto-maksut siirtyvät heti. Eri pankkien väliset SEPA-maksut ovat pääsääntöisesti perillä saman päivän aikana, jos maksu on maksettu pankkipäivänä ennen klo 14. Ulkomaanmaksun maksumääräys on normaalisti perillä 2–6 pankkipäivässä. Ulkomaanmaksun pikamääräys on perillä 1–2 pankkipäivää nopeammin.

Lue lisää maksamisen palveluajoista

Tilin avaaminen lapselle – Milloin tilin avaaminen ei onnistu verkossa?

Tilin avaaminen alaikäiselle lapselle ei onnistu verkossa, jos 

  • sinulla ei ole Osuuspankin verkkopalvelutunnuksia 
  • toisella huoltajalla ei ole minkään suomalaisen pankin verkkopalvelutunnuksia 
  • lapsella on useampi kuin kaksi huoltajaa 
  • jos huoltajuudesta on käräjäoikeuden päätös.

Näissä tapauksissa voit avata lapsellesi tilin, kun varaat ajan konttoriin. 

Varaa aika

Tilin avaaminen – Miten avaan tilin lapselleni? Entä kummilapselleni?

Voit avata käyttötilin lapsellesi tai kummilapsellesi kätevimmin kirjautumalla op.fi-palveluun.

Lue lisää lapsen käyttötilistä ja sen avaamisesta

Tilin käyttöoikeudet – Miten lisään ja poistan käyttöoikeuden tiliini?

Voit lisätä tai poistaa käyttöoikeuden tiliisi itse op.fi-palvelussa, kun tilisi on jokin seuraavista: käyttötili, kasvutuottotili, kerrostuottotili, tavoitetili, jatkuva tuottotili tai määräaikainen tuottotili. Jos tililläsi on useampi omistaja tai olet alaikäinen, et voi muokata tilisi käyttöoikeuksia itse.

Voit lisätä tai poistaa käyttöoikeuden op.fi-palvelussa kohdassa: Tilin tiedot - Omistus ja käyttöoikeudet.

Siirry tilin tietoihin

Jos et pääse itse lisäämään tai poistamaan käyttöoikeutta, toimi näin

Lähetä meille viesti OP-mobiilissa tai op.fi-palvelussa. Valitse viestin aiheeksi Tilit ja maksut.  

Käyttöoikeuden lisäämiseksi ilmoitathan viestissäsi seuraavat asiat:

  • tilinumeron, jolle käyttöoikeudet lisätään
  • käyttöoikeuden saajan nimen ja henkilötunnuksen
  • käyttöoikeuden laajuuden: 1. tiedonsaantioikeudet tai 2. laajat käyttö- ja tiedonsaantioikeudet

Jos käyttöoikeuden saaja ei ole vielä OP:n asiakas, tulee hänen käydä OP:n konttorissa tunnistautumassa käyttöoikeuden voimaansaattamiseksi.

Voit myös poistaa toisen henkilön käyttöoikeuden tiliisi viestillä. Ilmoitathan viestissäsi tilinumeron ja henkilön, jolta käyttöoikeus poistetaan. Malliteksti: Haluan poistaa tililtäni (tilinumero) käyttöoikeudet henkilöltä (nimi).

Lähetä viesti op.fi-palvelussa

Tilin käyttörajoitukset – Kuinka saan muutettua tilini käyttörajoituksia? Laskua maksaessani saan ilmoituksen, että tilini nostoraja ylittyy.

Esimerkiksi laskua maksaessasi voit saada ilmoituksen tilin nostorajan ylittymisestä. Ilmoitus tarkoittaa, että tilisi käyttörajoitukset estävät laskun maksamisen. Siirry siinä tapauksessa muuttamaan tilisi käyttörajoituksia ja yritä maksua hetken päästä uudelleen. Huomaathan, että muutos vaatii lisävahvistuksen, joten pidäthän puhelimen lähelläsi.

Voit muuttaa tilisi käyttörajoituksia, kun olet kirjautunut op.fi-palveluun: Tilin tiedot - Muuta tilin käyttörajoituksia. 

Siirry muuttamaan tilin käyttörajoituksia

Myös kortille on mahdollista asettaa turvarajat erikseen. Turvarajat tekevät korttimaksamisesta turvallisempaa. Kortin vuorokausikohtaiset turvarajat koskevat:

  • Käteisnostoja
  • Varmennettuja korttiostoja
  • Verkko- ja etäostoja

Pääset muuttamaan kortin turvarajoja Omat kortit -näkymän kautta, kun olet kirjautunut op.fi-palveluun.

Siirry muuttamaan kortin turvarajoja 

Tilin lopettaminen – Miten lopetan tarpeettoman tilini?

