Tilit

Usein kysytyt kysymykset

Katevaraukset – Mitä ne ovat ja miten voin niitä seurata?

Katevarauksella varmistetaan, että tililläsi on riittävästi rahaa ostosten maksamiseen. Myyjä varaa ostosumman katevarauksena kortiltasi ennen varsinaista maksutapahtumaa. Vaikka katevaraus ei vielä ole maksutapahtuma, huomaathan, että et pysty käyttämään katevarauksessa olevia rahoja. Katevaraus poistuu veloituksen tapahduttua.

Katevarauksia voit seurata Tapahtumavirrasta, kun olet kirjautunut op.fi-palveluun. Tapahtumavirrasta näet mahdolliset katevaraukset ja voit tarkastella niiden sisältöä. Klikkaamalla Katevaraus -sanasta saat näkyviin tarkemman erittelyn ostotilanteista, joista katevaraus koostuu.

Käyttötilin kuukausimaksu – Miten kuukausimaksu veloitetaan?

Käyttö- ja perusmaksutilin kuukausimaksu veloitetaan tililtä 1.11.2020 alkaen muiden palvelumaksuveloitusten yhteydessä.

Tilien nimeäminen - Minulla on monta tiliä, voinko nimetä ne haluamallani tavalla?

Kun nimeät tilisi, voit erottaa ne helpommin toisistaan. Pääset lisäämään tilillesi nimen tilin tiedoissa kirjauduttuasi op.fi-palveluun: Tilin tiedot - Tilin perustiedot - Muokkaa nimeä. 

Siirry tilin tietoihin 

Voit myös itse valita, mitkä tileistäsi näytetään Päivittäiset raha-asiat -osiossa ja missä järjestyksessä. Jos muutat tiliesi järjestystä, muutokset päivittyvät myös Omat tilit -näkymään, jossa näet kaikki tilisi.

Siirry muuttamaan tiliesi järjestystä

Tilien väliset tilisiirrot – Kuinka kauan rahojen siirrossa toiselle tilille menee?

OP:n tilien väliset tilisiirrot sekä Siirto-maksut ja saapuvat SEPA-pikasiirrot siirtyvät heti. Eri pankkien väliset SEPA-maksut ovat pääsääntöisesti perillä saman päivän aikana, jos maksu on maksettu arkipäivänä ennen klo 14. Ulkomaanmaksut ovat normaalisti perillä 2–6 arkipäivässä. Pikamääräyksenä ne ovat perillä 1–2 arkipäivää nopeammin.

Tilin avaaminen lapselle – Milloin tilin avaaminen ei onnistu verkossa?

Tilin avaaminen alaikäiselle lapselle ei onnistu verkossa, jos 

  • sinulla ei ole Osuuspankin verkkopalvelutunnuksia 
  • toisella huoltajalla ei ole minkään suomalaisen pankin verkkopalvelutunnuksia 
  • lapsella on useampi kuin kaksi huoltajaa 
  • jos huoltajuudesta on käräjäoikeuden päätös.

Voit näissä tapauksissa avata tilin lapselle varaamalla ajan konttoriin. 

Varaa aika

Tilin avaaminen – Miten avaan tilin lapselleni? Entä kummilapselleni?

Voit avata käyttötilin lapsellesi tai kummilapsellesi kätevimmin kirjautumalla op.fi-palveluun.

Lue lisää lapsen käyttötilistä ja sen avaamisesta

Tilin käyttöoikeudet – Miten lisään ja poistan käyttöoikeuden tiliini?

Voit lisätä tai poistaa käyttöoikeuden tiliisi itse op.fi-palvelussa, kun tilisi on jokin seuraavista: käyttötili, kasvutuottotili, kerrostuottotili, tavoitetili, jatkuva tuottotili tai määräaikainen tuottotili. Jos tililläsi on useampi omistaja tai olet alaikäinen, et voi muokata tilisi käyttöoikeuksia itse.

