Tilit

Usein kysytyt kysymykset

Katevaraukset – Mitä ne ovat ja miten voin niitä seurata?

Katevarauksella varmistetaan, että tililläsi on riittävästi rahaa ostoksien maksamiseen. Myyjä varaa ostosumman katevarauksena kortiltasi ennen varsinaista maksutapahtumaa. Huomaathan, että vaikkei katevaraus ole vielä maksutapahtuma, et pysty käyttämään katevarauksessa olevia rahoja. Katevaraus poistuu veloituksen tapahduttua.

Katevarauksia voit seurata tapahtumavirrasta kirjautumalla op.fi-palveluun. Tapahtumavirrasta näet mahdolliset katevaraukset ja voit tarkastella niiden sisältöä. Klikkaamalla Katevaraus -sanasta saat näkyviin tarkemman erittelyn ostotilanteista, joista katevaraus koostuu.

Tilien nimeäminen - Minulla on monta tiliä, voinko nimetä ne haluamallani tavalla?

Voit nimetä tilejäsi kirjautumalla op.fi-palveluun. 

Nimeämällä op.fi-palvelussa näkyvät tilit haluamallasi tavalla, on tilit helppo erottaa toisistaan. Tilin nimi muuttuu vain op.fi-palvelun ja OP-Mobiilin näkymiin.

Siirry Tilin tiedot -osioon nimeämään tilejäsi Paina tilin nimen vieressä olevaa Muokkaa-painiketta. 

Voit myös itse valita mitkä tilisi näytetään Päivittäiset raha-asiat -osiossa ja missä järjestyksessä. Omat tilit -näkymässä näet kaikki tilisi, joista voit valita enintään viisi tiliä Päivittäiset raha-asiat -osioon.

Siirry muuttamaan tiliesi järjestystä

Tilien väliset tilisiirrot – Kuinka kauan rahojen siirrossa toiselle tilille menee?

OP:n tilien väliset tilisiirrot sekä Siirto-maksut ja saapuvat SEPA-pikasiirrot siirtyvät heti. Eri pankkien väliset SEPA-maksut ovat pääsääntöisesti perillä saman päivän aikana, jos maksu on maksettu arkipäivänä ennen klo 14. Ulkomaanmaksut ovat normaalisti perillä 2–6 arkipäivässä. Pikamääräyksenä ne ovat perillä 1–2 arkipäivää nopeammin.

Tilin avaaminen – Miten avaan tilin lapselleni? Entä kummilapselleni?

Voit avata käyttötilin lapsellesi tai kummilapsellesi kätevimmin kirjautumalla op.fi-palveluun.

Lue lisää lapsen käyttötilistä ja sen avaamisesta

Tilin käyttöoikeudet – Miten lisään ja poistan käyttöoikeudet tiliini?

Saat annettua toiselle henkilölle käyttöoikeudet tiliisi verkkoviestillä. Ilmoita verkkoviestissä seuraavat asiat:

  • tilinumeron, jolle käyttöoikeudet lisätään
  • käyttöoikeuden saajan nimen ja henkilötunnuksen
  • käyttöoikeuden laajuuden: oikeus käyttää tiliäsi vain OP:n konttorissa vai OP:n konttorissa, että verkkopalvelussa.

Jos käyttöoikeuden saaja ei ole vielä OP:n asiakas, tulee hänen käydä konttorissa käyttöoikeuksien voimaansaattamiseksi.

Voit myös poistaa toisen henkilön käyttöoikeuden tilistäsi verkkoviestillä. Ilmoita viestissä tilinumero ja henkilö, jolta käyttöoikeudet poistetaan.

Lähetä verkkoviesti

Tilin käyttörajat – Kuinka saan muutettua tilini käyttörajoja? Laskua maksaessani tulee ilmoitus, että tilin nostoraja ylittyy. Miten maksan laskun?

Voit muuttaa tilisi käyttörajoja kirjautumalla op.fi-palveluun. 

Huomioithan, että tilin käyttörajojen muutos vaatii lisävahvistuksen, joten pidäthän lisävahvistukseen liitetyn puhelimen lähettyvilläsi muutosta tehdessäsi.

Siirry muuttamaan tilin käyttörajoja

Huomioithan, että tiliin liitetylle kortille voi myös asettaa erilliset vuorokausikohtaiset turvarajat.

Siirry muuttamaan korttimaksamisen käyttörajoja 

Tuleeko laskua maksaessasi ilmoitus, että tilin nostoraja ylittyy? Ilmoitus viittaa siihen, että tilisi käyttörajat estävät laskun maksamisen. Siirry muuttamaan tilisi käyttörajoja ja yritä maksua hetken päästä uudelleen.

Tilin lopetus – Miten lopetan tarpeettoman tilini?

Voit lopettaa itse op.fi-palvelussa seuraavat tilit: käyttötili, kasvu- ja kerrostuottotili, tavoitetili, jatkuva tuottotili sekä ASP-tilit. Op.fi-palvelussa et voi itse lopettaa viimeistä tiliäsi tai yhteisomisteisia tilejä. Jos lopetettavalla tililläsi on jotakin palveluita, esimerkiksi kortti ja/tai hyväksymättömiä maksuja, palvelu ohjaa sinut tekemään tarvittavat toimenpiteet tilin lopettamiseksi ja/tai lähettämään verkkoviestin.

Huomioithan, että tilin saldon tulee olla positiivinen tai vähintään 0,00 €, jotta voit lopettaa tilin itse. Sinun tulee myös valita tili, jolle lopetetun tilin varat hyvitetään. Hyvitystili pitää valita siinäkin tapauksessa, vaikka lopetettavan tilin saldo on 0,00 €. Tilin lopetuksen jälkeen pääset tarvittaessa tallentamaan lopetetun tilin tiliotteen.