Näin lopetat tilisi, jos sinulla on OP:n verkkopalvelutunnukset

Voit useimmissa tapauksissa lopettaa seuraavat tilit itsepalveluna op.fi-palvelussa: käyttötili, säästölipas, kasvu- ja kerrostuottotili, tavoitetili, jatkuva tuottotili sekä ASP-tili.

Siirry lopettamaan tilisi

Näin lopetat tilisi muun pankin tunnuksilla

Ota yhteys asiakaspalveluumme chatilla. Chat-keskustelun aikana voit tunnistautua muun pankin tunnuksilla, ja asiakaspalvelijamme pystyy useimmissa tapauksissa lopettamaan tilisi chat-keskustelun aikana, kun olet tunnistautunut. 

Jos tilin lopettaminen ei onnistu chatilla, voit myös soittaa asiakaspalveluumme.

Lue lisää tilin lopettamisesta

Näin lopetat tilisi, jos sinulla ei ole minkään pankin tunnuksia

Jos haluat lopettaa tarpeettoman tilisi, eikä sinulla ole minkään pankin tunnuksia, ota yhteys asiakaspalveluumme puhelimitse. Asiakaspalvelumme neuvoo sinua tilin lopettamiseen liittyvissä käytännön toimissa.

Siirry asiakaspalvelun sivuille 

Tilin saldo- ja korkotodistukset – Miten voin tilata todistuksen?

Voit tarvita saldotodistuksen muun muassa perinnön jaossa, panttauksessa tai muussa varallisuuden todistamistarpeessa. Tilin saldotodistuksesta käy ilmi:

  • Kuluvan päivän saldo kyselyhetkellä
  • Kuolintapauksessa kuolinpäivän saldo
  • Ositustapauksessa osituspäivän saldo

Tilin korkotodistuksesta käy puolestaan ilmi tilille kyseiseen päivään asti kertyneet talletuskorot, joita ei ole vielä maksettu tilille. 

Huomaathan, että tilin saldo- ja korkotodistukset ovat maksullisia. Voit tarkistaa tilisi saldon ja koron maksutta, kun kirjaudut op.fi-palveluun.

Voit tilata tilin saldo- ja korkotodistuksen kätevimmin viestillä. Ilmoitathan viestissäsi tilinumeron ja päivämäärän, jolta tarvitset todistuksen.

Lähetä viesti

Tilin tiedot – Mikä on tilini BIC-koodi?

Osuuspankin BIC- eli SWIFT-koodi on OKOYFIHH. BIC-koodi on sama kaikille osuuspankin tileille. Jos tarvitsen jonkin muun pankin BIC-koodin, tarkista se maksun saajalta tai maksun saajan pankista.

Tiliotteet ja kuitit – Miten tallennan tai tulostan tiliotteen/kuitin?

Viranomaiset tarvitsevat usein kuitteja tai tiliotteita tietyistä tilitapahtumista esimerkiksi verotusta varten. Voit tarvita tiliotteen myös esimerkiksi Kelan hakemukseen. Olemme laatineet kattavat ohjeet, joiden avulla voit tallentaa tai tulostaa tiliotteita ja kuitteja kätevästi op.fi-palvelussa.

Siirry lukemaan ohjeet

Yhteinen tili – Miten avaan yhteisen tilin? Entä miten lisään tiliini toisen omistajan?

Yhteinen taloustili on käyttötili, joka sopii hyvin kodin menojen hoitamiseen. Perheen yhteisten raha-asioiden seuraaminen on helppoa, kun sitä varten on oma erillinen tili.

Lue lisää yhteisestä taloustilistä ja sen avaamisesta

Toisen omistajan lisääminen

Voit lisätä toisen omistajan olemassa olevaan tiliisi kätevimmin viestillä. Ilmoitathan viestissäsi seuraavat tiedot:

  • tilinumeron
  • lisättävän omistajan nimen ja henkilötunnuksen
  • tiedon siitä, että molemmat tilinomistajat saavat käyttää tiliä erikseen

Käytäthän viestissäsi alla olevaa mallitekstiä. Voit kopioida tekstin ja täydentää puuttuvat tiedot:

Pyydän lisäämään tiliini (tilinumero) toiseksi omistajaksi henkilön (nimi ja henkilötunnus). Käytämme tiliä molemmat erikseen.

Lähetä viesti

Lisäämme toisen omistajan tiliisi, kun olemme saaneet häneltä allekirjoituksen tilisopimukseen. 

Jos lisättävä omistaja on jo saman osuuspankin asiakas kuin sinäkin, lähetämme hänelle tilisopimuksen allekirjoitettavaksi OP:n sähköiseen allekirjoituspalveluun. Muussa tapauksessa hänen on allekirjoitettava tilisopimus konttorissa. Hän voi varata tapaamisajan op.fi-palvelusta.

Siirry ajanvaraukseen