Voit lisätä tai poistaa käyttöoikeuden op.fi-palvelussa kohdassa: Tilin tiedot - Omistus ja käyttöoikeudet.

Siirry tilin tietoihin

Jos et pääse itse lisäämään tai poistamaan käyttöoikeutta, toimi näin

Lähetä meille viesti OP-mobiilissa tai op.fi-palvelussa. Valitse viestin aiheeksi Tilit ja maksut.  

Käyttöoikeuden lisäämiseksi ilmoitathan viestissäsi seuraavat asiat:

  • tilinumeron, jolle käyttöoikeudet lisätään
  • käyttöoikeuden saajan nimen ja henkilötunnuksen
  • käyttöoikeuden laajuuden: 1. tiedonsaantioikeudet tai 2. laajat käyttö- ja tiedonsaantioikeudet

Jos käyttöoikeuden saaja ei ole vielä OP:n asiakas, tulee hänen käydä OP:n konttorissa tunnistautumassa käyttöoikeuden voimaansaattamiseksi.

Voit myös poistaa toisen henkilön käyttöoikeuden tiliisi viestillä. Ilmoitathan viestissäsi tilinumeron ja henkilön, jolta käyttöoikeus poistetaan. Malliteksti: Haluan poistaa tililtäni (tilinumero) käyttöoikeudet henkilöltä (nimi).

Lähetä viesti op.fi-palvelussa

Tilin käyttörajoitukset – Kuinka saan muutettua tilini käyttörajoituksia? Laskua maksaessani tulee ilmoitus, että tilin nostoraja ylittyy.

Tuleeko laskua maksaessasi ilmoitus, että tilin nostoraja ylittyy? Ilmoitus viittaa siihen, että tilisi käyttörajoitukset estävät laskun maksamisen. Siirry muuttamaan tilisi käyttörajoituksia ja yritä maksua hetken päästä uudelleen. Huomaathan, että muutos vaatii lisävahvistuksen, joten pidäthän puhelimen lähelläsi.

Voit muuttaa tilisi käyttörajoituksia, kun olet kirjautunut op.fi-palveluun: Tilin tiedot - Muuta tilin käyttörajoituksia. 

Siirry muuttamaan tilin käyttörajoituksia

Voit asettaa myös kortille turvarajat erikseen. Vuorokausikohtaiset turvarajat koskevat:

  • Käteisnostoja
  • Varmennettuja korttiostoja
  • Verkko- ja etäostoja

Siirry muuttamaan kortin turvarajoja 

Tilin lopettaminen – Miten lopetan tarpeettoman tilini?

Näin lopetat tilisi, jos sinulla on OP:n verkkopalvelutunnukset

Voit useimmissa tapauksissa lopettaa seuraavat tilit itsepalveluna op.fi-palvelussa: käyttötili, säästölipas, kasvu- ja kerrostuottotili, tavoitetili, jatkuva tuottotili sekä ASP-tili.

Siirry lopettamaan tilisi op.fi-palvelussa (vaatii kirjautumisen)

Näin lopetat tilisi muun pankin tunnuksilla

Ota yhteys asiakaspalveluumme chatilla. Chat-keskustelun aikana voit tunnistautua muun pankin tunnuksilla, ja asiakaspalvelijamme pystyy useimmissa tapauksissa lopettamaan tilisi chat-keskustelun aikana, kun olet tunnistautunut. 

Lue lisää tilin lopettamisesta

Jos tilin lopettaminen ei onnistu chatilla, voit myös soittaa asiakaspalveluumme.

Näin lopetat tilisi, jos sinulla ei ole minkään pankin tunnuksia

Jos haluat lopettaa tarpeettoman tilisi, eikä sinulla ole minkään pankin tunnuksia, ota yhteys asiakaspalveluumme puhelimitse. Asiakaspalvelumme neuvoo sinua tilin lopettamiseen liittyvissä käytännön toimissa.

Siirry asiakaspalvelun sivuille 

Tilin saldo- ja korkotodistukset – Missä tilanteessa tarvitsen tilin saldo- tai korkotodistuksen ja miten voin sellaisen tilata?

