Tilit

Usein kysytyt kysymykset

Katevaraukset – Mitä ne ovat ja miten voin niitä seurata?

Katevarauksella varmistetaan, että tililläsi on riittävästi rahaa ostoksien maksamiseen. Myyjä varaa ostosumman katevarauksena kortiltasi ennen varsinaista maksutapahtumaa. Huomaathan, että vaikkei katevaraus ole vielä maksutapahtuma, et pysty käyttämään katevarauksessa olevia rahoja. Katevaraus poistuu veloituksen tapahduttua.

Katevarauksia voit seurata tapahtumavirrasta kirjautumalla op.fi-palveluun. Tapahtumavirrasta näet mahdolliset katevaraukset ja voit tarkastella niiden sisältöä. Klikkaamalla Katevaraus -sanasta saat näkyviin tarkemman erittelyn ostotilanteista, joista katevaraus koostuu.

Tilien nimeäminen - Minulla on monta tiliä, voinko nimetä ne haluamallani tavalla?

Voit nimetä tilejäsi kirjautumalla op.fi-palveluun. 

Nimeämällä op.fi-palvelussa näkyvät tilit haluamallasi tavalla, on tilit helppo erottaa toisistaan. Tilin nimi muuttuu vain op.fi-palvelun ja OP-Mobiilin näkymiin.

Siirry Tilin tiedot -osioon nimeämään tilejäsi Paina tilin nimen vieressä olevaa Muokkaa-painiketta. 

Voit myös itse valita mitkä tilisi näytetään Päivittäiset raha-asiat -osiossa ja missä järjestyksessä. Omat tilit -näkymässä näet kaikki tilisi, joista voit valita enintään viisi tiliä Päivittäiset raha-asiat -osioon.

Siirry muuttamaan tiliesi järjestystä

Tilien väliset tilisiirrot – Kuinka kauan rahojen siirrossa toiselle tilille menee?

OP:n tilien väliset tilisiirrot sekä Siirto-maksut ja saapuvat SEPA-pikasiirrot siirtyvät heti. Eri pankkien väliset SEPA-maksut ovat pääsääntöisesti perillä saman päivän aikana, jos maksu on maksettu arkipäivänä ennen klo 14. Ulkomaanmaksut ovat normaalisti perillä 2–6 arkipäivässä. Pikamääräyksenä ne ovat perillä 1–2 arkipäivää nopeammin.

Tilin avaaminen – Miten avaan tilin lapselleni? Entä kummilapselleni?

Voit avata käyttötilin lapsellesi tai kummilapsellesi kätevimmin kirjautumalla op.fi-palveluun.

Lue lisää lapsen käyttötilistä ja sen avaamisesta

Tilin käyttöoikeudet – Miten lisään ja poistan käyttöoikeudet tiliini?

Saat annettua toiselle henkilölle käyttöoikeudet tiliisi verkkoviestillä. Pääset lähettämään verkkoviestin kirjautumalla op.fi-palveluun.

Valitse verkkoviestin aiheeksi Tilit ja maksut. Lue tarkemmat ohjeet viestin sisällöstä valitsemalla Katso, löytäisitkö vastauksen nopeammin täältä > Näytä lisää > Tilin käyttöoikeuden lisäys.

Jos käyttöoikeuden saaja ei ole vielä OP:n asiakas, tulee hänen käydä konttorilla asioimassa käyttöoikeuksien voimaansaattamiseksi.

Voit poistaa toisen henkilön käyttöoikeuden tilistäsi verkkoviestillä.  Valitse verkkoviestin aiheeksi Tilit ja maksut. Lue tarkemmat ohjeet viestin sisällöstä valitsemalla Katso, löytäisitkö vastauksen nopeammin täältä > Näytä lisää > Tilin käyttöoikeuden poisto

Lähetä verkkoviesti

Tilin käyttörajat – Kuinka saan muutettua tilini käyttörajoja? Laskua maksaessani tulee ilmoitus, että tilin nostoraja ylittyy. Miten maksan laskun?

Voit muuttaa tilisi käyttörajoja kirjautumalla op.fi-palveluun. 

Huomioithan, että tilin käyttörajojen muutos vaatii lisävahvistuksen, joten pidäthän lisävahvistukseen liitetyn puhelimen lähettyvilläsi muutosta tehdessäsi.

Siirry muuttamaan tilin käyttörajoja

Huomioithan, että tiliin liitetylle kortille voi myös asettaa erilliset vuorokausikohtaiset turvarajat.

Siirry muuttamaan korttimaksamisen käyttörajoja 

Tuleeko laskua maksaessasi ilmoitus, että tilin nostoraja ylittyy? Ilmoitus viittaa siihen, että tilisi käyttörajat estävät laskun maksamisen. Siirry muuttamaan tilisi käyttörajoja ja yritä maksua hetken päästä uudelleen.

Tilin lopetus – Miten lopetan tarpeettoman tilini?

Voit lopettaa tarpeettoman tilisi lähettämällä asiasta verkkoviestin. Pääset lähettämään verkkoviestin kirjautumalla op.fi-palveluun. Ilmoitathan viestissäsi lopetettavan tilin tilinumeron sekä sen tilin numeron, minne tilin mahdolliset lopetusvarat voidaan maksaa.

Jos tiliisi on liitetty kortti ja/tai verkkopalvelusopimus, pyydäthän tilin lopetuksen lisäksi myös korttisi ja verkkopalvelun lopetusta, tai näiden palveluiden siirtoa toiselle tilille.