Lopeta tarpeeton tilisi op.fi-palvelussa

Tilin lopettaminen verkkoviestillä

Jos et voi lopettaa tiliä itsenäisesti op.fi-palvelussa, lähetä meille verkkoviesti.

Valitse verkkoviestin aiheeksi Tilit ja maksut. Ilmoitathan viestissäsi lopetettavan tilin tilinumeron sekä sen tilin numeron, minne tilin mahdolliset lopetusvarat voidaan maksaa. Jos tiliisi on liitetty jotakin palveluita, esimerkiksi kortti ja/tai verkkopalvelusopimus, pyydäthän tilin lopetuksen lisäksi näiden palveluiden lopetusta, tai niiden siirtoa toiselle tilille. Jos haluat siirtää palvelut toiselle tilille, ilmoitathan myös sen tilin numeron mihin palvelut siirretään. Jos haluat lopettaa korttisi, ilmoita kortin neljä viimeistä numeroa. 

Huomioithan, että tiliä ei voida lopettaa, jos tilillä on odottavia tai hyväksymättömiä maksuja tai e-laskuja. Tilillä tulee olla riittävästi rahaa palvelumaksujen veloittamiseen. Jos lopetettava tili on yhteinen, tarvitaan tilin lopetuspyyntö kaikilta tilin omistajilta.

Lähetä verkkoviesti

Tilin saldo- ja korkotodistukset – Missä tilanteessa tarvitsen tilin saldo- tai korkotodistuksen ja miten voin sellaisen tilata?

Tilin saldotodistuksesta näet kuluvan päivän saldon kyselyhetkellä, kuolintapauksessa kuolinpäivän saldon tai ositustapauksissa osituspäivän saldon. Saldotodistuksen voit siis tarvita muun muassa perinnön jaossa, panttauksessa tai muussa varallisuuden todistamistarpeessa. Tiedon tilin tämän hetkisestä saldosta näet maksutta verkkopankissa.

Tilin korkotodistuksessa näet tilille kyseiseen päivään asti kertyneet talletuskorot, joita ei ole vielä maksettu tilille. Tilin korot näet maksutta op.fi-palvelussa.

Saat tilattua tilin saldo- ja korkotodistuksen kätevimmin verkkoviestillä. Pääset lähettämään verkkoviestin kirjautumalla op.fi-palveluun. Ilmoitathan verkkoviestissä tilinumeron ja päivämäärän, jolta todistus tarvitaan. Huomioithan, että tilin saldo- ja korkotodistukset ovat maksullisia.

Lähetä verkkoviesti

Tilin tiedot – Mikä on tilini BIC-koodi?

Osuuspankin BIC- eli SWIFT-koodi on OKOYFIHH. BIC-koodi on sama kaikille osuuspankin tileille. Jos tarvitsen jonkin muun pankin kuin osuuspankin BIC-koodia, tarkista se maksun saajalta tai maksun saajan pankista.

Tiliotteet ja kuitit – Miten tallennan tai tulostan tiliotteen/kuitin?

Viranomaiset tarvitsevat usein kuitteja tai tiliotteita tietyistä tilitapahtumista esimerkiksi verotusta varten. Voit tarvita myös esimerkiksi Kelan hakemuksiin tiliotteen. Olemme laatineet ohjeet, joiden avulla voit tallentaa tai tulostaa tiliotteita ja kuitteja kätevästi op.fi-palvelussa.

Siirry lukemaan ohjeet

Yhteinen tili – Miten avaan yhteisen tilin? Entä jos haluan lisätä tiliini toisen omistajan, kuinka se onnistuu?

Yhteinen taloustili on kodin menojen hoitamiseen hyvin sopiva käyttötili. Perheen raha-asioiden seuraaminen on helppoa, kun sitä varten on oma erillinen tili.

Lue lisää yhteisestä taloustilistä ja sen avaamisesta

Tilin omistajan lisääminen

Voit lisätä olemassa olevaan tiliisi toisen omistajan kätevimmin verkkoviestillä.Tiliin liitettävä omistaja allekirjoittaa tilisopimuksen omalta osaltaan sähköisessä allekirjoituspalvelussa, tai käy allekirjoittamassa tilisopimuksen konttorissa. Tilisopimuksen sähköinen allekirjoitus on mahdollista, jos tiliin liitettävä omistaja on jo ennestään saman Osuuspankin asiakas ja hänellä on Osuuspankin verkkopalvelutunnukset.

Käytä verkkoviestissä toista alla olevista teksteistä kopioimalla ja täydentämällä siitä puuttuvat tiedot:

"Pyydän lisäämään tiliini (tilinumero) toiseksi omistajaksi henkilön (nimi ja henkilötunnus). Käytämme tiliä molemmat erikseen (TAI-tili)."

TAI

"Pyydän lisäämään tiliini (tilinumero) toiseksi omistajaksi henkilön (nimi ja henkilötunnus). Käytämme tiliä vain yhdessä pankin konttorissa (JA-tili)."

Päivitämme tiedot sitten, kun olemme saaneet allekirjoituksen tilisopimukseen tiliin tulevalta omistajalta. Toiseksi tilinomistajaksi tuleva voi tarvittaessa varata tapaamisajan konttoriin op.fi-palvelussa. Tapaamisessa tulee olla mukana kuvallinen voimassaoleva henkilöllisyystodistus.

Lähetä verkkoviesti