Tilin saldotodistuksesta näet kuluvan päivän saldon kyselyhetkellä, kuolintapauksessa kuolinpäivän saldon tai ositustapauksissa osituspäivän saldon. Saldotodistuksen voit siis tarvita muun muassa perinnön jaossa, panttauksessa tai muussa varallisuuden todistamistarpeessa. Tiedon tilin tämän hetkisestä saldosta näet maksutta verkkopankissa.

Tilin korkotodistuksessa näet tilille kyseiseen päivään asti kertyneet talletuskorot, joita ei ole vielä maksettu tilille. Tilin korot näet maksutta op.fi-palvelussa.

Saat tilattua tilin saldo- ja korkotodistuksen kätevimmin verkkoviestillä. Pääset lähettämään verkkoviestin kirjautumalla op.fi-palveluun. Ilmoitathan verkkoviestissä tilinumeron ja päivämäärän, jolta todistus tarvitaan. Huomioithan, että tilin saldo- ja korkotodistukset ovat maksullisia.

Lähetä verkkoviesti

Tilin tiedot – Mikä on tilini BIC-koodi?

Osuuspankin BIC- eli SWIFT-koodi on OKOYFIHH. BIC-koodi on sama kaikille osuuspankin tileille. Jos tarvitsen jonkin muun pankin kuin osuuspankin BIC-koodia, tarkista se maksun saajalta tai maksun saajan pankista.

Tiliotteet ja kuitit – Miten tallennan tai tulostan tiliotteen/kuitin?

Viranomaiset tarvitsevat usein kuitteja tai tiliotteita tietyistä tilitapahtumista esimerkiksi verotusta varten. Voit tarvita myös esimerkiksi Kelan hakemuksiin tiliotteen. Olemme laatineet ohjeet, joiden avulla voit tallentaa tai tulostaa tiliotteita ja kuitteja kätevästi op.fi-palvelussa.

Siirry lukemaan ohjeet

Yhteinen tili – Miten avaan yhteisen tilin? Entä jos haluan lisätä tiliini toisen omistajan, kuinka se onnistuu?

Yhteinen taloustili on kodin menojen hoitamiseen hyvin sopiva käyttötili. Perheen raha-asioiden seuraaminen on helppoa, kun sitä varten on oma erillinen tili.

Lue lisää yhteisestä taloustilistä ja sen avaamisesta

Tilin omistajan lisääminen

Voit lisätä olemassa olevaan tiliisi toisen omistajan kätevimmin verkkoviestillä.Tiliin liitettävä omistaja allekirjoittaa tilisopimuksen omalta osaltaan sähköisessä allekirjoituspalvelussa, tai käy allekirjoittamassa tilisopimuksen konttorissa. Tilisopimuksen sähköinen allekirjoitus on mahdollista, jos tiliin liitettävä omistaja on jo ennestään saman Osuuspankin asiakas ja hänellä on Osuuspankin verkkopalvelutunnukset.

Käytä verkkoviestissä toista alla olevista teksteistä kopioimalla ja täydentämällä siitä puuttuvat tiedot:

"Pyydän lisäämään tiliini (tilinumero) toiseksi omistajaksi henkilön (nimi ja henkilötunnus). Käytämme tiliä molemmat erikseen (TAI-tili)."

TAI

"Pyydän lisäämään tiliini (tilinumero) toiseksi omistajaksi henkilön (nimi ja henkilötunnus). Käytämme tiliä vain yhdessä pankin konttorissa (JA-tili)."

Päivitämme tiedot sitten, kun olemme saaneet allekirjoituksen tilisopimukseen tiliin tulevalta omistajalta. Toiseksi tilinomistajaksi tuleva voi tarvittaessa varata tapaamisajan konttoriin op.fi-palvelussa. Tapaamisessa tulee olla mukana kuvallinen voimassaoleva henkilöllisyystodistus.

Lähetä verkkoviesti