Valitse verkkoviestin aiheeksi Tilit ja maksut. Lue tarkemmat ohjeet viestin sisällöstä valitsemalla Katso, löytäisitkö vastauksen nopeammin täältä > Näytä lisää > Tarpeettoman tilin lopetus.

Lähetä verkkoviesti

Tilin saldo- ja korkotodistukset – Missä tilanteessa tarvitsen tilin saldo- tai korkotodistuksen ja miten voin sellaisen tilata?

Tilin saldotodistuksesta näet kuluvan päivän saldon kyselyhetkellä, kuolintapauksessa kuolinpäivän saldon tai ositustapauksissa osituspäivän saldon. Saldotodistuksen voit siis tarvita muun muassa perinnön jaossa, panttauksessa tai muussa varallisuuden todistamistarpeessa. Tiedon tilin tämän hetkisestä saldosta näet maksutta verkkopankissa.

Tilin korkotodistuksessa näet tilille kyseiseen päivään asti kertyneet talletuskorot, joita ei ole vielä maksettu tilille. Tilin korot näet maksutta op.fi-palvelussa.

Saat tilattua tilin saldo- ja korkotodistuksen kätevimmin verkkoviestillä. Pääset lähettämään verkkoviestin kirjautumalla op.fi-palveluun. Ilmoitathan verkkoviestissä tilinumeron ja päivämäärän, jolta todistus tarvitaan. Huomioithan, että tilin saldo- ja korkotodistukset ovat maksullisia.

Lähetä verkkoviesti

Tilin tiedot – Mikä on tilini BIC-koodi?

Osuuspankin BIC- eli SWIFT-koodi on OKOYFIHH. BIC-koodi on sama kaikille osuuspankin tileille. Jos tarvitsen jonkin muun pankin kuin osuuspankin BIC-koodia, tarkista se maksun saajalta tai maksun saajan pankista.

Tiliotteet ja kuitit – Kuinka tilaan tai tulostan tiliotteen/kuitin?

Viranomaiset tarvitsevat usein kuitteja tai tiliotteita tietyistä tilitapahtumista esimerkiksi verotusta varten.

Kuitit

Tapahtumavirran kautta pääset selaamaan maksutta tilitapahtumia viimeisen 24 kuukauden ajalta. Voit myös tulostaa tarvitsemasi kuitin helposti. Klikkaa vain haluamaasi tapahtumaa ja valitse Toiminnot > Avaa kuitti. Etsi tapahtumia -toiminnon kautta voit hakea tapahtumia saajan nimen mukaan.

Tiliotteet

Pääset tulostamaan tiliotteen kirjautumalla op.fi-palveluun. Voit tulostaa tiliotteen verkkopalvelusta ottamalla ensin tietyn ajanjakson tarkasteluun (1 päivä–1 vuosi). Pääset ajanjakson valinnan jälkeen lataaman tiliotteen koneellesi tai avaamaan sen omaan ikkunaan.

Siirry tulostamaan tiliote

Verkkotiliote on saatavilla verkkopalvelusta maksutta kuudelta edelliseltä vuodelta. 

Jos tarvitset vanhempia tai erikseen pankissa tulostettuja tiliotteita tai kuitteja, voimme ne sinulle toimittaa pyynnöstäsi. Palvelusta peritään tällöin palveluhinnaston mukainen maksu. Voit lähettää pyynnön tiliotteen tai kuitin tilauksesta verkkoviestillä. Pääset lähettämään verkkoviestin kirjautumalla op.fi-palveluun.

Valitse viestin aiheeksi Tilit ja maksut. Lue tarkemmat ohjeet viestin sisällöstä valitsemalla Katso löytäisitkö vastauksen nopeammin täältä > Kuittien ja tiliotteiden tilaus esimerkiksi verotusta varten. Huomioithan kuitenkin, että yli 10 vuotta vanhoja tiliotteita ei ole mahdollista saada

Lähetä verkkoviesti

Yhteinen tili – Miten avaan yhteisen tilin? Entä jos haluan lisätä tiliini toisen omistajan, kuinka se onnistuu?

Yhteinen taloustili on kodin menojen hoitamiseen hyvin sopiva käyttötili. Perheen raha-asioiden seuraaminen on helppoa, kun sitä varten on oma erillinen tili.

Lue lisää yhteisestä taloustilistä ja sen avaamisesta

Tilin omistajan lisääminen

Voit lisätä olemassa olevaan tiliisi toisen omistajan kätevimmin verkkoviestillä. Pääset lähettämään verkkoviestin kirjautumalla op.fi-palveluun.

Valitse verkkoviestin aiheeksi Tilit ja maksut. Lue tarkemmat ohjeet viestin sisällöstä valitsemalla Katso, löytäisitkö vastauksen nopeammin täältä > Näytä lisää > Tilin omistajan lisääminen.

Tiliin liitettävä omistaja allekirjoittaa tilisopimuksen omalta osaltaan sähköisessä allekirjoituspalvelussa, tai käy allekirjoittamassa tilisopimuksen konttorilla. Tilisopimuksen sähköinen allekirjoitus on mahdollista, jos tiliin liitettävä omistaja on jo ennestään saman Osuuspankin asiakas ja hänellä on OP:n verkkopalvelutunnukset.

Lähetä verkkoviesti